Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
1. Co je teologie?
V prvním týdnu se studenti a studentky seznámení s teologií jako samostatnu akademickou disciplínou a s jejím vnitřním členěním.
Doporučuji studovat v následujících krocích:
1. Četba a promyšlení článku "Proč studovat teologii?" (v osnově umístěn odkaz na WWW)
2. Studium pasáží z knih k tématu teologie jako vědecká disciplína:
Noble, I., 2005, Po Božích stopách. Teologie jako interpretace náboženské zkušenosti. Brno: CDK, s. 7-25
Waldenfels, H., 2000, Kontextuální fundamentální teologie. Praha: Vyšehrad, s. 37-49
3. Seznámení se členěním teologie a jeho odůvodněním podle následujícíh autorů:
Beinert, W., 1994, Slovník katolické dogmatiky. Olomouc: MCM, heslo Teologie
Tracy, D.-Cobb, J.B, 1983, Talking about God. New York: The Seabury Press, s. 1-16 (v osnově umístěné jako soubor pdf)
alternativně:
Beránek, R., 2005, “Whoever Seeks the Truth is Seeking God”: A Study of the Concept of Truth in the Theology of David Tracy. Bc práce na ETF UK, kap. 3 (v osnově umístěné jako soubor pdf i odkaz na WWW)
Kontrolní otázky ke studiu:
- Proč dnes studovat teologii?
- Co je teologie?
- Jak se teologie člení podle W. Beinerta a jak podle D. Tracyho?
2. Víra a zjevení
Ve druhém týdnu se studentky a studenti seznámí s klíčovými pojmy teologie, kterými jsou zjevení a víra.
„Jestliže si Bůh přeje, aby svět poznal jeho lásku,
pak ta láska musí být rozpoznatelná
– přestože, a protože je úplně jiná než všechno ostatní.“
(Hans Urs von Balthasar)
Nejdříve doporučuji pročíst a promyslet text z knihy:
Kasper, W., 1987, Uvedení do víry. Řím: Křesťanská akademie – Velehrad, s. 34-39.
Dále doporučuji prostudovat alespoň 2 z následujících zdrojů:
Fiorenza, F.S.-Galvin, J.P. (eds.), 1996, Systematická teologie 1. Římskokatolická perspektiva. („Avery Dulles: Víra a zjevení“) Brno: CDK, Praha: Vyšehrad, s. 105-118
Noble, I., 2004, Po Božích stopách. Teologie jako interpretace náboženské zkušenosti. Brno: CDK. s. 57-73
Zvěřina, J., 2003, Teologie agapé I. Praha: Vyšehrad, s. 45-82
Dále si studenti projdou 1. kapitolu dokumentu O Božím zjevení (Dei Verbum) ze 2. vatikánského koncilu (v osnově odkaz na dokument jako soubor ke stažení, příp také WWW odkaz).
Kontrolní otázky ke studiu:
- Co je přirozené a dějinné zjevení?
- Pohovořte o pojmu zjevení, využijte termíny "svoboda, slovo, vztah".
- Jak hovoří o víře Starý a Nový zákon?
- Co myslí J. Zvěřina trojí podobou víry?
- Pokuste se vystihnout vztah mezi vírou a lidskou existencí.
3. Zdroje teologie
Ve třetím týdnu se studentky a studenti seznámí s konstitutivními zdroji teologie: Písmem a Tradicí.
Doporučuji studovat v těchto krocích:
1. Studium textu I. Noble a pasáží z dokumentu O Božím zjevení se zaměřením na význam Písma pro teologii:
Noble, I., 2005, Po Božích stopách. Teologie jako interpretace náboženské zkušenosti. Brno: CDK, s. 123-126.
Věroučná konstituce o Božím zjevení. Dokumenty II. vatikánského koncilu. Praha: Zvon, 1995, články 10, 24 a 25 (osnova obsahuje jak text dokumentu ke stažení, tak WWW odkaz)
2. Studium o tradici víry a vztahu Písma a tradice podle těchto zdrojů:
Zvěřina, J., 2003, Teologie agapé I. Praha: Vyšehrad, s. 83-92.
Beinert, W., 1994, Slovník katolické dogmatiky. Olomouc: MCM, heslo Tradice.
Věroučná konstituce o Božím zjevení. Dokumenty II. vatikánského koncilu. Praha: Zvon, 1995, články 8 a 9 (osnova obsahuje jak text dokumentu ke stažení, tak WWW odkaz)
Kontrolní otázky ke studiu:
- V jakém smyslu je Bible zdrojem teologie?
