V577 Tranzitní program - sociální služba v praxi

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2015
Rozsah
0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Pavlína Techlová (přednášející)
Garance
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
St 23. 9. 13:45–17:00 3, St 7. 10. 13:45–17:00 mimo školu, St 21. 10. 13:45–17:00 3, St 2. 12. 13:45–17:00 mimo školu, St 16. 12. 13:45–17:00 mimo školu
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 4/20, pouze zareg.: 0/20
Cíle předmětu
Tranzitní program je určen lidem s tělesným a kombinovaným postižením, studentům a absolventům speciálních škol, kteří se připravují na období ukončení školy a vykročení mimo chráněné a přizpůsobené prostředí. Kam vlastně? Mají tito mladí lidé své sny, cíle, a pokud ano, jak jich dosahují? Praktické bloky spolu s úvodem do Plánování zaměřeného na člověka jako přístupu k přímé práci v Tranzitním programu zprostředkují pohled na konkrétní službu a její proces jako celek, v němž je vidět, jak se doplňuje formální stránka sociální služby s její praktickou realizací. Jinými slovy, poznáme propojenost standardů kvality sociální služby, etiky a hodnotového přístupu spolu s alternativními přístupy v komunikaci, plánováním a realizaci podpory přímo v terénu. Seminář zprostředkuje poznání jak praxe konzultantské, tedy přímé práce s cílovou skupinou, tak praxe řízení služby a jejího rozvoje.
Osnova
  • 1. Účel Tranzitního programu, vymezení cílů a oblastí působení služby a jejich vztah k definovaným oblastem sociálního začleňování, sociálně nepříznivá situace jako výchozí bod zakázky uživatelů služby, očekávané výstupy – podpora cílové skupiny a procesy pomáhající k dosažení cíle, hranice práce konzultanta, podpora v metodickém vedení a supervizích
  • 2. Způsoby přímé práce s klienty – přístup Plánování zaměřené na člověka, hodnoty Tranzitního programu, na nichž stojí a jimiž se řídí, role konzultanta při podpoře rozhodování klienta, praktické ukázky přímé práce a vyzkoušení některého z nástrojů PZČ (místo – Asistence, o.p.s.)
  • 3. Poradenský proces v místě – nalezení způsobu komunikace a porozumění s uživatelem služby, tvorba snů a cílů, vyhledávání a využívání zdrojů – a v terénu – realizace individuálních plánů, práce s rizikem, komunikace s vnějším prostředím a orientace v něm – na příkladech dobré praxe a modelových situacích
  • 4. Tranzitní program a spolupráce s JÚŠ – přínos místního prostředí, limity místního prostředí, návaznost dalších služeb jak sociálních, tak zdravotních – prohlídka v místě, (místo Asistence, o.p.s.)
  • 5. Zpracování nástroje Cesta (plánovací nástroj PZČ využívající kruhů podpory) – zkušenost z pohledu rodiče, otevřenost v přijetí nových cest a řešení, příklady dobré praxe – co nejvíce pomáhá (místo – Asistence, o.p.s.)

  • Zdroje: Metodika cestou necestou s Tranzitním programem – ke stažení zde: http://www.tranzitniprogram.cz/sites/default/files/metodika_tp_asistence.pdf http://www.tranzitniprogram.cz/ http://www.kvalitavpraxi.cz/planovani-zamerene-na-cloveka.html http://inclusive-solutions.com/person-centred-planning/ http://www.helensandersonassociates.co.uk/person-centred-practice/
Metody hodnocení
účast
na poslední seminář přinést zpracovaný materiál (PZČ)dle instrukkce vyučujících
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016.