Metodický a supervizní seminář k praxi I. školní rok 2025/26 • Tereza Najbrtová vedoucí katedry odborných praxí (KOP) najbrtova@jabok.cz • Vojtěch SIVEK koordinátor praxí 1. ročníku učitel skupiny A sivek@jabok.cz • Michal PEŠEK učitel skupiny B pesek@jabok.cz • Petra Reiserová učitelka skupiny C reiserova@jabok.cz Konzultační hodiny na ISu na stránkách jednotlivých vyučujících KDO JE KDO • Metodický a supervizní seminář k praxi I. (MSSP) • Odborná praxe informativní I. (OPI) • Ostatní teoretické předměty - propojení s cíli praxe KOREKVIZITA Pro udělení obou zápočtů je nutné splnit podmínky obou předmětů. • Rozsah praxe: až 30% výuky PROVÁZANOST PŘEDMĚTŮ CÍLE OBOU PŘEDMĚTŮ MSS • Propojovat teoretické poznatky s praktickými zkušenostmi, • Umět definovat individuální cíl praxe a vyhodnotit ho, • Rozvíjet dovednosti reflexe a sebereflexe a to jak ve vztahu k roli a fungování v seminární skupině, tak ve vztahu k odborným praxím. OPI • Získat komplexnější přehled a informace o vybraných institucích a zařízeních v oblasti sociální pedagogiky • Získat zkušenost s rolí sociálního pedagoga na vybraných pracovištích • Porozumět rámci těchto pracovišť a jejich místu v systému výchovy a vzdělávání a sociální práce a také jejich cílové skupině • PŘED - připravují na praxi - příprava IPP, konzultace cílů • PO - reflektují praxi • FORMA • Na začátku semestru pro celý ročník • Následně v malých skupinách • Na závěr kontrola portfolií formou kolokvia ve zkouškovém období v letním semestru PROČ METODICKÉ SEMINÁŘE • Odborná praxe informativní (jsou spojeny s MSSP) (každá praxe vždy 30 hodin) 1 týdenní praxe v zimním semestru a 3 týdenní praxe v letním semestru, tj. 4 týdny v 1. ročníku 3 týdenní praxe v zimním semestru a 3 týdenní praxe v letním semestru, tj. 6 týdnů ve 2. ročníku • Odborná praxe prázdninová vždy (60 hodin) zápočet se uděluje v zimním semestru 2 týdny mezi 1. a 2. ročníkem 2 týdny mezi 2. a 3. ročníkem • Odborná praxe průběžná (min. 40 hodin) během 2. ročníku – musí se uskutečnit v průběhu minimálně 3 měsíců • Odborná praxe bloková specializační (120 hodin) 4 týdny (listopad) ve 3. ročníku • Odborná praxe k absolutoriu (diplomní praxe) (60 hodin) 2 týdny ve letním semestru -3. ročníku (po domluvě s vedoucím absolventské práce) SYSTÉM PRAXÍ NA JABOKU PRAXE V SOCIÁLNĚ PEDAGOGICKÉ OBLASTI: praxe I. (zimní semestr) 3.-7. 11. • MŠ nebo NZDM/OK praxe II. (letní semestr) 9.- 13. 3. • MŠ nebo NZDM/OK praxe III. (letní semestr) 13.- 17. 4. • dětské domovy nebo • střediska výchovné péče, diagnostické ústavy, výchovné ústavy, dětské domovy se školou praxe IV. (letní semestr) 11.-15. 5. • dětské domovy nebo • střediska výchovné péče, diagnostické ústavy, výchovné ústavy, dětské domovy se školou TEMATICKÉ ZAMĚŘENÍ PRAXÍ V 1. ROČNÍKU • Praxe se vybírá z tzv. „ROZPISU“, který je zveřejněn v ISu. • • Rozpis se otevírá v určitém časovém období, dle pokynů koordinátora praxí, student se zapisuje na praxi do konkrétního zařízení. • • Před otevřením rozpisu je dobré si prostudovat karty zařízení a připravit si několik variant. • Na jednom pracovišti lze uskutečnit maximálně 2 praxe během studia VÝBĚR PRAXE OSOBY A OBSAZENÍ • koordinátor praxí ve škole Organizuje systém praxí, má na starosti organizaci praxí ze strany školy, řeší problematické situace souvisejí s průběhem praxe, je prostředníkem mezi studenty a pracovišti. • koordinátor praxe na pracovišti Zajišťuje průběh praxe na pracovišti, informuje o případných problematických situacích, hodnotí studenty na konci praxe, pomáhá naplnit cíle praxe. • učitel seminární skupiny Vede skupinové semináře, podporuje studenty ve schopnosti reflexe a sebereflexe, zodpovídá za výslednou kvalitu IPP, pročítá zprávy a hodnocení studentů své skupiny (připomínkuje a schvaluje výslednou podobu zprávy), kontroluje portfolio, dává zápočty. Časový harmonogram praxí a metodických seminářů 15.09. Úvodní seminář pro celý ročník 22.09. Seminář před praxí – uvedení do práce a seznámení s dokumentací 29.9. (19.00) - 1.10. Otevřen