• Popovídejte si tom, jak rozumíte následujícím pojmům + udělejte si poznámky: Pedagogika Sociální / Socializace Výchova Vzdělávání • PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247- 3470-5. • HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4674-6. • KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0643-9. • A mnoho dalších • Pro asistenty pedagoga obzvlášť dobrý zdroj publikací: • http://www.inkluze.upol.cz/portal/prehled-vystupu-projektu/ Cílem sociálně výchovného působení je jedinec, který se dovede zapojit do života společnosti tím, že se naučí sociálně očekávanému chování, rolím, které v dané situaci mají přijatelnou formu a jsou žádoucí. Zároveň se jedinec má stávat postupně osobností. Očekávané jednání naplňuje vlastním, originálním způsobem. Rozvíjí své vlohy do podoby kompetencí. … Není tohle náhodou násilí na dětech? • Věda o výchově člověka • Věda o vztazích prostředí a výchovy • Životní pomoc – praxe (jako soc. práce) • Věda o deviacích sociálního chování • A možné nápravy = užší pojetí (Podle M. Procházky, PedF JU) (Velmi podobně i Bakošová, 2008, s. 20-21) Cílem je pomoc lidem: • v socializaci (jako v soc. práci) • v sociálním fungování (jako v soc. práci) „sociální dimenze“ Ale také pomoci: • v prohloubení vlastní identity • v rozvoji osobnosti • Sociálně orientovaná výchova = šance pro změnu situace jedince, skupin, vrstev, … „pedagogická dimenze“ • Jsme jedineční, jsme osobnosti, ale chtě nechtě, žijeme ve společnosti a ta ovlivňuje nás, my ovlivňujeme ji • Prohloubení vlastní identity • Objevování souvislostí • (Pedagogická) práce s jednotlivcem, skupinami i celou společností • Abychom nacházeli své místo • SMYSL (života) • Ústřední téma • Proces socializace, který se uskutečňuje prostřednictvím rodiny, vrstevnické skupiny a školy a dalších sociálních skupin • Jejichž se jedinec se stává členem (pracovní kolektiv, zájmové skupiny, spolky apod.) • K nimž se vztahuje (referenční skupiny, významní druzí) • Předmět zkoumání • Prostředí (mikroprostředí, makroprostředí) • Prostředí je utvářeno různými faktory (ekonomika, politika, geopolitika, právo, školství, sociální politika, ideologie, kultura, náboženství) • Výchovné postupy v mimoškolním kontextu Buď sám sebou … všichni ostatní už jsou stejně zabraní. Oscar Wilde • Life of Brian: 1:03:40 • We are all individual! – Každý z nás je jedinečný! • We are all different! – Jsme každý jiný! • We´ve got to work it out for ourselves! – Každý si to musíme vyřešit sám! • Prostředí • Lidé, kteří tvoří skupinu vč. pedagoga • Místo, kde se skupina nachází (výzdoba, světlo, hluk, prostor, uspořádání prostoru, ergonomie židlí a stolů, estetický dojem, teplota, …) • Psychohygiena skupiny (podmínky, které vedou ke spokojenosti, štěstí, ale i zdatnosti a výkonnosti) • Atmosféra • Má krátké trvání a rychle se může změnit • Klima • Dlouhodobý stav, který se nepříliš snadno mění • Ovlivňují ho všichni členové skupiny, ale i instituce, vztahy mezi pedagogy, … • Upřímnost mezi členy skupiny • Důvěra mezi členy skupiny (ale i k osobě pedagoga / instruktora) • Humor (pozor ale na jízlivost, sarkasmus i ironii) • Skupinová soudržnost • Spokojenost ve skupině • Způsob řešení konfliktů • Míra soutěživosti ve skupině • Míra soustředění se na zadané úkoly či „výuku“ • … • Proč se snažit o bezpečné prostředí? Vždyť škola (jakékoli školské či zájmové zařízení) má připravovat pro život a ten samotný také není fair … na druhou strany, kde jinde by děti měly bezpečné prostředí zažívat. Bezpečné prostředí je podmínkou plného soustředění se na to, co škola/pedagog předkládá. • Aspekty, které jsou (snad) jasné každému • Nebrat na vědomí, ztrapňovat, podezírat, skákat do řeči, jednat povýšeně či z pozice moci, zneužívat důvěry, nedodržovat pravidla, pomlouvat, šikanovat, mít dvojí metr, záměrně nezasáhnout tam, kde by to bylo třeba, … • Nastavit jasná pravidla a dodržovat je; nastavit vhodné způsoby komunikace; umět nenásilně vtáhnout do dění a do aktivit i ty, kdo by jinak zůstali v pozadí, zároveň ponechávat možnost rozhodnout se, jak moc se účastník zapojí do programu; sám sebou dávat příklad, jak akceptovat druhé na základě tolerance a respektu jejich odlišností, … • Dobře vědět koho máme před sebou, jaké jsou pedagogické cíle, v jakém prostředí se nacházíme, … • Ze strany pedagoga • Pozornost věnovat rovnoměrně se všem členům skupiny (oční kontakt, pokládání dotazů, individuální pomoc/spolupráce, …) • Nedat na sobě znát, jsou-li ve skupině „oblíbenci“ • Styl vedení skupiny – vztahy (přizpůsobit potřebám) • Skupina • Podporovat soudržnost skupiny (nejen, ale hlavně důvěra mezi členy skupiny) • Kvalita vztahů mezi členy skupiny • Velikost skupiny • Motivace ke členství • Znalost, přijetí a srozumitelnost skupinových norem Bezpečné prostředí Výzva (lákavá ke zdolání) Práce se zkušností