Týden 15
15.TÝDEN - ETICKÉ KODEXY SOCIÁLNÍHO PRACOVNÍKA
A: obsah kodexu, historie
B: povaha kodexu
C: užití kodexu v praxi
A: Je třeba znát strukturu kodexu a co obsahuje:
•(pravidla etického chování - •etické problémové okruhy - •etické zásady, principy - •postupy při řešení etických problém)
a dokázat je na konkrétních případech vysvětlit a rozumět jim.
B: Je třeba znát jeho povahu, tzn. umět s ním zacházet způsobem, ke kterému byl určen:
Např. představuje formu profesionalismu a profesní etiky a obsahuje hodnotové pojmy typické pro profesi - nejedná se o předpis vymezující jednání v konrétní situaci:
tu musí soc. pracovník zvážit a navrhnout sám ze znalosti situace a podstatných přincipů, které hodlá svým jednáním prosazovat a způsobem odpovídajícího přístupu k řešení etického problému.
Na kodexu je třeba být schopen/schopna poukázat na ideály, které jsou spíše zaměřeny jako tvůrčí výrazy profese a profesního přístupu sociálního pracovníka, nikoliv jako předpis.
Je třeba v něm vidět způsob vyjádření typického uvažování profesionála v eticky citlivé situaci.
Další otázky vjadřujcí povahu kodexu: Je kodex závazný? Lze jednat proti jeho liteře a proti jeho duchu? Lze ho měnit? Kdo ho ustanovil? Je právně vymahatelný?
C: V řadě případů nelze jeho ustanovení dostát v konkrétním případě.
O čem to svědčí? Je možné kodex v konkrétním případě ignorovat? Jakým způsobem se projeví v každém jednotlivém případě etického dilematu nebo problému?
Je třeba vidět obecné prinicpy ahodnoty, které kodex o sociální práci a etickém přístpupu k vykonávání profese komunikuje. Jako každý obecný princip, i ten, který je zakotven v kodexu musí být aplikován na konkrétná situaci. V této aplikaci teprve vzniká potřeba důsledné etické analýzy problému a zdůvodněné užití vybraného modelu uvažování.
Literatura:
Nečasová in Fischer Milfait: Etika pro sociální práci. JABOK 2010