NÁSTIN PŘEDNÁŠEK SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY SE ZAMĚŘENÍM NA PROBLEMATIKU LIDÍ S MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM TEMATICKÉ OBLASTI ¡TERMINOLOGIE ¡DIAGNOSTIKA ¡VZDĚLÁVÁNÍ ¡TERAPIE ¡SOCIÁLNÍ SLUŽBY ¡Z HISTORIE SPEC.PEDAGOGIKY TERMINOLOGIE ¡Mentální retardace, mentální postižení, speciální vzdělávací potřeby, žák se zdravotním postižením, žák se speciálními vzdělávacími potřebami ¡Stupně mentální retardace Mentální retardace ¡Mentální retardace je stav zpomaleného či zastaveného duševního vývoje, který je zvláště charakterizován narušením dovedností, projevujících se během vývojového období a vytvářejících základní úroveň inteligence – jsou to dovednosti poznávací, komunikační, pohybové a sociální schopností. Zaostávání vývoje rozumových schopností, odlišný vývoj některých psychických vlastností, poruchy v adaptačním chování. ¡projevuje se v praktické a sociální inteligenci (IQ) nižší než 70-75 ¡má vážná omezení ve dvou nebo více oblastech adaptivních schopností potřebných v každodenním životě - tedy komunikaci, péči o sebe sama, rodinném životě, sociální schopnostech, volném čase, péči o zdraví, sebekontrole, vzdělání (trivium) a uplatnění v komunitě a práci. ¡tento stav trvá od dětství, vymezeného jako věk 18 a méně. (AAMR, 1992). ¡ ¡Lehká mentální retardace – způsobuje opožděný vývoj řeči, je však zachována schopnost užívat řeč účelně a udržovat konverzaci. Nezpůsobuje omezení v sebeobsluze. Pojí se s emoční a sociální nezralostí. Ve školních dovednostech se často vyskytují problémy v osvojování čtení a psaní. ¡Středně těžká mentální retardace – opožděn rozvoj chápání a užívání řeči, jejich konečné schopnosti v této oblasti jsou omezené, stejně tak i omezení v sebeobsluze. Schopnost osvojení základů trivia zůstává zachována, avšak ve školních dovednostech jsou často nevyrovnané výkony. Převažují schopnosti k manuálním pracím, které se učí nápodobou; v poměru úbytku schopností je často výrazný zájem o sociální kontakt a určité sociální cítění a dovednosti. ¡Těžká mentální retardace – snížená úroveň schopností je mnohem výraznější, často spojená s poruchou motoriky nebo jinými přidruženými vadami. příčiny mentální retardace ¡Genetické podmínky ¡Chromozomální odchylky ¡Problémy během těhotenství ¡Úrazy a nemoci v době perinatální ¡Vliv prostředí a psychické vlivy ¡Sociokulturní omezení rodiny Kolik lidí je postiženo mentální retardací? ¡ ¡Průměrně jde zhruba o 3 – 4 % populace. (The Arc, 1982). ¡Mentální retardace je desetkrát běžnější než mozková obrna a postihuje dvacetpětkrát více lidí než slepota (Batshaw, 1997). ¡Mentální retardace přetíná hranice rasy, etnika, vzdělání, společnosti a ekonomického zázemí. Může se objevit ve vaší rodině. DIAGNOSTIKA ¡Speciálně pedagogická diagnostika ¡„klasické diagnózy“: ¡SYNDROM DOWN ¡AUTISMUS ¡EPILEPSIE ¡DMO Diagnostika ¡Základní znaky MR: ¡snížení adaptačních schopností ¡zpomalený psychomotorický vývoj ¡snížená schopnost učit se ¡nedostatečná sociální přizpůsobivosti ¡nedostatek volních vlastností ¡ ¡ ¡ HPIM4907 HPIM5025 HPIM5212 Třída K IMG_6127 HPIM5475 DSCN3934 DSC00433 syndrom Down ¡ ¡Etiologie ¡Psychofyzická charakteristika ¡Zvláštnosti a specifické dovednosti ¡Povahové vlastnosti ¡Schopností a dovednosti x negativní projevy a limity ¡Zásady práce s dítětem s DS autismus ¡Autismus je jednou z nejzávažnější poruch dětského mentálního vývoje. Jedná se o vrozenou poruchu některých mozkových funkcí (PAS). Porucha vzniká na neurobiologickém podkladě. Důsledkem poruchy je, že dítě dobře nerozumí tomu, co vidí, slyší a prožívá. Duševní vývoj dítěte je díky tomuto handicapu narušen hlavně v oblasti komunikace, sociální interakce a představivosti (autistická triáda). Autismus doprovází specifické vzorce chování. ¡Jaká je jeho příčina? Autismus je poruchou, jejíž příčinu se prozatím nepodařilo odhalit. Předpokládá se, že