Etika pro sociální práci

Týden 2 - dne 14. 9. 2011

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.jabok.cz/el/JA10/zima2011/T223/um/Aristoteles_EN-druhy_dober_blazenost.pdf
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.jabok.cz/el/JA10/zima2011/T223/um/Cetba_-_co_je_etika.pdf
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.jabok.cz/el/JA10/zima2011/T223/um/Kierkegaard_-_problem_suspenzace_etiky.pdf
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.jabok.cz/el/JA10/zima2011/T223/um/MAPA_ETIKY_V_SOC.PRACI_2011.ppt

2. přednáška 

Mapa etiky pro sociální práci a obsah kurzu

Téma 1 -  Co je etika

 Mapa etiky pro sociální práci

Cílem je ukázat výběr z témat, která jsou charakteristická pro etiku v sociální práci. Důraz se klade na východisko – tj. praxe, přechod k obecné etice – tj. filosofická etika a návrat k praxi – tj. obohacení praxe teorií. Důraz je kladen na jasnou formulaci etického problému/dilematu (viz později).

Obsah kurzu -  tematické okruhy

  • Co je etika (obor a mezioborové souvislosti)
  • Vybraná slova -  pojmy z etiky („fundamentální“ etika)
  • Zdroje mravního vědění z pohledu různých oborů
    • Psychologie  (např.psychologie mravního vývoje, …)
    • Legislativa (etika a právo)
    • Lidskoprávní přístup (etika a lidská práva)
    • Medicína (medicínská etika)
    • Náboženství  (náboženská etika)
    • Filosofie  (základy a povaha mravního vědění)
    • …  ale patří sem i např. Sociální práce – viz níže!
  • Etické teorie (Normativní etika, popř. jiné …)
    • Aristotelés - blaženost
    • Utilitarismus, Hédonismus, Egoismus …
    • Přirozený zákon
    • Kantova teorie
    • Teorie spravedlnosti
    • Aristotelés – ctnosti
    • Etika péče
    • … a další
  • Etika a hodnoty
  • Profese obecně,  profesní etika a etické kodexy
  • Etika sociální práce (zdroje mravního vědění a uvažování), etický kodex SP, specifická témata
  • Způsoby řešení etických dilemat v soc.práci – resumé a opakování

 

 

Téma 1.  Co je etika

Proč potřebujeme znát a uvažovat o tom, co etika je?

Slovo „etika“ – tento výraz lze považovat za „hutný“, čímž se myslí, že je hodnotově nabitý.  Jeho nepochopení udělat velkou „neplechu“. Má svůj význam ve výchově i hodnocení činů jednání, a hodnocení se může dotknout osoby člověka. Může uschopnit stejně tak jako znetvořit člověka (viz film Smradi).

 

2.      Metoda postupu – budeme zkoumat etiku z pohledu definic, z toho, co se ptá a jak na tyto otázky odpovídá, z toho, co předpokládá či jaký vztah má k jiným disciplínám.

Příklady několika definic – nabízí postřehy na téma co je/není etika (Anzenbacher, Thompson, Hodovský, Brázda)

Pojmy z definic:

Individuální a sociální etika, Předporozumění, Cítění, Normy a povaha norem (viz později ), Legitimizace, Legalizace, Obecno, Zdůvodnění, Rozlišení dobra a zla, Morálka – etika – mravnost, Správný – Dobrý, „Máme“ tak jednat (Kant tvrdí, že  ze slova „můžeme“ vyplývá „máme“).

 

Více viz prezentace  „Co je etika“

Literatura ke studiu: zejména Fischer ESP.

 

Práce s texty: - odevzdat před přednáškou

Platón (téma spravedlnost) 

Námět na otázku: Spravedlnost má pro Platóna svůj význam. Lze z toho, jak o ní hovoří,  usoudit na to, za co považuje etiku?

Aristotelés I.,8-12.

 Námět na otázku: Jak může přispět k charakteristice toho, co je etika, Aristotelův pojem blaženosti nebo jeho slova o rozdělení dober?

Kierkegaard, Bázeň a chvění.

Námět na otázku: V čem spočívá problém Kierkegaarda s etikou?

Kant, Základy metafyziky mravů., předmluva.

Námět na otázku: Tušíte, co Kant sleduje svým vymezováním etiky od jiných věd a jakou povahu ji přisuzuje?  

 

 

Úkoly – kontrolní výstupy: - neodevzdávat

Vysvětlete dvě libovolné definice etiky a poukažte na jejich vzájemný rozdíl.

Představte některé historicky zajímavé pojetí etiky a poukažte, jak se liší od některého současného pojetí (Vašeho osobního).

Vystihněte pro etiku podstatný prvek z ukázky filmu "Smradi" a představte ho v kontextu některé definice etiky nebo některého pojetí etiky z prostudovaných textů.

 

Pozn.:  Zelené úkoly lze považovat za projevy výzvy k aktivní účasti na přednáškách. Jejich  písemné vypracování bude možno uplatnit pro posouzení k bodovému zisku.