\\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png EVANGELIUM PODLE LUKÁŠE BIBLISTIKA, 9. PŘEDNÁŠKA \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png ÚVOD •Jedním ze znaků západní společnosti, majících svůj kořen v Lukášově práci, je její organizace v závislosti na církevním roce. •Církevní rok je rokem uspořádaným podle Lukášova díla – Evangelia a Skutků apoštolů. •Chceme-li hledat naše kořeny a obhájit je např. vůči muslimům, můžeme se inspirovat například i zde. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Lk 4,16-22, PROGAMOVÁ PASÁŽ •16 Přišel do Nazareta, kde vyrostl. Podle svého obyčeje vešel v sobotní den do synagógy a povstal, aby četl z Písma. •17 Podali mu knihu proroka Izaiáše; otevřel ji a nalezl místo, kde je psáno: \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png •18 'Duch Hospodinův jest nade mnou; •proto mne pomazal, •abych přinesl chudým radostnou zvěst; •poslal mne, •abych vyhlásil zajatcům propuštění •a slepým vrácení zraku, •abych propustil zdeptané na svobodu, •19 abych vyhlásil léto milosti Hospodinovy.' \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png •20 Pak zavřel knihu, dal ji sluhovi a posadil se; a oči všech v synagóze byly na něj upřeny. •21 Promluvil k nim: "Dnes se splnilo toto Písmo, které jste právě slyšeli." •22 Všichni mu přisvědčovali a divili se slovům milosti, vycházejícím z jeho úst. A říkali: "Což to není syn Josefův?" • • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png AUTOR, DOBA A MÍSTO VZNIKU •Tradice: Pavlův spolupracovník, lékař •Biblistika: řecky hovořící pohanokřesťan •Vznik roku 80-85 (Sk kolem roku 90) •Mimo Palestinu v helénistické oblasti st_luke \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png STYL EVANGELIA •Dobrá řečtina, styl •Text pro pohanokřesťany •Prameny: Mk, Q, vlastní (malá a velká vsuvka) •Vypráví v literárně poetickém stylu a na vysoké úrovni virgin \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png STRUKTURA EVANGELIA •1) Předmluva 1,1-4 •2) Vyprávění o Ježíšově původu 1,5 – 2,52 •3) Příprava a Ježíšovo působení v Galileji (4,1 – 9,50) •4) Cesta do Jeruzaléma (9,51 – 19,27) •5) Ježíšova činnost v Jeruzalémě • (19,28 – 21,38) •6) Ježíšovo utrpení, smrt a vzkříšení • (20,1 – 24,53) \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png TEOLOGIE EVANGELIA •a) dějiny jako dějiny spásy •b) christologie evanglia •c) církev •d) „konec časů“: čas Ducha •e) Ježíš – zjevení Božího milosrdenství \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png A) DĚJINY JAKO DĚJINY SPÁSY •Lukáš Ježíšovu událost zařazuje do dějin světa •V dějinách se odvíjí Boží plán spásy •Dvojdílo evangelia a Skutků apoštolů •„Dnešek období spásy“ st_luke \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png B) CHRISTOLOGIE EVANGLIA •Ježíš – Spasitel chudých •Pastýři •Ženy •Chudí (materiálně i morálně) 5vault4 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png C) CÍRKEV •Církev pokračování pravého Izraele •Symbolem pravého Izraele je chrám •Církev jako pravá pokračovatelka synagogy •Křesťanská víra naplněním víry Izraele st_luke \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png D) „KONEC ČASŮ“: ČAS DUCHA •Hlavní problém: zpoždění Kristova příchodu •U Lk tedy období Ducha, který vede církev 1701grec \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png E) JEŽÍŠ – ZJEVENÍ BOŽÍHO MILOSRDENSTVÍ •Lk 4,14-40: dnes se splnilo toto Písmo •Boží spása skutečností •„Milostivé léto“ •Ježíš je „Boží dobrotou a láskou k lidem“ (srov. Tt 3,4) •Vše lze vyčíst z toho, jak Ježíš jedná s lidmi na okraji společnosti st_luke \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png ZÁVĚR •S Lukášovým evangeliem se velmi často setkáváme ve výtvarném umění. Ono je jednou z cest porozumění kořenům naší společnosti, ovšem bez znalosti evangelia se jeho poselství může stát nesrozumitelným. I zde se před čtenářem, který chce pochopit sám sebe a dobu v prostoru, ve kterém žije, může otevřít úžasná perspektiva. