PSYCHOPATOLOGIE V201 CÍLE PŘEDMĚTU • STUDENT POROZUMÍ POJETÍ PSYCHICKÉHO ZDRAVÍ A PSYCHICKÉ NEMOCI V KONTEXTU SOCIÁLNÍ PRÁCE A PEDAGOGIKY • STUDENT VÍ O DIAGNOSTICKÝCH MANUÁLECH A ZNÁ PROJEVY VYBRANÝCH PSYCHICKÝCH PORUCH. • STUDENT ZÍSKÁ HLUBŠÍ POROZUMĚNÍ PRO SITUACI A PROŽÍVÁNÍ LIDÍ S PSYCHICKÝM ONEMOCNĚNÍM A JEJICH SOCIÁLNÍ SITUACI • STUDENT ZNÁ POHLED NA ČLOVĚKA, RODINU, SKUPINU, VYSTAVĚNÝ NA SILÁCH A ZDROJÍCH, TZN. PERSPEKTIVU ODOLNOSTI. PŘEHLED PŘEDMĚTU NORMA A NORMALITA. PATOGENEZE. OBECNÁ PSYCHOPATOLOGIE: • EMOCE, VĚDOMÍ, SPÁNEK, POZORNOST, VŮLE • VNÍMÁNÍ, MYŠLENÍ, PAMĚŤ, ŘEČ SPECIÁLNÍ PSYCHOPATOLOGIE: • DUŠEVNÍ PORUCHY A PORUCHY CHOVÁNÍ VYVOLANÉ ÚČINKEM PSYCHOAKTIVNÍCH LÁTEK • SPECIFICKÉ PORUCHY OSOBNOSTI • AFEKTIVNÍ PORUCHY (PORUCHY NÁLAD) • SCHIZOFRENNÍ PORUCHY A PORUCHY S BLUDY • NEUROTICKÉ PORUCHY A PORUCHY VYVOLANÉ STRESEM • SYNDROMY PORUCH CHOVÁNÍ, SPOJENÉ S FYZIOLOGICKÝMI PORUCHAMI A SOMATICKÝMI FAKTORY • PSYCHOPATOLOGIE V DĚTSKÉM VĚKU • PSYCHOPATOLOGIE VE STÁŘÍ PSYCHOLOGIE ZDRAVÍ PSYCHOLOGIE NEMOCI PŘESAH PSYCHOPATOLOGIE DO SOC. PRÁCE LITERATURA A ZDROJE ZÁKLADNÍ MOJMÍR SVOBODA (ED), ČEŠKOVÁ, EVA, KUČEROVÁ, HANA A . PSYCHOPATOLOGIE A PSYCHIATRIE: PRO PSYCHOLOGY A SPECIÁLNÍ PEDAGOGY. PRAHA: PORTÁL, 2006. VÁGNEROVÁ, MARIE. PSYCHOPATOLOGIE PRO POMÁHAJÍCÍ PROFESE. VYD. 5. PRAHA: PORTÁL, 2012. LITERATURA A ZDROJE DOPORUČENÁ • BAŠTECKÁ, B. (2001). ZÁKLADY KLINICKÉ PSYCHOLOGIE. PRAHA: PORTÁL • BAŠTECKÁ, B. (2003). KLINICKÁ PSYCHOLOGIE V PRAXI. PRAHA: PORTÁL. • COHEN, ROBERT. NEJČASTĚJŠÍ PSYCHICKÉ PORUCHY V KLINICKÉ PRAXI. PRAHA: PORTÁL, 2002. • DRTILOVÁ, J., KOUKOLÍK, F.. ODLIŠNÉ DÍTĚ. PRAHA : VYŠEHRAD, 1994 • KALINA, K. JAK ŽÍT S PSYCHÓZOU. PRAHA : PORTÁL, 2001 • KRATOCHVÍL, S.. JAK ŽÍT S NEURÓZOU. PRAHA : PORTÁL, 2000 • MEZINÁRODNÍ KLASIFIKACE NEMOCÍ, 10. REVIZE (MKN-10) • MLČÁK, Z.. ZÁKLADY PSYCHOPATOLOGIE. OSTRAVA : UP PEDF, 2003 • SYŘIŠŤOVÁ, E.. NORMALITA OSOBNOSTI. PRAHA : AVICENUM, 1972 LITERATURA A ZDROJEBELETRIE GREENBERG, JOANNE. NESLIBOVALA JSEM TI PROCHÁZKU RŮŽOVÝM SADEM. PRAHA: TRITON, 1998. HANSEN, KATRYN. JAK