Sektářství, fundamentalismus, fanatismus, extremismus

>

Co je náboženská svoboda?

>

Svoboda individuální a kolektivní

>

-Neobvykle liberální pojetí podle Listiny, čl. 16 staví jednotlivce a jeho svobodu vyznání,
smýšlení a svědomí do slabé pozice.
-Nutnost nalézt rovnováhu individuální svobody a silné pozice náboženských uskupení.
-Snaha omezit svobodu vyznání bývá spojována s novými, atypickými a alternativními náboženskými
uskupeními a jejich rostoucím vlivem.

Vyváženost liberálního vztahu státu k náboženství

>

Název
1991
2001
2011
Bez nábož. víry
4 000 000
(„bez vyznání“)
6 000 000
(„bez vyznání“)
3 600 000
Věřící bez náb. přísl.
   700 000
Nevyjádřili se
1 800 000
   950 000
4 700 000
Katolíci
4 000 000
2 700 000
1 000 000
Evangelíci (CČE)
   203 000
   117 000
    59 000
Husité
   178 000
     99 000
    39 000
Ostatní
      4 000
   198 000
   600 000
Tabulka náboženské příslušnosti v ČR

>

-Výrazně klesá počet příslušníků tradičních církví.
-Výrazně (o 40 %) klesá také počet lidí „bez náboženské víry“.
-Roste individuální religiozita.
-Násobně rostou nové, atypické, alternativní náboženské skupiny.
Komentář k tabulce

>

Růst svědků Jehovových
Růst svědků Jehovových ve světě

>

-Pokles náboženských a duchovních zájmů se zpomalil, nastalo náboženské oživení.
-Náboženství se přizpůsobuje principu nabídky a poptávky – zaplatíš, dostaneš prožitek.
-Soft spirituality, vždy s úsměvem, výprodej náboženských prožitků; „zaplať a vše je odpuštěno“.
Nečekané rysy současné religiozity

>

-Tradiční a nová náboženství se uzavírají, ostře vykreslují hranice mezi sebou a vnějším světem.
-Snaží se zachránit náboženství před údajným výprodejem.
-Připojují se k celkové tendenci od tržního liberalismu k autoritativnímu modelu, který vládne v
politice a ekonomii.

Nečekané rysy současné religiozity

>

-Z latinského SECTA, v antické latině ze slovesa sequor, -ui – následovat, tedy skupina
následovníků nějakého učitele či učení.
-Jiná možnost: ze slovesa seco, -are – sekat, oddělovat.
-Tak chápal slovo sekta latinský rodilý mluvčí Jeroným, když ve 4. a 5. století překládal Bibli do
latiny; používá je ve významu odloučené náboženské skupiny.
Původ a význam slova „sekta“

>

-V křesťanství se osamostatnění skupin považovalo za vážné provinění. Jako sekty byla označována
jiná vyznání.
-Od 60. let minulého století se šíří ekumenismus, církve se mezi sebou označují jako sesterské
církve nebo odloučení bratři.
-Slovo dostávalo další přidružené významy.
Původ a význam slova „sekta“

>

sekta_7B
Jak novináři prezentují „sekty“?

>

Často pro označení nějakého společenství za „sektu“, stačí, že jde o společenství nové, malé,
alternativní, atypické. Taková společenství se vystavují potížím.
Sektářské znaky v obecném mínění

>

Má-li religionistika mluvit o sektářství, patří k němu:
   a) autoritativní řízení, moc nad členy
   b) fundamentalismus
   c) uzavřenost
   d) selekce informací
Sektářské znaky

>

Autoritářské řízení náboženské organizace
Autorita se obrací na svobodného člověka, vyžaduje dobrovolný souhlas.
Moc legitimně nebo nelegitimně omezuje svobodu
Sektářské znaky

>

Hannah Arendtová (1906 – 1975) rozlišuje autoritu kognitivní a deontickou.
Jejich vystupňováním a sloučením u jednoho subjektu autorita přerůstá v moc.
Sektářské znaky
Autoritářské řízení náboženské organizace

>

Některé náboženské organizace mají neomylné vedení s absolutní mocí nad všemi oblastmi své činnosti
Sektářské znaky
Autoritářské řízení náboženské organizace

>

Autoritářské řízení náboženské organizace
-V některých, zejména početně malých komunitách rozhoduje vedení o detailech soukromého života
členů: např. o studiu, zaměstnání, bydlišti a výběru životního partnera či partnerky.
-V některých uskupeních se vůdci vzdávají božské pocty.
Sektářské znaky

>

Fundamentalismus
-V hlavních větvích protestantismu se v 19. století náboženský liberalismus.
-Na údajný výprodej křesťanských hodnot odpověděli konzervativní protestanti, zejména z
evangelikálního prostředí
-Evangelikálové – radikální forma protestantismu: důraz na osobní obrácení a vydávání svědectví,
doslovné chápání Bible, přísný moralismus
Sektářské znaky

