Mgr. Zdenko S Sirka, ThD Hlavní struktura: ► I. Láska k bližním ► 2. Milosrdný Samařan (Lk 10,25-37) ► 3.Teologicko-etická reflexe ► 1. Láska k bližním. ► Co je láska? ► Pouto mezi náboženským životem a lidskou aktivitou / proti mysticizmu a proti aktivizmu ► Vztah víry a lásky k Božímu stvoření Rozdíl: láska v Bohu a láska k stvoření ► Láska k bližním. ► SZvs.NZ. ► SZ: přikázaní lásky jedno z mnohých / vůči ostatním Izraelitům / solidarita / rozšířena na cizince žijící mezi Izraelity ► NZ: primát ctnosti lásky / láska jako základní tón křesťanské mravnosti ► láska jako nejvyšší ctnost / formovací charakter ► Problematika nutnosti lásky ► Láska (etické jednání člověka) jenom jako důsledek ► Univerzalizace lásky ► I Kor 13,1-13 ► Láska k bližním. Nové přikázání: ► "Nové přikázání vám dávám: Milujte se navzájem: jak jsem já miloval vás, tak se navzájem milujte vy." (Jan 13, 34) 2. Podobenství o milosrdném Samařanovi ► Lukáš 10,25-37. •25Tu vystoupil jeden zákoník a zkoušel ho: „Mistře, co mám dělat, abych měl podíl na věčném životě?" •26Ježíš mu odpověděl: „Co je psáno v Zákoně? Jak to tam čteš?" •270n mu řekl: „,Miluj Hospodina, Boha svého, z celého svého srdce, celou svou duší, celou svou silou a celou svou myslí' a ,miluj svého bližního jako sám sebe.'" •28Ježíš mu řekl: „Správně jsi odpověděl. To čiň a budeš živ." •29Zákoník se však chtěl ospravedlnit, a proto Ježíšovi řekl: „A kdo je můj bližní?" •30Ježíš mu odpověděl: „Jeden člověk šel z Jeruzaléma do Jericha a padl do rukou lupičů; ti jej obrali, zbili a nechali tam ležet polomrtvého. •31 Náhodou šel tou cestou jeden kněz, ale když ho uviděl, vyhnul se mu. •32A stejně se mu vyhnul i levita, když přišel k tomu místu a uviděl ho. •33Ale když jeden Samařan na své cestě přišel k tomu místu a uviděl ho, byl pohnut soucitem; •34přistoupil k němu, ošetřil jeho rány olejem a vínem a obvázal mu je, posadil jej na svého mezka, zavezl do hostince a tam se o něj staral. •35Druhého dne dal hostinskému dva denáry a řekl: .Postarej se o něj, a bude-li tě to stát víc, já ti to zaplatím, až se budu vracet.' •36Kdo z těch tří, myslíš, byl bližním tomu, který upadl mezi lupiče?" •37Zákoník odpověděl: „Ten, který mu prokázal milosrdenství." Ježíš mu řekl: „Jdi a jednej také tak." ► 2. Podobenství o milosrdném Samařanovi. ► Modelová perikopa pomáhajícího jednání - proč? ► Proč aplikace do diakonii a sociální práci? ► Ostatní výklady: ► - Ježíš jako Samařan ► - Jezis jako zraněný ► 2. Podobenství o milosrdném Samařanovi. ► Podobné texty: Přistoupil k němu jeden ze zákoníků, který slyšel jejich rozhovor a shledal,že jim dobře odpověděl.Zeptal se ho:,Které přikázaní je první ze všech?4 Ježíš odpověděl:,První je toto: Slyš, Izraeli, Hospodin, Bůh náš, jest jediný pan: miluj Hospodina, Boha svého, z celého svého srdce, z cele své duše, z cele své mysli a z cele své sily! Druhé je toto: Miluj svého bližního jako sám sebe! Většího přikázaní nad tato dvě není/ I řekl mu ten zákoník:,Správně, Mistře, podle pravdy jsi řekl, že jest jediný Bůh a že není jiného kromě něho; a milovat jej z celého srdce, z celého rozumu i z cele sily a milovat bližního jako sám sebe je víc než přinášet Bohu oběti a dary/ Když Ježíš viděl, že moudře odpověděl, řekl mu: ,Nejsi daleko