SEKULARITA SEKULÁRNÍ SPOLEČNOST, SEKULARISMUS A SOUČASNÁ RELIGIOZITA PŘEDOBRAZY SEKULARIZACE •V antice a pak v novověku se objevují jednotlivé postavy odmítající náboženství •Řekové: Leukippos z Milétu (500 – 440), Démokritos z Abdér (cca 460 – 370) – materialisté, atomisté; Epikúros ze Samu (341 – 270) - hedónista •Římané: Titus Lucretius Carus (97 – 55) – připouštěl bohy, ale nemají nic společného s našim světem • PŘEDOBRAZY SEKULARIZACE •Analogie v Indii: škola Čárváka (též Lókajata), empirismus (obrázek), skepse, materialismus, odmítají náboženské představy védské tradice i buddhismu a rovněž náboženské rituály RANÁ SEKULARIZACE •Ke konci 17. stol. se objevuje anonymní spis De tribus impositoribus (O třech podvodnících; míní se Mojžíš, Ježíš a Muhammad) •V osvícenství, zejm. od poloviny 18. stol. kritika náboženství, zejm. francouzští encyklopedisté, někteří z nich materialisté a ateisté (Julien O. de Mettrie a Paul H. D. von Holbach) RANÁ SEKULARIZACE RANÁ SEKULARIZACE •Velká francouzská revoluce (1789 – 1799) proti monarchii a církvi •1792 svržen král a nastolena republika; 1793 zaváděn kult Rozumu; ateismus, humanismus, společné obřady; měl nahradit křesťanství •1794 zavedl Maxmilien Robespierre (obrázek) jakobínskou diktaturu a kult Nejvyšší bytosti RANÁ SEKULARIZACE SEKULARIZACE REFLEKTOVANÁ SOCIOLOGIÍ •Sociologové a další autoři formulují různé teorie sekularizace. •Jejich koncepci shrnuje sociolog Peter L. Berger takto: • •“...modernizace nezbytně vede k úpadku náboženské víry, a to jak v rámci společnosti, tak i v myslích jednotlivců. PŮVOD SLOVA SEKULARIZACE •Ježíš jim odpověděl: "Synové tohoto věku (latinsky saeculi huius) se žení a vdávají. •Ti, kdo budou hodni dosáhnout příštího věku a vzkříšení z mrtvých, se už ale ženit a vdávat nebudou. •Také už nebudou moci zemřít - budou totiž jako andělé. Jsou to synové Boží, poněvadž jsou synové vzkříšení.“ •(Luk 20, 34) • SEKULARIZACE A BIBLICKÁ TRADICE •Sekulární společnost vychází z kritiky náboženství Západu •Ve vztahu ke křesťanství – náboženský liberalismus, modernismus, nenáboženská intepretace křesťanství •Ve vztahu k judaismu – haskala (židovské osvícenství), reformní (progresivní, liberální) judaismus, humanistický judaismus •Opouštění obou zakládajících náboženství SEKULARIZACE A BIBLICKÁ TRADICE •Sekularizace se prosazuje v zemích s biblickou tradicí, která vstřebala i podněty antické kultury a civilizace •Z tohoto prostředí se šíří do jiných částí světa •Má však analogie: konfuciánství a částečně taoismus v kulturním okruhu Číny odstup od tradičního lidového náboženství, spíš životní filosofie, etika •Buddhismus jako obrat k člověku, relativizace božstev SEKULARIZACE A BIBLICKÁ TRADICE BIBLICKÉ MOTIVY PODPORUJÍCÍ SEKULARIZACI •Bůh odmítá dát si jméno, není zbožštěním žádného přírodního jevu nebo historické postavy •Ehjé, ašer ehjé – Jsem, který jsem; v jistém smyslu Bezejmenný, samo Bytí, resp. Život, děj, Bůh jako sloveso •Židé nikdy nevyslovují jméno Jahve, mluví o Bohu nepřímo, spíše je tématem člověk, jeho jednání; etický obrat, změna náboženského paradigmatu „ODKOUZLENÍ“ PŘÍRODNÍCH A SOCIÁLNÍCH SIL •Mocnosti přírody nevládnou nad člověkem, v Genesis Slunce a Měsíc – svítilny; provokace ve srovnání se sousedními (a jinými) národy •Země člověku dána, aby o ni pečoval; Jan Heller: Člověk pastýř přírody •Sociální instituce nejsou zbožštěny; král může být předmětem kritiky: proroci •Orientace spíše na budoucnost než na minulost; důležitý čas, tento čas, tento věk SPOLEČNOST SE SEKULARIZUJE •Sekulární stát se uplatňuje v rostoucím počtu zemí •Neváže se na žádné vyznání, nekoná náboženskou ani protináboženskou činnost •Od náboženství je odděleno i vzdělání (otázka církevních škol) •Kombinace svobody vyznání a kontroly náboženských organizací HROMADNÁ DATA POTVRZUJE SEKULARIZACI •Počet lidí hlásících se k náboženské příslušnosti: •1950 ………………………………….