Teologická etika: úvod do disciplíny, pojmy, vymezení oblasti Mgr. Zdenko Š Širka, Th.D. T322 Teologická etika VOŠ Jabok Hlavní struktura: 1. Úvodem 2. Opakování – co je to etika? 3. Elementy teologicko-etické reflexe 4. Teologická etika4. Teologická etika 1. Úvodem. K čemu je etika vůbec? K čemu je teologická etika, kromě toho, že za ní lze získat kredity? Jaká je potřeba teologické etiky? Pro sociálního pracovníka?pracovníka? Co vlastně znamenají pojmy etika, morálka, mravnost, étos, teologická etika, moralita? Jaké úkoly, metody, předpoklady a cíle má teologická etika jako vědecká disciplína? Úvodem. Vyznačený přístup: Kontext křesťanstva – společné kořeny (jiné duchovní tradice?) Střed – křesťanské poselství Vztah a rozdíly: teologická etika – křesťanská etika –Vztah a rozdíly: teologická etika – křesťanská etika – morální učení církví – církevní etika – morální teologie – filosofická etika Jaká je role církve/církevního příslušenství? A víry? Hlavně, jak lze bez existenciální zkušenosti víry interpretovat biblické poselství a argumentovat/vést dialog v pluralitní společnosti? Úvodem. K zapamatování: Etika ≠ morálka nebo morální praxe Etika = teorieEtika = teorie Lze totiž eticky argumentovat v prospěch zločinu (tj. konat nemorálně) Úvodem. Co je to interdisciplinární charakter etiky? Při zkoumání morálky využívá poznatky z jiných vědních oborů:vědních oborů: sociální etika využívá poznatky historie, kulturní antropologie, sociologie, sociální filosofie; individuální etika využívá poznatky psychologie, sociologie, pedagogiky, antropologie. Jenom multidisciplinární přístup umožňuje důstojné utváření lidské praxe. 2. Co je etika? Předmět etiky – morální jednání (jednání, u nějž uplatňuji nárok na morální kvalitu) Etika se dotazuje na faktory, které dovolují lidské jednání označit za morální nebo mravně dobré. Etika přezkoumává legitimitu nároků na morální platnost.platnost. Výstup etické reflexe nestanovuje, které cíle jsou morálně dobré, ale nabízí kritéria, na základě kterých to lze posoudit. Etika neříká, co je dobré v konkrétní situaci, ale ukazuje, jak to posoudit. Předmět etiky – morální jednání a hodnocení jednání. Co je etika? výrazy se slovním kmenem „eth“ (έθ-) pocházejí z řečtiny; druhá skupina pojmů se opírá o latinské „mos“; centrální pojem etika pochází od Aristotela. Ten se opírá o dvě slova řečtiny: έθος (ethos) a ήθοςopírá o dvě slova řečtiny: έθος (ethos) a ήθος (éthos). Co je etika? ETHOS zvyk, přizpůsobení, cvičení nebo obyčej; znamená kolektivní přesvědčení a způsoby jednání skupiny nebo společnosti; ÉTHOSÉTHOS bydliště, navyklý způsob jednání; označuje proto osobní postoj k životu, vědomě žitý základní postoj jedince nebo skupiny, individuální základní postoj člověka, jeho mravní stanovisko (hledisko), podle něhož se snaží vědomě vést svůj život. Etika = reflektuje společenské chování i individuální jednání a úsudky lidí z perspektivy toho, co je správné. Co je etika? Tři druhy etiky: - deontologická etika - konsekvenční etika (utilitaristická)- konsekvenční etika (utilitaristická) - etika charakteru - teorie přirozeného zákona - teorie přirozeného práva Co je etika? Funkce etiky: deskriptivní: Popisuje a zkoumá morálku a morální jevy, činnost lidí v daném prostředí.jevy, činnost lidí v daném prostředí. normativní: Vykonává kritickou analýzu platných hodnot, norem, zvyklostí, a hledá způsoby, jak ovlivnit morálku a tak ji zdokonalit. Kritika normativní funkce? Co je etika? Další dělení etiky (i teologické): - fundamentální (co, proč) a aplikovaná (jak) - individuální (mravní subjekt ve vztahu k sobě- individuální (mravní subjekt ve vztahu k sobě samému a k druhým) a sociální (život a praxe v rámci struktur, institucí, společnosti) 3. Elementy etické reflexe. Morálka. obsahově blízko řeckému ethos. Řecký výraz se přeložil do latiny pomocí slova mos a jeho plurálu mores: mos znamenalo více tradiční chování předků, mores zase mravy a nemravy, společensky platný vzormores zase mravy a nemravy, společensky platný vzor jednání. Pojem morálka tak zahrnuje celek příkazů, zákazů, zvyků a tradic společnosti, které jsou vzájemně uznané a ve společnosti všeobecně závazné. Atributy: dějinně tradované (předávané), sociálně orientované, konvenčně utvářené a všeobecně uznané způsoby chování a normy společnosti. Nejedná se o statický útvar: morálka se v průběhu dějin