3. EMOCE INSTINKTY Živočichové jsou pro adaptaci na základní životní podmínky (pro výživu, ochranu, boj, rozmnožování) vybaveni vrozenými způsoby chování. Takové komplexní, biologicky účelné a vrozené vzorce chování se nazývají instinkty a jsou to druhově specifické adaptivní mechanismy. Instinkt představuje hierarchicky uspořádané stereotypní reakce vedoucí k dosažení cíle, aniž je tento cíl subjektu znám. Za tři podstatné znaky instinktivního chování lze tedy považovat: druhovou specifičnost, vrozenost a účelovost. Vrozené reflexy reprezentují funkci jednotlivých tělesných orgánů, instinkty reprezentují činnost organismu jako celku. Reflexy pak tvoří komponenty instinktů (různé potravové reflexy jsou komponentami instinktivního alimentárního chování). Instinktivní aktivity, které mohou být velmi složité, jsou někdy označovány také jako pudy, protože určitý vnitřní stav těla nebo vnější situace pudí jednotlivce k určité aktivitě nebo reaktivitě. Pud lze chápat spíše jako jakousi úvodní, vnitřní složku instinktu, jako vnitřní pohnutku instinktivního chování, které se za určitých podmínek realizuje, přičemž u staršího živočicha již může být modifikováno učením. Dělení pudů: · Pud zachování rodu – sexuální, péče o potomstvo. · Pud zachování jedince – obživný, sebezáchovy, orientační, zvídavosti. · Pud sdružovací (sociální). · Pud pro zpříjemnění existence (pud zdobivosti, vlastnický, sebeuplatnění). EMOCE Funkce emocí – jsou to evolucí vytvořené reakce na životně (původně biologicky) významné situace – vše příjemné, bylo signálem biologicky užitečného, a vše nepříjemné bylo signálem biologicky škodlivého. SLOŽKY EMOCÍ: a) Tělesná. b) Intrapsychická – složitě pojmově vyjádřitelná, vědomá i nevědomá složka, sebereflexe mění kvalitu emoce, člověk může emoce předstírat. c) Behaviorální – vnější výraz, vyjádření emocí navenek – rozdíly mezi jednotlivými lidmi a mezi kulturami. Funkce emocí: 1. Motivace – k „pohybu“ k nějakému cíli. 2. Hodnocení – mít nebo nemít něco rád. 3. Rychlá reakce (proti pomalému myšlení) – v situacích ohrožujících život – útok nebo útěk. 4. „Barva“, „chuť“ života – dynamika, oživení. 5. Dodání energie k činu – hněv, nadšení. Emoce mají úlohu hodnocení významu situace – nevýznamné podněty nás nevzrušují a nevyvolávají ani žádné pocity, emoce vystupují vždy tam, kde se děje něco pro nás významného. Hodnotící funkce emocí zůstala zachována – i když se dnes vedle roviny biologické uplatňuje také v rovině symbolické – významné je pro dnešního člověka nejen ohrožení života, ale i ohrožení jeho společenského postavení a sebehodnoty. Primární emoce (vrozené reakce na biologicky významné situace): a) Strach – reakce na hrozbu. b) Hněv – reakce na překážku. c) Smutek – reakce na ztrátu. d) Radost – reakce na zisk. e) Hnus – reakce na „nechutné“. Emoce aktivující – hněv, radost. Emoce utlumující – smutek. TEORIE EMOCÍ 1. PERIFERNÍ TEORIE EMOCÍ – William James, Carl Lange (konec 19. století) Obrácení příčinnosti – změny v organismu jsou příčinou emocí – jsme smutní, protože pláčeme, jsme veselí, protože se smějeme. Hypotéza obličejové zpětné vazby – tvář hraje ústřední roli při kontrole a ovládání emocí, tudíž by měl platit předpoklad, že výraz tváře korespondující se situací posílí odpovídající pocit, zatímco oslabení výrazu tváře či výraz tváře neodpovídající situaci omezí doprovodný pocit. Probandi, kteří potlačovali výraz tváře, vnímali bolestivý podnět jako méně bolestivý, než ti, kteří výraz tváře přeháněli. Stejně tak ti, kdo se u komedie usmívali, ji považovali za zábavnější, než ti, kteří se měli tvářit vážně. 