určitou roli zde hrají chemické procesy v mozku. Autismus je v podstatě syndrom, který se diagnostikuje na základě projevů chování. Projevuje se buď od dětství nebo v raném věku (do 36 měsíců). Porucha určitých mozkových funkcí způsobí, že dítě nedokáže správným způsobem vyhodnocovat informace (senzorické, jazykové). Čeho si mohou rodiče všimnout už v raném věku dítěte? ¡Postřehy v komunikaci . Nereaguje na své jméno . Neříká, co chce . Opožděný vývoj jazyka . Nereaguje na pokyny . Někdy působí dojmem, že je neslyšící . Zdá se, že slyší, ale nikoli ostatní osoby . Neukazuje a nemává na rozloučenou . Říkal/a několik slov, ale nyní přestal/a Postřehy v sociálním chování . Chybí sociální úsměv . Raději si hraje o samotě . Dává přednost sebeobsluze . Je velmi samostatný . Některé věci dělá velmi "brzy" . Špatný oční kontakt . Působí, že žije ve vlastním světě . Nezajímá se o ostatní děti . Ostatní lidi dokáže ignorovat ¡Postřehy v chování . Záchvaty vzteku . Hyperaktivita/neschopnost spolupracovat/ negativismus . Neví, jak si hrát s hračkami . Zabývá se určitými věcmi stále dokolečka . Chodí po špičkách . Neobvyklá fixace na určité hračky (neustále s sebou nosí nějaký předmět) . Řadí věci do řad . Reaguje přehnaně na určité materiály či zvuky . Zvláštní pohyby Absolutní indikace pro další vyšetření . do 12 měsíců nežvatlá . do 12 měsíců negestikuluje (neukazuje, nemává na rozloučenou) . do 16 měsíců neužívá slova . do 24 měsíců spontánně neužívá věty . ztráta jakýchkoli jazykových nebo sociálních schopností v jakémkoli věku ¡ strukturované učení ¡Při práci s dítětem, které má autismus, je velmi důležité mít neustále na zřeteli fakt, že každý člověk potřebuje ve svém životě určitou míru předvídatelnosti, každý dodržuje určitý řád. Právě lidé s autismem mají schopnost předvídat a plánovat události velmi malou nebo téměř žádnou. Tento handicap je určitou formou jakési "vnitřní slepoty", která okolní svět mění v chaos a ztěžuje dítěti orientaci v prostoru, čase i událostech. Dítě tedy bez naší pomoci a s naším laickým přístupem žije v častém stresu, není schopné se učit a rozvíjet své schopnosti. U dítěte se rozvíjí deprivace a následuje opožďování ve vývoji. Pokud tedy chceme, aby od nás tyto děti přijímaly nové informace a vědomosti a byly se schopné učit, musíme jim nejprve upravit prostředí tak, aby dětem dodávalo jistotu a poskytovalo již zmiňovanou vysokou míru předvídatelnosti. ¡Ve světě je známá řada metod a programů, které se zaměřují na pomoc lidem s autismem. Kolébkou programu s vědecky ověřenou efektivitou, který se široce používá i v Evropě, je státní modelový program Severní Karolíny TEACCH. Program již funguje třicet let. Vznikl spoluprací rodičů a profesionálů jako reakce na tvrzení, že děti s autismem jsou nevzdělavatelné. TEACCH program (Treatment and Education of Autistic and Communication Handicapped Children - péče a vzdělávání dětí s autismem a dětí s problémy v komunikaci /volně přeloženo/) je modelovým programem péče o lidi s autismem v každém věku. Zahrnuje mimo jiné i speciální výchovně vzdělávací program, který vychází z potřeb těchto lidí a specifik autistické poruchy. V České republice využíváme metodiku tohoto programu a mluvíme o tzv. strukturovaném učení. ¡ TEACH program a struktur.učení ¡Filozofie a základy u TEACCH programu: ¡- individuální přístup k dětem ¡- aktivní generalizace dovedností (prostupnost a propojenost školního a domácího prostředí) ¡- úzká spolupráce s rodinou ¡- integrace lidí s autismem do společnosti ¡- přímý vztah mezi ohodnocením a intervencí ¡- pozitivní přístup i k dětem s problematickým chováním a těžkým mentálním handicapem, optimistický pohled na efektivitu a možnosti vzdělávání těchto dětí ¡- aktivní snaha o pedagogickou intervenci, řešení problematického chování ¡Nároky kladené na učitele a vychovatele: ¡- profesionalita ¡- teoretické znalosti ¡- schopnost