Interaktivní osnova k předmětu T522 Filosofie náboženské výchovy
PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Interaktivní osnova k předmětu T522 Filosofie náboženské výchovy
Info
Období
léto 2010
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 1. 2. 2010.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 8. 2. 2010.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 22. 2. 2010.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 24. 2. 2010.
Kapitola obsahuje:
2
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 1. 3. 2010.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 8. 3. 2010.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 23. 3. 2010.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 26. 2. 2010.
Kapitola obsahuje:
2
Studijní materiály
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 10. 5. 2010.
Nyní studovat
Kapitola obsahuje:
1
Studijní materiály
Učitel doporučuje studovat nyní – od 10. 5. 2010.

Sylabus předmětu

Sylabus

Název předmětu: Filosofie náboženské výchovy

Název předmětu v anglickém jazyce: Philosophy of Religious Education

Garant předmětu: PhDr. Zuzana Svobodová, PhD.

Počet kreditů: 2

Způsob ukončení předmětu (zp./zk.): zápočet

Rozsah výuky: 2h / týden

Forma výuky předmětu (př./cv./sem.): seminář

Druh předmětu (povinný, povinně volitelný, výběrový): výběrový

Určeno pro obory: Pastorační a sociální práce, Sociální pedagogika a teologie

Určeno pro studenty v prez./komb. formě: obojí

Anotace předmětu:

Předmět Filosofie náboženské výchovy je hraničním předmětem oborů filosofie, teologie a pedagogiky. Klade otázky po základech a zacílení výchovy a vzdělávání z hlediska těchto oborů. Tématizuje problematiku autority učitele, vztahů v situaci výchovy a vzdělávání, možných přístupů ke světu. Pojmově a obsahově zkoumá mimojiné náboženskou výchovu, etickou výchovu a katechezi. Předmět Filosofie náboženské výchovy je určen zájemcům o otázky výchovy, vztahů k druhému člověku a ke světu – jedná se o teoretickou průpravu například pro budoucí vychovatele, pastorační asistenty, pečovatele, katechety, učitele náboženství a učitele etiky.

Doporučená literatura:

[výběr]

Anselm z Canterbury Fides quaerens intellectum. Praha: Kalich, 1990

Augustin, A. O pořádku. O učiteli. Praha: Česká akademie věd a umění, 1942

Beneš, M. a kol. Idea vzdělávání v dnešní společnosti. Praha: Eurolex Bohemia, 2002

Dřímal, L. Katecheze jako výchova víry. Olomouc: MCM, 2002

Fink, E. Bytí, pravda, svět… Praha: OIKOYMENH, 1996

Funda, O. A. Mezi vírou a racionalitou. Brno: L. Marek, 2003

Giussani, L. Riziko výchovy. Praha: Zvon, 1996

Hejdánek, L. Filosofie a víra. Praha: OIKOYMENH, 1990

Komenský, J. A. Cesta světla. Praha: Mladá fronta, 1992

Komenský, J. A. Jedno nezbytné. Praha: Kalich, 1999

Komenský, J. A. Labyrint světa a ráj srdce. Praha: Odeon, 1984

Kratochvíl, Z. Výchova, zřejmost, vědomí. Praha: Hermann & synové, 1995

Michálek, J. Topologie výchovy: Místo výchovy v životě člověka. Praha: OIKOYMENH, 1996

Muchová, L. Úvod do náboženské pedagogiky. Olomouc: MCM, 1994

Palouš, R. Čas výchovy. Křesťanská akademie Řím, 1987

Palouš, R. K filosofii výchovy: východiska fundamentální agogiky. Praha: SPN, 1991

Patočka, J., Palouš, R. Osobnost a komunikace: Příspěvky k filosofii výchovy. Praha: PedF UK, 1990

Tillich, P. Odvaha být. Brno: CDK, 2004

Zvěřina, J. Pět cest k radosti. Praha: Zvon, 1995

Požadavky na studenta:

Student v prezenční formě studia prokáže aktivní zájem o problematiku pravidelnou účastí na přednáškách (absence max. 33%) a rovněž prokáže schopnost vlastní reflexe stěžejních témat vypracováním písemné práce – celkový rozsah: min. 5 normostran.

Studenti v externí formě studia si mohou také předmět zapsat a na tématu závěrečné práce a způsobu nastudování předmětu se domluví s vyučující: svobodova@jabok.cz.

Maximální počet studentů na předmětu: 15

První seminář: 1/2/2010

První setkání na semináři je již v pondělí 1.2.2010, od 13,45 v uč. č. 6.

Účastníci semináře zde budou mít možnost vyjádřit svá očekávání, a tím významně usměrnit konkrétní obsah předmětu. Pro studenty, kteří budou studovat především prostřednictvím této interaktivní osnovy (kombinované studium), je materiál k vyjádření níže - prosím vyplňte a pošlete zpět (svobodova@jabok.cz).

