"Kultura nejen konzervuje, nýbrž i odcizuje. Patří k ní i piekračováni hranic, zvědavost na cizí, vypořádání se s ním, soutěž, odpovědi na výzvy zvenčí. II (B. Loewenstein: My a ti druzí, s. 68) ETNICKÉ STEREOTYPY A STUDUJÍCÍ MLÁDEŽ Denisa Drabinová 1. Úvod Nezbytným vymezením sociální skupiny, jejímiž příslušníky jsme (a jimiž se cítíme být), od společenství jiných je bipolární označení "my", "naše" a "oni", "cizí", tedy rozlišení toho, v čem je naše kultura jiná než kultury ostatní. V průběhu lidské historie existovalo množství nejrůznějších symbolů, značek, určujících hranice jednotlivých skupin. Takovéto symboly představují v jistém ohledu také etnické stereotypy, jejichž genezí, funkcí a charakteristickými znaky se budeme v naší práci zabývat. Komplexní pohled na sociální stereotypy jako předmět vědeckého zkoumání vyžaduje interdisciplinární přístup, slučující aspekty filozofické, psychologické, sociologické, etologické, kulturně antropologické, historické, politologické, lingvistické atd. Z tohoto pohledu byl koncipován grantový projekt "Školní výuka dějepisu a překonávání stereotypních obrazů sousedních národů u české mládeže" financovaný . GA ČR (č.406/98/0637), jehož cílem je postihnout tuto problematiku co nejplastičtěji a pokusit se o syntézu hlavních přístupů - historického, psychologického a sociologického využitím spolupráce studentů katedry historie a katedry psychologie a SOciálnípráce Filozofické fakulty Ostravské univerzity pod vedením doc. PhDr. Blaženy Gracové, CSc. Ústředním tématem jedné z částí grantového projektu je kromě zpracování nejnOvější odborné literatury pojednávající o sociálních stereotypech (jedná se o práce převážně zahraničních - německých a polských autorů) realizace výzkumu heterostereotypu Poláka, Slováka, Rakušana, Němce a Mad'ara u české mládeže. ak Sledujeme rozdíly v stereotypním pohledu na příslušníky sousedních národů jed- 11 mezi žáky základních škol a studenty gymnázií, jednak mezi skupinami e p?ndentů z různých regionů České republiky. Všímáme si rovněž samotné pohotovostí k stereotypnímu vnímání (kvantitativní hledisko) a emocionáiního ladění těchto stereotypů (kvalitativní hledisko). h Vzhledem ke skutečnosti, že máme k dispozici výsledky obdobných výzkumů eterostereotypů sousedních národů, prováděných v předchozích letech, a aktuální výzkum autostereotypu Čecha, uskutečněný paralelně s průzkumem naším, budeme se v následujících kapitolách věnovat srovnání námi získaných údajů také s těmito výsledky. 2. Teoretická východiska 2.1. Terminologické vymezení 2.1.1. Definice stereotypu Adjektivum stereotypní běžně užíváme ve spojeních jako stereotypní činnost, stereotypní názor apod., označuje něco neměnného, strnulého. Slovo stereotyp pochází z řečtiny (přeloženo: silný, pevný, masivní) a od konce 19. století se stereotypií označuje technika zhotovování tiskových desek (stereotypů) v tiskařském řemesle. Stereotypy jakožto mechanismy lidského vnímání se poprvé zabývá americký publicista Walter Lippmann ve své studii o masové komunikaci .Public Opinion" (1922) a stereotypem nazývá "jakékoliv zaujaté mínění, které se může vztahovat kjednotlivci, věcem, sociálním skupinám, politické situaci, společenským procesům atd ... J V jeho pojetí stereotyp v podstatě splývá s předsudkem. Rovněž Gordon Allport (1954) se ve svém díle "Nature of Prejudice" věnuje problematice terminologické: "stereotyp je silné přesvědčení, související s kategorií, s níž však nenl identický. Je spíše trvalou představou, jež kategorii provází '."2 Jako specifický případ kategorizace - chybné soudy o členech vlastní a cizí skupiny - charakterizuje stereotyp také britský sociální psycholog Henri Tajfe1.3 Německá lingvistka Uta Quasthoff (1973) vychází z dřívějších poznatků psychologie osobnosti, sociální psychologie a sociologie a nahlíží na stereotyp z hl.ediska j~kov~dného. Sociální. psycholo~ie dle autorky umístila stereotypy do rovmy vědome, aniž by však analyticky odděhla vědomí a vyjádření: .Navrhuji nazývat stereotypem verbální formu vyjadřující přesvědčení, vztohujicí se k sociálním skupinám. Stereotyp má logickou formu soudu, jenž neoprávněně, zjec::lOdušujícím I Lippmann, W.: Public Opinion. New York 1922. 