Týden 2 - dne 14. 9. 2011
2. přednáška
Mapa etiky pro sociální práci a obsah kurzu
Téma 1 - Co je etika
Mapa etiky pro sociální práci
Cílem je ukázat výběr z témat, která jsou charakteristická pro etiku v sociální práci. Důraz se klade na východisko – tj. praxe, přechod k obecné etice – tj. filosofická etika a návrat k praxi – tj. obohacení praxe teorií. Důraz je kladen na jasnou formulaci etického problému/dilematu (viz později).
Obsah kurzu - tematické okruhy
- Co je etika (obor a mezioborové souvislosti)
- Vybraná slova - pojmy z etiky („fundamentální“ etika)
- Zdroje mravního vědění z pohledu různých oborů
- Psychologie (např.psychologie mravního vývoje, …)
- Legislativa (etika a právo)
- Lidskoprávní přístup (etika a lidská práva)
- Medicína (medicínská etika)
- Náboženství (náboženská etika)
- Filosofie (základy a povaha mravního vědění)
- … ale patří sem i např. Sociální práce – viz níže!
- Etické teorie (Normativní etika, popř. jiné …)
- Aristotelés - blaženost
- Utilitarismus, Hédonismus, Egoismus …
- Přirozený zákon
- Kantova teorie
- Teorie spravedlnosti
- Aristotelés – ctnosti
- Etika péče
- … a další
- Etika a hodnoty
- Profese obecně, profesní etika a etické kodexy
- Etika sociální práce (zdroje mravního vědění a uvažování), etický kodex SP, specifická témata
- Způsoby řešení etických dilemat v soc.práci – resumé a opakování
Téma 1. Co je etika
Proč potřebujeme znát a uvažovat o tom, co etika je?
Slovo „etika“ – tento výraz lze považovat za „hutný“, čímž se myslí, že je hodnotově nabitý. Jeho nepochopení udělat velkou „neplechu“. Má svůj význam ve výchově i hodnocení činů jednání, a hodnocení se může dotknout osoby člověka. Může uschopnit stejně tak jako znetvořit člověka (viz film Smradi).
2. Metoda postupu – budeme zkoumat etiku z pohledu definic, z toho, co se ptá a jak na tyto otázky odpovídá, z toho, co předpokládá či jaký vztah má k jiným disciplínám.
Příklady několika definic – nabízí postřehy na téma co je/není etika (Anzenbacher, Thompson, Hodovský, Brázda)
Pojmy z definic:
Individuální a sociální etika, Předporozumění, Cítění, Normy a povaha norem (viz později ), Legitimizace, Legalizace, Obecno, Zdůvodnění, Rozlišení dobra a zla, Morálka – etika – mravnost, Správný – Dobrý, „Máme“ tak jednat (Kant tvrdí, že ze slova „můžeme“ vyplývá „máme“).
Více viz prezentace „Co je etika“
Literatura ke studiu: zejména Fischer ESP.
Práce s texty: - odevzdat před přednáškou
Platón (téma spravedlnost)
Námět na otázku: Spravedlnost má pro Platóna svůj význam. Lze z toho, jak o ní hovoří, usoudit na to, za co považuje etiku?
Aristotelés I.,8-12.
Námět na otázku: Jak může přispět k charakteristice toho, co je etika, Aristotelův pojem blaženosti nebo jeho slova o rozdělení dober?
Kierkegaard, Bázeň a chvění.
Námět na otázku: V čem spočívá problém Kierkegaarda s etikou?
Kant, Základy metafyziky mravů., předmluva.
Námět na otázku: Tušíte, co Kant sleduje svým vymezováním etiky od jiných věd a jakou povahu ji přisuzuje?
Úkoly – kontrolní výstupy: - neodevzdávat
Vysvětlete dvě libovolné definice etiky a poukažte na jejich vzájemný rozdíl.
Představte některé historicky zajímavé pojetí etiky a poukažte, jak se liší od některého současného pojetí (Vašeho osobního).
Vystihněte pro etiku podstatný prvek z ukázky filmu "Smradi" a představte ho v kontextu některé definice etiky nebo některého pojetí etiky z prostudovaných textů.
Pozn.: Zelené úkoly lze považovat za projevy výzvy k aktivní účasti na přednáškách. Jejich písemné vypracování bude možno uplatnit pro posouzení k bodovému zisku.