JABOK:T_5502 Lidská práva a občanská společ - Informace o předmětu
T_5502 Lidská práva a občanská společnost
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickáléto 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Zdeňka Heřmánková (přednášející)
Mgr. Petr Jandejsek, Th.D. (přednášející) - Garance
- Ing. Mgr. Ondřej Fischer, Ph.D.
Katedra filosofie a teologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Dodavatelské pracoviště: Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- Út 4. 2. 13:45–15:15 4, Út 11. 2. 13:45–15:15 4, Út 18. 2. 13:45–15:15 4, Út 25. 2. 13:45–15:15 4, Út 11. 3. 13:45–15:15 4, Út 25. 3. 13:45–15:15 4, Út 1. 4. 13:45–15:15 4, Út 15. 4. 13:45–15:15 4, Út 29. 4. 13:45–15:15 4, Út 6. 5. 13:45–15:15 4, Út 20. 5. 13:45–15:15 4
- Předpoklady
- Bez předpokladů.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 15/20, pouze zareg.: 0/20 - Cíle předmětu
- Činnost pomáhajících profesí je založena zejména na podpoře lidských práv osob a skupin, které jsou v různých ohledech znevýhodněné (srov. např. „Sociální služby musí být poskytovány v zájmu osob a v náležité kvalitě takovými způsoby, aby bylo vždy důsledně zajištěno dodržování lidských práv a základních svobod osob.“ Zákon č. 108/2006 Sb.). Otevřená občanská společnost je prostředí pro svobodné jednání lidí, ve kterém se také uskutečňuje vzájemná občanská i profesionální podpora lidských práv. Předmět si klade za cíl nabídnout znalosti, dovednosti a kompetence v oblasti lidských práv a občanské společnosti v kontextu pomáhajících profesí. Studentky a studenti se seznámí s konceptem lidských práv, tak jak se dějinně rozvinul zejména po 2. světové válce. Porozumí, že zkušenosti s porušováním práv v období nacistické a komunistické totality, stejně jako tehdejší úsilí o podporu práv, má dopad na současné lidskoprávní snahy pomáhajících profesí. Absolventi předmětu budou citlivější vůči porušování lidských práv a ohrožení občanské společnosti, získají motivaci pro profesní i osobní úsilí v těchto oblastech a základní kompetenci pro orientaci v profesních situacích relevantních z hlediska lidských práv.
- Výstupy z učení
- Absolventi předmětu budou citlivější vůči porušování lidských práv a ohrožení občanské společnosti, získají motivaci pro profesní i osobní úsilí v těchto oblastech a základní kompetenci pro orientaci v profesních situacích relevantních z hlediska lidských práv.
- Osnova
- Harmonogram:
- 4. 2.
- 1. Lidská práva - základní uvedení do tématu
- 11. 2.
- 2. Občanská společnost - základní uvedení do tématu
- 18. 2.
- 3. Kořeny lidských práv: holocaust, exkurze do CVH Malach
- 25. 2.
- 4. Reflexe odkazu holocaustu, současné aktualizace
- 11. 3.
- 5. Kořeny lidských práv: komunistická totalita, exkurze do knihovny Václava Havla
- 25. 3.
- 6. Reflexe návštěvy v knihovně VH, Charta 77, současné aktualizace
- 1. 4.
- 7. Uprchlictví a lidská práva: workshop ve spolupráci s Amnesty International
- 15. 4.
- 8. Klimatická spravedlnost
- 29. 4.
- 9. Genderová spravedlnost: práce s Istanbulskou úmluvou, host Daniel Bartoň
- 6. 5.
- 10. Závěrečný seminář: lidskoprávní reflexe na základě praxe studentů
- Výukové metody
- přednášky, semináře, práce ve skupinách, diskuse s hosty, práce s texty, videoukázky, domácí příprava
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zápočtem. Nárok na zápočet mají studenti, kteří průběžně plní zadané úkoly a zúčastní se alespoň 75% výuky.
- Informace učitele
- Literatura k lidským právům a občanské společnosti:
ČERVENKOVÁ, D., Etika mezikulturního a mezináboženského dialogu. Praha: Karolinum, 2018.
FISCHER, O. a kol., Etika a lidská práva v sociální práci. Praha: CSSP, 2008.
FISCHER, O. - MILFAIT, R. (eds.), Etika pro sociální práci. Praha: Jabok, 2008.
FREEMAN, M., Human Rights. Cambridge: Polity Press, 2002.
HANUŠ, J. (ed.), Lidská práva. Nárok na obecnou platnost a kulturní diferenciace. Brno: CDK, 2001.
HANUŠ, J. (ed.), Křesťanství a lidská práva. Brno: CDK, Praha: Vyšehrad, 2002.
HOGAN, L., „Human Rights and the Politics of Universality. Insights from History,“ Louvain Studies 35 (2011) 181-199.
HUHLE, R. (ed.), Human Rights and History. A Challenge for Education. Berlin: EVZ, 2010
Human Rights and Social Work. A Manual for Schools of Social Work and the Social Work Profession. United Nations (Centre for Human Rights): New York and Geneva, 1994.
HAVLÍČEK, A. – CHOTAŠ, J. a kol., Lidská práva: jejich zdůvodnění a závaznost. Ústí nad Labem: FF UJEP, 2016.
IFE, J., Human Rights and Social Work. Towards Rights-Based Practice. Cambridge: CUP, 2001.
Kompas. Manuál pro výchovu mládeže k lidským právům. Praha: Argo, 2006.
LEVY, D. - SZNAIDER, N., Human rights and memory. Essays on human rights. Penn State Press, 2010.
MADLEŇÁKOVÁ, L., Výhrada svědomí jako součást svobody myšlení, svědomí a náboženského vyznání. Praha: Linda, 2010.
PAVLÍČEK, V. – HOFMANNOVÁ, H. a kol., Občanská a lidská práva v současné době. Praha: Auditorium, 2014.
REICHERT, E., Social Work and Human Rights. A Foundation for Policy and Practice. New York: Columbia University Press, 2003. SKOVAJSA, M., Občanský sektor. Praha: Portál 2009.
SVOBODOVÁ, Z. a kol., Důstojně a radostně. Příspěvek k lidskoprávnímu, občanskému a etickému vzdělávání. Středokluky: Zdeněk Susa, 2012.
ŠABATOVÁ, A., Ombudsman a lidská práva. Brno: Doplněk, 2008.
ŠIMÍČEK, V. (ed.), Právo na vzdělání. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Mezinárodní politologický ústav, 2014. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2025/T_5502