2 Al1port chá~e kategorii jako pojem nadřazený skupině elementů (např. jednotlivé domy), které zahrnuji kombinaci vlastnosti, na jejichž základě jsou elementy ke kategorii rřiř~zovány (všechny dom~).. . . Tajfel, H.: Gruppenkonflikr und Vorurteil, Entstehung und Funktion sozialer Stereotypen. (Bern-Stuttgart- Wien) 1982, s. 43. 6 7 /izujícím způsobem přisuzuje skupině osob určité vlastnosti či způsoby uenera . I ,. k x ••4 a o , , Lingvisticky Je popsate ny ja o ve/a. c/rOvant. Stereotyp je tedy nejčastěj i chápán jako: a) přesvědčení b)soud c) obrazná představa Na 2. interdisciplinární konferenci k problematice stereotypů v Bad Homburgu e 1985 vycházeli zúčastnění historikové z definice Quasthoff-Hartmannové, v roc b '(·k I· d b'I í) v k .rozšířili ji však navíc o stereotypy o razne nt o IVte y pouze ver a 111 ,napr. ankatury. I h I L ik holozi "Psycholog J. Schenk zpracova es o stereotyp v " eXI onu psyc o ogie (1991) následovně: ..Stereotyp'!e mín~n~ o třídě in~i~idu~, sf;uJJ.,inči ob!ek~li, které nevychází z nového hodnoceni jednotlivych fenoménů, nybrz piedstavuje sablonovité způsoby vnimánl a usuzování ." 5 Naproti tomu W. J. Koschnick (1993) ve svém slovníku sociologických pojmů zužuje pojetí stereotypu pouze na sociální skupiny." K. Borowczyk píše: "Stereotyp je Specifická projekce skutečnosti, založená na bezprostřední zkušenosti, vědaJakož i systém hodnocení utvářený kulturně a vycházející z psychických dispozic. " V Geistově "Sociologickém slovníku" je stereotyp pojat jako "komplex představ, které mají příslušníci určitých skupin o sobě samých (autostereotyp) nebo o příslušnících jiných skupin (heterostereotyp). V prvním případě převládají pozitivní, ve druhém negativní stereotypy. Stereotypy etnických skupin mnohdy vznikly jako poměrně rychlé, neuvážené a empirii nepodlcžené zobecnění chování a jednání některého z členů národa. Zjednodušují a často zkreslují skutečnost. I když nejsou zcela strnulé, vykazují značnou setrvačnost a konzervativnost a přetrvávají ; ve změněných podmínkách. ,,8 Výše uvedený přehled definic naznačuje, že pojem stereotyp je chápán v nejrůznějších souvislostech. Vedle pojetí psychologického, sociologického či lingvistického vznikají rovněž práce historické, politologické, etnologické, antropologické, které přinášejí další pohledy na problematiku stereotypů. 4 Quasthoff, U.: Soziales Vorurteil und Kommunikation. Eine sprachwissenschaftliche t-na1yse des Stereotyps. Frankfurt am Main 1973, s. 27-28. Lexikon der Psychologie. (Hrg. Arnold, W., Eysenck, J., Meil, R.) 3. Bd., Freiburg -Basel ; Wien 1991, s. 2210. Koschnick, W. J.: Standard Dictionary of the Social Sciences. 2. Bd., Munchen 1993, s. 16307 • Borowczyk, K.: Przezwyciezanie upzedzeň i zmiana stereotyp6w etnnicznych rnlodziezy ~zkól poznanskich w warunkach demokratyzacji zycia spoleczncgo. In: W kregu mit6w ~stereotyp6w, Poznaň-Toruň 1993, s. 53. Geist, B.: Sociologický slovník. 1992, s. 318-319,452-455. 2.1.2. Stereotyp a prototyp Termíny klišé, piedsudek, nepřátelský obraz, prototyp a stereotyp jsou užívány často jako synonyma bez důkladnějšího pojmového rozlišení. Pojmy stereotyp i prototyp se zpravidla označuje něco typického. S rozvojem kognitivní lingvistiky (psycholingvistiky) ve 20. letech vznikají zajímavé úvahy také v této oblasti. Eleanor Roschová uvádí: "Prototyp ve smyslu dobrého příkladu sestává z komplexu prvků, z nichž ládný není bezpodmínečně nutný, a přesto je komplex dostačující pro vymezení celé kategorie. '" Prvky kategorie mají rozdílný status ve smyslu lepších či horších příkladů pro onu kategorii. ,,9 Obě kategorie, stereotyp i prototyp, připouštějí výjimky. Například: "ČeJky jsou pěkné ... - "Je ČeJka ale je ošklivá. " (nesmyslné by naopak bylo: "Je Češka, ale je pěkná. "). . St~reotyp. i prototyp)sou zobecněním, které bud' zcela nebo alespoň částečně odporuje realitě. Hlavní rozdíl mezi těmito příbuznými pojmy spočívá podle G. Hentschela v tom, že stereotyp zahrnuje emocionálně hodnotící komponenty: "Stereotyp je (potenciální či reálné) ulití prototypni kategorie s aktualizací nikoliv lJez~ytných ~"!oc!