…... 7 100 000 •1991 ……………………………………… 4 502 622 •2001 ……………………………….. ……. 3 066 287 •2011 ……………………………………… 1 467 438 AGNOSTICISMUS A NÁBOŽENSKÁ INDIFERENCE •Zdrženlivý postoj k náboženským tématům: nemůžeme poznat, je-li Bůh (bohové, transcendence) a jeho/jejich vlastnosti a činy, a proto k němu/nim nelze zaujmout postoj •Některé výzkumy identifkují pozici hledajících: nevědí, ale chtějí vědět •Pravděpodobně převažující postoj: je lhostejné, zda nějaká verze transcendence je nebo není, nezaujímá se k ní vztah, a proto jde o postoj nenáboženský ATEISMUS •Etymologicky odmítnutí Boha – neteistická náboženství (buddhismus, taoismus, konfuciánství); neteistická interpretace křesťanství; Balagangadhara Ráo: indické tradice nejsou náboženstvím •Důsledně pojatý ateismus: odmítnutí transcendence •Transcendence (přesah) u některých ateistů: sebepřesažení v tvůrčím činu, Jean Paul Sartre (1905 – 1980) •Neteistická mystika Ericha Fromma (1900 – 1980) NETEISTICKÁ INTERPRETACE JUDAISMU Obsah obrázku muž, starší Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, bílá tabule Popis byl vytvořen automaticky PODOBY ATEISMU •„Ateismus hlavy“ – teoretické odmítnutí Boha, resp. transcendence, aniž by šlo o odmítnutí náboženství v rovině emocionální, např. Egon Bondy, (1930 – 2007): Juliiny otázky (napsáno 1970), vydání Filosofické dílo sv. II., Praha, DharmaGaia, 2007 •„Ateismus srdce“ – teoreticky uznává, příp. hájí náboženské pozice, nezaujímá praktický postoj PODOBY ATEISMU •Deklarovaný ateismus – výslovně vyjadřovaný, ateismus jako „vyznání“, ateismus jako náboženství naruby; ateismus dogmatický •Militantní ateismus – bojuje za prosazení ateismu ve veřejné sféře, získává náboženské lidi pro ateismus, v krajním případě se dopouští násilí; je-li u moci, omezuje, příp. zakazuje náboženství (např. Albánie v 70. a 80. letech 20. stol.) MILITANTNÍ ATEISMUS •Richard Dawkins ( ⃰1941): britský biolog, píše knihy na obhajobu ateismu; spojován s masovým vylepováním plakátu na podporu ateismu, misionář ateismu, ve svých knihách se věřící vysmívá. TYPY ATEISMU Z HLEDISKA OBSAHU •Akuzativní ateismus – žalující, obviňující •Základní argument: je-li Bůh všemocný a zároveň dobrý, jak může dopustit tolik utrpení, včetně utrpení nevinných, které si nezpůsobují lidé mezi sebou; poukazuje na zločinné jednání motivované vírou •Nemusí nutně znamenat odmítnutí Boha, může jít o antiteismus, odpor vůči Bohu, i kdyby skutečně byl; může se pojit s uznáváním neteistické transcendence, případně s deismem (Bůh nezasahuje do světa) AKUZATIVNÍ ATEISMUS AKUZATIVNÍ ATEISMUS TYPY ATEISMU PODLE OBSAHU •Humanistický ateismus: Boží všemoc znemožňuje člověku jednat svobodně, bere člověku důstojnost; v zájmu lidské důstojnosti nutno Boha odmítnout • •Jean Paul Sartre (1905 – 1980) existencialistický filosof zahrnující myšlenky psychoanalýzy a marxismu TYPY ATEISMU PODLE OBSAHU •Křesťanská diskuse s humanistickým ateismem. •Jacques