\\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png JAKÝ JE VLASTNĚ BŮH STARÉHO ZÁKONA? BIBLISTIKA, 6. PŘEDNÁŠKA \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png ÚVOD •Co je nejdůležitější hodnotou, kterou v Bibli můžeme najít? •Z časových důvodů pomineme proroky i sapienciální literaturu •Židovské zákony ukazují, co je nejdůležitější hodnotou židovského národa •Nejdůležitější hodnoty jsou dány obrazem Boha, kterého společnost uctívá •U Židů život, u Babylóňanů, např., majetek… (což souvisí s tím, co bude po smrti) \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png ÚŽASNĚ HUMÁNNÍ SOCIÁLNÍ ŘÁD (Ex 21; Dt 15) •Kniha smlouvy (Ex 21-23): vdovy, sirotci, cizinci, chudí, otroci… •Otroctví •Obecně •V Izraeli •Vazba na Hospodina vede k sociálním opatřením •Jubilejní rok •Kritika proroků, např. Jr 34,8-22 slaves_waiting_for_sale \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png „NEBUDEŠ UTISKOVAT CIZINCE“ (Ex 23,9; Lv 19,33n aj.) •Izrael – vyvolený lid, s minulostí v otroctví •Kniha smlouvy, Zákon svatosti – láska i k cizincům •Pravidla chování vůči cizincům •„Jsem zde na zemi • jenom hostem“ • slaves \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png „OKO ZA OKO, ZUB ZA ZUB“ (Ex 21,22-27; Lv 24,19-20) •„Oko za oko“ = SZ? •Zákon krevní msty •Za zranění finanční odškodnění – pokrok vůči zákonu msty •Instituce Krevního mstitele •Pomsta v Žalmech a v jiných textech SZ •Z těchto zákonů je vidět, jaký je Bůh Izraele… images \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png JAKÝ BŮH IZRAELE NENÍ… •„Je-li Bůh všemohoucí, může stvořit kámen, který sám neuzvedne?“ •A je-li vševědoucí, proč volá na Adama ,Kde jsi?‘ (Gn 3,9)?“ •Aristoteles: „Je-li Bůh, pak musí být jen jeden, a musí být všemohoucí, vševědoucí a všudypřítomný.“ •Je Jiným, sami od sebe o něm nemůžeme říci nic, je „čtvrtý rozměr“. •Jedinou šancí, jak Boha poznat, je to, že on sám do našeho smyslového světa vstoupí, že se nám „zjeví“. •Malé opakování na konec pojednání o SZ: Ex 20; Ex 3; Ex 34 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Ex 20, BŮH ŽÁRLIVĚ MILUJÍCÍ JE BOHEM „SPRAVEDLIVÝM“? •„Bůh vyhlásil všechna tato slova: Já jsem Hospodin, tvůj Bůh; já jsem tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví“ (Ex 20,1-2) (…) „Nebudeš mít jiného boha mimo mne…“ (Ex 20,3) •„Nezobrazíš si Boha zpodobením ničeho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí. Nebudeš se ničemu takovému klanět, ani tomu sloužit. Já jsem Hospodin, tvůj Bůh, Bůh žárlivě milující.“ (Ex 20,4-5) •aN"ëq; laeä ‘^yh,’l{a/ hw"Ühy> ykiúnOa'¥ \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png aN"ëq; laeä ‘^yh,’l{a/ hw"Ühy> ykiúnOa'¥ •„Já jsem Hospodin, tvůj Bůh, Bůh žárlivě milující.“ (Ex 20,5; zde doslova „žárlivý“, stejně tak Dt 5,9 ve 2. verzi Desatera) •Nebudeš se klanět jinému bohu, protože Hospodin, jehož jméno je Žárlivý, je Bůh žárlivě milující. (Ex 34,14) •za to, že horlil pro svého Boha (Nu 25,13) •Hospodin, tvůj Bůh, je oheň sžírající, Bůh žárlivě milující (Dt 4,24) •Nesmíte chodit za jinými bohy z božstev těch národů, které jsou kolem vás, neboť uprostřed tebe je Bůh žárlivě milující, Hospodin, tvůj Bůh. (Dt 6,14-15) •"Velice jsem horlil pro Hospodina, Boha zástupů“ (1Kr 19,10.14) \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png „NEBUDEŠ MÍT JINÉHO BOHA MIMO MNE…“ (Ex 20,3) •Slova na Sinaji jsou cestou ke svobodě, jejím základem je obraz Boha, který je „kanná“, „žárlivý“, tedy milující s jedinečným nárokem •Jakýkoli jiný Bůh je modla, např. „Bůh spravedlivý“… (Spravedlivý Bůh – „spravedliví“ lidé) • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Ex 3, BŮH, KTERÝ SE ZJEVIL MOJŽÍŠOVI •„JSEM, KTERÝ JSEM,“ říká Bůh Mojžíšovi na otázku po svém jménu z hořícího keře (Ex 3,14). To se však příliš neliší od toho, co říká Aristoteles. •Bůh ale pokračuje: „Jsem Hospodin, Bůh vašich otců, Bůh Abrahámův, Bůh Izákův a Bůh Jákobův, to je navěky mé jméno.