Picture 6 Picture 6 Picture 7 Bůh, bohové a modly Picture 6 Picture 14 Picture 15 Into My Arms (Nick Cave) •I don't believe in an interventionist God •But I know, darling, that you do •But if I did, I would kneel down and ask him •Not to intervene when it came to you •Will not to touch a hair on your head •Leave you as you are •If he felt he had to direct you •Then direct you into my arms • •Into my arms, oh, Lord Picture 6 Picture 14 Picture 15 •And I don't believe in the existence of angels •But looking at you I wonder if that's true •But if I did, I would summon them together •And ask them to watch over you •Well, to each burn a candle for you •To make bright and clear your path •And to walk, like Christ, in grace and love •And guide you into my arms • •Into my arms, oh, Lord Picture 6 Picture 14 Picture 15 •But I believe in love •And I know that you do too •And I believe in some kind of path •That we can walk down, me and you •So keep your candles burning •Make her journey bright and pure •That she'll keep returning •Always and evermore • •Into my arms, oh, Lord Picture 6 Picture 14 Picture 15 Pár otázek… Obrázek 3 •Je-li Bůh, jak si ho představuješ? • • • • • • • • •Co je láska? Picture 6 Picture 14 Picture 15 Proč člověk potřebuje Boha •Je Bůh nebo není? •Otázka skrývá konflikt mezi materialistickým a idealistickým vysvětlením světa. •(a) Hmota je věčná, z ní se vyvinul člověk, člověk „stvořil“ Boha. •(b) Bůh je věčný, od něj pochází svět i člověk. •Podle pravdivosti buď (a) nebo (b) se odvíjí pojetí člověka. •Je-li pravdivé (b), pak je pravdou to, co o Bohu říká Bible jako Boží zjevení. Jedná se o volbu, jež má důsledky úplně ve všem, například v tom, co je to láska. Picture 6 Picture 14 Picture 15 Proč člověk potřebuje Boha •Je-li pravdou (a), pak láska není nic než chemie… •Je-li pravdou (b), pak je láska něčím božským, protože Bůh je Láska •Je-li pravdou (b), pak je vše především otázkou biblické antropologie. Jejím základem je Gn 1,26-27 a 2,7. •Z rozboru Gn 2,7 je zřejmé, že člověk je bytostí, potřebující Boha nebo nějakou spiritualitu. Je ovšem pro jeho zdravý vývoj důležité, kdo je jeho Bohem (bohem). Picture 6 Picture 14 Picture 15 Gn 2,7 •7 I vytvořil Hospodin Bůh člověka, prach ze země, a vdechl mu v chřípí dech života. Tak se stal člověk živým tvorem. •Člověk jako tělo, duše a duch! Objekt 3 Picture 6 Picture 14 Picture 15 O důležitosti obrazu Boha •Boha nikdy nikdo neviděl. Jsme odkázáni pouze na to, co o něm říká Bible. •Ex 3,14; 34,6-7; J 1 atd. •Jednoznačně, biblický Bůh je Dávání, Milosrdenství, Velkorysost, Láska. •Jaký je náš Bůh, takovými budeme i my. Je-li kdo milován, miluje. Je-li kdo nenáviděn, nenávidí. Picture 6 Picture 14 Picture 15 O důležitosti obrazu Boha •Ex 20 je si dobře vědomo skutečnosti, které nastanou při uctívání boha či modly. Preambule Desatera (20,1-2) vyjadřuje (1) kdo je Bůh (srov. 20,5) jako ten, který chce, aby člověk zůstal svobodný (2). •Ex 20,3-5 zakazuje, aby člověk sloužil modle (důsledky: Jr 7,31; 19,5-7; Ez 16,21; 20,31; 23,39; Ž 106,37-38). •Ježíš: Mt 5,48; L 6,36; 22,27-27; J 13,15; 15,12-13 Picture 6 Picture 14 Picture 15 Každý člověk potřebuje Boha (boha) •Je-li Bůh, a platí-li tedy Gn 2,7, pak každý člověk potřebuje nějakou spiritualitu. Jak říká sv. Augustin, Fecisti nos ad Te et inquietum est cor nostrum donec requiescat in Te. •Je-li spirituální rozměr člověka „sycen“ správně, zdravě, člověk se rozvíjí. Je-li „sycen“ špatně, člověk je ničen (např. alkohol nebo drogy). Picture 6 Picture 14 Picture 15 Každý člověk potřebuje Boha (boha) •Jedním ze zdravých prostředků sycení spirituality je zdravé náboženství. •Jediným zdravým náboženstvím je to, jehož Bohem (bohem) je milosrdenství a soucit. •Sociální psychologie (nebo psychologie jako taková) člověku může pomoci, ale „nezahřeje“ ho. •Spiritualita je především budováním vztahu, psychologie či filosofie spíše technikou, jak se vyrovnat sám se svým nitrem a se světem kolem nás.