Maritain (1882 – 1973): křesťanství vykládat humanisticky; Bůh člověkem - to obnovuje a posiluje důstojnost člověka, integrální humanismus TYPY ATEISMU PODLE OBSAHU TYPY ATEISMU PODLE OBSAHU TYPY ATEISMU PODLE OBSAHU •Sociální ateismus – náboženství nebere vážně útlak a bídu; slibuje lidem řešení v záhrobí (nebeské království); tím jim bere ochotu a odvahu aktivně jednat proti příčinám těžké sociální situace; v zájmu nastolení spravedlivé společnosti třeba Boha odmítnout •Karel Marx (1818 – 1883) – klasik sociálního ateismu •Sociální ateisté s jinou vizí společnoti TYPY ATEISMU PODLE OBSAHU •Křesťanská diskuse se sociálním ateismem: •a) ideální společnost v pozemských poměrech není možná; •b) náboženský zápas o větší sociální spravedlnost TYPY ATEISMU PODLE OBSAHU TYPY ATEISMU PODLE OBSAHU TYPY ATEISMU PODLE OBSAHU •Vědecký ateismus: věda nahradila staré mýty a tím vyloučila náboženský výklad světa (vznik vesmíru, života, člověka) •Jedním z principů obecné vědecké metodologie je metodologický ateismus •Vzdělaný člověk nemůže být nábožensky věřící TYPY ATEISMU PODLE OBSAHU NÁBOŽENSTVÍ A VĚDA TYPY ATEISMU PODLE OBSAHU TYPY ATEISMU PODLE OBSAHU •Křesťanská diskuse s vědeckým ateismem: •Náboženství mluví o jiných tématech, než věda (teorie dvojí pravdy) •Náboženství a věda jsou dva rovnocenné způsoby, jak vypovídat o téže skutečnosti •Významní vědci vyznávají křesťanskou nebo jinou náboženskou víru •Věda vznikla a nejvíce se vyvíjí v prostředí ideově formovaném biblickou tradicí •Metodologický ateismus není ateismem jako životní postoj – spíše metodologická neutralita vědy NÁVRAT NÁBOŽENSTVÍ DO VEŘEJNÉHO PROSTORU NÁVRAT NÁBOŽENSTVÍ DO VEŘEJNÉHO PROSTORU NÁVRAT NÁBOŽENSTVÍ DO VEŘEJNÉHO PROSTORU •Ve 2. polovině 20. století sociologové a religionisté postupně konstatují návrat náboženství •Peter H. Berger: konstatuje resakralizaci; nalézání posvátna v profánní (sekulární) skutečnosti •Hlasatelem resakralizace Julius Evola (1898 – 1974): teoretik italského fašismu, nacismus byl pro něj příliš levicový (lidový) •Signálem návratu náboženství je 11. září 2011 VLASTNOSTI NOVÉ RELIGIOZITY •Současná religiozita je jen částečně návratem k tradičnímu náboženství •Návrat náboženství možno sledovat pomocí účastných metod (informované empatie), ale i pomocí kritické teorie náboženství •V některých případech jde spíše o spiritualitu než o náboženství •Spiritualita jako vnitřní prvek náboženství, ale i nenáboženská spiritualita VLASTNOSTI NOVÉ RELIGIOZITY •Nová religiozita a spiritualita vstupuje do prostředí tržního fundamentalismu; dochází ke komercializaci náboženství; náboženství podřizují to co hlásají svým ekonomickým zájmům; krajní podoba: klientská náboženství OKRUHY SOUČASNÉ RELIGIOZITY SPIRITUALIZOVANÁ PSYCHOLOGIE (PSYCHOTERAPIE) •Analytická psychologie se vrací k transcendenci; Carl Gustav Jung – das Selbst •Humanistická a transpersonální psychologie •Satiterapie – terapie inspirovaná buddhistickou změnou paradigmatu •Nenáboženská spiritualita – nejméně deset titulů v češtině •Nejradikálnější: Sam Harris: Spiritualita bez náboženství: Probuzení SHRNUTÍ •Sekularizační impuls biblické, židovsko-křesťanské tradice je trvale přítomen •Vymaňuje judaismus a křesťanství z náboženského rámce •Neznamená zploštění obrazu světa – Paul Tillich: Ateismus znamená, že svět nemá hloubku •Nová diskrétní podoba transcendence, humanistický a sociální důraz DĚKUJI ZA POZORNOST