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png PŘÍKLAD TEXTU: JEŽÍŠ A HŘÍŠNICE, Lk 7,36-50 • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png •7 36 Jeden z farizeů pozval Ježíše k jídlu. • Vešel tedy do domu toho farizea a posadil se ke stolu. •37 V tom městě byla žena hříšnice. • Jakmile se dověděla, že Ježíš je u stolu v domě farizeově, • přišla s alabastrovou nádobkou vzácného oleje, •38 s pláčem přistoupila zezadu k jeho nohám, • začala mu je smáčet slzami a otírat svými vlasy, líbala je a mazala vzácným olejem. • • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png •39 Když to spatřil farizeus, který ho pozval, řekl si v duchu: • "Kdyby to byl prorok, musel by poznat, co to je za ženu, která se ho dotýká, že je to hříšnice." •40 Ježíš mu na to řekl: "Šimone, chci ti něco povědět." • On řekl: "Pověz, Mistře!" – •41 "Jeden věřitel měl dva dlužníky. První byl dlužen pět set denárů, druhý padesát. •42 Když neměli čím splatit dluh, odpustil oběma. • Který z nich ho bude mít raději?" •43 Šimon mu odpověděl: "Mám za to, že ten, kterému odpustil víc." \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png • Řekl mu: "Správně jsi usoudil!" •44 Pak se obrátil k ženě a řekl Šimonovi: "Pohleď na tu ženu! • Vešel jsem do tvého domu, ale vodu na nohy jsi mi nepodal, ona však skropila mé nohy slzami a otřela je svými vlasy. 45 Nepolíbil jsi mne, ale ona od té chvíle, co jsem vešel, nepřestala líbat mé nohy. 46 Nepomazal jsi mou hlavu olejem, ona však vzácným olejem pomazala mé nohy. •47 Proto ti pravím: Její mnohé hříchy jsou jí odpuštěny, protože projevila velikou lásku. Komu se málo odpouští, málo miluje." • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png •48 Řekl jí: "Jsou ti odpuštěny hříchy." •49 Ti, kteří s ním byli u stolu, si začali říkat: • "Kdo to jen je, že dokonce odpouští hříchy?" •50 A řekl ženě: "Tvá víra tě zachránila, jdi v pokoji!" \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KONTEXT •Vzdálený •„malá vsuvka“; od Lk 4,16nn ukázán program Lk Ježíše podle Mk, až po kombinaci s Q, kde hlavním tématem Ježíšovo milosrdenství a identita Spasitele chudých •Blízký – srov. 7,29-30 a 7,34 • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png VÝKLAD •Úvod •- konkrétní příklad řečeného v 7,29-30.34 -hlavní překážkou farizeje: spravedlnost, „žádné dluhy“ vůči Bohu… -jedná se o kompozici, nikoli o kroniku skutečného příběhu \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png VÝKLAD •v.36 Jeden z farizeů pozval Ježíše k jídlu. Vešel tedy do domu toho farizea a posadil se ke stolu. -Kontext pro uvedení hovoru -Farizej: význačná osobnost, Ježíše ctí -Scéna literárně vytvořena jako prostor pro diskuzi o typických tématech farizejské nauky • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png •v.37 V tom městě byla žena hříšnice. Jakmile se dověděla, že Ježíš je u stolu v domě farizeově, přišla s alabastrovou nádobkou vzácného oleje -„a hle“: na scénu uvedena známá hříšnice -Jak se tam dostala?... -Dřívější zkušenost s odpuštěním -Nádoba oleje: dá smysl následnému jednání ženy (překypující láska) \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png •v.39 s pláčem přistoupila zezadu k jeho nohám, začala mu je smáčet slzami a otírat svými vlasy, líbala je a mazala vzácným olejem. -Dojemný popis -Vděčnost, radost, láska bez hranic (viz rozpuštěné vlasy…) -Nohy, slzy, vlasy, polibky: úcta a pokora -Ježíš si to nechá líbit… -Projev znečištění ze strany ženy je pro Ježíše opakem – přijetí s společenství \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png •v.39-40 Když to spatřil farizeus, který ho pozval, řekl si v duchu: "Kdyby to byl prorok, musel by poznat, co to je za ženu, která se ho dotýká, že je to hříšnice." 40 Ježíš mu na to řekl: "Šimone, chci ti něco povědět." On řekl: "Pověz, Mistře!