od Božího království/ Potom se ho již nikdo otázat neodvážil" (Mk 12,28-34) ► 2. Podobenství o milosrdném Samařanovi. ► „Když se farizeové doslechli, že umlčel saduceje, smluvili se a jeden jejich zákoník se ho otázal, aby ho pokoušel: ,Mistře, které přikázaní je v zákoně největšiT On mu řekl: Miluj Hospodina, Boha svého, celým svým srdcem, celou svou duši a celou svou mysli.To je největši a prvni přikázáni. Pruhe je mu podobne: Miluj svého bližního jako sam sebe. Na těch dvou přikázáních spočíva cely Zákon i Proroci" (Mt 22,34-40). ► 2. Podobenství o milosrdném Samařanovi. I. první rozhovor - dvojí přikázání lásky (v. 25-28) - M k 1. otázka ZÁKONÍKA (v. 25) 2. protiotázka JEŽÍŠE (v. 26) 3. odpověď ZÁKONÍKA + normativní citát z Písma (v. 27) 4. JEŽIŠOVO povzbuzení k jednání (v. 28) II. druhý rozhovor - podobenství (v. 29-37) - L 1. otázka ZÁKONÍKA (v. 29) 2. Ježíš vypráví normativní příběh (v. 30-35) + protiotázka JEŽÍŠE (v. 36) 3. odpověď ZÁKONÍKA (v. 37a) 4. JEŽIŠOVO povzbuzení k jednání (v. 37b) ► 2. Podobenství o milosrdném Samařanovi. Důraz na činy (sl. poiein) ► Odklon od teorie ► Vztah teologie a víry (ortopraxie - ortodoxie) ► Prvé kolo otázek a odpovědí. Kde leží problém? ► 2. Podobenství o milosrdném Samařanovi. Kdo je můj bližní? ► 3. Teologicko-etická reflexe. ► Výklad příběhu: ► - nejaký človek ► - cesta z Jericha ► - kněz ► - Levita ► - Samařan? •36Kdo z těch tří, myslíš, byl bližním tomu, který upadl mezi lupiče?" •37Zákoník odpověděl: „Ten, který mu prokázal milosrdenství." Ježíš mu řekl: „Jdi a jednej také tak." ► Teologicko-etická reflexe. ► NE: Kdo je můj bližní? ► ANO: Komu já můžu být (můžu se stát) bližní? ► Dělej něco pro to, abys byl někomu bližním. ► Teologicko-etická reflexe. Učitel zákona. ► Co sleduje svou otázkou? Ježíš obrací otázku. Jak? Nový pohled na dvoj přikázání lásky Bližní jako objekt? ► Bližní jako subjekt. ► Zákoníková otázka je zle položena ► Teologicko-etická reflexe. Aplikace: ► - vycházet z perspektivy potřebného člověka ► - promýšlení vlastních východisek ► Teologicko-etická reflexe. Zraněný muž. ► Kdo je on? Ona? ► Univerzalita ► Jaké jsou kritéria pomáhaní? ► Komu máme byt bližními? ► Základné kritérium - nouze. ► Teologicko-etická reflexe. Lupiči. ► Faktory - sociální podmínky Aplikace: ► - znalost kontextu (kontext a příčina) ► - usilovat o strukturální změny (civil society) ► Teologicko-etická reflexe. Kněz/levita. ► Zástupci Židů ► Proč nepomohli? ► Kde žije Bůh?V chrámě? ► Nelidskost systému / zpochybnění kultu ► Význam kultické čistoty? ► Službu nelze předpokládat, vyžaduje úsilí. ► Teologicko-etická reflexe. ► Samařan. ► Aspekty milosrdenství: ► a) soucítění ► b) záchranu - akutní pomoc ► c) dopravení do bezpečí - vytvoření jistoty ► d) starost, péči ► e) opuštění. ► Teologicko-etická reflexe. ► Mým bližním je ten, kdo se projevuje skrze svou lásku a připravenost pomoci. ► Lidé nejsou bližními na základě prostorové blízkosti či příslušnosti k určité skupině, ale bližními je dělá jejich jednání utvářené láskou. ► Za bližního se považuje nejen příslušník vlastního národa, ale každý, kdo je v nouzi a potřebuje pomoc, bez ohledu na vážnost a postavení osoby. ► ► Případné otázky, konzultace, dodatečné informace na sirka(g)jabok.cz ►