rozpis pro výběr praxe I. 6.10. Seminář před praxí – práce s dokumentací 20.10. Seminář před praxí – práce s konkrétními individuálními plány 3.11. - 7.11. Praxe I. (MŠ + NZDM) 10.11. Seminář po praxi - reflexe a hodnocení 24.11. Seminář po praxí - reflexe a hodnocení 15.12. Seminář po praxi - reflexe a hodnocení • Vybrat z ROZPISU (info v kartě zařízení a webu organizace) Povinnosti vůči pracovišti praxe: • Počkat na propojovací informační mail od koordinátora praxe • Po jeho přijetí KONTAKTOVAT VYBRANÉ ZAŘÍZENÍ (!!!), domluvit se na organizaci praxe, zaměřit se na cíle praxe • Na pracovišti PŘED praxí - domluvit průběh praxe na základě IPP, rozvržení cílů praxe, jejich realizaci • NA pracovišti na KONCI praxe – HODNOCENÍ PRAXE (nutné razítko + podpis) ÚSPĚŠNÁ PRAXE KROK ZA KROKEM Povinnosti vůči škole: • Vypracovat INDIVIDUÁLNÍ PLÁN PRAXE, stanovit si CÍLE - konzultovat je s učitelem sem. skupiny a nechat si je schválit. Termín schválení určuje učitel seminární skupiny. • Schválený IPP vložit do odevzdávárny • Metodický seminář PŘED praxí - prezentovat individuální plán praxe • Metodický seminář PO praxi - reflektovat zkušenosti z praxe, být schopen sebereflexe • ZPRÁVU Z PRAXE vložit do odevzdávárny (nebo poslat učiteli) do učitelem stanoveného termínu – zpravidla do 3 týdnů od praxe • po schválení vložit spolu s hodnocením praxe DO PORTFOLIA ÚSPĚŠNÁ PRAXE KROK ZA KROKEM • 3 dny a více na praxi - je možné zbylé hodiny odpracovat v náhradním termínu • 2 dny a méně - je třeba opakovat celou praxi • Ihned kontaktovat koordinátora na pracovišti i ve škole • KOMUNIKOVAT, INFORMOVAT (učitele i pracoviště)!!! KDYŽ ONEMOCNÍM NA PRAXI • povolena 1 absence • 2. absence – možno nahradit účastí na náhradním semináři • 2 a více absence - bez zápočtu POVINNÁ ÚČAST NA SEMINÁŘI OBTÍŽNÉ SITUACE ŘEŠTE POKUD MOŽNO HNED S KOORDINÁTOREM NA PRAXI, POKUD BY NEBYL K DISPOZICI, VOLEJTE/PIŠTE KOORDINÁTOROVI PRAXÍ VE ŠKOLE… VÝBĚR PRACOVIŠTĚ PRAXE MIMO ROZPIS - PODMÍNKY 1. Možné pouze 1x za rok 2. Výběr pracoviště bude odůvodněn písemně - písemná žádost (email) bude zaslán koordinátorovi praxí a učiteli seminární skupiny. 3. Žádost musí být odeslaná před otevřením aktuálního rozpisu - tzn. minimálně tři týdny před praxí. 4. Důvodem může být například to, že jste si vybrali nějakou profesně dobře hodnocenou službu či zařízení, které využívá moderní/inovativní metody práce nebo jde o (pro vás) dostupnější školské či jiné zařízení. 5. Zařízení musí být koordinátorem SCHVÁLENO před otevřením rozpisu témat na danou praxi! •Individuální plán praxe (IPP) •Zpráva z praxe •Hodnocení z praxe DOKUMENTY • DOCHÁZKA na metodické semináře - maximálně jedna absence (evidenci účast si studenti hlídají sami v Isu) • ODEVZDÁNÍ DOKUMENTŮ IPP na semináři před praxí (alespoň rámcový plán - CÍLE), finální verzi týden před praxí zaslat k elektronickému podpisu. NEPODEPSANÝ “Individuální plán praxe” NEBUDE UZNÁN!!! Zprávu a hodnocení tři týdny po praxi • PŘEDLOŽENÉ A UČITELEM ZKONTROLOVANÉ PORTFOLIO s dokumenty k praxím do konce semestru − Individuální plán praxe (s podpisy učitele, lektora praxe a studenta) − Zpráva z praxe − Hodnocení z praxe PODMÍNKY ZÁPOČTŮ PORTFOLIO • Pevné desky, kroužková vazba, Správně vyplněné • Úvodní stránka portfolia s logem Jaboku, • Druhá stránka Přehled absolvovaných praxí obě jsou ke stažení mezi dokumenty k praxím na ISu) Tento přehled při kolokviu podepisuje učitel seminární skupiny • Kompletní dokumentace ke všem praxím • Portfolia budou hodnocena během kolokvií ve zkouškovém období letního semestru. • Žádost o smlouvu na praxi - v případě, že není v rozpisu a/nebo s organizací nemá škola smlouvu • Žádost o příspěvek na praxi - viz Směrnice o proplácení nákladů při vykonání odborných praxí (každý student musí mít samostatný doklad pro sebe - jízdenku, doklad o ubytování, doklad o placené praxi) K dispozici v ISu v dokumentech Katedry odborných praxí a v učebních materiálech u předmětu X1091 Metodický a supervizní seminář k praxi I ŽÁDOSTI DĚKUJI ZA POZORNOST