Azyl, migrace a integrace v České republice Mgr. Bc. Jan Matěj Bejček E-mail:jan.matej.bejcek@gmail.com jan.matej.bejcek@praha.eu Informace Doporučená literatura - výběr 2015 2016 2018 Legislativa § Zákon č. 325/1999 Sb., o azylu § Zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky § Zákon č. 221/2001 Sb., o dočasné ochraně cizinců § Zákon č. 186/2013 Sb., o státním občanství České republiky § Zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře § Zákon č. 110/2006 Sb., o životním a existenčním minimu § Zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi § Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti § Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění § Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád Odkazy § http://www.integracniprogram.cz § https://migraceonline.cz § https://www.mvcr.cz § http://metropolevsech.eu/cs/ § http://www.suz.cz § http://www.integracnicentra.cz § http://www.migracnikonsorcium.cz/cs/ Cizinci v České republice Co je to migrace a kdo je vlastně migrant? v migrace = stěhování v forma prostorové mobility mezi dvěma územními jednotkami znamenající obvykle trvalou změnu pobytu; migrací se označuje (mechanický) pohyb obyvatelstva z jednoho místa či země na druhé, kde se chtějí usadit, tj. dochází při ní ke změně bydliště v může mít značné ekonomické, kulturní a populační důsledky, je to jeden z nejdůležitějších regionálních procesů v je ovlivněna faktory, které nutí člověka opustit zemi původu (push) či faktory, které člověka naopak přitahují do nové země (pull), případně kombinací obou v je přirozenou součástí procesu globalizace (pohyb investic a kapitálu, mezinárodní obchod...) v migraci můžeme dělit na: vnitrostátní x mezinárodní / dobrovolnou x nucenou / dočasnou x trvalou / legální x nelegální v migrant = člověk který migruje / stěhuje se / přesouvá se z jednoho místa na druhé Cizinci v České republice Cizinec v Legislativní pojem označující fyzické osoby, které nejsou státními příslušníky České republiky; často zaměňován s označením „migrant“ v Zákon o pobytu cizinců (326/1999 Sb.) rozlišuje cizince na tři skupiny (§ 1): 1. Státní příslušníci třetích zemí (mimo EU / Norsko, Island, Lichtenštejnsko a Švýcarsko) 2. Občané EU, Norska, Islandu, Lichtenštejnska a Švýcarska, a jejich rodinní příslušníci 3. Uprchlíci (státní příslušníci třetích zemí v řízení o udělení mezinárodní ochrany / s udělenou mezinárodní ochranou, žadatelé / držitelé dočasné ochrany) Cizinci v České republice Zdroj: https://mapofeurope.com/eu-map-2020/ Evropská unie (EU) v Členské země (celkem 27 států, vč. České republiky) Evropský hospodářský prostor (EHP) v Norsko, Island a Lichtenštejnsko Schengenský prostor v Označení pro území evropských zemí (tzv. země Schengenské dohody, 1990), na kterém mohou osoby překračovat hranice smluvních států na kterémkoliv místě bez toho aby museli projít hraniční kontrolou. Země Schengenského prostoru tvoří 22 států Evropské unie a 4 státy Evropského sdružení volného obchodu (Norsko, Island, Lichtenštejnsko a Švýcarsko) Zdroj: https://globetrotcapital.com/schengen-area-explained/ Cizinci v České republice regulace imigrace prostřednictvím víz (Schengenský hraniční kodex) a povolení k dlouhodobému a / nebo trvalému pobytu (zák. č. 326/1999 Sb.) volný vstup a pohyb na území ČR, při pobytu nad 90 dní je nutné vyřídit si potvrzení o přechodném pobytu; možnost trvalého usazení skrze získání povolení k trvalému pobytu (po 5 letech) pokud jsou sami občané EU / EHP nebo Švýcarska, platí výše uvedené; pokud nejsou občany EU / EHP nebo Švýcarska, musí požádat o povolení k přechodnému