JABOK:S_5521 Zdravotně sociální péče o seni - Informace o předmětu
	S_5521 Zdravotně sociální péče o seniory
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2025
- Rozsah
- 0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Hana Čížková (přednášející)
- Garance
- Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
- Rozvrh
- Pá 17. 10. 9:30–17:00 4, Pá 21. 11. 9:30–17:00 4
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
 Předmět si smí zapsat nejvýše 22 stud.
 Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 25/22, pouze zareg.: 5/22
- Cíle předmětu
- 
    Získat znalosti o nejčastějších onemocněních ve stáří, jejich projevech a vlivu na kvalitu života seniora. - 
        Porozumět biologickým změnám ve stáří a jejich dopadu na funkční schopnosti. 
- 
        Seznámit se s běžnými geriatrickými syndromy a onemocněními (např. demence, Parkinsonova choroba, diabetes, CMP, poruchy mobility, smyslové poruchy). 
- 
        Vysvětlit, jak zdravotní stav ovlivňuje soběstačnost, psychiku a potřeby seniora. 
 
- 
        
- 
    Získat znalosti o problematice neformální péče o seniory a možnostech podpory neformálně pečujících. - 
        Porozumět roli rodiny v péči o seniora, rozdílům mezi formální a neformální péčí. 
- 
        Vysvětlit specifika domácí péče, její výhody a rizika (např. přetížení, syndrom vyhoření). 
- 
        Seznámit se s formami podpory neformálních pečujících (příspěvek na péči, sociální poradenství, respitní služby). 
 
- 
        
- 
    Získat znalosti o systému zdravotních a sociálních služeb pro seniory a státní sociální podpoře. - 
        Orientovat se v systému sociálních služeb podle zákona č. 108/2006 Sb. 
- 
        Rozlišit typy péče: terénní, ambulantní, pobytová; znát kompetence jednotlivých služeb. 
- 
        Vysvětlit, jak funguje příspěvek na péči, kdo o něj žádá a jak probíhá posuzování. 
- 
        Seznámit se s dalšími nástroji sociální podpory pro seniory (např. příspěvek na bydlení, mobilita, dávky hmotné nouze). 
 
- 
        
 
- 
    
- Výstupy z učení
- Student/ka vysvětlí, jak vybrané nemoci ovlivňují život seniora v běžném dni. - Student/ka popíše možnosti, jak může rodina pečovat o seniora v domácím prostředí. - Student/ka se orientuje v základních sociálních službách dostupných seniorům. - Student/ka rozliší zdravotní a sociální typy péče a uvede příklady. - Student/ka objasní postup při podání žádosti o příspěvek na péči. 
- Osnova
- 1. Úvod do problematiky stáří a stárnutí- 
    Biologické, psychické a sociální aspekty stárnutí 
- 
    Proces stárnutí, fáze stáří 
- 
    Potřeby seniora, soběstačnost a její ztráta 
 - 2. Nejčastější onemocnění ve stáří- 
    Přehled běžných chronických onemocnění: demence, Parkinson, CMP, diabetes, srdeční onemocnění, artróza 
 - 3. Neformální péče o seniory- 
    Neformální pečující – kdo jsou, co dělají, jaké mají potřeby 
- 
    Výhody a úskalí péče v rodině 
- 
    Syndrom vyhoření, zátěž pečujících 
- 
    Podpora neformálně pečujících 
 - 4. Zdravotní a sociální služby pro seniory- 
    Rozdělení služeb: terénní, ambulantní, pobytové 
- 
    Pečovatelská služba, domácí zdravotní péče, osobní asistence 
- 
    Domovy pro seniory, domovy se zvláštním režimem, LDN 
- 
    Návaznost služeb na potřeby seniora a jeho rodiny 
 - 5. Státní podpora a příspěvek na péči- 
    Co je příspěvek na péči, stupně závislosti 
- 
    Jak probíhá žádost, posouzení a vyplácení 
- 
    Sociální poradenství – role sociálního pracovníka 
- 
    Další dávky: příspěvek na bydlení, mobilita, hmotná nouze 
 - 6. Plánování péče o seniora- 
    Biopsychosociální přístup v péči, individuální plán péče 
- 
    Spolupráce – lékař, sociální pracovník, rodina 
- 
    Aktivizace seniora, podpora soběstačnosti 
 - 7. Etika v péči o seniory- 
    Důstojnost, autonomie a práva seniora 
- 
    Informovaný souhlas, respekt k rozhodnutí 
- 
    Etická dilemata v péči 
- 
    Péče v závěru života – paliativní přístup 
 
 
- 
    
- Výukové metody
- Výklad s diskusí, práce s kazuistikou, modelové situace - Práce s odbornými texty a nahrávkami - Spolupráce s praxí – besedy s odborníky a neformálními pečujícími 
- Metody hodnocení
- 1. Student bude přítomen na výuce v rozsahu alespoň 75%.
 2. Student zpracuje jeden z těchto výstupů: - modelový plán péče (možnosti dostupné péče) pro konkrétního seniora v konkrétní lokalitě
- z poslechu vybraných dokumentů vybere pět témat, které mu přinesly nějaké nové a zajímavé informace a napíše konkrétně jaké
 
- Informace učitele
- Předmět se ve školním roce 2025/2026 vyučuje blokově v těchto termínech:17. října 2025 - online na zoomu (9:30 - 16:00) zde: https://us06web.zoom.us/j/9603 556578?pwd=EnDQbsWqaTDRYT3VbLy lhD5suhL3kC.1 21. listopadu 2025 - prezenční výuka na Jaboku (9:30 - 17:00) 
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
 
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2025/S_5521