 

V letním semestru probíhá výuka tohoto předmětu týdně, kromě následujících termínů:

15/2

29/3

5/4 (velikonoční pondělí)

17/5

Poslední seminář bude 24/5 - zápočtová hodina, index s sebou.

Výchova a učitelství ve Starém zákoně_I

Z dosud došlých odpovědí (10) seřazena témata dle zájmu (kdo dosud nezaslal, stále je možné poslat své preference).

Nabídka publikace k výběru referátu - bude k dispozici postupně zde na osnově.

Literatura k tématu: Novotný, A. (ed.) Biblický slovník. Praha, Kalich, ČBS, 1992. ISBN 80-7017-528-1, 80-900881-1-2. Heslo: Vychován, - í, vychovati, vychovávati (s. 1234n)

Podstatné v prezentaci: FNV_SZ_1_.ppt (viz zde v osnově)

Výchova a učitelství ve Starém zákoně_II

Pro všechny studující mám připravené texty k hebrejské výchově. Prosím vyzvedněte si je, dalším úkolem pro studující je:

na základě vybraných textů vytvořte vlastní charakteristiku hebrejské výchovy (minimálně 7 charakteristických prvků, maximálně 12). Zasílejte pak zpět e-mailem.

Referáty: Klíčové pojmy křesťanské spirituality

Rozdělení publikace Klíčové pojmy křesťanské spirituality k referátům studujících:

(abych nešířila jména, uvádím jako první jen UČO)

5914: začátek - s. 46

5738: s. 47-77

volné: s. 78-103

volné: s. 104-131

5964: s. 132-151

5714: s. 152-176

5743: s. 177-195

Výchova a učitelství ve Starém zákoně_III

Referát - první část knihy Klíčové pojmy křesťanské spirituality - k dispozici v souboru níže.

Téma PŘÍSLOVÍ, postavy sz králů Davida a Šalomouna a jejich "učitelské / vychovatelské" poslání - viz prezentace "FNV_Prislovi" níže.

Velmi doporučuji k návštěvě čtvrteční přednášku v Emauzích: 

Pedagogická sekce České křesťanské akademie

zve na emauzské setkání s doc. PhDr. Ludmilou Muchovou, PhD.

na téma:  Náboženská dimenze života ve vzdělávací atmosféře české základní školy

  • O lidském životě a jeho náboženském rozměru
  • O setkávání a střetávání kultur a náboženství v současném světě
  • O rámcovém vzdělávacím programu pro základní školství a multikulturní výchově
  • O multi- in- a inter-náboženském vzdělávání v Evropě a v ČR 

4. března 2010 od 17 hodin v refektáři kláštera Emauzy; Vyšehradská 49, Praha 2

Není zapotřebí se hlásit předem, vstup volný.

 

Výchova a učitelství ve Starém zákoně_IV

Proroci jako učitelé, učitelé jako proroci

Doporučuji číst v Bibli pasáže o povolání proroků - odkazy v prezentaci, často na začátku prorockých knih (zejm. u "malých" proroků).

Prorok ve SZ:

  • člověk se srdcem podle Boha.
  • člověk očištěných úst.
  • muži i ženy.
  • člověk slova - slyšené, vyslechnuté, prorokované, sdělené, ale i: zapsané - často kronikáři, zaznamenávají příběhy.

Dále viz prezentace.

Návrh úkolu: Hledejte mezi známými i neznámými obrazy zachycujícími proroky, můžete poslat e-mailem, doplním do naší osnovy.

Kdo nemá dosud termín na prezentaci / referát, prosím napište a rezervujte si termín!!!

 

Výstava na Pražském hradě

22-3 byla příležitost navštívit v Císařské jízdárně výstavu Umění české reformace (1380-1620), výstava trvá do 4-4.

Informace:

http://www.hrad.cz/cs/prazsky-hrad/kalendar-akci-na-prazskem-hrade/260.shtml

http://www.ct24.cz/kultura/75520-umeni-ceske-reformace-dila-ktera-necekal-osud-husa/

 

Další výuka semináře proběhne 12-4, od 13,45, uč. č. 6.

Hezké Velikonoce!

Výchova a učitelství v Novém zákoně - pojmy

Referát Kateřiny Čechové

K tématu Výchova a učitelství v Novém zákoně předán tištěný materiál - tabulka pojmů použití oslovení učitele v NZ.

K dispozici na vyžádání u vyučující.

Výchova a učitelství v Novém zákoně - shrnutí

Níže k dispozici prezentace k pojetí učitelství v novozákonní době.

Prosím o zaslání odpovědí na e-mail - materiál: Dnešní otázky náboženské výchovy (níže).

Etická výchova

Vztah etické a náboženské výchovy v systému vzdělávání u nás a ve světě.

Referát M. Adámkové k etické výchově bude dodán ve formě prezentace, případně v ISu po obhajobě k dispozici její absolventská práce na toto téma.

Autorita ve výchově. Výchova a náboženství