JABOK:Pp323 Sluchové postižení - Informace o předmětu
Pp323 Speciální pedagogika osob se sluchovým postižením
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickáléto 2021
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Ing. Iva Jungwirthová (přednášející)
- Garance
- Mgr. Martina Anderová
Katedra speciální pedagogiky – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Pp323/D: St 24. 2. 12:00–17:00 3, St 3. 3. 12:00–17:00 3, St 17. 3. 12:00–17:00 3, St 24. 3. 12:00–17:00 3, I. Jungwirthová
Pp323/K: Út 9. 3. 17:00–20:15 2, Út 16. 3. 17:00–20:15 2, Út 23. 3. 17:00–20:15 2, I. Jungwirthová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Po absolvování modulu student
- zná sluchové postižení a jeho klasifikaci, rozumí terminologii a správně ji používá
- zná základní možnosti diagnostiky a screeningu poruch sluchu
- je motivován k hledání optimálních způsobů inkluzivního přístupu u konkrétních osob
- zná specifika předškolního a školního vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením
- zná specifika komunikace osob se sluchovým postižením, metody komunikace, umí navrhnout a zdůvodnit způsob komunikace u konkrétní osoby
- orientuje se v základní obsluze sluchadel
- rozumí kultuře a akceptuje komunitu Neslyšících - Osnova
- Terminologické vymezení oboru Klasifikace sluchového postižení podle různých kritérií Etiologie
- Diagnostika sluchových vad, screening, audiometrie; význam časné diagnostiky
- Význam sluchu, důsledky sluchových vad
- Metody komunikace osob se sluchovým postižením, jejich historický vývoj, manuálně orální kontraverze
- Znakový jazyk, tlumočení do a z znakového jazyka, Etický kodex České komory tlumočníků znakového jazyka
- Symptomatické poruchy řeči u osob se sluchovým postižením
- Možnosti výchovy a vzdělávání dětí se sluchovým postižením, možnosti a předpoklady inkluzivního začleňování, specifické metody výchovy a vzdělávání; dítě se sluchovým postižením v předškolním vzdělávání
- Možnosti kompenzace sluchu – sluchadla, kochleární implantace, rehabilitace po kochleární implantaci; další kompenzační pomůcky
- Neslyšící s velkým N, kultura Neslyšících
- Hluchoslepota
- Možnosti využití sociálních služeb
- Specifika komunikace s osobami se sluchovým postižením
- Organizace sdružující osoby se sluchovým postižením
- Literatura
- MOTEJZÍKOVÁ, Jitka a Jana BARVÍKOVÁ. Kochleární implantáty: rady a zkušenosti. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 2009, 234 s. ISBN 978-80-86792-23-1.
- ŠEDIVÁ, Zoja. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Septima, 2006, 64 s. ISBN 80-7216-232-2.
- HUDÁKOVÁ, Andrea. Ve světě sluchového postižení: informační a vzdělávací publikace (nejen) pro zdravotnický personál o životě a potřebách neslyšících, nedoslýchavých a ohluchlých lidí a lidí s kochleárním implantátem. Praha: Středisko rané péče Tamtam, 2
- ŠTĚRBOVÁ, Dana. Hluchoslepota: lidé s ní a kolem ní. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 103 s. ISBN 80-244-1433-3.
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 159 s. ISBN 978-80-262-0084-0.
- ROUČKOVÁ, Jarmila. Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením: praktické návody a důležité informace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011, 151 s. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-932-3.
- JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 191 stran. ISBN 978-80-262-0944-7.
- Informace učitele
- 24.2. 12-17 Terminologické vymezení oboru Klasifikace sluchového postižení podle různých kritérií Etiologie¨ 3.3. 12-17 Diagnostika sluchových vad, screening, audiometrie; význam časné diagnostiky Možnosti kompenzace sluchu – sluchadla, kochleární implantace, rehabilitace po kochleární implantaci; další kompenzační pomůcky 9.3. 17-20 Terminologické vymezení oboru Klasifikace sluchového postižení podle různých kritérií Etiologie¨ Diagnostika sluchových vad, screening, audiometrie; význam časné diagnostiky 16.3.17-20 Možnosti kompenzace sluchu – sluchadla, kochleární implantace, rehabilitace po kochleární implantaci; další kompenzační pomůcky Význam sluchu, důsledky sluchových vad Metody komunikace osob se sluchovým postižením, jejich historický vývoj, manuálně orální kontraverze 17.3. 12-17 Možnosti kompenzace sluchu – sluchadla, kochleární implantace, rehabilitace po kochleární implantaci; další kompenzační pomůcky Význam sluchu, důsledky sluchových vad Metody komunikace osob se sluchovým postižením, jejich historický vývoj, manuálně orální kontraverze 23.3. 17-20 Symptomatické poruchy řeči u osob se sluchovým postižením Možnosti výchovy a vzdělávání dětí se sluchovým postižením, možnosti a předpoklady inkluzivního začleňování, specifické metody výchovy a vzdělávání; dítě se sluchovým postižením v předškolním vzdělávání Neslyšící s velkým N, kultura Neslyšících Hluchoslepota Možnosti využití sociálních služeb Specifika komunikace s osobami se sluchovým postižením 24.3. 12-17 Symptomatické poruchy řeči u osob se sluchovým postižením Možnosti výchovy a vzdělávání dětí se sluchovým postižením, možnosti a předpoklady inkluzivního začleňování, specifické metody výchovy a vzdělávání; dítě se sluchovým postižením v předškolním vzdělávání Neslyšící s velkým N, kultura Neslyšících Hluchoslepota Možnosti využití sociálních služeb Specifika komunikace s osobami se sluchovým postižením
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (léto 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2021/Pp323