MŮJ MOZEK ZVÍTĚZIL NAD BULIMIÍ. RYBKA, 2019. HIRSCHL, ELIAS. STOVKA ČERNÝCH ŠICÍCH STROJŮ. PRAHA: PORTÁL, 2018 SHEM, SAMUEL. HORA HOŘE. PRAHA: ARGO 2002 FILMY POŘÁD JSEM TO JÁ (2014) REŽIE: RICHARD GLATZER, WASH WESTMORELAND. BRITSKO-AMERICKÉ DRAMA. TÉMA ALZHEIMEROVY CHOROBY LEPŠÍ UŽ TO NEBUDE (1997) REŽIE JAMES L. BROOKS. USA. ROMANTICKÁ KOMEDIE. TÉMA OBSEDANTNĚKOMPULZIVNÍ PORUCHY ČISTÁ DUŠE (2001) REŽIE: RON HOWARD. DRAMA. TÉMA PSYCHÓZY KLUB RVÁČŮ (2018) REŽIE: DAVID FINCHER. USA/NĚMECKO, DRAMA / THRILLER TÉMA DISSOCIATIVNÍ PORUCHY PODMÍNKY ÚSPĚŠNÉHO ABSOLVOVÁNÍ ZKOUŠKA: TEST V ISU/PÍSEMNĚ (VÝBĚR Z MOŽNÝCH ODPOVĚDÍ) IS – OBSAH PREZENTACÍ VE STUDIJNÍCH MATERIÁLECH MOODLE - KLÍČ K ZÁPISU BUDE UPŘESNĚN KONZULTACE • MAILEM: SIVEK@JABOK.CZ • ČTVRTEK: 13 – 13,30 DNEŠNÍ PROGRAM NORMA A NORMALITA HARMONICKÁ OSOBNOST DIAGNOSTIKA DUŠEVNÍCH PORUCH PATOGENEZE OBECNÁ PSYCHOPATOLOGIE: 1. EMOCE A PORUCHY EMOCÍ NORMA A NORMALITA NORMA CO JE NORMA? • KRITÉRIUM PRO POSOUZENÍ JEVU (NAPŘ. KRITÉRIUM K POSOUZENÍ DUŠEVNÍ NORMALITY) • VŠEOBECNĚ ZÁVAZNÉ PRAVIDLO, PŘEDPIS, ZVYK, ÚZUS • TYPICKÝ MODEL, VZOR, OBVYKLÝ TYP, USPOŘÁDÁNÍ • ZAVEDENÝ STANDARD NEBO OČEKÁVÁNÍ V URČITÉ OBLASTI LIDSKÉ ČINNOSTI • ZPŮSOB CHOVÁNÍ POVAŽOVANÝ ZA PŘIJATELNÝ ČI VHODNÝ URČITOU SOCIÁLNÍ SKUPINOU • CO JE NORMÁLNÍ? • PODLE ČEHO TO POZNÁME? DRUHY NOREM • STATISTICKÁ • SOCIÁLNĚ KULTURNÍ • MEDIÁLNÍ • FUNKČNÍ • PARCIÁLNÍ A SKUPINOVÁ • KLINICKÁ • ETICKÁ • PRÁVNÍ • SUBJEKTIVNÍ OSOBNÍ NORMALITA • MĚNÍ SE V ČASE • ZÁVISÍ NA AKTUÁLNÍ ÚROVNI POZNÁNÍ V DANÉ SPOLEČNOSTI • ZÁVÍSÍ NA PROMĚNĚ HODNOTOVÉHO SYSTÉMU KLASIFIKAČNÍ SYSTÉMY ONEMOCNĚNÍ • SVĚTOVÁ ZDRAVOTNICKÁ ORGANIZACE JAKO GARANT VYDÁVÁ MEZINÁRODNÍ KLASIFIKACI NEMOCÍ (MKN) • V ROCE 2022 VYDALA JEJÍ 11. VERZI • PSYCHIATRII JE V MKN-11 VĚNOVÁNA V. KAPITOLA (PÍSMENO F). OBSAHUJE ASI 1000 KATEGORIÍ ROZDĚLENÝCH DO 10 SEKCÍ: F00 – F09 Organické duševní poruchy. F10 – F19 Duševní poruchy a poruchy chování vyvolané účinkem psychoaktivních látek. F20 – F29 Schizofrenie, schizofrenní poruchy a poruchy s bludy. F30 – F39 Poruchy