“ •„Jsem, který jsem pro tebe, jsem bytím pro tebe, mou podstatou je to, že jsem pro tebe.“ •Bůh je tedy Velkorysost, Dávání a Nečekání zpět. Synonymem velkorysosti, tedy dávání, které nechce nic vracet, je např. milosrdenství, odpuštění, nebo prostě milost, jak uvidíme dál… \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Ex 34,6, „KRÉDO IZRAELE“ •Kontext: Mojžíš již nemůže dál, chce vidět Hospodina… •Když Hospodin kolem něho přecházel, zavolal: „Hospodin, Bůh plný slitování a milostivý, nejvýš milosrdný a věrný“ (Ex 34,6) •!WN=x;w> ~Wxßr: laeî hw"ëhy> hw"åhy> èar"q.YIw: éwyn"P'-l[; hw"ïhy> rbo’[]Y:w: •`tm,(a/w< ds,x,î-br:w> ~yIP:ßa; %r ~yIP:ßa; %r ~Wxßr: laeî hw"ëhy> hw"åhy> •Ex 34,6 (LXX) ku,rioj o` qeo.j oivkti,rmwn kai. evleh,mwn makro,qumoj kai. polue,leoj kai. avlhqino.j •Ex 34,6 (CEP) Hospodin, Bůh plný slitování a milostivý, nejvýš milosrdný a věrný •Jednorozený Syn, plný milosti a pravdy (plh,rhj ca,ritoj kai. avlhqei,aj)(…) Z jeho plnosti jsme byli obdarováni my všichni milostí za milostí (ca,rin avnti. ca,ritoj). 17 Neboť Zákon byl dán skrze Mojžíše, milost a pravda se stala skrze Ježíše Krista (ca,rij kai. h` avlh,qeia dia. VIhsou/ Cristou/ evge,neto). 18 Boha nikdy nikdo neviděl; jednorozený Syn, který je v náruči (eivj to.n ko,lpon) Otcově, nám o něm řekl (J 1,14.16-18) \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png ZNOVU: KDO JE ČLOVĚK? •„I vytvořil Hospodin Bůh člověka, prach ze země, a vdechl mu v chřípí dech života. Tak se stal člověk živou duší.“ (Gn 2,7) •Každý člověk má v sobě Boží dech, dech toho, jehož podstatou je býti pro nás, jehož podstatou je dávání •Sv. Augustin: „Stvořil jsi nás pro sebe, a nepokojné je srdce naše, dokud nespočine v Tobě.“ •Srdce každého člověka touží po Bohu, a je tedy iluzorní rozdělovat lidi na věřící a nevěřící •Lidé „nevěřící“ jen odmítají představu, kterou si o Bohu (možná na základě představy lidí „věřících“) udělali. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png JEDEN DŮSLEDEK: CO JE MILOSRDENSTVÍ? •Je-li Bůh takový, jak jsme si jej popsali, pak milosrdenství je principem, na kterém stojí celý Bohem stvořený vesmír •Bůh je světu jako slunce… •U2, „Grace“, princip milosti je něco jiného, než princip karmy, je víc •Milosrdenství je konstitutivní prvek lidského ducha, Ježíš je vtělením milosrdenství, je „krédem Izraele“ (Ex 34,6), které se stalo tělem. •Co je milosrdenství? Viz Podobenství o Samařanovi (L 10,30-37): „vidět, být pohnut soucitem, jednat“, neboli „BÝT BLIŽNÍM“ \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png ZÁVĚR •Základním poselstvím o Bohu SZ je toto: •Bůh SZ je Otcem Ježíše Krista. Je Velkorysost, Milosrdenství, Milost, Dávání, Láska, Život. •Jeho zjevením in persona je Ježíš, který za svůj obraz o Bohu zemřel. •Bůh Ježíšův obraz o sobě potvrdil vzkříšením. •Ježíš se stal cestou pro člověka, Boží obraz. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png U2 „GRACE“ •Grace, she takes the blame She covers the shame Removes the stain It could be her name Grace... It's a name for a girl It's also a thought that, changed the world And when she walks on the street You can hear the strings Grace finds goodness in everything \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png •Grace, she's got the walk Not on a ramp or on chalk She's got the time to talk She travels outside of karma, karma She travels outside... of karma When she goes to work, you can hear the strings Grace finds beauty in everything \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png •Grace... She carries a world on her hips No champagne flute for her lips No twirls or skips between her fingertips She carries a pearl in perfect condition What once was hurt What once was friction What left a mark No longer stings... Because Grace makes beauty Out of ugly things \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png GRACE FINDS BEAUTY IN EVERYTHING