- Popište pojem křesťanská tradice a její pojetí v různých proudech křesťanství.
- Pohovořte o vývoji tradice s ohledem na DV 2.8.
- Jaké jsou možné vztahy mezi Písmem a tradicí?
4. Autorita v církvi a teologii
Ve čtvrtém týdnu se studentky a studenti seznámí s pojetím autority v církvi, potažmo v teologii.
Doporučuji studovat v těchto krocích:
1. Seznámení se s klíčovým průřezovým textem:
Waldenfels, H., 2000, Kontextová fundamentální teologie. Praha: Vyšehrad, s. 584-613 (osnova obsahuje text ke stažení v pdf)
2. Je vhodné doplnit ještě doplnit kratší pasáží:
Kasper, W., 1987, Uvedení do víry. Řím: Křesťanská akademie – Velehrad, s. 120-128.
3. Průběžně pracovat se dvěma dokumenty 2. vatikánského koncilu, na který oba texty odkazují:
Dokumenty II. vatikánského koncilu. Praha: Zvon, 1995, dokumenty O církvi (Lumen Gentium), zvl. č. 12 a 25, a O Božím zjevení (Dei verbum), zvl. čl. 10 (osnova obsahuje oba dokumenty jako soubory ke stažení, i jako WWW odkazy).
Kontrolní otázky ke studiu:
- Vysvětlete autoritu Božího lidu s přihlédnutím k pojmu sensus fidei.
- Vysvětlete autoritu učitelského úřadu církve a pojem neomylnost.
- V jakém vztahu k oběma předchozím autoriám jsou teologové?
5. Povaha náboženského jazyka
V pátém týdnu se studentky a studenti seznámí se specifickým užitím jazyka a řeči v teologii.
Doporučuji studovat v těchto krocích:
1. Reflexe nad Bohem jako tajemstvím:
Vyznání víry církve. Překlad 1. dílu katolického katechismu pro dospělé. 1999, České Budějovice: Teologická fakulta JU, s. 33-35.
2. Studium možností výpovědí o Bohu lidskou řečí:
Noble, I., 2004, Po Božích stopách. Brno: CDK, s. 80-83 (apofatická a katafatická teologie)
a další
3. O symbolu a jeho roli v náboženstí a teologii
Kolář, O., „K teorii symbolu Paula Tillicha“, Příspěvek, přednesený autorem na pražském setkání Coeny 7.11.2003 (osnova obsahuje článek ke stažení a WWW odkaz)
Kunetka, F., 2001, Úvod do liturgie svátostí. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, kap. XI-XV (s. 123-186)
Kontrolní otázky ke studiu:
- Pohovořte o charakteru poznání v teologii a o Bohu jako tajemství.
- Jaké jsou možnosti teologického jazyka (zjevení jako sebe-sdělení Boha, princip analogie, apofatická a katafatická teologie)?
- Pohovořte o teorii symbolu.
- Proč teologie používá symbolický jazyk?
6. Metoda v teologii
V pátém týdnu se studentky a studenti seznámí s metodou v teologii a s typy křesťanské teologie.
Doporučuji postupovat následovně:
1. Seznámit se s metodou korelace v teologii:
Fiorenza, F.S.-Galvin,J.P., 1996, Systematická teologie 1. Římskokatolická perspektiva. Brno: CDK, Praha: Vyšehrad, s. 58-64.
2. Projít postup teologie podle C.V. Pospíšila:
Pospíšil, C.V., 2002, Ježíš z Nazareta, Pán a Spasitel. Praha: Krystal, s. 25-40.
(alternativně Pospíšil, C.V., 2002, Teologie služby. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, s. 31-36)
3. Seznámit se s modelem typů vztahu mezi teologií a současným myšlením:
Ford, F.D., 1999, Theology. A Very Short Introduction. Oxford: OUP, s. 20-29 (osnova obsahuje pasáž ke stažení v pdf)
(pro neangličtináře: Macek, P., „Jakou teologii?“ Teologická reflexe IX (2003), s. 160-169)
Kontrolní otázky ke studiu:
- Popište metodu korelace v teologii.
- Přibližte postup auditus fidei, intellectus fidei.
- Popište a diskutujte 5 typů vztahu křesťanství/teologie k současnému myšlení (Hans Frei, David Ford)