pobytu; možnost trvalého usazení skrze získání povolení k trvalému pobytu (po 2 letech) spadají do Wv. zvláštních skupin cizinců, pobyt na území ČR podléhá řízení o mezinárodní ochraně (zák. 325/1999 Sb., o azylu), která je udělována formou azylu nebo doplňkové ochrany, anebo řízení o dočasné ochraně (zák. 221/2001 Sb., o dočasné ochraně cizinců; „Lex Ukrajina“) 2. Občané EU / EHP / Švýcarska 1. Státní příslušníci třetích zemí rodinní příslušníci občanů EU 3. Uprchlíci 543 027 35 128 osob (prosinec 1990) Cizinci v České republice 1 072 567 osob (leden 2024) 529 540 0,3 % 9,9 % Cizinci v České republice (2020) státní příslušníci třetích zemí (61 %) občané EU 27 vč. EHP a Švýcarska (39 %) Zdroj: OAMP MV ČR (k 31. 12. 2020) Cizinci v České republice (2022) státní příslušníci třetích zemí (78,9 %) občané EU 27 vč. EHP a Švýcarska (21,1 %) Zdroj: OAMP MV ČR (k 31. 07. 2022) Invaze vojsk RF na Ukrajině v Od 24. února do října 2022 uprchlo do Evropy více než 7,64 mil. občanů UA, z toho 4,2 mil. získalo dočasnou ochranu či obdobné pobytové oprávnění. (UNHCR, 10/2022) v Od počátku války (k říjnu 2022) hranici z UA překročilo více než 13,7 mil. osob, zatímco do UA cca 6,46 mil. osob. v V ČR bylo k počátku října 2022 evidováno celkem 413 516 osob s udělenou dočasnou ochranou.* (pozn.: ne vždy se jedná o osoby s občanstvím UA) Zdroj: OAMP, MV ČR (k 30. 9. 2022) Invaze vojsk RF na Ukrajině Zdroj: OAMP, MV ČR (k 25. 2. 2024) 0 20000 40000 60000 80000 100000 120000 Zlínský kraj Olomoucký kraj Karlovarský kraj Kraj Vysočina Liberecký kraj Královehradecký kraj Pardubický kraj Ústecký kraj Jihočeskýkraj Moravskoslezský kraj Plzeňský kraj Jihomoravský kraj Středočeský kraj Hlavní město Praha v Aktuálně se na území ČR nachází cca 385 tis. uprchlíků z UA (k 02/2024 se jednalo o 385 364 osob). (MV ČR) v Část uprchlíků re-emigruje do jiných států EU, část uprchlíků tzv. „pendluje“ mezi ČR a UA (ev. dalšími státy), část se vrací na UA. Uprchlíci v České republice Uprchlíci v České republice Kdo je uprchlík? v Občan ze země mimo EU (vč. Norska, Islandu, Lichtenštejnska a Švýcarska), která zároveň není uvedena na seznamu tzv. „bezpečných třetích zemí“ v Nucený migrant (nedobrovolná migrace, neplánovaná) v Přiznání statusu uprchlíka / osoby s mezinárodní ochranou podléhá speciálnímu řízení na Ministerstvu vnitra ČR (několik měsíců až let) v Žadatelé o mezinárodní ochranu mají omezená práva, např. nemohou vycestovat ze země, mohou pracovat nejdříve po 6 měsících, nemohou žádat o sociální dávky a dal. v Osoby s udělenou mezinárodní ochranou (azyl, doplňková ochrana) mají obdobná práva jako cizinci s povolením trvalému pobytu, dále se mohou zapojit do tzv. „Státního integračního programu“ Uprchlíci v České republice Seznam Evropské unie: v Albánie v Bosna a Hercegovina v Makedonie v Kosovo v Černá Hora v Srbsko v Turecko Seznam České republiky: v Albánie, v Bosna a Hercegovina, v Makedonie, v Kosovo, v Černá Hora, v Srbsko, v Norsko, v Island, v Lichtenštejnsko, v Švýcarsko, v Kanada, v Spojené státy americké v Mongolsko, v Austrálie, v Japonsko, v Nový Zéland) Bezpečná třetí země 1 200 30 osob (azyl) (prosinec 1990) Uprchlíci v České republice 2 214 osob (MO) (prosinec 2022) 1 014 0,1 % 0,2 % (1990 – 2020) celkem 105 710 žádostí / 7 707 kladných rozhodnutí Uprchlíci v České republice Zdroj: OAMP, MV ČR (k 31. 12. 