Poznávací (kognitivní) funkce podle Reuvena Feuersteina 1. Abychom mohli shromáždit všechny informace, potřebujeme (input ■ fáze vstupu) 2. Využití informací, které jsme shromáždili (elaborace - fáze zpracování) Kognitivní funkce Deficitní kognitivní funkce Zřetelné a soustředěné vnímání Nezřetelné a povrchní vnímání. Jedinec si všímá pouze náhodných charakteristik informací. Orientace v čase a prostoru Nedostatečná schopnost prostorové orientace a orientace v čase. Jedinec nechápe koncept času. Myslí a orientuje se stále jen teď a nyní. Má problém s orientací v reálném prostoru i v ploše. Zachování stálosti a neměnnosti Nedostatečná schopnost zachovat konstantnost jevů, např. zachovat v představě stálost velikosti a tvaru obrazce nebo předmětu či jevu navzdory jejich změně v poloze, v kvalitě či čase. Jedinec je proto omezen při vytváření analogií. Přesné a výstižné vyhledávání dat Současné využití dvou nebo více zdrojů informací Nedostatek přesnosti při shromažďování dat. Jedinec se spokojí s nápadnými nebo náhodnými informacemi, z kterých pak dělá závěry. Nedostatečná schopnost vnímat více zdrojů najednou. Projevuje se spíše postupným shromažďováním dat a neschopnosti organizovat informace do systému a usuzovat na jejich významem. Systematické vyhledávání informací impulzivita, neplánované a nesystematické chování. Jedinec si neví rady, jak úkol uchopit, čím začít, jakou zvolit strategii, jak si úkol naplánovat. Označování, pojmenování Nedostatečné nebo omezené verbální nástroje a pojmy. Buď jedinec nezná příslušné označení předmětů, událostí, popřípadě vztahů, nebo jejich obsah není na odpovídající úrovni. Kognitivní funkce Deficitní kognitivní funkce Rozpoznání a určení problému Nedostatečná schopnost vybírat významné znaky proti nevýznamným. Jedinec je bezradný, neví, jak s danými informacemi pracovat. Spontánní {přirozené porovnávání) Nedostatečná schopnost spontánního porovnávání a jeho aplikace. Jedinec se spokojí s povrchním zpracováním informací. Rozšiřování mentálního pole Uvědomění si vztahů a souvislostí, bez epizodického uchopení reality Zúžení mentálního pole. Jedinec neměl příležitost, nebo nepocítil potřebu rozšířit své zájmy. Epizodické uchopení reality. Jedinec se spokojí při řešení problému pouze s povrchními informacemi. Necítí potřebu přijít věcem na kloub. Vytváření virtuálních vztahů Potřeba logického zdůvodnění Nedostatečné zvnitřnění problému, předmětů, stavů. Jedinec si vytváří nedostatečné nebo zkreslené představy. Nepřiměřená potřeba sledovat logické důkazy. Jedinec se spokojí s výsledkem řešení problému, aniž by uvažoval o jeho správnosti. Plánování Neschopnost plánovat práci. Jedinec není schopen promýšlet kroky, které vedou k cíli, a jejich pořadí. Formulování závěrů Nedostatečná slovní vybavenost. Příslušné verbální pojmy nejsou součástí slovní zásoby jedince na rovině příjmu nebo nejsou mobilizovány na rovině vyjadřování. Schopnost vytvářet hypotézy a strategie pro jejich testování Absence hypotetického myšlení a absence nebo nedokonalé strategie pro testování hypotéz. Jedinec si nedostatečně uvědomuje vztah, který vyjadřuje příčinné myšlení (jestliže-pak). Jedinec nedokáže vytvářet domněnky a ověřovat je. "Vi«,n,f,ä,„,pro61ínl„(oulpui_(íievísi Kognitivní funkce Deficitní kognitivní funkce Srozumitelné sebevyjadřování" Předcházení psychickému bloku^ (^aha vyhnout se odpovědi pokusemTom^em Vizuální přenos Potřeba přesnosti Omezení impulzivity Egocentrické komunikační modality. Jedinec se vyjadřuje pouze omezenými způsoby, např. pouze verbálně. Nedokáže informace vyjádřit nákresem, grafem, obtížně se vyjadřuje písemně apod. Nedokáže se vyjádřit tak, aby mu okolí rozumělo. Zablokování. Jedinec není schopen pokračovat v řešení úkolu, protože má psychický blok. Odpovědi na úrovni pokus - omyl. Jedinec nevyužívá předchozí pokusy, neosvojí si a nezvnitřni strategie předchozích řešení tak, aby je využil v nové, nebo opakující se situaci. Obtíže ve vizuálním přenosu. Jedinec si nedostatečně uchovává a zapamatovává dané obrazce, jestliže dochází k vizuálním pohybům z jednoho místa na druhé, nebo obtížně vybírá chybějící část, která doplňuje obrazec. Nedostatečná potřeba přesnosti. Jedinec nemá potřebu odpovídat obsahově a formálně přesně. Impulzivní chování při jakékoli činnosti. Jedinec nepřemýšlí a hned jedná.