nálady (afektivní poruchy). F40 – F49 Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem a somatoformní poruchy. F50 – F59 Behaviorální syndromy spojené s fyziologickými poruchami a somatickými faktory. F60 – F69 Poruchy osobnosti a chování u dospělých. F70 – F79 Mentální retardace (duševní opoždění). F80 – F89 Poruchy psychického vývoje. F90 – F98 Poruchy chování a emocí se začátkem obvykle v dětství a adolescenci. MODELY PSYCHICKÉHO ONEMOCNĚNÍ 1. PSYCHOSOCIÁLNÍ MODEL INTERPRETUJE DUŠEVNÍ CHOROBY JAKO VYJÁDŘENÍ NEVĚDOMÉ OSOBNOSTNÍ DYNAMIKY V INTERAKCI S FAKTORY PROSTŘEDÍ, DÁLE MYŠLENKOVÝCH PROCESŮ NEBO NAUČENÝCH VZORCŮ CHOVÁNÍ A SEBE-DETERMINACE. PSYCHOTERAPIE 2. BIOLOGICKÝ MODEL VYCHÁZÍ Z TOHO, ŽE DUŠEVNÍ PORUCHY ODRÁŽÍ DYSFUNKCE V TĚLE ČLOVĚKA, ZVLÁŠTĚ V MOZKU A NERVOVÉM SYSTÉMU. MEDICÍNA 3. SOCIOKULTURNÍ MODEL ZAMĚŘUJE SE NA SPOLEČENSKÉ A KULTURNÍ VLIVY, KTERÉ OVLIVŇUJÍ JEDNOTLIVCE, RODINY, SPOLEČENSTVÍ A CELÉ ZEMĚ. SOCIÁLNÍ, KOMUNITNÍ A MULTIKULTURNÍ PRÁCE 4. SPIRITUÁLNÍ MODEL KLADE DŮRAZ NA SPIRITUALITU JAKO OBLAST, KDE HLEDAT PŘÍČINU NEMOCI. PŘÍČINY VZNIKU PSYCHICKÝCH NEMOCÍ - PATOGENEZE HLAVNÍ RIZIKOVÉ FAKTORY DĚDIČNÉ DISPOZICE, GENETICKÉ PROGRAMY VLIVY VNĚJŠÍHO PROSTŘEDÍ MATERIÁLNÍ FAKTORY SOCIÁLNÍ FAKTORY INTERPERSONÁLNÍ FAKTORY NAUČENÉ NEVHODNÉ VZORCE CHOVÁNÍ, ZPŮSOBY PROŽÍVÁNÍ A MYŠLENÍ VNITŘNÍ RIZIKOVÉ FAKTORY TĚLESNÉ NEMOCI INTRAPSYCHICKÉ FAKTORY PŘÍČINY VZNIKU PSYCHICKÝCH NEMOCÍ - PATOGENEZE • PŘÍČINY PSYCHICKÝCH PORUCH NEZNÁME, NA JEJICH VZNIKU SE PODÍLÍ ZPRAVIDLA VŽDY VÍCE PŘÍČIN, KTERÉ JSOU VE VZÁJEMNÉ INTERAKCI PODÍL RIZIKOVÉHO FAKTORU ZÁVISÍ NA • INTENZITA PŮSOBENÍ RIZIKOVÉHO FAKTORU • DÉLKA PŮSOBENÍ RIZIKOVÉHO FAKTORU • FÁZE ONTOGENETICKÉHO VÝVOJE • VNÍMAVOST, CITLIVOST DANÉHO JEDINCE • PSYCHOLOGICKÉ DIAGNOSTICKÉ METODY PSYCHOLOGICKÉ DIAGNOSTICKÉ METODY SE DĚLÍ NA TŘI SKUPINY: I. KLINICKÉ METODY • POZOROVÁNÍ • ROZHOVOR • ANAMNÉZA (OSOBNÍ, ZDRAVOTNÍ, RODINNÁ, PRACOVNÍ, SPIRITUÁLNÍ • ANALÝZA SPONTÁNNÍCH PRODUKTŮ II. TESTOVÉ METODY • VÝKONOVÉ TESTY • TESTY OSOBNOSTI III. PŘÍSTROJOVÉ METODY