2. POPLACHOVÁ TEORIE EMOCÍ – Walter Cannon, Philip Bard (40. léta 20. století) Homeostáza (Cannon) – fyzikální a chemická stabilita organismu. Organismus je otevřený biologický systém, který je v neustálém kontaktu s okolím. Homeostatické mechanismy pomáhají udržovat vnitřní prostředí v rovnováze. Při stavu homeostázy jsou nižší podkorové části mozku pod tlumivými účinky kůry mozkové. V emociogenní situaci dojde k narušení homeostázy a nastává tzv. poplachová reakce řízená hypotalamem. Informace o nebezpečí, o úzkosti, strachu, zlosti nebo smutku či depresi se dostanou prostřednictvím našich čidel do mozku. V něm je důležitá „translační stanice“, hypotalamus. Ten zmobilizuje neurohumorální aparát (hormony tvořené ve žlázách s vnitřní sekrecí). Nadledvinky vypustí velké množství katecholaminů (adrenalin a noradrenalin), které zrychlují tep a dech, a zvyšují krevní tlak. Současně probíhá přerozdělení krve. Větší množství krve se rychle přemístí tam, kde by jí bylo k opravdové reakci útoku nebo útěku zapotřebí, hlavně do svalů, a nastane vnitřní napětí, napětí svalů v celém těle. Krev se přemístí do svalů i z oblasti střev a žaludku, proto má většina lidí žaludeční potíže (nevolnost, zácpa, průjem) a také z mozku – mozek má nedostatek kyslíku, proto člověk nedokáže jasně myslet, a také se mu může točit hlava nebo omdlí – tělo se snaží o větší přísun krve, takže člověka „položí“, aby teklo více krve do mozku. Roste hladina některých tukových látek v krvi, například cholesterolu – to může časem vést ke vzniku aterosklerózy s pozdější komplikací na srdci, třeba srdečním infarktem. Kromě už zmíněných faktorů mobilizuje náš organismus i antidiuretický hormon, působící proti močení, aby při „plánované“ akci, tedy při útoku nebo útěku, nebylo nucení na moč. Uvolňují se kortikoidy, jsou to také hormony, a také se tvoří v nadledvinách (mají důležitou funkci při hojení ran). Kromě toho stoupá i krevní srážlivost, jako obrana proti krvácení z ran, které by při plánovaném útoku mohly nastat. V hypotalamu vzniká další stresový hormon – beta-endorfin. Endorfiny působí jako morfium, proti bolesti. 3. DVOUFAKTOROVÁ TEORIE EMOCÍ – Stanley Schachter, Jerome E. Singer (1962) Schachter a Singer navrhli dvoufaktorovou teorii emocí, kdy pro vznik emocí jsou potřeba dva faktory: fyziologická excitace (arousal) a kognitivní označení (objasní to, co se děje). Arousal je zvednutí celkové aktivační hladiny, exitační proces zajišťovaný retikulární formací v mozku, nastává vybuzení organismu, podporuje to nárůst emočního prožitku. Emoce vznikají na základě kognitivního posouzení situace – podle toho, jak situaci hodnotíme, prožíváme příjemné nebo nepříjemné emoce. Sledováním vnějších výrazů emocí i měřením vodivosti pokožky se potvrdilo, že ženy jsou emotivnější než muži. Potvrdil se také předpoklad, že ženy lépe rozeznávají emocionální stav druhých lidí – ženy jsou zdatnější ve vyhodnocování neverbálních vodítek při projevech emocí. FORMY EMOCÍ: 1. Emoce s vysokou úrovní aktivace se nazývají afekty a vyznačují se nápadnou expresivitou, provázenou ztrátou zábran a impulzivním jednáním (hrůza, zděšení, zuřivost, rozjařenost) – tento stav se dá navodit i drogami nebo léky. 2. Pocity – obsahy prožívání trvají delší dobu – hodiny. 3. Nálady – déle trvající citové stavy (dny, týdny) zabarvující celkovou reaktivitu člověka (depresivní nálada, nostalgie, radost). 4. Citové vztahy – setrvávající, relativně proměnlivé citové komplexy s dominujícím citem (například láska a nenávist). 5. Vášně – setrvávající (i celý život) silné citové vztahy s výraznou závislostí jedince na předmětu vášně (osoba, sportovní klub, koníček). 6. Vývojově vyšší city vztahující se ke kulturním hodnotám – obvykle se rozlišují city: intelektuální (pro pravdu), etické (pro dobro), estetické (pro krásu), náboženské (pro víru). Pro vývoj citového života člověka mají mimořádný význam sociální emoce, které vznikají již v útlém věku z interakcí dítěte s jeho sociálním okolím – patří k nim zejména pocity lítosti, úcty, hrdosti, pýchy, studu, viny, rozpaků, závisti, škodolibosti a další. Uplatňují se v nich vrozené sklony ke srovnávání se s jinými lidmi, sebereflexe a další.