T_5502 Lidská práva a občanská společnost

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2025
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Zdeňka Heřmánková (přednášející)
Mgr. Petr Jandejsek, Th.D. (přednášející)
Garance
Ing. Mgr. Ondřej Fischer, Ph.D.
Katedra filosofie a teologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Dodavatelské pracoviště: Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Út 4. 2. 13:45–15:15 4, Út 11. 2. 13:45–15:15 4, Út 18. 2. 13:45–15:15 4, Út 25. 2. 13:45–15:15 4, Út 11. 3. 13:45–15:15 4, Út 25. 3. 13:45–15:15 4, Út 1. 4. 13:45–15:15 4, Út 15. 4. 13:45–15:15 4, Út 29. 4. 13:45–15:15 4, Út 6. 5. 13:45–15:15 4, Út 20. 5. 13:45–15:15 4
Předpoklady
Bez předpokladů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 15/20, pouze zareg.: 0/20
Cíle předmětu
Činnost pomáhajících profesí je založena zejména na podpoře lidských práv osob a skupin, které jsou v různých ohledech znevýhodněné (srov. např. „Sociální služby musí být poskytovány v zájmu osob a v náležité kvalitě takovými způsoby, aby bylo vždy důsledně zajištěno dodržování lidských práv a základních svobod osob.“ Zákon č. 108/2006 Sb.). Otevřená občanská společnost je prostředí pro svobodné jednání lidí, ve kterém se také uskutečňuje vzájemná občanská i profesionální podpora lidských práv. Předmět si klade za cíl nabídnout znalosti, dovednosti a kompetence v oblasti lidských práv a občanské společnosti v kontextu pomáhajících profesí. Studentky a studenti se seznámí s konceptem lidských práv, tak jak se dějinně rozvinul zejména po 2. světové válce. Porozumí, že zkušenosti s porušováním práv v období nacistické a komunistické totality, stejně jako tehdejší úsilí o podporu práv, má dopad na současné lidskoprávní snahy pomáhajících profesí. Absolventi předmětu budou citlivější vůči porušování lidských práv a ohrožení občanské společnosti, získají motivaci pro profesní i osobní úsilí v těchto oblastech a základní kompetenci pro orientaci v profesních situacích relevantních z hlediska lidských práv.
Výstupy z učení
Absolventi předmětu budou citlivější vůči porušování lidských práv a ohrožení občanské společnosti, získají motivaci pro profesní i osobní úsilí v těchto oblastech a základní kompetenci pro orientaci v profesních situacích relevantních z hlediska lidských práv.
Osnova
  • Harmonogram:
  • 4. 2.
  • 1. Lidská práva - základní uvedení do tématu
  • 11. 2.
  • 2. Občanská společnost - základní uvedení do tématu
  • 18. 2.
  • 3. Kořeny lidských práv: holocaust, exkurze do CVH Malach
  • 25. 2.
  • 4. Reflexe odkazu holocaustu, současné aktualizace
  • 11. 3.
  • 5. Kořeny lidských práv: komunistická totalita, exkurze do knihovny Václava Havla
  • 25. 3.
  • 6. Reflexe návštěvy v knihovně VH, Charta 77, současné aktualizace
  • 1. 4.
  • 7. Uprchlictví a lidská práva: workshop ve spolupráci s Amnesty International
  • 15. 4.
  • 8. Klimatická spravedlnost
  • 29. 4.
  • 9. Genderová spravedlnost: práce s Istanbulskou úmluvou, host Daniel Bartoň
  • 6. 5.
  • 10. Závěrečný seminář: lidskoprávní reflexe na základě praxe studentů
Výukové metody
přednášky, semináře, práce ve skupinách, diskuse s hosty, práce s texty, videoukázky, domácí příprava
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Nárok na zápočet mají studenti, kteří průběžně plní zadané úkoly a zúčastní se alespoň 75% výuky.
Informace učitele
Literatura k lidským právům a občanské společnosti:


ČERVENKOVÁ, D., Etika mezikulturního a mezináboženského dialogu. Praha: Karolinum, 2018.


FISCHER, O. a kol., Etika a lidská práva v sociální práci. Praha: CSSP, 2008.


FISCHER, O. - MILFAIT, R. (eds.), Etika pro sociální práci. Praha: Jabok, 2008.


FREEMAN, M., Human Rights. Cambridge: Polity Press, 2002.


HANUŠ, J. (ed.), Lidská práva. Nárok na obecnou platnost a kulturní diferenciace. Brno: CDK, 2001.


HANUŠ, J. (ed.), Křesťanství a lidská práva. Brno: CDK, Praha: Vyšehrad, 2002.


HOGAN, L., „Human Rights and the Politics of Universality. Insights from History,“ Louvain Studies 35 (2011) 181-199.


HUHLE, R. (ed.), Human Rights and History. A Challenge for Education. Berlin: EVZ, 2010


Human Rights and Social Work. A Manual for Schools of Social Work and the Social Work Profession. United Nations (Centre for Human Rights): New York and Geneva, 1994.


HAVLÍČEK, A. – CHOTAŠ, J. a kol., Lidská práva: jejich zdůvodnění a závaznost. Ústí nad Labem: FF UJEP, 2016.


IFE, J., Human Rights and Social Work. Towards Rights-Based Practice. Cambridge: CUP, 2001.


Kompas. Manuál pro výchovu mládeže k lidským právům. Praha: Argo, 2006.


LEVY, D. - SZNAIDER, N., Human rights and memory. Essays on human rights. Penn State Press, 2010.


MADLEŇÁKOVÁ, L., Výhrada svědomí jako součást svobody myšlení, svědomí a náboženského vyznání. Praha: Linda, 2010.


PAVLÍČEK, V. – HOFMANNOVÁ, H. a kol., Občanská a lidská práva v současné době. Praha: Auditorium, 2014.


REICHERT, E., Social Work and Human Rights. A Foundation for Policy and Practice. New York: Columbia University Press, 2003. SKOVAJSA, M., Občanský sektor. Praha: Portál 2009.


SVOBODOVÁ, Z. a kol., Důstojně a radostně. Příspěvek k lidskoprávnímu, občanskému a etickému vzdělávání. Středokluky: Zdeněk Susa, 2012.


ŠABATOVÁ, A., Ombudsman a lidská práva. Brno: Doplněk, 2008.


ŠIMÍČEK, V. (ed.), Právo na vzdělání. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Mezinárodní politologický ústav, 2014.

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2025/T_5502