V102 Úvod do speciální pedagogiky

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2020
Rozsah
2/0. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Garance
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Čt 12:00–13:30 5, kromě Po 2. 3. až Pá 6. 3., kromě Po 30. 3. až Pá 3. 4., kromě St 8. 4. až Út 14. 4., kromě Po 11. 5. až Pá 15. 5.
Předpoklady
((( S1021 Speciální pedagogika I. || V1021 Speciální pedagogika I. ) && S1061 Zdraví a nemoc I. && ( S101 Pedagogika || V101 Pedagogika )) && ( S1062 Zdraví a nemoc II. || NOW ( S1062 Zdraví a nemoc II. ))) || FORMA ( K )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět podává základní orientaci po předmětu speciální pedagogiky a situaci osob s disabilitou.
Studenti se mají naučit rozumět specifickým potřebám a problémům osob s postižením tak, aby byli motivováni hledat a realizovat různá opatření, která vedou k vyrovnání příležitostí těchto osob.
Po absolvování modulu student
-zná jednotlivé druhy postižení a jejich specifika
-zná aktuální přístupy k situaci osob s postižením
-zná základní kompenzační pomůcky
-je motivován k hledání individuálního přístupu ke konkrétním osobám s disabilitou
-je motivován podílet se na osvětě majoritní společnosti
-zná práva osob s postižením
Osnova
  • Předmět speciální pedagogiky, vymezení základních pojmů
  • Základní metody intervence, komprehenzivní rehabilitace
  • Vztahy osob s postižením a bez postižení, inkluze, vyrovnané příležitosti, základní dokumenty
  • Institucionální zajištění péče o osoby s postižením
  • Charakteristiky jednotlivých postižení (zrakové, sluchové, poruchy komunikace, mentální, tělesné, specifické poruchy učení)
  • uvedení problematiky
  • - příčiny vzniku
  • - přehled základních vad, specifika situace osob s konkrétním postižením
  • - základní přístupy a kompenzační pomůcky, přístup ke kompenzačním pomůckám
  • Kombinovaná postižení
Literatura
    doporučená literatura
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2010, 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0.
  • VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 269 s. ISBN 978-80-262-0602-6.
  • ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 150 s. ISBN 978-80-262-0716-0.
  • POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 238 s. ISBN 978-80-7367-773-2.
  • SLOWÍK. Komunikace s lidmi s postižením. Vyd. 1. Praha: Portál. 155 s. ISBN 978-80-7367-691-9. 2010. info
  • Speciální pedagogika :prevence a diagnostika, terapie a poradenství, vzdělávání osob s různým postižením, člověk s handicapem a společnost. Edited by Josef Slowík. Vyd. 1. Praha: Grada. 160 s. ISBN 9788024717333. 2007. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika Integrace školní a speciání. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido. ISBN 80-7315-071-9. 2004. info
Výukové metody
přednášky, diskuse, práce s odbornou literaturou
Metody hodnocení
K zápočtu student splní tyto úkoly:
1. Napíše svou reflexi setkání s člověkem s postižením, přibližně 2 normostrany vložit do odevzdávárny nejpozději týden před termínem kolokvia
2. Vybere článek v odborném tisku na téma osoba, lidé s postižením, disabilitou, jejich situace, řešení situace, nové trendy výzkumy apod. Článek student prostuduje a promyslí
- proč si ho vybral
- jaké je hlavní téma článku + základní myšlenky
- co bylo nového, co dříve nenapadlo
- otázky, které ho na základě textu napadají
Oskenovaný článek vložit do příslušné odevzdávárny rovněž týden před konání kolokvia.
3. Účast na kolokviu, kterého se zúčastní trojice studentů. Při kolokviu student představí svůj článek a budou prověřeny v rozhovoru vědomosti z předmětu.


Články lze čerpat např. z těchto periodik, resp. webových stran, jistě i jiných:
Gong : časopis pro občany s vadami sluchu
Integrace a inkluze ve školní praxi
Můžeš : časopis pro ty, kteří se nevzdávají
Speciální pedagogika
Dětský sluch: odborný magazín Centra pro dětský sluch Tamtam o.p.s.
Sociální práce/Sociálna práca
Bariéry " časopis o odstranění bariér mezi lidmi
Plus 21 : zpravodaj Klubu rodičů a přátel dětí s Downovým syndromem
Info zpravodaj : magazín infomačního centra o hluchotě FRPSP
Zora - časopis pro zrakově postižené
Vozíčkář - časopis nejen pro sedící
www.dobromysl.cz
3. jen pro studenty denního studia jako náhrada neuskutečněné výuky v době stáže M. Ortové: Podívejte se na video o https://youtu.be/OHvrDI7i2zM a napište aspoň 3 myšlenky, které vás při sledování příběhu Richarda Pucholta napadly (např. co jste se dozvěděli nového a dříve vás to nenapadlo; v jakých oblastech by lidé s tělesným postižením potřebovali podporu; otázky, které vás napadají, co dalšího byste chtěli vědět apod.) Rozsah asi 800 slov, vložte do odevzdávárny nejpozději v pátek 3. dubna.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2017, léto 2018, léto 2019.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2020/V102