J 2014

Pojetí touhy u Emmanuela Lévinase

SVOBODOVÁ, Zuzana

Základní údaje

Originální název

Pojetí touhy u Emmanuela Lévinase

Název česky

Pojetí touhy u Emmanuela Lévinase

Název anglicky

Emmanuel Lévinas’s Notion of Desire

Vydání

PAIDEIA: PHILOSOPHICAL E-JOURNAL OF CHARLES UNIVERSITY, Praha, Univerzita Karlova, PedF, 2014, 1214-8725

Další údaje

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Klíčová slova česky

filosofie Emmanuela Lévinase, touha, druhý, potřeba, čas, promluva, relačnost, etika, odpovědnost, poznání, otevřenost, svoboda

Klíčová slova anglicky

philosophy of Emmanuel Lévinas, desire, the Other, need, time, discourse, relationship, ethics, responsibility, cognition, openness, freedom

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 7. 12. 2015 16:51, PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D.

Anotace

V originále

Pojetí touhy u Emmanuela Lévinase vychází z určitého kontrastu k tomu, co je nazýváno potřebou. Pramenem je pojetí života jako touhy, tedy života, který se obrací i k tomu, co mu nechybí, v čem se nijak nezakusuje do bytí, nenasycuje, neboť touha jako původní dynamis nemůže být uspokojena žádnou konzumací, naopak: vytoužené touhu prohlubuje. Sama absolutnost touhy souvisí se smrtelností toužící bytosti, jí se odkrývá možnost lidské vztahovosti za hranicemi s viditelným, ale i za hranicemi poznání a porozumění. Touha jakožto možnost přesahující všechny vlastní možnosti dává klíčit odvlastňování. Touha v Lévinasově pojetí též dává čas, umožňuje vnímat budoucnost jako to radikálně nové, jiné. Toužení není žádným vlastnictvím či projevem moci, ale vztahovostí k jinakosti, nejde o vztah k bytí, které tu není. Touha se obrací k tomu, co nikdy není zde, k tomu, co zde může nebýt, když je zde vše. Touha je absence jiného, nikoli jednoduchá absence jako čirá nicota, ale absence v horizontu budoucnosti. Touha jako radikální nereciprocita, asymetričnost, ne-dokonalost, v níž nejde o žádné uchopení, vlastnění, splynutí ani poznání, ale kde je vždy dost místa pro naději.

Česky

Pojetí touhy u Emmanuela Lévinase vychází z určitého kontrastu k tomu, co je nazýváno potřebou. Pramenem je pojetí života jako touhy, tedy života, který se obrací i k tomu, co mu nechybí, v čem se nijak nezakusuje do bytí, nenasycuje, neboť touha jako původní dynamis nemůže být uspokojena žádnou konzumací, naopak: vytoužené touhu prohlubuje. Sama absolutnost touhy souvisí se smrtelností toužící bytosti, jí se odkrývá možnost lidské vztahovosti za hranicemi s viditelným, ale i za hranicemi poznání a porozumění. Touha jakožto možnost přesahující všechny vlastní možnosti dává klíčit odvlastňování. Touha v Lévinasově pojetí též dává čas, umožňuje vnímat budoucnost jako to radikálně nové, jiné. Toužení není žádným vlastnictvím či projevem moci, ale vztahovostí k jinakosti, nejde o vztah k bytí, které tu není. Touha se obrací k tomu, co nikdy není zde, k tomu, co zde může nebýt, když je zde vše. Touha je absence jiného, nikoli jednoduchá absence jako čirá nicota, ale absence v horizontu budoucnosti. Touha jako radikální nereciprocita, asymetričnost, ne-dokonalost, v níž nejde o žádné uchopení, vlastnění, splynutí ani poznání, ale kde je vždy dost místa pro naději.