Picture 6 Picture 14 Picture 15 •If you are the dealer, I'm out of the game If you are the healer, it means I'm broken and lame If thine is the glory then mine must be the shame You want it darker We kill the flame •Magnified, sanctified, be thy holy name Vilified, crucified, in the human frame A million candles burning for the help that never came You want it darker •Hineni, hineni •I'm ready, my lord Picture 6 Picture 14 Picture 15 •There's a lover in the story But the story's still the same There's a lullaby for suffering And a paradox to blame But it's written in the scriptures And it's not some idle claim You want it darker We kill the flame Picture 6 Picture 14 Picture 15 •They're lining up the prisoners And the guards are taking aim I struggled with some demons They were middle class and tame I didn't know I had permission to murder and to maim You want it darker •Hineni, hineni I'm ready, my lord Picture 6 Picture 14 Picture 15 •Magnified, sanctified, be thy holy name Vilified, crucified, in the human frame A million candles burning for the love that never came You want it darker We kill the flame •If you are the dealer, let me out of the game If you are the healer, I'm broken and lame If thine is the glory, mine must be the shame You want it darker •Hineni, hineni Hineni, hineni I'm ready, my lord Picture 6 Picture 14 Picture 15 •Dans ma tête et sur mes bras Dans ma vie vous êtes là Dans ma tête et sur mes bras C'est là que vous êtes Vous êtes dans et sur mes bras •Au par chemin de ma peau Gravé à l'encre d'amour J'ai pas raflé le plus beau Et ce qui restera toujours Picture 6 Picture 14 Picture 15 •Signature indélébile Sur le contrat de nos jours Ma peau deviendra fragile Et vous y resterez toujours •Dans ma tête et sur mes bras Dans ma vie vous êtes là Dans ma tête et sur mes bras C'est là que vous êtes Vous êtes dans et sur mes bras •C'est là que Picture 6 Picture 14 Picture 15 •https://www.youtube.com/watch?v=xxQutN1ZcZ8 •Jak to dělám, chci-li se s někým usmířit? •Usmířit se s Bohem? Je to třeba? Je to vůbec možné? Picture 6 Picture 6 Picture 7 Smíření jako křesťanský paradox (u sv. Pavla) I cesta je cílem Picture 6 Picture 14 Picture 15 Paradoxní charakter křesťanského smíření •„smíření“, resp. „smířit“ (katalagé, katalasso) – v NZ jen u Pavla (6x) •Kata+alasso, kde alasso = „změnit“ •Katalasso v klasické řečtině: „vyměnit“ (nepřátelství, hněv nebo válku za přátelství, lásku nebo mír) označovalo smíření v lidské nebo politické oblasti; v náboženském smyslu se vůbec nepoužívalo. •Katalasso pro vztah mezi Bohem a lidmi: poprvé u řecky hovořících Židů (2Mak 1,5; 5,20; 7,33; 8,29): •Člověk se má „smířit“ s Bohem. •V NZ, u sv. Pavla, je tomu ovšem přesně naopak… •Pavlovy listy vznikly v letech 50-64, ale co Ježíš? Picture 6 Picture 14 Picture 15 Smíření v evangeliu •Ježíš nabízí spásu „celníkům a hříšníkům“…, není to absurdní? •Podobenství o marnotratném synu (L 15,11-32) •Podobenství o farizeovi a celníkovi (L 18,10-14) •Podobenství o nemilosrdném služebníku (Mt 18,23-25) •Podobenství o dělnících na vinici (Mt 20,1-15) •Všechna podobenství jsou zneklidňující, nespravedlivá… •Jejich společným rysem je to, že umožňují nový začátek… •Ježíšův život sám je zvláštní; jakoby