METODICKÝ A SUPERVIZNÍ SEMINÁŘ K PRAXI III.



•Tereza NAJBRTOVÁ – učitelka skupiny A, koordinátorka praxí
najbrtova@jabok.cz, tel. 771 114 172
•Vojtěch SIVEK, učitel skupiny B
sivek@jabok.cz
•Ivana ČIHÁNKOVÁ – učitelka skupiny C
cihankova@jabok.cz
KDO JE KDO - ROZDĚLENÍ DO SKUPIN

•Metodický a supervizní seminář k praxi (MSSP)
•Odborná praxe informativní (OPI)
•Ostatní teoretické předměty - propojení s cíli praxe
KOREKVIZITA
Pro oba zápočty je nutné splnit podmínky obou předmětů.
•Rozsah praxe: až 30% výuky
PROVÁZANOST PŘEDMĚTŮ

Časový harmonogram praxí a metodických seminářů
12.09. Úvodní seminář pro celý ročník
13.09.(19.00) - 15.9. Otevřen rozpis pro výběr praxe I.
26.09. Seminář před praxí v seminárních skupinách – IPP
2.10. - 6.10. Praxe I.
18.10.(19.00) - 20.10.Otevřen rozpis pro výběr praxe II.
10.10. Seminář po praxi v seminárních skupinách
31.10. Seminář před praxí v seminárních skupinách – IPP
6.11. - 10.11. Praxe II.
15.11. (19.00) - 17.11.Otevřen rozpis pro výběr praxe III.
14.11. Seminář po praxi v seminárních skupinách
28.11. Seminář před praxí v seminárních skupinách – IPP
4.12. - 8.12. Praxe III.
12.12. Seminář po praxi v seminárních skupinách

•PŘED - připravují na praxi – IPP, příprava, konzultace cílů
•PO - reflektují praxi
•FORMA
•Na začátku semestru pro celý ročník
•Následně v malých skupinách
•Na konci ročníku studentská konference
PROČ METODICKÉ SEMINÁŘE

Povolena 1 absence
POVINNÁ ÚČAST na metodických seminářích


•Odborná praxe informativní (jsou spojeny s MSSP)
•6 týdnů ve 2. ročníku (každý týden 30 hodin)
•Odborná praxe prázdninová
•2 týdny mezi 2. a 3. ročníkem (60 hodn)
•Odborná praxe průběžná
•během 2. ročníku (40 hodin)
•Odborná praxe bloková specializační
•4 týdny (listopad) ve 3. ročníku
•Odborná praxe k absolutoriu (diplomní praxe)
•2 týdny ve 3. ročníku (po domluvě s vedoucím absolventské práce)
SYSTÉM PRAXÍ NA JABOKU
pro II. a III. ročník

Zaměření na sociální práci:
Student musí v rámci praxí splnit tyto náležitosti:
Praxe u 4 cílových skupin:
1.Ohrožené děti, mládež a rodiny – bude realizována povinně ve státní správě (OSPOD, sociální
kurátoři), doporučujeme ještě druhou praxi v neziskovém sektoru
2.Dospělí ohrožení sociálním vyloučením
3.Lidé se zdravotním postižením (mentální, duševní, fyzické, smyslové)
4.Senioři
Na jedné z praxí musí studenti sledovat také pastorační cíle a absolvovat ji na pracovišti, které
spadá do kategorie „pastoračních pracovišť.
OBLASTI PRAXÍ VE 2. ROČNÍKU

OBLASTI PRAXÍ VE 2. ROČNÍKU
Zaměření na speciální pedagogiku:
Praxe na 3 typech pracovišť:
1.Školy zřizované podle § 16, odst. 9 Školského zákona + Speciálně pedagogická centra
2.(Sociální) služby pro děti a dospělé s postižením
3.Státní správa (Úřady práce, odbory Městských úřadů)
Během praxí získat zkušenost alespoň se 3 druhy postižení (každé z nich na zvláštní praxi)
 - smyslové, tělesné, mentální (kombinované)
Na jedné z praxí musí studenti sledovat také pastorační cíle a absolvovat ji na pracovišti, které
spadá do kategorie „pastoračních pracovišť.