mění. Elementy etické reflexe. Původ morálky: 1. náboženský přístup: odvozuje z nadpřirozena 2. biologizující: považuje ji za evoluční pokračování pudů a instinktů člověkapudů a instinktů člověka 3. sociálně-historický: odmítá oba názory – morálka je kulturní způsob regulace chování / působí proti pudům a umožňuje společenskou kooperaci. Elementy etické reflexe. Moralita: Výchozí otázka: Proč by měl být člověk vůbec jednat morálně, a ne nemorálně? Etice jde o odpověď s konečnou platností, za níž už se nemůže smysluplným způsobem jít zpátky Etice jde o odpověď s konečnou platností, za níž už se nemůže smysluplným způsobem jít zpátky pomocí žádné další otázky. A při této odpovědi se odvolává na to, co je bezpodmínečné (nepodmíněné), tedy čemuž už nepředchází nic jako jeho podmínka. Jestliže nejsou nadčasové zákony, podle čeho má pak skupina nebo společnost rozhodovat, které hodnoty a normy zachovat, a které se již překonaly a je třeba je nahradit? Podle jakého měřítka se má takový individuální a kolektivní vývoj posuzovat? Elementy etické reflexe. Pokud chce etika poskytnout dostatečné odůvodnění morálky, musí se odvolat na to, co je bezpodmínečné (nepodmíněné), co platí s konečnou platností, co zaručuje její normativnís konečnou platností, co zaručuje její normativní nárok. Odpověď -> Elementy etické reflexe. Soudy o morálkách potřebují vztažnou veličinu, a každá morálka potřebuje princip, na němž se zakládá: bázi, základ. A tento poslední důvod, který už nelze dále vztahovat k dalšímu důvodu, který je nepodmíněný, tento tedy princip každého morálního systému označuje etika moralitou.morálního systému označuje etika moralitou. Hovoří se proto o nejvyšším kritériu, o poslední praktické zásadě, kterou nelze odvozovat z nějaké všeobecné normy a která funguje jako kánon dedukce, odůvodnění, ospravedlnění a kritiky podřízených norem. Elementy etické reflexe. Moralita - princip všech morálek, legitimuje morálku jako morální morálku. Moralita znamená formální kvalitu konkrétních morálních norem. Pojmy moralita a morálka proto na sebe navzájem odkazují: morálka se může ospravedlnit jen s ohledemodkazují: morálka se může ospravedlnit jen s ohledem na princip morality tím, že prokáže své materiální normy jako výrazové formy bezpodmínečného nároku svobody, tak jako je princip morality při naplnění svého nároku odkázán na morálku, v níž se konkretizuje. Každá morálka se musí nechat měřit (testovat) podle výše uvedeného měřítka. Platnou morálku, resp. morální pravidlo lze zpochybnit nebo negovat na základě morality. Elementy etické reflexe Mravnost. Mravnost je individuální postoj a zodpovědnost, který je zavázán bezpodmínečnému mravnímu nároku. jedna věc je nárok morálky, druhou věcí je individuální nárok: zda pravidla morálky vyhovují aindividuální nárok: zda pravidla morálky vyhovují a dostačují přesvědčení jedince; etika vyjadřuje tento individuální nárok pomocí pojmu mravnost; mravnost ≠ morálka. Každá morálka dostává ospravedlnění (oprávnění) nebo odmítnutí právě před bezpodmínečným nárokem mravnosti. Elementy etické reflexe Morálka – morální chování jako konání nebo nekonání, které se orientuje podle společensky platných norem. Mravnost – mravní jednání jako reflektované jednání, které jedinec chce a svobodně volí.jednání, které jedinec chce a svobodně volí. Etická reflexe se vztahuje na obé. Elementy etické reflexe Elementy etické reflexe. Étos. Označuje spojení individuálních a společenských momentů; Označuje celek (souhrn) morálního chování a jednání lidí ve společnostech a zahrnuje mravy,jednání lidí ve společnostech a zahrnuje mravy, obyčeje, tradice, zvyklosti a přesvědčení o tom, co je a co není morální/mravní. Étos označuje způsoby života jedince nebo skupiny (povolání), které jsou utvářeny určitými základními postoji a určitou racionalitou. Elementy etické reflexe. Také se hovoří o étosu skupiny povolání (např. lékaře, sociálního pracovníka) – způsoby vytvořené určitými postoji a racionalitou (odborní a morální kompetence). Étos sociálních pracovníků:Étos sociálních pracovníků: - Mezinárodní etický kodex sociální práce (2004) - Etický kodex sociálních pracovníků ČR (2006) - Doporučení rady Evropy o sociálních pracovnících (2001) Elementy etické reflexe. Morální kompetence. Morálně kompetentní je ten, kdo je schopen a připraven zodpovědět své jednání na základě sebeurčení jako směřované podle etických principů a postojů.a postojů. Morálně kompetentní je ten, kdo učinil moralitu principem své praxe. Jako morální se označí jednaní, jež vychází z morality, i když se v nějakém případě taková konkretizace dostane do konfliktu s normami nějaké platné morálky. Bude-li jednat morálně/mravně ze své morální kompetence, bude způsobilý doložit důvody svého konání/nekonání a hlavní důvod bude spočívat v moralitě. Elementy etické reflexe. Etika: vědecká disciplína praktické filosofie, která se systematicky a metodicky zabývá individuální a společnou lidskou praxí z hlediska morální kvality. 