Edukační kontexty aktivního stárnutí V_5506 zápočet, 2 kredity Vyučující: Michal Šerák Stárnutí dramaticky změní Evropu. Výdaje na domácí péči rostou rychlejším tempem než na ústavy - Aktuálně.cz Infografika: Stárnutí populace? Jak se státní systém dostal do potíží – Strategie přípravy na stárnutí na léta 2018-2022 Řada pro omlazení pleti, zpomalení stárnutí a hydrataci Envejecimiento De La Población Con Tendencia Al Trabajador. Ilustración Vectorial Ilustraciones svg, vectoriales, clip art vectorizado libre de derechos. Image 66883162 Icono De Envejecimiento De La Población, Ilustración De Línea Vectorial Ilustraciones svg, vectoriales, clip art vectorizado libre de derechos. Image 152117379 Stárnutí společnosti a budoucnost geriatrické medicíny | Stáří je výsada, ne nemoc POLITIKA PŘÍPRAVY NA STÁRNUTÍ (ZS) 1. Periodizace lidského života, vymezení sénia 2. Demografická situace ČR, aktuální stav a prognózy dalšího vývoje 3. Demografické aspekty stárnutí společnosti 4. Starší dospělí a senioři v kontextu veřejných politik (přístup státu, mezinárodní a národní strategické dokumenty, aktuální legislativa) 5. Koncept aktivního stárnutí 6. Koncept zdravého stárnutí 7. Koncept úspěšného stárnutí 8. Kvalita života ve vyšším věku 9. Příjmy a životní podmínky seniorů (sociální zabezpečení a důchodový systém v České republice, mezigenerační solidarita) 10. Silver economy 11. Senioři a moderní technologie EDUKAČNÍ KONTEXTY AKTIVNÍHO STÁRNUTÍ (LS) 1. Vzdělávání seniorů: význam, funkce, zaměření a obsah 2. Věkový mainstreaming. Bariéry aktivizace seniorů. 3. Docilita seniorů: psychické a fyzické aspekty stárnutí. 4. Stárnutí mozku, jeho příčiny a projevy. 5. Paměť a stárnutí; trénování paměti. 6. Zásady efektivního učení se ve třetím věku. 7. Specifické požadavky na organizaci volnočasových a edukačních aktivit pro seniory 8. Proseniorská edukace; mezigenerační učení 9. Věková stereotypizace, ageismus. 2. ročník (Michal Šerák) ZDRAVOTNĚ-SOCIÁLNÍ PÉČE O SENIORY (ZS) 1.Stárnutí a zdravotní rizika, křehcí senioři 2.Problematika demence 3.Systém formální péče o seniory a)akutní a následná péče b)sociální služby c)zdravotně-sociální pracovník v nemocnicích d)paliativní péče 4.Problematika neformálně pečujících 5.Spiritualita seniorů 6. 6. 6. 6. NEFARMAKOLOGICKÉ PŘÍSTUPY V PÉČI O SENIORY (LS) 1.Význam nefarmakologických přístupů v péči o seniory 2.Základní přehled nefarmakologických přístupů 3.Vybrané nefarmakologické přístupy a)reminiscence b)validace c)zooterapie d)bazální stimulace e) e) e) 3. ročník (Hana Čížková) §Cílem předmětu je seznámení s problematikou vzdělávání starších dospělých v rámci širších edukačních, sociálních a kulturních kontextů. Tematizována je především problematika změn docility v závislosti na věku, meze a možnosti efektivního učení se starších dospělých a seniorů, rovněž i specifických potřeb této cílové skupiny z hlediska organizace edukačních aktivit apod. §Představena je rovněž gerotagogika jako interdisciplinární vědní obor zahrnující nejen problematiku metod a forem aktivizace a vzdělávání ve stáří, ale rovněž oblasti proseniorské a preseniorské edukace, její vznik, konstituování a teoretická východiska. §Zvláštní pozornost je věnována tématice věkového mainstreamingu a analýze institucionálního zabezpečení seniorské edukace. Sledováno je porozumění zásadním aspektům vzdělávání ve třetím věku a získání předpokladů k aktivizaci seniorů v podobě realizace vzdělávacích, osvětových, kulturních aktivit pro danou cílovou skupinu. 1) 1.Demografické aspekty stárnutí společnosti. 2.Vzdělávání seniorů: význam, funkce, zaměření a obsah. Gerontagogika. 3.Motivace seniorů k účasti na edukačních aktivitách. 4.Věkový mainstreaming. Bariéry aktivizace seniorů. 5.Docilita seniorů: psychické a fyzické aspekty stárnutí; rychlost učení. 6.Stárnutí mozku, jeho příčiny a projevy. 7.Paměť a stárnutí; trénování paměti. 8.Fáze procesu učení; osvojování a upevňování. 9.Zásady efektivního učení se ve třetím věku. 10.Specifické požadavky na organizaci volnočasových a edukačních aktivit pro seniory; komunikace ve výuce. 