METODICKÝ A SUPERVIZNÍ SEMINÁŘ K PRAXI III. •Tereza NAJBRTOVÁ – učitelka skupiny A (uč. 4), koordinátorka praxí najbrtova@jabok.cz, tel. 771 114 172 •Martina ANDEROVÁ, učitelka skupiny B (uč. 7) anderova@jabok.cz •Michal PEŠEK – učitel skupiny C (uč. 6) pesek@jabok.cz KDO JE KDO - ROZDĚLENÍ DO SKUPIN •Metodický a supervizní seminář k praxi (MSSP) •Odborná praxe informativní (OPI) •Ostatní teoretické předměty - propojení s cíli praxe KOREKVIZITA Pro oba zápočty je nutné splnit podmínky obou předmětů. •Rozsah praxe: až 30% výuky PROVÁZANOST PŘEDMĚTŮ Časový harmonogram praxí a metodických seminářů 10.09. Úvodní seminář pro celý ročník 11.09.(19.00) - 13.9. Otevřen rozpis pro výběr praxe I. 24.09. Seminář před praxí v seminárních skupinách – IPP 30.9. - 4.10. Praxe I. 16.10.(19.00) - 18.10.Otevřen rozpis pro výběr praxe II. 8.10. Seminář po praxi v seminárních skupinách 22.10. Seminář před praxí v seminárních skupinách – IPP 4.11. - 8.11. Praxe II. 13.11. (19.00) - 15.11.Otevřen rozpis pro výběr praxe III. 12.11. Seminář po praxi v seminárních skupinách 26.11. Seminář před praxí v seminárních skupinách – IPP 2.12. - 6.12. Praxe III. 10.12. Seminář po praxi v seminárních skupinách •PŘED - připravují na praxi – IPP, příprava, konzultace cílů •PO - reflektují praxi •FORMA •Na začátku semestru pro celý ročník •Následně v malých skupinách •Na konci ročníku studentská konference PROČ METODICKÉ SEMINÁŘE Povolena 1 absence POVINNÁ ÚČAST na metodických seminářích •Odborná praxe informativní (jsou spojeny s MSSP) •6 týdnů ve 2. ročníku (každý týden 30 hodin) •Odborná praxe prázdninová •2 týdny mezi 2. a 3. ročníkem (60 hodn) •Odborná praxe průběžná •během 2. ročníku (40 hodin) •Odborná praxe bloková specializační •4 týdny (listopad) ve 3. ročníku •Odborná praxe k absolutoriu (diplomní praxe) •2 týdny ve 3. ročníku (po domluvě s vedoucím absolventské práce) SYSTÉM PRAXÍ NA JABOKU pro II. a III. ročník Zaměření na sociální práci: Student musí v rámci praxí splnit tyto náležitosti: Praxe u 4 cílových skupin: 1.Ohrožené děti, mládež a rodiny – bude realizována povinně ve státní správě (OSPOD, sociální kurátoři), doporučujeme ještě druhou praxi v neziskovém sektoru 2.Dospělí ohrožení sociálním vyloučením 3.Lidé se zdravotním postižením (mentální, duševní, fyzické, smyslové) 4.Senioři Na jedné z praxí musí studenti sledovat také pastorační cíle a absolvovat ji na pracovišti, které spadá do kategorie „pastoračních pracovišť. OBLASTI PRAXÍ VE 2. ROČNÍKU OBLASTI PRAXÍ VE 2. ROČNÍKU Zaměření na speciální pedagogiku: Praxe na 3 typech pracovišť: 1.Školy zřizované podle § 16, odst. 9 Školského zákona + Speciálně pedagogická centra 2.(Sociální) služby pro děti a dospělé s postižením 3.Státní správa (Úřady práce, odbory Městských úřadů) Během praxí získat zkušenost alespoň se 3 druhy postižení (každé z nich na zvláštní praxi) - smyslové, tělesné, mentální (kombinované) Na jedné z praxí musí studenti sledovat také pastorační cíle a absolvovat ji na pracovišti, které spadá do kategorie „pastoračních pracovišť. PASTORAČNÍ PRAXE Sociální služby v zařízeních, která jsou zřizována církví (Charita, Diakonie, ...) Farnosti – komunitní centra v lokalitě Práce s mládeží v rámci církve (diecézní centra mládeže, salesiánská střediska) Duchovní péče v nemocnicích, ve věznicích Zimní semestr 2024/2025 Musí být splněny v rámci zimního semestru tři praxe 30.9. – 4.10. PRAXE I 4.11. – 8.11. PRAXE II 2.12. – 6.12. PRAXE III Uznávání praxí při opakování předmětu •Praxe se vybírá z tzv. „ROZPISU“, který je zveřejněn v ISu (dle harmonogramu). • •Rozpis se otevírá v určitém časovém období. • •Před otevřením rozpisu je dobré si prostudovat karty zařízení a připravit si několik