4. Teologická etika. Vztah mezi náboženstvím a etikou/morálkou: - autonomní – etika je na náboženství nezávislá, principy odvoditelné rozumem či zkušeností - heteronomní – morálka závisí na náboženských- heteronomní – morálka závisí na náboženských přesvědčeních, ne pouze na rozumu a zkušenosti - teonomní – morálka vychází se stejného zdroje jako náboženství. Pozitiva? Teologická etika. Teologická etika = etika v horizontu křesťanské víry, spojuje etiku s horizontem křesťanské víry a křesťanského života. / Etická reflexe, která pracuje na základě křesťanského poselství a křesťanské biblicky založené víry. Teologická etika = vědecká reflexe morálněmravního úsudku a jednání člověka v horizontu křesťanské víry, spojuje otázku smyslu jednání, mravního požadavku a základních podmínek vědecké reflexe s horizontem křesťanské víry a života. Teologická etika. Jaký specifický přínos má víra pro etickou reflexi? reprezentuje určitý pohled na člověka a svět; otevírá základní představu o tom, že a za jakýchotevírá základní představu o tom, že a za jakých předpokladů se může lidský život vydařit (solidarita, pomoc slabým); je uskutečňováním života, které umožňuje kritiku individuálního jednání nebo kritiku struktur stávajících společenských poměrů (nasazení za spravedlnost); orientuje pohled na konkrétní morální problémy a motivuje ke kritickému úsudku a jednání. Teologická etika. Proprium teologické etiky. vyznačuje se rozhodnutím pro osobu Ježíše Krista a pro porozumění člověku, které s tím jde ruku v ruce, a pro specifický horizont smyslu. Tyto oba momenty odlišují teologickou etiku od jiných etik.odlišují teologickou etiku od jiných etik. křesťanské chápání člověka: víra, že jsou lidé Bohem stvořeni a milováni a že je volá k zodpovědnosti za jejich jednání. Tím se formulují dvě podstatné charakteristiky člověka: rovnocennost (rovnoprávnost) a jedinečnost. Teologická etika. Proprium teologické etiky proto představuje: rozhodnutí pro osobu Ježíše Krista jako rozhodnutí pro určité chápání člověka (rovnost, jedinečnost); určitý horizont smyslu (Bůh volá jako stvořitel člověka k zodpovědnosti za tento svět). Teologická etika. Rozvinutí propria: Každý člověk je sám o sobě originální a nenahraditelný, ale není povýšen nad ostatní. Z tohoto chápání člověka a zaslíbené spásy vyrůstají opce jednání, jako jsou:jednání, jako jsou: solidarita člověka s člověkem, pomoc utlačovaným a slabým, ochrana lidské důstojnosti, zasazování se o spravedlnost, ochrana všeho živého a kritický odpor proti každé ideologii. Teologická etika. Etické implikace víry: Rozdělení víry na systematické výpovědi a etické důsledky? Nehumánní křesťanská etika?Nehumánní křesťanská etika? Bůh lásky – kategorický imperativ lásky Boží etika paradigmatem lidské etiky Teologická etika. Význam křesťanské víry pro křesťanskou mravnost: Ježíšovo poselství o Božím království jako měřítko křesťanského jednání. Role Ježíšova působení pro mravní jednání.Role Ježíšova působení pro mravní jednání. Role křesťanské víry v teologicko-etické reflexi: Motivovat k mravnímu jednání, orientovat ho a orientovat v něm a korigovat jej. Teologická etika. Shrnutí: TE reflektuje jednání za nároku víry (pod nárokem evangelia). Ten se konstituuje ne skrze specifické normativní směrnice, ale prostřednictvím rozhodnutí pro osobu Ježíše Krista.pro osobu Ježíše Krista. TE se ptá na dobrý život a správné jednání v perspektivě křesťanské víry a promýšlí důsledky pro tento život. Ty plynou z toho, že se otázka po jeho posledním cíli zodpovídá ve světle určité představy o lidském naplnění, a sice představy převzaté z biblického zjevení (sebesdělení Boha lidem lidským způsobem a lidmi hlásaným). Případné otázky, konzultace, dodatečné informace na sirka@jabok.cz