Interaktivní osnova k předmětu T522 Filosofie náboženské výchovy

Sylabus předmětu

Sylabus

Název předmětu: Filosofie náboženské výchovy

Název předmětu v anglickém jazyce: Philosophy of Religious Education

Garant předmětu: PhDr. Zuzana Svobodová, PhD.

Počet kreditů: 2

Způsob ukončení předmětu (zp./zk.): zápočet

Rozsah výuky: 2h / týden

Forma výuky předmětu (př./cv./sem.): seminář

Druh předmětu (povinný, povinně volitelný, výběrový): výběrový

Určeno pro obory: Pastorační a sociální práce, Sociální pedagogika a teologie

Určeno pro studenty v prez./komb. formě: obojí

Anotace předmětu:

Předmět Filosofie náboženské výchovy je hraničním předmětem oborů filosofie, teologie a pedagogiky. Klade otázky po základech a zacílení výchovy a vzdělávání z hlediska těchto oborů. Tématizuje problematiku autority učitele, vztahů v situaci výchovy a vzdělávání, možných přístupů ke světu. Pojmově a obsahově zkoumá mimojiné náboženskou výchovu, etickou výchovu a katechezi. Předmět Filosofie náboženské výchovy je určen zájemcům o otázky výchovy, vztahů k druhému člověku a ke světu – jedná se o teoretickou průpravu například pro budoucí vychovatele, pastorační asistenty, pečovatele, katechety, učitele náboženství a učitele etiky.

Doporučená literatura:

[výběr]

Anselm z Canterbury Fides quaerens intellectum. Praha: Kalich, 1990

Augustin, A. O pořádku. O učiteli. Praha: Česká akademie věd a umění, 1942

Beneš, M. a kol. Idea vzdělávání v dnešní společnosti. Praha: Eurolex Bohemia, 2002

Dřímal, L. Katecheze jako výchova víry. Olomouc: MCM, 2002

Fink, E. Bytí, pravda, svět… Praha: OIKOYMENH, 1996

Funda, O. A. Mezi vírou a racionalitou. Brno: L. Marek, 2003

Giussani, L. Riziko výchovy. Praha: Zvon, 1996

Hejdánek, L. Filosofie a víra. Praha: OIKOYMENH, 1990

Komenský, J. A. Cesta světla. Praha: Mladá fronta, 1992

Komenský, J. A. Jedno nezbytné. Praha: Kalich, 1999

Komenský, J. A. Labyrint světa a ráj srdce. Praha: Odeon, 1984

Kratochvíl, Z. Výchova, zřejmost, vědomí. Praha: Hermann & synové, 1995

Michálek, J. Topologie výchovy: Místo výchovy v životě člověka. Praha: OIKOYMENH, 1996

Muchová, L. Úvod do náboženské pedagogiky. Olomouc: MCM, 1994

Palouš, R. Čas výchovy. Křesťanská akademie Řím, 1987

Palouš, R. K filosofii výchovy: východiska fundamentální agogiky. Praha: SPN, 1991

Patočka, J., Palouš, R. Osobnost a komunikace: Příspěvky k filosofii výchovy. Praha: PedF UK, 1990

Tillich, P. Odvaha být. Brno: CDK, 2004

Zvěřina, J. Pět cest k radosti. Praha: Zvon, 1995

Požadavky na studenta:

Student v prezenční formě studia prokáže aktivní zájem o problematiku pravidelnou účastí na přednáškách (absence max. 33%) a rovněž prokáže schopnost vlastní reflexe stěžejních témat vypracováním písemné práce – celkový rozsah: min. 5 normostran.

Studenti v externí formě studia si mohou také předmět zapsat a na tématu závěrečné práce a způsobu nastudování předmětu se domluví s vyučující: svobodova@jabok.cz.

Maximální počet studentů na předmětu: 15