JABOK:TE3372 Teologická etika pro praxi II. - Informace o předmětu
TE3372 Teologická etika pro praxi II.
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickáléto 2016
- Rozsah
- 2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- ThLic. Ing. René Milfait, Th.D. (přednášející)
Mgr. Zdenko Širka, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Ing. Mgr. Ondřej Fischer, Ph.D.
Katedra filosofie a teologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Kontaktní osoba: ThLic. Ing. René Milfait, Th.D. - Rozvrh
- Út 8:30–10:00 3, kromě Po 21. 3. až Pá 8. 4., kromě Po 16. 5. až Pá 27. 5.
- Předpoklady
- T225 Biblistika I. && T223 Etika pro sociální práci && T227 Systematická teologie I.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Anotace
Cíle, úkoly, dynamická linie
TE si je vědoma, že není jediným hlasem v oblasti toho, co se týká etického rozměru lidské praxe, a současně toho, že má právo na svůj příspěvek a že chce přispět k humánnímu utváření lidské praxe a že k tomu má osvědčené dlouholeté nástroje a zkušenosti. Načrtnuté zájmy reflexe znamenají dělení TE, přičemž tyto přednáškové okruhy a studijní materiály budou zahrnovat zejména témata fundamentální, individuálně-meziosobní TE a připravovat půdu pro předmět Křesťanská sociální etika a Praktická teologie. TE má svá specifická východiska, která vnáší do etických reflexí. Jejím propriem (tím, co je jedinečné, specifické, vlastní) je osoba Ježíše Krista, její příběh, určení a poslání, postoje, slova a činy, utrpení, umírání, smrt a vzkříšení, jak je zachycují základní normativní prameny TE, a sice biblická svědectví. S tím souvisí specifický pohled na komplexně zdařilý lidský život, na pojetí člověka, na odpovědi na otázky po původu a definitivním smyslu člověka a světa.
Stěžejní roli budou tedy hrát hlavní normativní texty TE, totiž biblické zprávy, příběhy, svědectví. Přednášky a studijní materiály poskytnou také možnost a příležitost se zamýšlet nad základními otázkami, jakými jsou například „oč vlastně jde, mluvíme-li o etickém rozměru lidské praxe?“, „proč být vlastně morálním?“, „jak je – je-li vůbec – možno se dorozumět a shodnout v pluralitní multikulturní společnosti a globalizujícím se světě na tom, zda a co potom je to, co lze považovat za společně objektivně bezpodmínečně platné jako dobré a zodpovědné jednání?“, „jakou roli hraje při těchto diskusích rámec právního státu?“, „jakou šanci, roli a způsobilost má TE, aby v tomto kontextu zazněla a promluvila, a to ještě tak, aby rozuměli i ti, kteří nesdílejí její východiska a zkušenosti?“, „jaký vztah má k církevním morálkám?“, „jak vlastně zachází s různými pojmy v oblasti etiky, mezi nimiž lze jmenovat etiku, morálky, mravnost, étos, moralitu, mravní kompetenci?“, „jakou metodiku používá tento obor?“, „jaké má hlavní vztažné disciplíny?“, „jakou roli v něm hraje svědomí a svoboda?“, „jaké si stanovuje hlavní úkoly?“, „jaké hlavní oblasti obsahuje?“, „jaký vliv má víra na etickou reflexi a mravní praxi?“, „jak lze počítat s argumentací pomocí Boží vůle?“, „jaké pohledy může vedle dalších oborů nabídnout pro problematiky souvislostí sociální a pastorační práce?“ Dialogický přístup odrazí i představení projektu Světový étos, pohled jiných náboženských tradic na etické otázky spojené s počátkem a koncem lidského života, ekumenický přístup. S ohledem na vyváženost etických reflexí a vzhledem k základním pramenům TE budeme probírat základní postojové vzorce (tradičně označované ctnosti), které zase posílí roli smýšlení, motivů, osobnosti při etickém posuzování i možnost utváření celkové osobnosti člověka jako důležitého média lidské praxe. Cílem tak bude přispět k růstu způsobilosti mravní kompetence jedince, která obsahuje jeho osobní i profesní život a odpovídá stanoveným standardům kvality služeb dle základních dokumentů sociálních i pastoračních pracovníků. Výše uvedené bude dále zrcadlit osnova obsáhlých okruhů témat a následně ilustrativní vzorky literatury a studijních materiálů. - Osnova
- Základní tématické okruhy:
- Biblické obrysy tématu svědomí: biblický pojem srdce; aspekty pojmu svědomí u apoštola Pavla jako prvního teologa svědomí; tzv. clausula Petri
- Dekalog/desatero
- Ježíšova Horská řeč/někdy tzv. Magna charta křesťanské mravnosti
- Příklady hlavních negativních postojových vzorců
- Rozvinutí tématu lidských práv: příklad teologickoetických odůvodnění/spojitostí a příklad základního práva na svobodu vyznání
- Příklad oblasti meziosobních vztahů: partnerské vztahy a sexualita
- Příklady biomedicínské oblasti: ochrana nenarozeného lidského života (morálně-právní status, problematika ukončení těhotenství...); problematika lidsky důstojného utváření konce lidského života (nevyléčitelně nemocných a umírajících)
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen ústní zkouškou.
Kritéria hodnocení: znalosti obsahů; způsobilost argumentovat, dávat do souvislostí, umět srozumitelně vysvětlit zde i veřejnosti či církevním prostředí
Okruhy témat odrážejí okruhy ze státních závěrečných zkoušek a navazují na témata zimního semestru: dohromady poskytují materiál pro zvládnutí absolutorií i bakalářských zkoušek. - Informace učitele
- Základní literatura:
Bible
Milfait, R.: Teologická etika. Středokluky: Z. Susa, 2012.
Milfait, R.: Lidská práva osob s postižením, nevyléčitelně nemocných a umírajících: na pozadí nacistických sterilizací a programu "Euthanasie". Středokluky: Z. Susa, 2013.
Přednášky... - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (léto 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2016/TE3372