11.Institucionalizace seniorské edukace. 12.Proseniorská edukace; mezigenerační učení 13.Věková stereotypizace, ageismus. HARTL, Pavel. Kompendium pedagogické psychologie dospělých. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-841-7. KRYSTOŇ, Miroslav, Michal ŠERÁK a Łukasz TOMCZYK, eds. Nové trendy ve vzdělávání dospělých / Nowe trendy w edukacji seniorów. Banská Bystrica, Praha, Kraków: AIVD ČR, 2014. ISBN 978-80-904531-8-0. Dostupné z: https://gerontolodzy.wordpress.com/ MPSV. Strategický rámec přípravy na stárnutí společnosti 2021–2025. Praha: MPSV, 2020. Dostupné z: https://www.mpsv.cz/documents/20142/372809/Strategicky_ramec_pripravy_na_starnuti_spolecnosti_2021- 2025.pdf/99bc6a48-abcf-e555-c291-1005da36d02e ŠERÁK, Michal, Lucie VIDOVIĆOVÁ a Petr WIJA. Komparativní analýza přístupu veřejné správy ve vybraných státech EU k participaci seniorů na veřejném rozhodování. Praha: Institut pro sociální politiku a výzkum, z.s., 2019. [online]. Dostupné z: https://www.mpsv.cz/documents/20142/372809/Analyza_participace_web.pdf/ef384bb8-fae9-39c0-e091-5215 7d59d058 ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8. ČEVELA, Rostislav, Zdeněk KALVACH a Libuše ČELEDOVÁ. Sociální gerontologie: úvod do problematiky. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3901-4. ČORNANIČOVÁ, Rozália. Edukácia seniorov: vznik, rozvoj, podnety pre geragogiku. Bratislava: Univerzita Komenského, 2007. ISBN 978-80-223-2287. ČORNANIČOVÁ, Rozália a Anna PETŘKOVÁ. Gerontagogika: úvod do teorie a praxe edukace seniorů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 978-80-244-0879-8. GRACOVÁ, Drahomíra a Erik SELECKÝ. Vývojové trendy edukácie seniorov na univerzitách tretieho veku v Európe. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-557-1378-6. KALVACH, Zdeněk. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0548-6. LIVEČKA, Emil. Úvod do gerontopedagogiky. Praha: Ústav školských informací, 1979. MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5029-7. STUART-HAMILTON, Ian. Psychologie stárnutí. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2. ŠERÁK, Michal a Łukasz TOMCZYK, eds. Preparation to ageing and old age. Kraków, Praha: Pedagogical University of Cracow, 2019. Czech-Polish-Slovak studies in andragogy and social gerontology part X. ISBN 978-83-953737-2-5. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/337389448_PREPARATION_TO_AGEING_AND_OLD_A TOŠNEROVÁ, Tamara. Jak si vychutnat seniorská léta. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2104-7. VIDOVIĆOVÁ, Lucie a Eva GREGOROVÁ. Mainstreaming věku jako strategie managementu populací se stárnoucí demografickou strukturou. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2007. ISBN 978-80-87007-57-0. Dostupné z: http://praha.vupsv.cz/Fulltext/vz_232.pdf WALOTEK-ŚCIAŃSKA, Katarzyna, Michal ŠERÁK, Michal SZYSKA a Łukasz TOMCZYK, eds. Starzenie się i starość w dynamicznie szmieniającym się świecie / Stárnutí a stáří v rychle se měnícím světě. Sosnowiec, Praha: Ofyciny Wydawnicza „Humanitas“, 2013. ISBN 978-83-61991-19-9. Dostupné z: https://gerontolodzy.wordpress.com/ Webové a další zdroje anoncované v rámci přednášek... [USEMAP] ü Vypracování písemné práce v podobě eseje. ü Strukturovaný rozhovor s vybraným seniorem (věk 65+, status důchodce). ü Očekávaný rozsah cca 5 normostran. ü Nutno odevzdat v elektronické podobě nejpozději týden před konáním zkoušky. > Struktura otázek: 1) Základní biografické údaje (věk, pohlaví, vzdělání, stav, bydliště, profese …) 2) Anticipace vlastního stárnutí a stáří 3) Reflexe své aktuální situace, pozitiva a negativa 4) Reflexe přístupu společnosti a okolí 5) Participace na vzdělávacích, společenských a kulturních aktivitách qÚstní zkouška má podobu zodpovězení jedné vylosované otázky. qZadání zkušebních otázek vychází z výše uvedeného přehledu témat. qSoučástí zkoušky je i diskuse na odevzdanou písemnou prací. } } Obálka Hodiny Michal Šerák ? NEJASNOSTI KOMENTÁŘE PŘIPOMÍNKY