PSYCHOLOGICKÉ DIAGNOSTICKÉ METODY • PSYCHOPATOLOGIE JE ZJIŠŤOVÁNA: • PSYCHODIAGNOSTICKY (KLINICKY) • 3D: DISTRES, DYSFUNKCE, DEVIACE • POROVNÁME S TÍM, CO JE VYJMENOVANÉ JAKO CHARAKTERISTIKA PORUCHY • STATISTICKY • ČETNOST VÝSKYTU V POPULACI, ODCHYLKA OD PRŮMĚRU • FUNKČNĚ • ADEKVÁTNÍ FUNGOVÁNÍ SYSTÉMŮ (SPÁNEK, PAMĚŤ, DOSPĚLÝ ČL.) • SOCIÁLNĚ • JAKÉ JSOU REFERENCE SOC. OKOLÍ PRÁVNÍ PŘEDPISY TÝKAJÍCÍ SE OSOB S DUŠEVNÍM ONEMOCNĚNÍM ZÁKON Č. 372/2011 SB. ZÁKON O ZDRAVOTNÍCH SLUŽBÁCH A PODMÍNKÁCH JEJICH POSKYTOVÁNÍ (ZÁKON O ZDRAVOTNÍCH SLUŽBÁCH) ČÁST ČTVRTÁ HLAVA 1– PRÁVA PACIENTA • § 34 POSKYTOVÁNÍ ZDRAVOTNÍCH SLUŽEB SE SOUHLASEM • § 38 SOUHLAS S HOSPITALIZACÍ KDO PRACUJE S LIDMI S DUŠEVNÍM ONEMOCNĚNÍM: PSYCHIATR: • LÉKAŘ S ATESTACÍ, ZDRAVOTNICTVÍ, HRAZEN ZE ZDRAVOTNÍHO POJIŠTĚNÍ; PSYCHOLOG: • JEDNOOBOROVÁ PSYCHOLOGIE – MAGISTERSKÉ STUDIUM (FF); • VE ZDRAVOTNICTVÍ S ATESTACÍ JAKO KLINICKÝ PSYCHOLOG (PŘEDEVŠÍM NA NEUROLOGICKÝCH ODDĚLENÍCH NEMOCNIC); PSYCHOTERAPEUT: • AKREDITOVANÝ VÝCVIK V PSYCHOTERAPII – MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ; SUPERVIZOR: • V PSYCHOTERAPII – VĚTŠINOU PSYCHOTERAPEUT, PSYCHOLOG, VÝCVIK V SUPERVIZI, DOHLÍŽÍ NA PRÁCI PSYCHOTERAPEUTŮ PŘIBLIŽNĚ DVA ROKY PO VÝCVIKU; • V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH – POMÁHÁ OMEZIT VLIV STRESU U PRACOVNÍKŮ A SNÍŽIT RIZIKO VYHOŘENÍ. SOCIÁLNÍ PRACOVNÍK: • PSYCHIATRICKÉ NEMOCNICE, ORGANIZACE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB PRACUJÍCÍ S DUŠEVNĚ NEMOCNÝMI. DALŠÍ PROFESE: • PRACOVNÍ TERAPEUTI PEEŘI, APOD HARMONICKÁ OSOBNOST • PŘIMĚŘENÉ VNÍMÁNÍ REALITY • PŘIMĚŘENÉ SEBEPOZNÁNÍ, IDENTITA • SCHOPNOST OVLÁDAT SVÉ CHOVÁNÍ A PROŽÍVÁNÍ A UPLATŇOVAT VŮLI • PŘIMĚŘENÉ SEBEPOJETÍ A SEBEÚCTA, SEBEREFLEXE • CITOVÉ VZTAHY • ČINORODOST, TVOŘIVOST, HUMOR • PŘIZPŮSOBENÍ PROSTŘEDÍ OBECNÁ PSYCHOPATOLOGIE OBECNÝ PŘEHLED A POPIS ODCHYLEK OD NORMY U JEDNOTLIVÝCH PSYCHICKÝCH PROCESŮ A FUNKCÍ • EMOCE, • VĚDOMÍ, • SPÁNEK, POZORNOST, • VŮLE • VNÍMÁNÍ, • MYŠLENÍ, • PAMĚŤ, • ŘEČ EMOCE A PORUCHY EMOCÍ VYMEZENÍ EMOCÍ FUNKCE • HODNOCENÍ, REGULACE, ADAPTACE, KOMUNIKACE