„ -Farizej jistě neporušil pravidla pohostinnosti; Ježíše omlouvá, ale diskvalifikuje -Jako prorok by měl být (1) jasnozřivý a (2) měl by zachovávat Boží zákony -Ježíš ukazuje, že (1) je jasnozřivý a (2) má zcela jinou náboženskou koncepci, jak ukáže následné podobenství \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png •v.41-42 "Jeden věřitel měl dva dlužníky. První byl dlužen pět set denárů, druhý padesát. 42 Když neměli čím splatit dluh, odpustil oběma. Který z nich ho bude mít raději?" -Podobenství neodpovídá problematice farizeje, ale interpretuje ženino chování -Situace 2 dlužníků: v Ježíšově vidění každý je dlužníkem před Bohem -Odpuštění dluhů: novost NZ; Bůh jako Bůh odpouštějící -Ježíš zve farizeje, aby se podíval pohledem ženy a odhalil, že ona na rozdíl od něj učinila osobní zkušenost Boží dobroty, z čehož její postoj pramení \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png •v.43 Šimon mu odpověděl: "Mám za to, že ten, kterému odpustil víc." Řekl mu: "Správně jsi usoudil!„ -Šimonova odpověď je diplomatická… -Pochopil, kam jej Ježíš chtěl zavést \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png •v.44-46 44 Pak se obrátil k ženě a řekl Šimonovi: "Pohleď na tu ženu! Vešel jsem do tvého domu, ale vodu na nohy jsi mi nepodal, ona však skropila mé nohy slzami a otřela je svými vlasy. 45 Nepolíbil jsi mne, ale ona od té chvíle, co jsem vešel, nepřestala líbat mé nohy. 46 Nepomazal jsi mou hlavu olejem, ona však vzácným olejem pomazala mé nohy. -Gesto ženiny lásky jako konkrétní aplikace podobenství -Šimon se neprovinil proti pohostinnosti, ale scházelo mu ženino „něco navíc“ (znak obrácení a přijetí, láska) -vv.44-46 interpretují vyprávění vv.37-39 ve světle podobenství vv.41-42; navíc srov. vv.29-30 pro kontrast mezi ženou a farizejem \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png •v.47 Proto ti pravím: Její mnohé hříchy jsou jí odpuštěny, protože projevila velikou lásku. Komu se málo odpouští, málo miluje. -Antitetická formulace by měla vypadat takto: • „Komu je odpuštěno hodně, miluje hodně; • komu je odpuštěno málo, miluje málo.“ -Podobenství odpovídá jen 2. řádek: láska, kterou žena projevila, je důvodem odpuštění; perspektiva v.47b) je odlišná: láska, kterou žena projevila, je znamením a následkem Božího odpuštění, kterého se jí dostalo předtím. -Jak vyřešit rozpor mezi 47a a 47b? (nejprv láska, pak odpuštění? Nebo naopak?) \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png •Řešení je možné ve dvou směrech: 1)Sladit 47a s kontextem (a tedy i se 47b): řecké hoti chápat takto: „jsou jí odpuštěny hříchy, protože milovala hodně“ 2)Chápat hoti ve smyslu příčiny: „jsou jí odpuštěny hříchy, a proto milovala hodně“; pak je tento verš 47a pozdějším dodatkem a chce být výzvou: jestli má být dosažené odpuštění smysluplné, musí být živeno životem v lásce (srov. Otčenáš Lk 11,4). \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png •v.48-49 48 Řekl jí: "Jsou ti odpuštěny hříchy." 49 Ti, kteří s ním byli u stolu, si začali říkat: "Kdo to jen je, že dokonce odpouští hříchy?„ •Ježíšova slova ve v.48 ujišťují o odpuštění, ale podle logiky podobenství se jí ho dostalo už předtím •Reakce ve v.49 však ukazuje, že se jí odpuštění dostává až nyní; to proto, aby se mohla vznést otázka: „Kdo to je?“ •Každý čtenář si má odpovědět sám… \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png •v.50 A řekl ženě: "Tvá víra tě zachránila, jdi v pokoji!" -Stereotypní závěr synoptických uzdravení… -Uzdravuje víra nebo láska? Víra: naprostá důvěra v Ježíšovu spásonosnou moc, otevřenost vůči Božímu odpuštění, které Ježíš komunikuje, a nikoli víra v jeho léčitelství -„pokoj“ – SZ „plnost“ (Ez 34,25-29; Ž 29,11…) • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png ZÁVĚR •Lk chtěl ilustrovat tvrzení 7,29-30.34 a konkrétním příkladem uzavřít sekci Kapitoly 7, jejímž hlavním tématem je Ježíšovo svědectví o sobě a Janu Křtiteli v jejich vztahu k Božímu plánu spásy. •Pro aplikaci 2 důležité momenty: důležitost zkušenosti s Boží láskou; důležitost motivace ženy i Ježíše v jejich postojích