Sylabus předmětu
Sylabus
Název předmětu: Filosofie náboženské výchovy
Název předmětu v anglickém jazyce: Philosophy of Religious Education
Garant předmětu: PhDr. Zuzana Svobodová, PhD.
Počet kreditů: 2
Způsob ukončení předmětu (zp./zk.): zápočet
Rozsah výuky: 2h / týden
Forma výuky předmětu (př./cv./sem.): seminář
Druh předmětu (povinný, povinně volitelný, výběrový): výběrový
Určeno pro obory: Pastorační a sociální práce, Sociální pedagogika a teologie
Určeno pro studenty v prez./komb. formě: obojí
Anotace předmětu:
Předmět Filosofie náboženské výchovy je hraničním předmětem oborů filosofie, teologie a pedagogiky. Klade otázky po základech a zacílení výchovy a vzdělávání z hlediska těchto oborů. Tématizuje problematiku autority učitele, vztahů v situaci výchovy a vzdělávání, možných přístupů ke světu. Pojmově a obsahově zkoumá mimojiné náboženskou výchovu, etickou výchovu a katechezi. Předmět Filosofie náboženské výchovy je určen zájemcům o otázky výchovy, vztahů k druhému člověku a ke světu – jedná se o teoretickou průpravu například pro budoucí vychovatele, pastorační asistenty, pečovatele, katechety, učitele náboženství a učitele etiky.
Doporučená literatura:
[výběr]
Anselm z Canterbury Fides quaerens intellectum. Praha: Kalich, 1990
Augustin, A. O pořádku. O učiteli. Praha: Česká akademie věd a umění, 1942
Beneš, M. a kol. Idea vzdělávání v dnešní společnosti. Praha: Eurolex Bohemia, 2002
Dřímal, L. Katecheze jako výchova víry. Olomouc: MCM, 2002
Fink, E. Bytí, pravda, svět… Praha: OIKOYMENH, 1996
Funda, O. A. Mezi vírou a racionalitou. Brno: L. Marek, 2003
Giussani, L. Riziko výchovy. Praha: Zvon, 1996
Hejdánek, L. Filosofie a víra. Praha: OIKOYMENH, 1990
Komenský, J. A. Cesta světla. Praha: Mladá fronta, 1992
Komenský, J. A. Jedno nezbytné. Praha: Kalich, 1999
Komenský, J. A. Labyrint světa a ráj srdce. Praha: Odeon, 1984
Kratochvíl, Z. Výchova, zřejmost, vědomí. Praha: Hermann & synové, 1995
Michálek, J. Topologie výchovy: Místo výchovy v životě člověka. Praha: OIKOYMENH, 1996
Muchová, L. Úvod do náboženské pedagogiky. Olomouc: MCM, 1994
Palouš, R. Čas výchovy. Křesťanská akademie Řím, 1987
Palouš, R. K filosofii výchovy: východiska fundamentální agogiky. Praha: SPN, 1991
Patočka, J., Palouš, R. Osobnost a komunikace: Příspěvky k filosofii výchovy. Praha: PedF UK, 1990
Tillich, P. Odvaha být. Brno: CDK, 2004
Zvěřina, J. Pět cest k radosti. Praha: Zvon, 1995
Požadavky na studenta:
Student v prezenční formě studia prokáže aktivní zájem o problematiku pravidelnou účastí na přednáškách (absence max. 33%) a rovněž prokáže schopnost vlastní reflexe stěžejních témat vypracováním písemné práce – celkový rozsah: min. 5 normostran.
Studenti v externí formě studia si mohou také předmět zapsat a na tématu závěrečné práce a způsobu nastudování předmětu se domluví s vyučující: svobodova@jabok.cz.
Maximální počet studentů na předmětu: 15