>

Fundamentalismus historicky
-Jako reakce na náboženský liberalismus se v posledních desetiletích scházely tzv. biblické
konference.
-Jejich produktem byly nové verze křesťanského kréda, např. Niagarské krédo (1878), Pětibodové
krédo (1895).
-Série 12 brožur The Fundamentals (1910 – 1915) šířených zdarma v milionech exemplářů, financované
ropným magnátem Lymanem Stewartem; odtud označení „fundamentalisté“.
Sektářské znaky

>

Sektářské znaky
Fundamentalismus

>

Fundamentalismus historicky
Pětibodové krédo:
-neomylnost Bible,
-Ježíšovo narození z Panny,
-Ježíšovo božství,
-zástupný charakter jeho oběti,
-jeho fyzické zmrtvýchvstání a blízký návrat
Sektářské znaky

>

Fundamentalismus ve vztahu k pramenům
-Doslovné chápání Bible, představa inspirace formou přímého diktátu.
-Snaha odůvodnit biblická vyprávění pomocí vědy: vědecký kreacionismus.
-Platnost biblických textů, mj. ukládajících násilné chování k různým menšinám
Sektářské znaky

>

Fundamentalismus
Přidružené agendy fundamentalismu:
-
-radikální odmítnutí jiných křesťanských vyznání  a jiných náboženství;
-podpora koncepce tzv. „útlého státu“, redukci sociální služby státu;
-tendence k rasismu a sexismu
Sektářské znaky

>

Politická agenda fundamentalismu

>

Politická agenda fundamentalismu

>

Fundamentalismus v různých vyznáních
-V jiných křesťanských vyznáních analogické projevy, např. v římskokatolické církvi tzv.
„tradicionalisté“; v pravoslavných církvích kombinace náboženského konzervativismu a nacionalismu.
-Shodné: radikální odmítání jiných vyznání, samospasitelnost, výlučnost.
Sektářské znaky

>

Fundamentalismus v různých vyznáních
-V islámu radikální reformní hnutí: odmítnutí islámské tradice a kultury, návrat ke Koránu a
prvotní islámské obci. S tím spojen odpor proti humanismu a svobodě.
-Podobné jevy i v judaismu (např. hnutí charedim, Naturei Karta, Šas), hinduismu (Árja samádž,
hidnutva), ba i buddhismu (např. násilí proti muslimům v Barmě)
Sektářské znaky

>

Uzavřenost
-Někdy faktická oddělenost od okolí, odloučeně žijící komunity.
-Někdy jen částečná oddělenost: zdůrazňování rozdílu my <–> (vnější) svět; přísné podmínky vstupu a
členství.
-Typický znak: podporovány nebo povoleny jen sňatky uvnitř komunity.
Sektářské znaky

>

Selekce informací
-Papež Jan Pavel II.: Církev má být domem ze skla
-K výkonu moci nad lidmi je nutná uzavřenost (analogie: neprostupné hranice) a selekce informací;
formální nebo faktická cenzury.
-Filtrování informací obousměrně.
-Psychologické metody práce s informacemi
Sektářské znaky

>

-Autorita přerůstající v reálnou moc, ideologickou kontrolu, odloučenost od okolí a selekce
informací – typické znaky totalitních režimů.
-Sektářství je analogií totalitního režimu v oblasti náboženství.
Sektářské znaky souhrn

>

-Emocionální nenaplněnost, chybějící uspokojivé partnerské, rodinné a přátelské vztahy; potřeba
jistoty, bezpečí.
-Černobílé myšlení – typické pro mládí, proto „Jugendreligionen“; může přetrvat do plné dospělosti,
neochota nebo neschopnost vystavit své závěry kritickému posouzení, přehlížení odstínů, neochota
připustit změnu.
Subjektivní příčiny sektářství

>

-
-Posilování autoritativního a mocenského modelu společnosti se promítá i do náboženství.
-Šedesátá leta se slabou recidivou v devadesátých letech 20. století silný důraz v politice i
náboženství na liberální hodnoty.
Sociální příčiny sektářství

>

-Obavy z „rozvratu“ vedou k oslabování demokratické kontroly, ke komercializaci společnosti (stát
řízen jako firma) a náboženství.
-Náboženství se přiznává role udržovat lidi v pasivitě a poslušnosti.
-Příklad: komunistická Čína vyhlásila politiku podpory náboženství s odůvodněním, že zavedení
tržního systému vedlo ke zhrubnutí obyvatelstva a úkolem náboženství je obyvatelstvo kultivovat.
Sociální příčiny sektářství

>

-
-Reakce práva a politiky
-
-Reakce akademické sféry
-
-Reakce pomáhajících profesí
-
-
Typy reakcí na náboženské sektářství

>

Reakce práva a politiky na sektářství
paragraf
Listina základních práv a svobod, čl. 15 a 16
Nový Zákon o církvích a náboženských společnostech č. 3/2002 Sb. § 5

