Úvod do tématu §Jaké máte vlastní zkušenosti? Psali jste projektovou žádost? U koho jste žádali? § §Příklad kreativního fundraisingu z vašeho okolí? § §Organizovali jste někdy benefiční akci? § §Jaký druh fundraisingu vám přijde nejvhodnější a udržitelný? § §Jaký byste využili pro svůj projekt? § §Systematická činnost za účelem získání finančních a materiálních prostředků pro obecně prospěšnou činnost § §Soubor metod o správném výběru potencionálních dárců, dlouhodobé práci s nimi a jejich přesvědčování o potřebnosti a nutnosti vaší organizace a projektu pro celou společnost a tím naplnění poslání organizace § §Občanská sociální politika nezávislá na státu § §Marketing neziskových organizací § § §Organizace provozující fundraising: neziskové organizace, příspěvkové instituce (školy, nemocnice), církve, politické strany, jednotlivci § §Dárci: jednotlivci, firmy, nadace, veřejná správa, orgány EU, mezinárodní nadace a instituce § §Koneční příjemci darů a jejich příběhy § § § §fungování, udržitelnost a rozvoj organizace - každá organizace potřebuje k přežití peníze. Ať už jsou to peníze na projekt, zaplacení zaměstnanců, pronájem kanceláře, nové technické vybavení atd., ale sama organizace by neměla být smyslem, nýbrž to její poslání §omezení závislosti a diverzifikace zdrojů - řada organizací je podporována jedním nebo několika mála dárci, kteří poskytují většinu finančních prostředků, které organizace potřebuje. Smyslem fundraisingu je vyvarovat se stavu, kdy jediná zamítnutá žádost o příspěvek může znamenat krizi § § §budování podpory - fundraising není jen o penězích, ale také o počtu příznivců §budování vazeb a důvěry ve společnosti, vytváření komunit a sítí §snížení nákladů pro uživatele služeb §přerozdělování prostředků směrem k potřebným aneb Jak podnítit druhé k dobrým skutkům a získat jejich zájem, čas a důvěru. § § §primárně jde o získávání příznivců §důvěryhodnost, synchronizace slova a činů §dobrá komunikační strategie a transparentní §účelné a hospodárné využití daru §dodržování pravidel pro ochranu osobních údajů §smyslem je doslova usilovat o to, aby všichni něco získali, organizace získá podporu a donátor pocit uspokojení či uznání §týmová práce §hlavní důvod, proč lidé nepřispívají neziskovým organizacím, je ten, že je nikdo nepožádal §nezapomenout poděkovat. § §České centrum fundraisingu §https://fundraising.cz/ § - online knihovna, kurzy, nabídky práce, informace k tématu § §Nadace Neziskovky.cz §https://www.neziskovky.cz/ §- kurzy, nabídky práce, informace z neziskového sektoru, grantový kalendář § § §Státní a veřejné dotace §Nadace a nadaní fondy §Firemní dárci §Individuální dárci §Zdroje: ministerstva, evropské fondy (Erasmus+, Evropský sociální fond, strukturální fondy), samospráva (obce, kraje) § §Výhody: stabilní pravidla a prostředky, víceleté financování § §Nevýhody: byrokratické, dodržení striktiních pravidel, důkladná příprava projektu §Příklady institucí: -Ministerstva: školství a tělovýchovy, kultury, životního prostředí, práce a sociálních věcí -Kraje: jednotlivé odbory (sociální, kulturní, životního prostředí, školství atd.) -Obce a městské části: jednotlivé odbory (sociální, kulturní, životního prostředí, školství atd.) -Evropské fondy: strukturální fondy, Operační program zaměstnanosti, Místní akční skupiny, Erasmus+ § §Zdroje: nadace a nadační fondy založené firmami, mecenáši, skupinami obyvatel § §Výhody: konkrétní a cílené, lidé se zájmem o dané téma, rozvíjení netradičních forem dárcovství i projektů § §Nevýhody: malé prostředky mezi hodně zájemců § § § §Příklady českých i mezinárodních nadací § §- Nadace Via: https://www.nadacevia.cz/co-nabizime/ -Konto Bariéry: https://www.kontobariery.cz/home.aspx -Visegrad Fund: https://www.visegradfund.org -Nadace Divoké Husy: https://www.divokehusy.cz -Nadace Dobrý anděl: http://www.dobryandel.cz -Nadace ČEZ, Terezy Maxové, ve sportu, literatuře, vědě, regionální (OKD), policistů a hasičů -Přehled největších neziskovek: https://www.donorsforum.cz/zebricky-pruzkumy/top-100-nadaci-a-fondu.html §Zdroje: výdělečné firmy, živnostníci, obchody § §Nevýhody: obtížné hledání potencionálního partnera a budování důvěry a vztahu, nutná schopnost přesvědčit a zaujmout § §Výhody: nebyrokratické vztahy, volné nevázané prostředky, materiální i finanční dary § §Corporate Social Responsibility (CSR): zakomponování etiky, ekologie, filantropie apod. do firemních hodnot § §- dary peněžité či věcné §- finance z dobročinné aukce, reklamy, propagace §- firemní dobrovolnictví §- zapůjčení prostor či techniky §- zapůjčení pracovníků (např. pro pomoc s účetnictvím, přípravou strategického plánu, s využitím marketingu pro rozvoj činnost) §- slevy při nákupu zboží a využívání služeb. § § §Zdroje: veřejnost při různých příležitostech a přes různé kanály § §Výhody: volné nevázané prostředky, budování komunity a vztahů § §Nevýhody: nákladná marketingová a PR příprava, důkladná práce s databází a důsledná komunikace s dárci § § §Člověk v tísni – Skutečný dárek §https://www.skutecnydarek.cz/ § §Platforma Hit Hit a jiné pro nezávislé propojení lidí a projektů §https://www.hithit.com/cs/search § §Veřejné sbírky §https://www.trikralovasbirka.cz/vysledky/ § §Telefonická kampaň / Poštovní kampaň §Inzerce / DMS §Dar ze závěti §Přímé oslovení / Veřejná sbírka §Prodej vlastních výrobků a služeb §Členské příspěvky §Sbírkové kasičky §Benefiční koncerty §Osobní vztahy - narozeniny, oslavy, sport, cestování §V zahraničí – daňová asignace, církevní daň, postcode lottery § § §Evropa a ČR: Tradice státem garantovaných služeb a rozvoj sociálního státu V současnosti velký význam neziskového sektoru: mediátor mezi dárci a cílovou skupinou; činnost v oblastech, kde stát i trh selhávají; akceschopnější než státní byrokracie; soutěživost trhu vyvažuje důrazem na soudržnost § §Anglosaské země: Velký význam individuálního dárcovství, charitativních akcí, soukromých mecenášů a filantropů § § Obsah obrázku snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky § § § § § Obsah obrázku snímek obrazovky, obrazovka, nákladní auto, počítač Popis byl vytvořen automaticky § §Příjmy Mateřského centra Klubíčko na Praze 14 § §Ministerstvo práce a sociálních věcí: Dotační program Rodina / 13% §Městská část Praha 14: odbor sociální, kultury, sportu, živ. prostředí, školství / 13% §Magistrát hl. m. Prahy: Podpora funkční rodiny– preventivní aktivity na podporu stabilních vztahů v rodině / 9% §Účastnické poplatky / 53% §Ministerstvo školství a tělovýchovy: podpora organizované a neorganizované mládeže §Firemní dárci: Centrum Černý most, Innogy §Vnitřní zdroje YMCA § § §Příjmy Nízkoprahového klubu Dixie na Praze 7 (klub, terén, výjezdy, preventivní programy) § §Ministerstvo práce a sociálních věcí: dotace pro sociální služby v krajských sítí §Magistrát hl. m. Prahy: odbor sociální, preventivní a volnočasový §Městská část Praha 7: odbor sociální, kultury, sportu, živ. prostředí, školství §Ministerstvo školství a tělovýchovy: podpora organizované a neorganizované mládeže § § §Příjmy letního tábora Kosák §Ministerstvo školství a tělovýchovy: podpora organizované a neorganizované mládeže §Magistrát hl. m. Prahy: odbor volnočasový §Účastnické poplatky §Příjmy tensingových skupin §Ministerstvo školství a tělovýchovy: podpora organizované a neorganizované mládeže §Magistrát hl. m. Prahy: odbor volnočasový §Účastnické poplatky §Vnitřní zdroj YMCA § § §Co je zadarmo nebo moc levné, je podezřelé, lidi si toho neváží aneb Nebýt laciný, ale dostupný §Nebát se a umět říct si o peníze, vážit si své práce §počítat i s negativními reakcemi, být připraven na argumentaci §Do cen zahrnovat vše včetně personálních, materiálních a provozních nákladů, ale také obnovy majetku, nutných investic, propagačních materiálů, odměn pro dobrovolníky atd. apod. §Ten, kdo něco sám organizoval a poznal, co vše daná práce obnáší, mnohem více respektuje práci i cenu § §E-mailová komunikace §Mailchimp, Smart Emailing, Ecomail § §CRM systém (Customer Relationship Management) §Propojení e-mailingu s databází, účetnictvím aj. § §Darujme.cz §Dárcovský portál § § § §