2016
O pasivitě člověka ke světu v kontextu nahodilého
SVOBODOVÁ, ZuzanaZákladní údaje
Originální název
O pasivitě člověka ke světu v kontextu nahodilého
Název česky
O pasivitě člověka ke světu v kontextu nahodilého
Název anglicky
On Passivity of Men towards the World in the Context of the Accidental
Autoři
Vydání
Envigogika: Charles University E-journal for Environmental Education, Praha, Univerzita Karlova v Praze, Centrum pro otázky životního prostředí, 2016, 1802-3061
Další údaje
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Klíčová slova česky
nahodilost; příčina; pohyb; pasivita; subjekt; zranitelnost; dobro; Aristotelés; Lévi-nas; etika
Klíčová slova anglicky
accident; cause; motion; passivity; subject; vulnerability; good; Aristotle; Levinas; ethics
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 20. 9. 2016 14:31, doc. PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
V originále
Článek „O pasivitě člověka ke světu v kontextu nahodilého“ představuje přístup k na-hodilosti jako jeden z ukazatelů způsobu vztahu člověka ke světu. Nahodilost, o níž dle Aris-totela nemůže sice být věda, je tímto myslitelem nikoli ignorována, ale přijímána a pro mož-nost pohybu, změny a růstu vysoce oceňována. Věda se sice zabývá tím, co je zpravidla, nikoli tím, co zpravidla není, tedy nahodilým, nicméně člověk ve svém jednání je nahodilému vystaven. Zejména v pomáhajících profesích je třeba hledat přístupy k člověku a ke světu přirozené, tedy za vědeckou realitou, které budou pečovat o druhé ve světě jako v domově člověka, nikoli jednat s objekty ve vědecké realitě.
Česky
Článek „O pasivitě člověka ke světu v kontextu nahodilého“ představuje přístup k na-hodilosti jako jeden z ukazatelů způsobu vztahu člověka ke světu. Nahodilost, o níž dle Aris-totela nemůže sice být věda, je tímto myslitelem nikoli ignorována, ale přijímána a pro mož-nost pohybu, změny a růstu vysoce oceňována. Věda se sice zabývá tím, co je zpravidla, nikoli tím, co zpravidla není, tedy nahodilým, nicméně člověk ve svém jednání je nahodilému vystaven. Zejména v pomáhajících profesích je třeba hledat přístupy k člověku a ke světu přirozené, tedy za vědeckou realitou, které budou pečovat o druhé ve světě jako v domově člověka, nikoli jednat s objekty ve vědecké realitě.
Anglicky
The subject of the article „On Passivity of Men towards the World in the Context of the Accidental“ represents an attitude to an accident as one of the indicators of a person's rela-tion towards the world. Aristotle labeled accident as something that cannot be the subject of science, however he did not ignore it, but rather accepted it, while highly appreciating it for its possibility of movement, change and growth. Science deals with what is the usual state of affairs, not what usually does not occur (i.e. the accident), however people are exposed to the accident in their actions. It is important to look for natural attitudes toward men and the world, especially in the helping professions – attitudes that lay beyond scientific reality, that will involve caring for others in the world as home to men, not addressing objects as part of scientific reality.