variant. VÝBĚR Z PRAXE •Vybrat z ROZPISU (info v kartě zařízení a webu organizace) Povinnosti vůči pracovišti praxe: •KONTAKTOVAT VYBRANÉ ZAŘÍZENÍ (!!!), domluvit se na organizaci praxe, zaměřit se na cíle praxe •Na pracovišti PŘED praxí - domluvit průběh praxe na základě IPP, rozvržení cílů praxe, jejich realizaci •NA pracovišti na KONCI praxe – HODNOCENÍ PRAXE (nutné razítko + podpis) Povinnosti vůči škole: •Vypracovat INDIVIDUÁLNÍ PLÁN PRAXE, stanovit si CÍLE - konzultovat je s učitelem sem. skupiny •Metodický seminář PŘED praxí - prezentovat individuální plán praxe •Metodický seminář PO praxi - reflektovat zkušenosti z praxe, být schopen sebereflexe •ZPRÁVU Z PRAXE vložit do odevzdávárny (nebo poslat učiteli) •po schválení vložit spolu s hodnocením praxe DO PORTFOLIA PRAXE KROK ZA KROKEM …ze života praxí OBTÍŽNÉ SITUACE ŘEŠTE POKUD MOŽNO HNED S KOORDINÁTOREM NA PRAXI, POKUD BY NEBYL K DISPOZICI, VOLEJTE/PIŠTE KOORDINÁTOROVI PRAXÍ VE ŠKOLE… VÝBĚR PRACOVIŠTĚ PRAXE MIMO ROZPIS - PODMÍNKY 1.Možné pouze 1x za semestr 2.Výběr pracoviště bude odůvodněn písemně - písemná žádost (email) bude zaslán koordinátorovi praxí a učiteli seminární skupiny. 3.Žádost musí být odeslaná před otevřením aktuálního rozpisu - tzn. minimálně tři týdny před praxí. 4.Důvodem může být například to, že jste si vybrali nějakou profesně dobře hodnocenou službu či zařízení, které využívá moderní/inovativní metody práce nebo jde o (v nabídce) málo zastoupené příspěvkové organizace jako je OSPOD nebo ÚP. 5.Zařízení musí být koordinátorem SCHVÁLENO! •Individuální plán praxe (IPP) •Zpráva z praxe •Hodnocení z praxe DOKUMENTY – vztahuje se ke každé praxi •Žádost o smlouvu na praxi - v případě, že není v rozpisu a/nebo s organizací nemá škola smlouvu •Žádost o příspěvek na praxi •Žádost pro schválení dvou absolvovaných praxí •K dispozici v ISu v dokumentech Katedry odborných praxí: https://is.jabok.cz/auth/do/jabok/1108878/OPS/FormOPS/ ŽÁDOSTI •3 dny a více na praxi - je možné zbylé hodiny odpracovat v náhradním termínu •2 dny a méně - je třeba opakovat celou praxi •Ihned kontaktovat koordinátora na pracovišti i ve škole •KOMUNIKOVAT, INFORMOVAT (učitele i pracoviště) KDYŽ ONEMOCNÍM •DOCHÁZKA na metodické semináře - maximálně jedna absence, u druhé je povinnost účastnit se náhradního semináře na konci semestru •ODEVZDÁNÍ DOKUMENTŮ IPP na semináři před praxí (alespoň rámcový plán - CÍLE), finální verzi týden před praxí zaslat k elektronickému podpisu. NEPODEPSANÝ “Individuální plán praxe” NEBUDE UZNÁN!!! NEZAPOČÍTÁ SE CELÁ PRAXE!!! Zprávu a hodnocení 14 dní po praxi •VEDENÉ PORTFOLIO s dokumenty k praxím - předkládá se do konce školního roku či na požádání −Individuální plán praxe (s podpisy učitele, lektora praxe a studenta) −Zpráva z praxe −Hodnocení z praxe PODMÍNKY ZÁPOČTU PRÁZDNINOVÁ PRAXE I. Zpráva a hodnocení – do odevzdávárny učiteli své nové seminární skupiny nebo zaslat emailem (dle domluvy) Zápočet z letošní prázdninové praxe se zapisuje ve zkouškovém období zimního semestru (konec ledna). K zápočtu: schválený IPP (3x podpis), zpráva z praxe, hodnocení STUDENTSKÁ KONFERENCE - 26.5.2025 VÝZNAM KOMUNITY V ŽIVOTĚ ČLOVĚKA SE ZNEVÝHODNĚNÍM Cílové skupiny: 1.lidé s duševním onemocněním 2.lidé s postižením 3.lidé žijící ve vyloučených lokalitách (zejména Romové) 4.senioři 5.mladí lidé ohrožení sociálním vyloučením (propuštění z DD a ústavů) 6.lidé propuštění z výkonu trestu (např. zapojení do společnosti, housing first) Z jaké perspektivy se budou tématům věnovat: ➔vymezení pojmu ➔principy komunitní přístup ➔konkrétní přínos komunity - zdroje ➔výhody přirozeného prostředí x instituce ➔příklad dobré praxe (např. využití komunitní plánování) DĚKUJEME ZA POZORNOST