vycházet z aktuálních výsledků hodnocení, schopnost flexibilně přizpůsobovat program ¡- schopnost přizpůsobit prostředí dítěti s přihlédnutím na specifika poruchy ¡- reálný odhad schopností dítěte, využití jeho silných stránek ¡- důraz na nácvik komunikace a sociálního chování, komunikační styl musí vycházet z aktuální úrovně schopností dítěte ¡Výhody strukturovaného učení ¡- metodika strukturovaného učení akceptuje zvláštnosti autistického myšlení a přizpůsobuje se specifikám dítěte (dítě se tedy nepřizpůsobuje osnovám, jak to bývá v ČR obvyklé) ¡- svět, který dítě díky svému handicapu vnímá jako chaos se stává předvídatelný v prostoru i čase, snižuje se stresová zátěž, dítě je schopno vstřebávat nové informace ¡- díky pocitu soběstačnosti se může rozvíjet sebevědomí dítěte ¡- nácvik samostatnosti, která je v dospělém životě velmi potřebná ¡- redukce problematického chování (agresivity, záchvatů vzteku, negativismu) ¡- zmírňuje či eliminuje se kognitivní deprivace, která je daná přítomností poruchy. Rozvíjejí se schopnosti a dovednosti dítěte. ¡- medikaci psychofarmaky je možné snížit či po dohodě s lékařem zcela vysadit . epilepsie ¡Epilepsie (mozkové postižení různého původu charakterizované opakujícími se záchvaty s velmi rozmanitými klinickými příznaky, podmíněnými excesivními výboji mozkových neuronů) ¡Problematika epilepsie – následná poškození ¡Typy záchvatů ¡Charakteristika záchvatové činnosti ¡Výchova a vzdělávání dětí s epilepsií – zásady práce. Dětská mozková obrna - DMO ¡Podstata onemocnění – poškození nervových buněk mozku v místech, kde je uloženo centrum pro řízení pohybu ¡Následky – porušení motorické složky, porucha centrální kontroly hybnosti, anomální svalový tonus, parézy ¡Příčiny vzniku – ¡prenatální infekce, ¡perinatální - porodní úrazy, nedostatek kyslíku (porodní asfyxie), ¡postnatální – infekce, úrazy, poškození spojená s CNS ¡ ¡ typy DMO ¡nespastické (hypotonie) ¡spastické ¡ hemiparéza – porucha hybnosti pravých nebo levých končetin způsobena poškozením opačné části mozku ¡ kvadruparéza – centrální porucha hybnosti všech končetin ¡ paraparéza (diparéza) – dolní končetiny VZDĚLÁVÁNÍ ¡Speciální vzdělávání ¡Základní školy speciální ¡Základní školy praktické ¡Praktické školy jednoleté ¡a dvouleté ¡Integrace – inkluzivní vzdělávání ¡Základní školy (IVP) Výchovně-vzdělávací principy ¡zásady práce a komunikace s dětmi s jednotlivými typy postižení ¡diagnostika speciálních vzdělávacích vymezení, základní charakteristiky jednotlivých typů postižení a jejich promítání do potřeb žáka a jejich reflexe, ¡úprava prostředí s ohledem na určitý typ postižení nebo potřeby žáků ¡motivace žáků, řešení výchovných problémů, ¡zásady první pomoci při komplikacích způsobených zdravotním postižením žáka ¡možnosti a formy podpory při upevňování hygienických a pracovních návyků žáka ¡zásady komunikace a spolupráce s rodiči ¡informace o specializovaných poradenských pracovištích ¡ ¡ Příčiny neúspěchu v učení ¡Poruchy pozornosti ¡Hyperaktivita, impulsivnost ¡Nedostatečná komunikace a porozumění ¡Nedostatečná schopnost soustředění ¡Unavitelnost ¡Nedostatečná paměť ¡Neschopnost aktivizace a logického myšlení ¡Obsedantní chování ¡Porucha opozičního vzoru TERAPIE léčba – podpora rozvoje ¡arte-ergoterapie, muzikoterapie, hipoterapie, canisterapie, ¡Snoezelen, bazální stimulace… behavioralní terapie ¡Pre-terapie ¡AAK ¡ ¡ muzikoterapie ¡HUDBA JAKO LÉK – tak ji vnímá muzikoterapie, která se začala prosazovat ve 20.stol. ¡ ¡Muzikoterapie je proces, ve kterém je možno pomocí speciálního užití hudby zlepšit zdravotní stav u dětí nebo dospělých, eventuálně zmírnit některé problémy, které přináší určitý typ zdravotního poškození. ¡ ¡FMT-metoda je považována za léčebnou metodu s vlivem na nervový a svalový systém lidského organismu, při níž se pracuje individuálně a neverbálně. Švédský název "FMT - Funktionsinriktad