Etika pro sociální práci

Týden 1 - dne 7. 9. 2011

1. přednáška -  Úvod do kurzu 

Seznámení se s literaturou - typické studijní materiály, např.

- etika v kontextu soc.práce jako profese (např. Fischer, Milfait)

- etika v historickém kontextu (např. Aristotelés, Etika Nikomachova)

- etika jako filosofická disciplína (např. Thompson, Přehled etiky)

- etika jako učebnice (např. Anzenbacher, Úvod do etiky)

- etika v odborné časopisecké literatuře (např. Sociální práce/Sociální práca, Refelxe - filosofický časopis)

- etika na internetových stránkách (pozor na blogy a wiki... - je třeba se držet ověřitelných zdrojů - int.časopisy a pod.)

- etika pro začátečníky (např. Robinson, Garrat,  Etika)

- etika v zahraniční literatuře (např.Banks, Ethics and Values in Social Work)

 

Východiska výuky inovovaného  kurzu

  • důraz na praxi jako východisko i jako cíl
  • patrné výstupy z učení jako stálý průvodce výukou (znalosti a dovednosti)
  • refelxe hodnot, jež jsou spojeny se studiem eticky zajímavých témat
  • důraz na pochopení a uvědomění si role profese
  • důraz na obecnou (filosofickou) reflexi jednání (tj. praxe)
  • využití odborných praxí - je třeba sledovat vybranou etickou dimenzi absolvovaných praxí
  • důsledné průběžné a závěrečné hodnocení a reflexe výstupů z učení

 

Příklady návrhů očekávaných výstupů z učení - k dalšímu posouzení

znalosti

co je dobro pro konkrétního člověka

 

znalost vlastních předsudků

podstatné legislativy mající vztah k etice soc.práce

vztahu mezi právem a etikou

etický rozměr lidských práv

znát situace možného výskytu negativních projevů moci v práci s klientem

znát hodnoty, které mají mravní význam

znát možné způsoby jejich komunikace

UVEĎTE DALŠÍ PŘÍKLADY ZNALOSTI, KTERÉ POVAŽUJETE Z POHLEDU ETIKY ZA CENNÉ PRO PRAXI - lze odevzdat písemně před přednáškou

 

dovednosti

schopnost reflektovat vlastní předsudky a pracovat s nimi

orientuje se v aktuálních eticky problematických tématech doby

spojit právní a etický nárok

rozlišit případy vhodné a nevhodné intervence

rozlišit situace, kdy lze předávat mravní hodnoty druhým

UVEĎTE DALŠÍ PŘÍKLADY DOVEDNOSTÍ, KTERÉ POVAŽUJETE Z POHLEDU ETIKY ZA CENNÉ PRO PRAXI - lze odevzdat písemně před přednáškou

 

K úvaze a zamyšelní

Připravte si případ, který považujete z etického hlediska nějak nejasný (z praxe i ze života) a chtěli ho řešit - neodevzdávat