Evangelium podle Marka Biblistika, 7. přednáška Úvod do evangelií jako specifického literárního druhu Budou nás zajímat tři témata: Název „evangelium“ Literární druh a základní struktura evangelií Synoptická otázka Název „evangelium“ Název „evangelium“ 4 evangelisté Evangelista jako redaktor Rozpory v evangeliích Literární druh a základní struktura evangelií Nový literární druh Kořeny Velikonoční haggada Zápletka jako charakteristický rys 4 hlediska Velikonoční perspektiva vyprávění Synoptická otázka Shodné znaky Mk, Mt a Lk (materiál, posloupnost, formulace) Písemný kontakt Hypotéza dvou pramenů (Mk, Q) Markovo evangelium několik důležitých textů Mk 1,1: Počátek evangelia Ježíše Krista, Syna Božího. VArch. tou/ euvaggeli,ou VIhsou/ Cristou/ Îui`ou/ qeou/ÐÅ Mk 15,39: A když uviděl setník, který stál před ním, že takto skonal, řekl: "Ten člověk byl opravdu Syn Boží.„ VIdw.n de. o` kenturi,wn o` paresthkw.j evx evnanti,aj auvtou/ o[ti ou[twj evxe,pneusen ei=pen( VAlhqw/j ou-toj o` a;nqrwpoj ui`o.j qeou/ h=nÅ Mk 1,11: A z nebe se ozval hlas: "Ty jsi můj milovaný Syn, tebe jsem si vyvolil.“ Kai. fwnh. evge,neto evk tw/n ouvranw/n( Su. ei= o` ui`o,j mou o` avgaphto,j( evn soi. euvdo,khsaÅ Mk 1,15: Ježíš přišel do Galileje a kázal Boží evangelium: „Naplnil se čas a přiblížilo se království Boží. Čiňte pokání a věřte evangeliu.„ H=lqen o` VIhsou/j eivj th.n Galilai,an khru,sswn to. euvagge,lion tou/ qeou/^ kai. le,gwn o[ti Peplh,rwtai o` kairo.j kai. h;ggiken h` basilei,a tou/ qeou/\ metanoei/te kai. pisteu,ete evn tw/| euvaggeli,w|Å Mk 8,27-34 ^27 Ježíš se svými učedníky vyšel do vesnic u Cesareje Filipovy. Cestou se učedníků ptal: "Za koho mě lidé pokládají?" ^28 Řekli mu: "Za Jana Křtitele, jiní za Eliáše a někteří za jednoho z proroků." ^29 Zeptal se jich: "A za koho mne pokládáte vy?" Petr mu odpověděl: "Ty jsi Mesiáš." ^30 I přikázal jim, aby nikomu o něm neříkali. ^31 A začal je učit, že Syn člověka musí mnoho trpět, být zavržen od starších, velekněží a zákoníků, být zabit a po třech dnech vstát. ^32 A mluvil o tom otevřeně. Petr si ho vzal stranou a začal ho kárat. ^33 On se však obrátil, podíval se na učedníky a pokáral Petra: "Jdi mi z cesty, satane!; tvé smýšlení není z Boha, ale z člověka!" ^34 Zavolal k sobě zástup s učedníky a řekl jim: "Kdo chce jít se mnou, zapři sám sebe, vezmi svůj kříž a následuj mne. ^35 Neboť kdo by chtěl zachránit svůj život, ten o něj přijde; kdo však přijde o život pro mne a pro evangelium, zachrání jej. ^36 Co prospěje člověku, získá-li celý svět, ale ztratí svůj život? ^37 Zač by mohl člověk získat zpět svůj život? ^38 Kdo se stydí za mne a za má slova v tomto zpronevěřilém a hříšném pokolení, za toho se bude stydět i Syn člověka, až přijde v slávě svého Otce se svatými anděly." Autor, doba a místo vzniku, adresáti Papiáš (r.130): Marek žák Petrův Sk 12,12.25; 13,5 atd. Autor: anonymní křesťan židovského původu Doba vzniku: r.70 Místo vzniku: Řím (Nero 54-68, Vespasián 69-79, Titus 79-81, Domitian 81-96) Adresáti: pohano-křesťané Charakter evangelia První písemné uspořádání tradic do 1 roku a zeměpisného rámce Teologické poselství evangelia: Ježíš, Mesiáš a Boží Syn nás vykoupil skrze utrpení a smrt Obraz trpícího Mesiáše jako posila křesťanům při pronásledování Zdánlivě prohrál, ve skutečnosti zvítězil Záměr evangelia Víra napadána, pronásledování, zkouška Nesmyslné Ježíšovo utrpení smysluplné pro člověka Mesiášova cesta jako následování s radikálními požadavky Stavba Markova evangelia 1) Příprava Ježíšova působení (1,1-13) 2) Ježíšovo působení v Galileji (1,14-8,26) 3) Na cestě do Jeruzaléma (8,27-10,52) 4) Poslední Ježíšovy dny v Jeruzalémě (11,1-13,37) 5) Ježíšovo utrpení a vzkříšení (14,1-16,8) závěr Evangelium je napsáno v konkrétním historickém kontextu. Jednotlivé perikopy hovoří v kontextu našeho života novým, živým jazykem. Je na čtenáři, jak je bude umět použít pro svůj život.