>

Zákon č. 3 / 2002, § 5
Vznikat a vyvíjet činnost nemůže církev a náboženská společnost, jejíž činnost je v rozporu
s právními předpisy a jejíž učení nebo činnost ohrožuje práva, svobody a rovnoprávnost občanů a
jejich sdružení včetně jiných církví a náboženských společností, ohrožuje demokratické základy
státu, jeho suverenitu, nezávislost a územní celistvost, a
Právní normy o sektářství

>

a) je v rozporu s ochranou veřejné mravnosti, veřejného pořádku, veřejného zdraví, principy
lidskosti a snášenlivosti a  bezpečnosti občanů,
b) popírá nebo omezuje osobní, politická nebo jiná práva fyzických osob pro jejich národnost,
pohlaví, rasu, původ, politické nebo jiné smýšlení, náboženské vyznání nebo sociální postavení,
rozněcuje nenávist
Právní normy o sektářství

>

a nesnášenlivost z těchto důvodů, podporuje násilí nebo porušování právních předpisů,
c) omezuje osobní svobodu osob zejména tím, že využívá psychický a fyzický nátlak k vytvoření
závislosti, která vede k fyzickému, psychickému a ekonomickému poškozování těchto osob a jejich
rodinných příslušníků, k poškozování jejich sociálních
Právní normy o sektářství

>

vazeb včetně omezování psychického vývoje nezletilých a omezování jejich práva na
vzdělání,) zabraňuje nezletilým přijmout zdravotní péči odpovídající zdravotním potřebám, nebo
d) je utajována vcelku nebo v některých částech, stejně jako organizační struktura církve a
náboženské společnosti a vazby na zahraniční složky, je-li částí církve nebo náboženské společnosti
působící mimo území České republiky.
Právní normy o sektářství

>

Výzkum, odborné publikace, popularizační přednášky, konzultace na religionistických pracovištích
zabývajících se současnou religiozitou:
Ústav religionistiky, Filozofická fakulta MU, Brno (doc. Dušan Lužný)
Katedra religionistiky, Fakulta filozofická Univerzity Pardubice
Katedra religionistiky, Husitská teologická fakulta UK, Praha (doc. Zdeněk Vojtíšek, prof. Pavel
Říčan)
Sektářství a akademická sféra

>

-Někteří odborníci odmítají mluvit o „sektách“, protože toto slovo má hodnotící náboj, a není
neutrálně popisné.
-
-Úkol religionistiky je však reagovat na obavy veřejnosti z náboženského sektářství,
fundamentalismu, fanatismu a extremismu.
Sektářství a akademická sféra

>

-Religionistika nemůže užívat pojmu „sekta“ jako hanlivého výrazu v mezináboženské polemice.
-Religionistika může náboženské společnosti hodnotit z občanského hlediska; musí to však činit
„padni, komu padni“, bez ohledu na to, jde-li o směry nové nebo tradiční, o skupiny velké nebo
malé, o náboženské směry křesťanské nebo jiné.
Sektářství a akademická sféra

>

Douglas E. Cowan, David G. Bromley: Sekty a nová náboženství
Kvalitní současná reflexe problému náboženského sektářství na příkladech různých uskupení;
konstatování sektářských znaků a rizik; ne jednoznačné odsouzení.
Sektářství a akademická sféra

>

Ivan O. Štampach: Na nových stezkách ducha, Praha: Vyšehrad. 2010
10. Takzvané náboženské sektářství
10.1. Pojem sekty a jeho místo v religionistickém diskursu
10.2 Náboženský fundamentalismus
10.2.1. Historický počátek fundamentalistických hnutí
10.2.2. Jevy analogické původnímu fundamentalismu
10.2.3. Fundamentalismus v systematické komparaci s jinými postoji k náboženství
Sektářství a akademická sféra

>

Informace o sektářství v literatuře o současné religiozitě:
Douglas A. COWAN a David G. BROMLEY: Sekty a nová náboženství, Praha: Grada, 2013
Zdeněk VOJTÍŠEK, Pavel DUŠEK, Jiří MOTL: Nová náboženská hnutí a kolektivní násilí, Brno: L. Marek,
2009
Zdeněk VOJTÍŠEK: Spiritualita v pomáhajících profesích, Praha: Portál, 2012
Pomáhající profese v reakci na sektářství

>

SPOLEČNOST PRO STUDIUM SEKT A NOVÝCH NÁBOŽENSKÝCH SMĚRŮ

 c/o HTF UK, Pacovská 4, 140 00 Praha 4
 telefon: 777 143 001
 web: www.sekty.cz
e-mail: sekty@sekty.cz

Sektářství a pomáhající profese

>

Religionistický časopis o současné náboženské scéně
Typický čtenář: učitel, sociální pracovník, kriminalista, právník
Čtvrtletně, obvykle na konci čtvrtletí
Dostupnost: větší knihkupectví nebo předplatné
Sektářství a pomáhající profese

>

1) hájit práva a široké možnosti alternativních a menšinových skupin
2) zapojovat jejich členy do sociálních vazeb, do ekumenických a mezináboženských aktivit
3) chránit před projevy náboženského extremismu, ať se vyskytuje kdekoli
SHRNUTÍ PRAKTICKÝCH ZÁSAD

>