V originále
Cílem knihy je podpořit odbornou činnost v křesťanské etice a ve vztahu křesťanské etiky k dalším tradicím etiky a sociálním, ekonomickým, politickým a kulturním problémům (proto témata zlepšování důstojného utváření péče o nevyléčitelně nemocné a umírající; empowerment princip v sexualitě osob s lehkou a střední mentální retardací; sexuality; počátku lidského života, uznání statusu osoby), povzbudit a posílit výuky těchto oblastí na VOŠ, univerzitách a teologických školách; a poskytnout prostředím diskurzů a diskusí v profesích (v sociální a pastorační práci). Předmluvu napsal teologický etik Pavel Keřkovský (ETF UK v Praze).Začíná základním porozuměním podobnostem a rozdílnostem zemi filosofickou a teologickou (křesťanskou) etikou. Slova étos a etika musí zůstat v praxi oddělovány: etika odkazuje na oblast vědecké disciplíny, která se chápe jako systematická etická reflexe. Za pojmem křesťanské mravnosti se skrývá pojetí, jež je nutně spojena s Ježíšem Kristem. Ta nebude zahrnovat jen to, co se dělá, ale i proč a jak. Ono více morality se chápe v pojmech charakteru a ctnosti (proto témata slavné Horské Ježíšovy řeči, v níž komentuje První smlouvu/Dekalog, blahoslavenství, největšího přikázání lásky, svědomí). Význačné jsou oblasti souladu mezi teologickou etikou, křesťanskou mravností a ne-křesťany (mezi těmi, kteří mají zájem o lidskou důstojnost, lidská práva, spravedlnost – proto témata Světového étosu, lidských práv); a proto kniha uznává potřebu cenit výzvu plurality, dialogu v lokální kultuře i přes ní. Proto musí být odpovídající studium teologické etiky i široce interdisciplinární. Dále bude ekumenické, protože je zřejmé, že Duch působí v srdcích druhých a může tím přispět k vlastnímu obohacení.
Anglicky
The purpose of the book is to promote scholarly work in Theological Christian ethics and in the relation of Christian ethics to other traditions of ethics, and to social, economic, political and cultural problems (therefore the issues of improving the dignity of end-of-life care for terminally ill patients and dying people; an empowerment approach to sexuality support for people with mild or moderate mental retardation; Sexuality; the beginning of human life, personhood), to encourage and improve the teaching of these fields in colleges, universities and theological schools; and to provide a community of discourse and debate for those engaged professionally within these general fields (in social and pastoral work). Preface was written by Pavel Keřkovský who is lecturing the Theological ethic on the Protestant theological faculty in Prague. Starting with these basic understandings of the similarities and differences between philosofical ethics and Theological (Christian) ethics. The words Ethos and Ethik in practice must remain separate: The term Ethik refers to a field of science understood as a system of ethics. Behind the expression christian morality lies the assumption that there is a morality that is necessarily bound up with Jesus Christ. This morality will include not only what is done but why and how. The more morality is understood in terms of character and virtue (therefore the issues the famous Sermon on the Mount of Jesus in which he commented on the Old Covenant/Decalogue, the Beatitudes, the gratest commandment of love, conscience). There are considerable areas of agreement between theological ethics, christian morality and and non-Christian (between all who have a concern for the human dignity, human rights, justice - therefore the issues Global Ethic, Human Rights); and therefore the book recognizes the need to appreciate the challenge of pluralism, to dialogue from and beyond local culture. Therefore, any adequate study of theological ethics must be also broadly interdisciplinary. Furthermore, it will take ecumenism seriously because it is clear that what the Spirit works in the hearts of others can contribute to our own edification.