vědomě porušoval zákon, aby mohl být zabit… •Pavel toto Ježíšovo nepochopitelné jednání rozpracuje… Picture 6 Picture 14 Picture 15 Smíření u apoštola Pavla •Podstatný text: 2K 5,18-19 •18 To všecko je z Boha, který nás smířil sám se sebou skrze Krista a pověřil nás, abychom sloužili tomuto smíření. •19 Neboť v Kristu Bůh usmířil svět se sebou. Nepočítá lidem jejich provinění a nám uložil zvěstovat toto smíření. • •Jak vidíme, Pavlovým úkolem je „zvěstování smíření“. •Chceme-li to pochopit hlouběji, je třeba se podívat na kontext… Picture 6 Picture 14 Picture 15 Důležitý je kontext… •Pavlova dlouhá řeč o apoštolské službě vrcholí ve 2K 5,14-15: •14 Vždyť nás má ve své moci láska Kristova - nás, kteří jsme pochopili, že jeden zemřel za všecky, a že tedy všichni zemřeli; •15 a za všechny zemřel proto, aby ti, kteří jsou naživu, nežili už sami sobě, nýbrž tomu, kdo za ně zemřel i vstal. •„syn-echein“: bohaté sloveso Picture 6 Picture 14 Picture 15 „syn-echein“: bohaté sloveso Zástupný symbol pro obsah 4 Picture 6 Picture 14 Picture 15 „syn-echein“: důsledek •2K 5,16-17 •16 A tak od nynějška už nikoho neposuzujeme podle lidských měřítek. Ačkoli jsme dříve viděli Krista po lidsku, nyní ho už takto neznáme. •17 Kdo je v Kristu, je nové stvoření. Co je staré, pominulo, hle, je tu nové! •Verš 18 je pak připojen vysvětlující spojkou „de“, „tedy“: •18 To všecko je („tedy“) z Boha, který nás smířil sám se sebou skrze Krista a pověřil nás, abychom sloužili tomuto smíření. •19 Neboť v Kristu Bůh usmířil svět se sebou. Nepočítá lidem jejich provinění a nám uložil zvěstovat toto smíření. Picture 6 Picture 14 Picture 15 Co říkají verše 18-19? •18 To všecko je z Boha, který nás smířil sám se sebou skrze Krista a pověřil nás, abychom sloužili tomuto smíření. •19 Neboť v Kristu Bůh usmířil svět se sebou. Nepočítá lidem jejich provinění a nám uložil zvěstovat toto smíření. a)Bůh usmířil svět se sebou b)Činovníkem tohoto usmíření byl Kristus c)Smíření = nepřičítání provinění těm, kteří je způsobili •Nejde o usmíření Boha ze strany člověka, nýbrž o „usmíření Boha ze strany Boha“ •Srov. Ř 5,10-11; Ef 2,16 atd. Picture 6 Picture 14 Picture 15 Jak toto smíření chápe Pavel? •17 Kdo je v Kristu, je nové stvoření. Co je staré, pominulo, hle, je tu nové! •18 To všecko je („tedy“) z Boha, který nás smířil sám se sebou skrze Krista a pověřil nás, abychom sloužili tomuto smíření. •19 Neboť v Kristu Bůh usmířil svět se sebou. Nepočítá lidem jejich provinění a nám uložil zvěstovat toto smíření. •Stejně pak Ř 5,6-11 •Slovo smíření = slovo o kříži 1K 1,18: „Slovo o kříži je bláznovstvím.“ Picture 6 Picture 14 Picture 15 „Skrze Krista“, 2K 5,21 •21 Toho, který nepoznal hřích, kvůli nám ztotožnil s hříchem, abychom v něm dosáhli Boží spravedlnosti. •(ale srov. i Flp 2,6-11; Ef 2,14-17 atd.) Picture 6 Picture 14 Picture 15 Závěrem •Není paradoxní, že nás Bůh usmířil se sebou a že Kristus zemřel za nás, když jsme byli ještě hříšníci? •Pavlovo smíření je další z variací jeho učení o milosti. •Je nabídkou a pozváním. •Vraťme se do evangelia. Smíření jako nabídka překročení sebe sama, moment vstupu do tmy, který je světu bláznovstvím (Mt 5,43-48). •Je to „stejné myšlení, jako bylo v Ježíši Kristu“ (Flp 2,5)