~nálně h.?dnotících vlastností této kategorie. ,,10 Například: prototyp. "Ital~ve led! spage? ,stereotyp: "Italové jsou požirači špaget. " (emocionální ~barvem). ,Pr~tl takov~muto, konstatování lze ovšem namítnout, že také emocionalně ~eutralm sou~ m~že být stereo~pem. Rozlišení mezi prototypem a stereotyp~m ~e ted! mo~e ,sp~še v konkrétním kontextu a jedná se spíše o jemné nuance spojené se sémantickými konotacemi. 2.1.3. Stereotyp a předsudek Zmínil.i jsmey se, že již Lippmannova definice z roku 1922 se blíží k chápání stereotypu J,ako predsudk~: Francouzská lingvistka Sylvaine Marandonová II poukazuje .na, vyznamovou příbuznost obou pojmů s tím, že předsudek je silněji emocionálně zabarven než spíše neutrální stereotyp. y • Henri ~ajf:I~2 uvádí následující příklad: předsudek: "Nesnáším Němce. " vyjad~uJe postoj vučI.,s~ciální skupině, stereotyp: .iNěmci jsou agresivní. " vyvolává predstavu vztahujícl se k vlastnostem či způsobům chování sociální skupiny. 9. He~ts~hel. G.: Stereotyp und ~rot~typ: Oberlegungen zur begriff1ichen Abgrenzung vom linguistischen Standpunkt. In: Historische Stereotypenforschung Oldenburg 1995 s 15-16 10 Tamtéž, s. 35. '. . . II Exner, G.: Karikaturen als Quellen der historischen Stereotypenforschung Wien 1995 s. 15. . . 12 Tamtéž. 8 Allportl3 doplňuje Tajfla tvrzením, že stereotypy slouží k odůvodnění a OOrdon dlnění předsudku: "Nesnáším Němce, protože jsou agresivní. II osp~e Peuckertl4 zdůr~uje af~ktivně-emocion,ální dimenzi předsu~ku. protikladu k gnitivní (orientačm) funkci stereotypu. S tímto názorem polemizuje B. Six", ~:bO~předsudek zahrnuje také složky kognitivní a naopak stereotyp obsahuje prvky afe~~:~o práci se přidržíme rozlišení uváděného H. Tajflem a G. Allportem, po'f ajícího stereotyp jako představu nebo obraz sociální skupiny a předsudek jako ~toj více či méně vystavěný na základě tohoto obrazu. 2.2. Hlavní znaky stereotypu Z přehledu základních definic stereotypu (viz kapitola 2.1.1.) je zřejmé, že tyto (v rozdílné míře) přinášejí výčet charakteristických znaků a vlastností stereotypu. Pokusili jsme se shrnout nejzákladnější znaky, které uvádí většina autorů. Opírat se budeme o užší vymezení stereotypu jako mechanismu vnímání sociálních skupin (sociální stereotyp). a) Generalizace Stereotypy často představují r.eoprávněnou generalizaci ojedinělých zkušeností, dojmů, které mohou být v rozporu se skutečností. Jsou nedokonalými soudy z psychologického hlediska se v procesu generalizace uplatňují chyby hodnocení, např. haló efekt, logická chyba atd. Negativní zkušenost s příslušníky jiné sociální skupiny (např. krádež) je zpravidla zobecněna a připisována kvalitám a schopnostem celé této skupiny, v případě kladné zkušenosti je příčina spatřována v okolnostech (vnější atribuce). b) Rezistence Stereotypy vykazují značnou odolnost vůči změnám i vůči protikladným osobním zkušenostem. Ačkoliv nejde o jev zcela statický (podléhají jisté reinterpretaci a rekonstrukci), je jeho proměnlivost dlouhodobou a obtížnou záležitostí. c) lracionalita Stereotyp je bud' zcela v rozporu se skutečností, nebo jí odpovídá pouze zčásti. Vždy se však jeví jako zcela pravdivý. d) Emocionální obsah Stereotypy jsou emocionálně podbarveny. Autostereotyp (stereotyp vlastní skupiny) zaujímá převážně kladné emocionálně hodnotící stanovisko, naproti tomu h~terostereotyp (stereotyp