2022) podané žádosti o mezinárodní ochranu x kladná rozhodnutí 30 776 251 251 116 59 162 96 78 80 134 83 103 208 142 251 268 191 157 75 125 108 49 95 82 71 148 29 47 61 42 191 92 37 191 132 29 104 261 149 256 295 399 302 118 118 86 72 120 387 0 100 200 300 400 500 600 700 800 900 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 Azyl udělen Doplňková ochrana udělena 1602 2226 841 2207 11871417 22112109 4085 7220 8788 18094 8484 11400 5459 4021 3016 18781656 1258 833 756 753 707 1156 15251478145017021922 116414111694 0 2000 4000 6000 8000 10000 12000 14000 16000 18000 20000 1990 1992 1994 1996 1998 2000 2002 2004 2006 2008 2010 2012 2014 2016 2018 2020 2022 Uprchlíci v České republice Zdroj: OAMP, MV ČR Uprchlíci v České republice Žadatelé o mezinárodní ochranu: TOP 10 zemí původu v letech 2010-2014 a 2015-2019 Zdroj: ČSÚ, OAMP MV ČR Uprchlíci v České republice Úspěšní žadatelé o mezinárodní ochranu: TOP 10 zemí původu v letech 2010-2014 a 2015-2019 Zdroj: ČSÚ, OAMP MV ČR Aktéři a instituce Aktéři a instituce Ministerstvo vnitra ČR Sídlo: Nad Štolou 936/3, Praha 7 (zastávka tram. Letenské náměstí) Odbor azylové a migrační politiky (OAMP) ü gestor pro oblast migrace a integrace ü posuzuje a rozhoduje žádosti o víza nad 90 dnů, povolení k dlouhodobému pobytu, povolení k trvalému pobytu (vč. jejich prodloužení) ü vydává víza nad 90 dnů (dlouhodobá víza), povolení dlouhodobému a k trvalému pobytu ü posuzuje a rozhoduje o udělení mezinárodní ochrany (azyl / doplňková ochrana) Ministerstvo vnitra - hlavní budova, foto: A487.cz Aktéři a instituce PhDr. Tomáš Haišman (†66), ředitel OAMP (1992 – 2017), foto: Kateřina Šulová, ČTK Mgr. et Mgr. Pavla Novotná, ředitelka OAMP (2017 – dosud), foto: Honza Mudra pro HN. Aktéři a instituce Mapa pracovišť Oddělení pobytu cizinců v Praze Aktéři a instituce Ministerstvo zahraničních věcí Sídlo: Loretánské náměstí 101/5, Praha 1 (zastávka tram. Letenské náměstí) ü gestor pro zahraniční politiky ČR ü posuzuje a rozhoduje žádosti o víza do 90 dnů, povolení k dlouhodobému pobytu, povolení k trvalému pobytu ü přijímá žádosti o víza nad 90 dnů a žádostí o povolení k dlouhodobému a trvalému pobytu ü vydává víza do 90 dnů (Nv. schengenské krátkodobé vízum) a dále víza za účelem přicestování do ČR a převzetí vydaného povolení k dlouhodobému nebo trvalému pobytu ü vydává rozhodnutí o příslušnosti ke krajanské komunitě v zahraničí Černínský palác, foto: Wikipedie Aktéři a instituce Trauttmansdorfský palác, foto: MZV ČR Toskánský palác, foto: Wikkipedie Karmelitánský Klášter, foto: Wikkipedie Oddělení zvláštního zmocněnce pro krajanské záležitosti Konzulární odbor, legalizační oddělení Informační centrum EU, české centrum Praha, sekretariát České komise UNESCO Aktéři a instituce Správa uprchlických zařízení Sídlo: Lhotecká 559/7, Praha 4 (areál Policejní akademie) (zastávka tram. Letenské náměstí) v založena 1. 1. 1996 jako organizační složka Ministerstva vnitra ČR v provozuje azylová zařízení pro uprchlíky – přijímací, pobytová a azylová a integrační střediska (tzv. uprchlické tábory) v od roku 2006 provozuje zařízení pro zajištění cizinců (tzv. detence) v od roku provozuje síť regionálních Center na podporu integrace cizinců (tzv. integrační centra) v od roku 2017 je Generálním poskytovatelem integračních služeb pro osoby s udělenou mezinárodní ochranou (uprchlíci kteří získali azyl / doplňkovou ochranu) Aktéři a instituce Integrace Co je to integrace? Tvorba a zajištění speciálních podmínek pro usnadnění socializace (začlenění) v určité společenské skupině (př. osvojení si norem, hodnot, sociálních rolí…) Sociální integrace = nejvyšší úroveň socializace = oboustranný proces začleňování jednotlivce / skupiny do společnosti = cítit se přijímaný (koncept patření) a umět přijímat (identifikovat své místo/roli v majoritní společnosti) Integrační modely 