Zimní semestr 2022/2023
Musí být splněny v rámci zimního semestru tři praxe
2.10. – 6.10. PRAXE I

6.11. – 10.11. PRAXE II
4.12. – 8.12. PRAXE III

Uznávání praxí při opakování předmětu



PASTORAČNÍ PRAXE
Sociální služby v zařízeních, která jsou zřizována církví (Charita, Diakonie, ...)
Farnosti – komunitní centra v lokalitě
Práce s mládeží v rámci církve (diecézní centra mládeže, salesiánská střediska)
Duchovní péče v nemocnicích, ve věznicích

•Praxe se vybírá z tzv. „ROZPISU“, který je zveřejněn v ISu (dle harmonogramu).
•
•Rozpis se otevírá v určitém časovém období.
•
•Před otevřením rozpisu je dobré si prostudovat karty zařízení a připravit si několik variant.
VÝBĚR Z PRAXE

•Vybrat z ROZPISU (info v kartě zařízení a webu organizace)
Povinnosti vůči pracovišti praxe:
•KONTAKTOVAT VYBRANÉ ZAŘÍZENÍ (!!!), domluvit se na organizaci praxe, zaměřit se na cíle praxe
•Na pracovišti PŘED praxí - domluvit průběh praxe na základě IPP, rozvržení cílů praxe, jejich
realizaci
•NA pracovišti na KONCI praxe – HODNOCENÍ PRAXE (nutné razítko + podpis)
Povinnosti vůči škole:
•Vypracovat INDIVIDUÁLNÍ PLÁN PRAXE, stanovit si CÍLE -  konzultovat je s učitelem sem. skupiny
•Metodický seminář PŘED praxí - prezentovat individuální plán praxe
•Metodický seminář PO praxi - reflektovat zkušenosti z praxe, být schopen sebereflexe
•ZPRÁVU Z PRAXE vložit do odevzdávárny (nebo poslat učiteli)
•po schválení vložit spolu s hodnocením praxe DO PORTFOLIA
PRAXE KROK ZA KROKEM

VÝBĚR PRACOVIŠTĚ PRAXE MIMO ROZPIS - PODMÍNKY
1.Možné pouze 1x za semestr
2.Výběr pracoviště bude odůvodněn písemně - písemná žádost (email) bude zaslán koordinátorovi praxí
a učiteli seminární skupiny.
3.Žádost musí být odeslaná před otevřením aktuálního rozpisu - tzn. minimálně tři týdny před praxí.
4.Důvodem může být například to, že jste si vybrali nějakou profesně dobře hodnocenou službu či
zařízení, které využívá moderní/inovativní metody práce nebo jde o (v nabídce) málo zastoupené
příspěvkové organizace jako je OSPOD nebo ÚP.
5.Zařízení musí být koordinátorem SCHVÁLENO!

•Individuální plán praxe (IPP)
•Zpráva z praxe
•Hodnocení z praxe
DOKUMENTY – vztahuje se ke každé praxi

•Žádost o smlouvu na praxi - v případě, že není v rozpisu a/nebo s organizací nemá škola smlouvu
•Žádost o příspěvek na praxi
•Žádost pro schválení dvou absolvovaných praxí
•K dispozici v ISu v dokumentech Katedry odborných praxí:
  https://is.jabok.cz/auth/do/jabok/1108878/OPS/FormOPS/
ŽÁDOSTI

•3 dny a více na praxi -  je možné zbylé hodiny odpracovat v náhradním termínu
•2 dny a méně -  je třeba opakovat celou praxi
•Ihned kontaktovat koordinátora na pracovišti i ve škole
•KOMUNIKOVAT, INFORMOVAT (učitele i pracoviště)
KDYŽ ONEMOCNÍM

•DOCHÁZKA na metodické semináře - maximálně jedna absence, u druhé je povinnost účastnit se
náhradního semináře na konci semestru
•ODEVZDÁNÍ DOKUMENTŮ
IPP na semináři před praxí (alespoň rámcový plán - CÍLE), finální verzi týden před praxí zaslat k
elektronickému podpisu.
NEPODEPSANÝ “Individuální plán praxe” NEBUDE UZNÁN!!! NEZAPOČÍTÁ SE CELÁ PRAXE!!!
Zprávu a hodnocení 14 dní po praxi
•VEDENÉ PORTFOLIO s dokumenty k praxím - předkládá se do konce školního roku či na požádání
−Individuální plán praxe (s podpisy učitele, lektora praxe a studenta)
−Zpráva z praxe
−Hodnocení z praxe
PODMÍNKY ZÁPOČTU

PRÁZDNINOVÁ PRAXE I.
Zpráva a hodnocení – do odevzdávárny učiteli své nové seminární skupiny nebo zaslat emailem (dle
domluvy)
Zápočet z letošní prázdninové praxe se zapisuje ve zkouškovém období zimního semestru (konec
ledna).
K zápočtu: IPP, zpráva z praxe, hodnocení

DĚKUJEME ZA POZORNOST