musikterapi" - hudební terapie se zaměřením na funkce lidského těla. Podporuje rozvoj koordinace pohybu a stabilitu; orientaci v prostoru; koncentraci; logické myšlení, rozvoj paměti. ¡ ¡FMT-metoda ovlivňuje-stimuluje vývoj motorických, poznávacích (kognitivních) a emocionálních funkcí adepta. Je zvlášť vhodná při poruchách všech výše jmenovaných funkcí, uplatňuje se tedy jako léčebná metoda při: ¡ ¡kongenitálních a získaných poruchách vývoje mozku a svalů - dětská mozková obrna, chromozomální poruchy - Trizomie 21 - DS, TS a jiné syndromy, poškození mozku (následkem náhlé mozkové příhody, úrazů apod.) ¡poruchách chování, autismu, Aspergerova syndromu, psychických poruchách - demence, deprese, Parkinsonova a Alzheimerova nemoc ¡specifických vývojových poruchách učení - dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie, hyperaktivitě a problémech s koncentrací - ADHD, ADD, arteterapie – terapie uměním ¡Tvořivá činnost – vyžaduje aktivní zapojení-umožňuje neverbální vyjádření (malování a kreslení, keramická dílna, divadlo) ¡Neklade důraz na zvládnutí techniky – důležitý je prožitek ¡Integrace vlastní osobnosti; vědomé tvoření – zpětná vazba a potěšení z tvorby – rozvoj komunikace, empatie, … bazální stimulace ¡Tělo je základní smyslový orgán ¡Založena na tělesném kontaktu ¡Základní prvky BS - pohyb, vnímání, komunikace ¡Způsoby provádění BS: ¡ dotek, polohování, koupele behaviorální terapie ¡Behaviorální terapie vychází z teorie učení a předpokládá, že určité chování je spouštěno faktory, které mu předcházejí a udržováno faktory, které po něm následují ¡Vlastní terapie problémového chování spočívá ve změně patřičných spouštěčů tak, aby se problémové chování nemohlo vyskytnout a změně následků tak, aby problémové chování přestalo být funkční. ¡ alternativní a augmentativní komunikace ¡Augmentativní a alternativní komunikace (AAK) se pokouší přechodně nebo trvale kompenzovat projevy poruchy a postižení u osob se závažným postižením řeči, jazyka a psaní. ¡Augmentativní (z lat. augmentare - rozšiřovat) systémy komunikace mají podporovat již existující, ale pro běžné dorozumívání nedostatečné komunikační schopnosti. ¡Alternativní komunikační systémy se používají jako náhrada mluvené řeči. ¡Závažná porucha komunikace je nejčastěji důsledkem: ¡vrozených poruch - mozkové obrny, těžkého sluchového postižení, těžkých vývojových vad řeči, mentálního postižení, autismu, kombinovaných postižení ¡získaných poruch - po mozkové cévní příhodě, úrazech mozku, nádorech mozku, získaného těžkého sluchového postižení, získaných kombinovaných postižení ¡degenerativních onemocnění - sklerózy multiplex, muskulární dystrofie, amyotrofické laterární sklerózy, Parkinsonovy choroby, Huntingtonovy choroby, Alzheimerova syndromu ¡ SOCIÁLNÍ SLUŽBY ¡osobní asistence ¡centra denních služeb ¡denní a týdenní stacionáře ¡chráněné bydlení ¡podpora samostatného bydlení ¡domovy pro osoby se zdravot.post. ¡odlehčovací služby ¡raná péče ¡aktivizační programy (sociálně aktivizační služby) ¡sociálně terapeutické dílny NÁVAZNÉ SLUŽBY ¡mimoškolní aktivity (nabídky neziskových organizací) pro žáky ve školním věku ¡centra pro podporu rodin ¡nové tredny – ABA, BPS ¡nové terapie a přístupy rodina a dítě s postižením ¡Oprávněné obavy rodičů, které se vyskytují ¡po celou dobu vývoje dítěte s postižením: ¡jak dítě přijme partner ( strach z rozpadu manželství), sourozenci ¡jak dítě přijme širší rodina ¡dítě a vrstevníci ¡možnost sociálního vyloučení ( dítěte i rodiny) ¡ztráta profese ¡finanční i sociální nouze ¡První důležité poučení: ¡JE DOBRÉ NEŘEŠIT IHNED ¡DLOUHODOBOU BUDOUCNOST Co by měla zvládnout rodina a co společnost ¡přijetí dítěte rodinou ¡včasná raná péče ¡vyhovující vzdělání pro dítě, vzdělávání pro rodiče ¡přiměřená příprava na zaměstnání ¡podpůrné služby v dospělosti ¡podpora rozvoje dovedností a schopností ¡PRINCIPY: podpora, pochvala, ocenění