1. etnicko-exklusivistický (segregační) 2. asimilační 3. pluralistický (též multikulturální) Literatura: MOREE, Dana, 2017. Integrace [online]. In Encyklopedie migrace, dostupné z: https://www.encyclopediaofmigration.org/integrace/ BARŠOVÁ, Andrea a Pavel BARŠA (2005a). Přistěhovalectví a liberální stát: Imigrační a integrační politiky v USA, západní Evropě a Česku. Brno: MUNI Asimilace Dlouhodobý proces, během něhož si jedinec či skupina osvojuje zkušenosti, postoje a zvyky majoritní společnosti. Kvůli tomu pak s majoritou splývá, stává se běžnou součástí jejího života a ztrácí svou původní kulturní identitu. Za asimilaci lze považovat zejména: - podobnost s majoritní společností ve společenském a ekonomickém postavení, - užívání stejného jazyka, - rovnoměrném osídlení oblastí dané země (opaku segregace), - uzavírání manželství, - účast na politickém životě atd. K dovršení asimilačního procesu dochází, když je menšina schopna a ochotna se plně účastnit veřejného, ekonomického i politického života a zároveň nenaráží na předsudky většinové společnosti. „Tavící kotlík“ (melting pot) Metaforické označení společnosti, v níž se následkem imigrace střetávají různé kultury, které se postupně zbavují svých kořenů, mísí se s ostatními („přetavují“) a postupně zapadají do celku. Jedná se o model, jenž předpokládá ekonomickou i společenskou asimilaci imigrantů během několika málo generací. Uplatnění: zejm. Anglosaské země, USA, Kanada, Austrálie. Multikulturalismus Strategie, zavedená v 70. letech v Austrálii a Kanadě jako reakce na poválečný příchod imigrantů z bývalých kolonií. Pokusy o asimilaci se totiž do té doby ukázaly jako nefunkční, neboť často vedly k sociálnímu vyloučení a ve výsledku dosahovaly spíše opaku požadovaného účinku. Idea multikulturalismu neměla za cíl udržení kulturní rozmanitosti; byla chápána jako nástroj integrace a soudržnosti státu (např. skrze umožnění lidem být plnohodnotnými občany státu, aniž by vypadali a jednali jako jeho typičtí představitelé). V neutrálním kontextu je dnes pojmu užíváno pro označení stavu společnosti, ve které vedle sebe žijí různé sociokulturní skupiny, založené na rozdílné kultuře, etnicitě, rase či náboženství, přičemž mezi těmito skupinami nemusí nutně docházet k interakci či spolupráci. Multikulturní soužití jako „salátová mísa“ „Salát v němž si jednotlivé přísady uchovávají svou chuť a formu avšak zároveň tvoří komplexní pokrm, který je harmonický a jedinečný svým namícháním.“ Inkluze = zahrnutí / přijetí do již existujícího celku. Zásady: akceptace heterogenity, uplatnění individuálního přístupu, otevřenost k jinakosti. Sociální inkluze = společenský proces, jehož cílem je podpora jedince do takové míry, aby se mohl plně účastnit společenského života. Inkluzivní vzdělávání = systém vzdělávání, v rámci něhož je přístup ke vzdělávání a plnění vzdělávacích požadavků zaručen všem dětem bez rozdílu. Integrace dle úrovně zapojení imigrantů do života majoritní společnosti 1) socioekonomická – vztahuje se k časoprostorovému rozmístění imigrantů ve vertikálních pozicích (hraje roli čas), jako např. příjem, profesní prestiž, vzdělání apod. nebo v horizontálních místech (roli hraje prostor), jako např. místa bydlení, prostorové umístění organizací, firem, škol apod. 2) kulturní, pokud minorita přijme převažující národní kulturu 3) politická ( účast v místních volbách, založení etnických sdružení či stran apod.) 4) právní (imigrant má legální povolení k dlouhodobému či trvalému pobytu). 