ZNAKY • LIBOST/NELIBOST → HODNOTÍCÍ FUNKCE • EXCITACE, AKTIVACE → STENICKÉ, ASTENICKÉ • NAPĚTÍ/UVOLNĚNÍ • SPONTÁNNÍ VZNIK DLE INTENZITY • AFEKTY, • NÁLADY, • CITOVÉ VZTAHY TEMPERAMENT –ZÁKLADNÍ EMOČNÍ LADĚNÍ EMOCE A PORUCHY EMOCÍ PRIMÁRNÍ (ZÁKLADNÍ) EMOCE STRACH ÚZKOST RADOST SMUTEK HNĚV ODPOR PORUCHY AFEKTŮ PATICKÝ AFEKT ZVÝŠENÁ AFEKTIVNÍ DRÁŽDIVOST NEZVLÁDNUTÝ AFEKT AFEKTIVNÍ STUPOR AFEKTIVNÍ RAPTUS PORUCHY PSYCHICKÝCH FUNKCÍ • KVANTITATIVNÍ • KVALITATIVNÍ PORUCHY NÁLAD PATICKÁ NÁLADA DLOUHODOBÝ STAV, NIKOLIV REAKTIVNÍ ROZLADA 1. EXPANZIVNÍ NÁLADA ZVÝŠENÁ EMOČNÍ REAKTIVITA, ZVÝŠENÉ SEBEVĚDOMÍ A AKTIVITA; DLE STUPNĚ INTENZITY: A) EUFORICKÁ BLAŽENOST, ZVÝŠ. SEBEVĚDOMÍ, BEZ AKTIVITY B) MANICKÁ ROZJAŘENOST, ZRYCHLENÍ MOTORIKY A MYŠLENÍ, NÁRŮST SEBEVĚDOMÍ, JEŠTĚ AKTIVNĚJŠÍ, ČL. ZTRÁCÍ KONTROLU NAD TÍM, CO DĚLÁ, MÁ POCIT, ŽE ZVLÁDNE VŠECHNO, MÁLOCO DOKONČÍ; TYPICKÉ U MANICKÉ PORUCHY C) EXTATICKÁ VYSTUPŇOVÁN POCIT BLAHA, NADŠENÍ, ODEVZDÁNÍ, NAPŘ. PŘI NÁBOŽENSKÝCH AKTIVITÁCH ČI SEX. PROŽITCÍCH; U PORUCH PŘI INTOXIKACÍCH A EPI D) EXPLOZIVNÍ SKLON K AGRESIVITĚ 2. DEPRESIVNÍ NÁLADA – SMUTEK, SNÍŽ. TEMPO, STRACH, NESOUSTŘEDĚNOST, POCHYBY O SOBĚ, SNÍŽ. SEBEPOJETÍ KVALITATIVNÍ PORUCHY EMOTIVITY A) EMOČNÍ LABILITA REAKCE NA SLABÝ PODNĚT; RYCHLÉ STŘÍDÁNÍ EMOCÍ, NESTÁLOST B) EMOČNÍ INKONTINENCE VYSTUPŇOVANÁ PŘEDCHOZÍ, REAKCE SPASTICKÝM PLÁČEM NA NEEMOČNÍ PODNĚT – PŘ. U ORGANIKŮ, DEMENCÍ C) OPLOŠTĚLÁ EMOTIVITA APATICKÁ – SNÍŽENÁ AKTIVITA, NEZÁJEM, APATIE, SNÍŽENÉ TEMPO, SNÍŽ. REAKTIVITA, NEROZHODNOST - NAPŘ. POČÁTEK DEPRESE, SCHIZOFRENIE D) ÚZKOSTNÁ NEROZHODNOST, TENZE, PROŽÍVANÁ ÚZKOST, RIZIKO IMPULZIVNÍCH SEBEVRAŽD E) FOBIE VTÍRAVÉ STRACHY PŘ. U DEPRESE, DEMENCE, SCH F) EMOČNÍ AMBIVALENCE SOUČASNĚ PROŽÍVANÉ PROTICHŮDNÉ EMOCE PORUCHY CITŮ OSLABENÁ SCHOPNOST NAVÁZAT NEBO UDRŽET BLÍZKÉ CITOVÉ VZTAHY NEROZVINUTÍ/ZTRÁTA SOUCITU, VŘELOSTI, BEZOHLEDNOST, NEOMALENOST, HRUBOST V BLÍZKÝCH VZTAZÍCH MOŽNÉ PŘÍČINY ORGANICKÉ POSTIŽENÍ CNS, ALKOHOLISMUS, DEMENCE, TRAUMATA, SCHIZOFRENIE, SPECIFICKÉ PORUCHY OSOBNOSTI PORUCHY RANÉ VAZBY