JABOK:P_5511 Podpora pozitivního chování v - Informace o předmětu
P_5511 Podpora pozitivního chování v inkluzivním prostředí (metoda PBIS)
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2025
- Rozsah
- 0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Martina Anderová (přednášející)
Anna Kubíčková (přednášející) - Garance
- Mgr. Martina Anderová
Kontaktní osoba: Mgr. Martina Anderová - Rozvrh
- Pá 10. 10. 8:30–11:45 6, So 11. 10. 9:15–12:30 6, Pá 17. 10. 8:30–11:45 6, So 18. 10. 9:15–12:30 6, Pá 24. 10. 8:30–11:45 6
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 22 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 22/22, pouze zareg.: 3/22 - Cíle předmětu
- Cílem předmětu je studentům přiblížit využití metody PBIS (zkratka pro Positive Behavioral Interventions and Supports) ve školním prostředí. PBIS je propracovaný, výzkumem ověřený systém, který dovede řešit náročné chování dětí, odlehčit pedagogům a celkově zlepšit klima ve škole. Zahrnuje tři úrovně podpory, přičemž první úroveň je určena všem dětem, druhá je určena dětem s mírnými obtížemi v chování a třetí úroveň je pro děti s komplexními potřebami v oblasti duševního zdraví a chování Cílem předmětu je naučit studenty nastavit systém pravidel chování, naučit vhodně podporovat děti a díky tomu šetřit čas a energii jinak vynaloženou na řešení konfliktů.
- Výstupy z učení
- Studující zná teoretické základy pozitivní podpory chování PBIS a jejich aplikaci v inkluzivním vzdělávání. Studující rozumí principům inkluze a jejich aplikace v systému PBIS. Studující umí vyhodnotit příčiny obtíží v chování žáků a identifikovat vhodnou úroveň podpory. Studující dokáže navrhnout preventivní strategie pro podporu žádoucího chování a snižování rizika náročného chování. Studující umí rozvíjet kompetence žáků v socio-emocionální oblasti a v oblasti chování. Studující má kompetence v oblasti reflexe a sebehodnocení vlastní pedagogické praxe.
- Osnova
- Úvod do inkluzivního vzdělávání – principy, potřeby, bariéry. Pozitivní podpora chování PBIS – základy teorie a tříúrovňový model podpory. Proaktivní strategie prevence – principy PBIS v praxi. Intervenční strategie – deeskalační techniky, řešení krizových situací, podpora II. úrovně. Příklady z praxe – ukázky aplikace metod PBIS ve školách. Závěrečná reflexe a sebehodnocení – zkušenosti studentů, doporučení pro praxi.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na výuce (diskuze, skupinové práce, reflexe). Povolena 1 absence výukového bloku. Průběžný úkol – krátká aktivita pro rozvoj socio-emočních dovedností
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2025/P_5511