5) identifikační (ztotožnění se s prostředím, a to jak společenským tak geografickým) 6) sídelní (trvalé usídlení spojené se založením domácnosti a ziskem práce) Strukturální integrace = významná součást integrace imigrantů do majoritní společnosti. = reprezentuje všeobecnou rovnoprávnost imigrantů s majoritní populací, včetně možnosti uchovat si do jisté míry specifika příslušného etnika. = spočívá především v zabezpečení práva přístupu imigrantů na pracovní trh, do vzdělávacího systému, na trh s bydlením či k zisku občanství. Integrační politika ČR I. v Vývoj integrační politiky ČR byl podmíněn: 1. změnou politického prostředí (1990-92) = prolomení imigrační a emigrační izolace, ze zdrojové země se počátkem 90. let 20. stol. stává postupně země cílová. 2. Prudkým nárůstem imigrantů v letech 1993-99 resp. 1992 – 2002 (OECD 2006), kdy ČR patřila mezi země s největším přírůstkem cizinců. v V reakci na to dochází k legislativním změnám (ZPC, ZoA) a k formulování „Zásad koncepce integrace cizinců“ v V roce 2000 představena první Koncepce integrace cizinců (KIC); definice jednotlivých oblastí integrace (pobytový status cizince, získání státního občanství, politická participace, zaměstnání a podnikání, bydlení, sociální zabezpečení, zdravotní péče, vzdělávání, kultura, tradice a náboženství). Integrační politika ČR II. v Různé pohledy na integraci koncepční materiály X perspektiva obcí X perspektiva cizinců X perspektiva majoritní společnosti v 21. stol. = snahy o posunutí politiky integrace z národní úrovně na úroveň lokální (obce), koncept „urban citizenship“ = sdílené členství obyvatel v občanském životě města, vzestup významu měst pro integraci jako důsledek ztráty významu národního státu – globalizace, role nadnárodních a lokálních politických aktérů (local governance). v Rozdíl mezi praxí deklarovanou X realizovanou Nástroje integrační politiky I. ü Aktualizace Koncepce integrace cizinců (KIC), akční plán integrace ü Aktualizace Státního integračního programu (SIP) pro osoby s udělenou mezinárodní ochranou v podobě vládní koncepce zajištění integrace uznaným uprchlíkům. ü Posílení aktivit České republiky při výměně informací a zkušeností ü Financování integračních programů samosprávy, důsledný monitoring migrační situace na území České republiky ü Centra na podporu integrace cizinců (CPIC) ü Povinná účast cizinců na některých integračních opatřeních státu ü Komunikační strategie o všech aspektech migrace zacílená na veřejnost. ü Spolupráce s partnery hospodářského a sociálního dialogu ü Sociální služby (střednědobé plánování, rozvoj Krajských sítí) ü Podpora rozvoje občanské společnosti ü Interkulturní práce Nástroje integrační politiky II. Aktualizovaná Koncepce integrace cizinců (2016) ve vzájemném respektu v CS tvoří státní příslušníci třetích zemí kteří pobývají na našem území na základě pobytového oprávnění podle zákona o pobytu cizinců (326/1999 Sb.) s dobou pobytu nad 1 rok. v Stanovuje základní priority v oblasti integrace cizinců, přičemž dlouhodobě klade důraz primárně na úsilí jednotlivce v Definuje klíčové priority (oblasti) integrace: ü znalost českého jazyka ü ekonomická soběstačnost ü orientace cizinců ve společnosti ü rozvíjení vzájemných vztahů mezi komunitami ü postupné nabývání práv v závislosti na délce pobytu Naplňování Koncepce integrace cizinců (2016) ve vzájemném respektu v Pro každou z priorit jsou každoročně v rámci aktualizací stanoveny dílčí cíle, odpovědní aktéři a také finanční prostředky, určené na realizaci kroků vedoucích k jejich naplnění. v K naplňování uvedených priorit dochází v rámci mezirezortní spolupráce (MV, MPSV, MŠMT, MPO, MZV, MZ). v Nezastupitelnou úlohu hrají NNO a Centra na podporu integrace cizinců (CPIC) která jsou zastoupena ve všech krajích ČR Nástroje podpory integrace držitelů MO v ČR ü Státní integrační program (SIP) – oblasti: (bydlení, zaměstnání, vzdělávání, sociální, zdravotní) ü Bezplatný kurz češtiny (400 h.) ü Sociální služby ü Projekty na podporu integrace držitelů MO Státní integrační program (SIP) v Původně tzv. „Asistenční program integrace osob s přiznaným postavením uprchlíka v ČR“ (1994) určený pro osoby se statusem uprchlíka dle dosavadního ZoU (nahrazen ZoA 1. 