JABOK:Vp218 Obecná speciální pedagogika - Informace o předmětu
Vp218 Obecná speciální pedagogika
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2018
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Marie Ortová (přednášející)
- Garance
- Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- Čt 8:30–10:00 2, kromě Po 8. 10. až Pá 12. 10., kromě Po 22. 10. až Pá 26. 10., kromě Po 5. 11. až Pá 9. 11., kromě Po 3. 12. až Pá 7. 12., kromě So 22. 12. až St 2. 1.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Po absolvování modulu student
- zná základní speciálně pedagogickou terminologii
- zná základní legislativní a lidsko-právní dokumenty národní i mezinárodní, umí je aplikovat na konkrétní situace
- zná a respektuje práva osob s postižením
- rozumí postavení člověka s postižením ve společnosti
- zná způsoby vzdělávání a zaměstnávání osob s postižením a zná možnosti sociálních služeb
- rozumí situaci rodiny s člověkem s postižením - Osnova
- Historické přístupy k osobám s postižením, jejich projevy v současnosti, úskalí charitativního přístupu, aktuální příklady.
- Lidská práva osob s postižením, vyrovnané příležitosti, aktivita, participace, disabilita IDH(1980)/IAP(1998)/ICF(2001); mezinárodní lidskoprávní dokumenty a s nimi související dokumenty národní; lidská práva v praxi, podněty ze zahraničí
- Inkluze jako příležitost pro každého (v pedagogickém kontextu pro osoby z jiného kulturního i sociálního prostředí)
- Přehled základních legislativních dokumentů, které řeší i situaci osob s postižením
- Rodina s dítětem/s osobou s postižením; vyrovnávání se s novou situací; situace sourozenců dítěte s postižením; možnosti podpory rodiny; rodina dítěte s postižením jako znevýhodněná skupina
- Potřeby dětí s postižením v jednotlivých obdobích vývoje; základní potřeby rodin s dítětem s postižením
- Partnerské vztahy a sexualita osob s postižením
- Možnosti sociálních služeb; příklady jiných možností podpory osob s postižením
- Inkluzivní vzdělávání, zaměstnávání, trávení volného času; legislativní zakotvení vzdělávání dětí, žáků a studentů se specifickýni vzdělávacími potřebami
- Základní možnosti alternativní a augmentativní komunikace, význam komunikace v životě člověka
- Význam organizací sdružujících osoby s postižením v komprehenzivní rehabilitaci
- Literatura
- doporučená literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6560-4.
- VENGLÁŘOVÁ, Martina a Petr EISNER. Sexualita osob s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0373-5.
- SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Dagmar OPATŘILOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Přístupy k dětem a mládeži se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním mimo školu: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2013. ISBN 978-80-7315-242-0.
- PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 404 s. ISBN 80-7315-120-0. info
- Metody hodnocení
- písemný test z látky předmětu + písemný úkol: na základě zkušenosti z praxe vyberte osobu, skupinu osob s disabilitou, popište jejich situaci a porovnáním s lidskoprávními dokumentu ukažte, jak jsou, případně nejsou naplňována jejich lidská práva, navrhněte jiný přístup
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (zima 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2018/Vp218