1. 2000) v Nyní CS tvoří osoby s udělenou mezinárodní ochranou (azyl, doplňková ochrana), program má oporu v ZoA (§ 68 - 70) v Do konce r. 2015 (resp. 2018) zahrnoval spolupráci s obcemi, od r. 2016 centralizován v rámci GPIS (nyní SUZ). v Na realizaci programu se již od 90 let. 20 stol. podílejí vybrané NNO, od r. 2017 na základě VŘ. v Klíčové oblasti SIP rámcově vycházejí z oblastí KIC, podpůrčí doba činí 12 měsíců. Oblasti podpory v rámci SIP v oblast bydlení (pomoc při zajištění ubytování, příspěvek na nájemné) v oblast zaměstnání (příspěvek na rekvalifikaci, pracovní a kariérní poradenství, registrace na ÚP) v oblast vzdělávání a odstranění jazykové bariéry (podpora při studiu, kurzy ČJ v rozsahu 400h.) v sociální oblast (podpora skrze systém sociálního zabezpečení, přístup k sociálním službám) v zdravotní oblast (veřejné zdravotní pojištění, zajištění zdravotní péče) v tlumočení, právní a sociální poradenství (tj. asistence po dobu prvních 6 měsíců během 2. fáze) Kurzy češtiny pro osoby s MO ü Organizátorem kurzů je Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) od února 2018. ü Spolupráce mezi MV ČR, MŠMT, SUZ a AUČCJ probíhá na základě projektu (NP AMIF). ü Kurzy jsou realizovány jak skupinově tak individuálně ü V současnosti probíhají kurzy v Praze, v Brně, Poděbradech, Chrudimi, Karviné, Jihlavě, Kroměříži, Pardubicích, Plzni, Jablonci nad Nisou, Lovosicích, Maršovicích, Havířově, Ústí nad Labem, Jaroměři, Liberci, Hradci Králové, Velkých Bílovicích, Teplicích, Vacenovicích, Mladé Boleslavi, Jihlavě, Kroměříži, Novém Jičíně, Hlinsku, Hrádku u Rokycan Literatura: HAVLÍKOVÁ Dana a Radim OŠMERA, 2018. Výuka azylantů a osob s udělenou doplňkovou ochranou: Zkušenosti z let 2011 – 2015. Praha: AUČCJ. Dostupné ONLINE Užitečné zdroje a odkazy v Aktualizovaná koncepce Integrace cizinců 2016 – Ve vzájemném respektu (ZDE) v Postup při realizaci aktualizované koncepce Integrace cizinců 2016 – Ve vzájemném respektu 2023 (ZDE) v Statistické údaje o dočasné ochraně v souvislosti s válkou na Ukrajině (ZDE) v Souhrnná zpráva o mezinárodní ochraně za rok 2022 (ZDE) v Informativní přehledy cizinců se zaevidovaným přechodným či trvalým pobytem na území ČR (ZDE) v Zpráva o situaci v oblasti migrace a integrace cizinců na území České republiky v roce 2022 (ZDE) v Zprávy o situaci v oblasti migrace a integrace cizinců na území České republiky za roky 2001– 2021 (ZDE) Vybrané zkratky AUČCJ = Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka EHP = Evropský hospodářský prostor EU = Evropská Unie CPIC = Centrum na podporu integrace cizinců MV ČR = Ministerstvo vnitra České republiky MZV ČR = Ministerstvo zahraničních věcí České republiky OAMP = Odbor azylové a migrační politiky SEAS = Společná evropský azylový systém SUZ = Správa uprchlických zařízení UNHCR = United Nations High Commissioner for Refugees (Úřad Vysokého komisaře pro uprchlíky) ZoA = Zákon o azylu (325/1999 Sb.) ZPC = Zákon o pobytu cizinců (326/1999 Sb.) ZÚ = Zastupitelský úřad Otázky k diskuzi? Děkuji za Vaši pozornost J Mgr. Bc. Jan Matěj Bejček E-mail:jan.matej.bejcek@gmail.com jan.matej.bejcek@praha.eu