skupiny jiné) připisuje příslušníkům "cizí" sociální skuPIny vlastnosti negativní a významově má blízko k předsudku." - 9 Silněji emocionálně zabarveny jsou etnické stereotypy v regionech přímého kontaktu sociálních skupin (např. na Těšínsku), se zvětšující se vzdáleností roste neutralita postojů. Důležitou roli přitom hraje vzájemné potýkání se v historii a současnosti (opakované konflikty, kriminalita atd.). d) Komplementarita Autostereotyp a heterostereotypy se často vzájemně doplňují. Pokládají-li například Češi Poláky za .mepoiádné nepoctivce", považují sami sebe za "pořádné a čestné ".17 e) Kulturně-společenský charakter Stereotypy odrážejí společenské jevy a jsou výrazem kolektivního myšlení. Vyvozují se z tradice, jsou přenášeny intergeneračně, motivace jejich utváření je společensky podmíněna. Mohou být jak součástí nereflektovaných lidových moudrostí, tak vykalkulovanými elementy ideologických systémů." f) Komičnost Mnohé stereotypy jsou komické. Protivník nebývá jen strašlivý, démonický, bývá mnohdy také směšný, hloupý, je ho možno snadno přelstít. Zesměšnění protivníka je taktickým tahem v konfliktu sociálních skupin. Stereotypy tak často nabývají podobu karikatur, nejrůznějších popěvků, objevují se v anekdotách a vtipech apod. g) Existuje bezprostřední souvislost mezi stereotypy a určitými sklony jedince k utváření rigidních emocionálních postojů vůči realitě. (viz kapitola 2.4.). 2.3. Funkce stereotypu Walter Líppmann" připisuje stereotypu dvě základní funkce: 1. psychickou - stereotypy představují předem dané obrazy, které jsou jednotlivci zprostředkovány kulturou a společností často dříve, než získá s objektem vlastní zkušenost, slouží k ekonomizaci poznávání světa ve smyslu a priori strukturovaného vnímání. Percepci komplexního světa napomáhají uspořádat přehledně a ekonomicky, 2. společenskou - stereotypy jsou užívány k obhajobě sociální pozice v nejširším slova smyslu. Dorota Piontek ve své studir" uvádí následující tři aspekty sociálních stereotypů: poznávací, emocionální a pragmatický. 16 Geist, B.: c.d., 318-319,452-455. 11 Jaworski, R.: Osteuropa als Gegenstand der historischen Stereotypenforschung. ln: Geschichte und Gesellschaft, 13. Jg., 1983, s. 73. 18 Geist, B.: c.d., 318-319. 19 Lippmann, W.: c.d. 10 -- 'vací funkce. Podobně jako u Lippmanna je stereotyp prostředkem ko.a) ~ozn~hopování reality. Řadí se zde rovněžfunkce komunikativní - stereotyp gnitIV?I~O; komunikačního aktu, bez ohledu na kvalitu (t.j. pravdivost) informace. je noslt~ e ocionální funkce. Jde jednak o funkci stabilizačni (upevnění ernocionálb) :jŮ posílení pocitu bezpečí), jednak racionalizační (slouží k potvrzení nich poSti lidského jednání), a dále funkci obrannou, jež souvisí s oběma předchos~~vnospředstavuje obranu vůči příslušníkům "cizí" sociální skupiny a jejich zlml a . d břl . d ' . š '"'ům ve smyslu "my Jsme o n, ti ruzi JSou patní . postoJ) Pragmatická funkce. Stereotypy jsou využívány k politické propagandě, je irni operováno podle konkrétních politických potřeb (rozlišení "přítel - nepřítel"). ;;:.eotypy se stávají podkladem a nástrojem ideologické argumentace, naopak 'd:ologie (každá ideologie má skupinový charakter) napomáhá vzniku a upevňování Itereotypních obrazů. Neopomenutelná je taktéž funkce integrační, protože stereo:Wy se stávají významným prvkem společenské integrace, vymezují vlastní skupinu, spojují její příslušníky v společně přijímané "my" v opozici vůči cizímu oni" a napomáhají ztotožnění se s postoji a hodnotami vlastní skupiny. " Z dalších autorů, zabývajících se funkcí sociálních stereotypů, jmenujme např. polského autora Z. Chlewiňského", který rozlišuje funkci orientace ve složitém společenském světě, upeviíování pocitu bezpečí, zachování předvídatelnosti, funkci manipulační a funkci kanalizace agrese, dále úvahy J. Bartmiňskéhor', zmiňujícího funkci predmětově-popisnou. subjektivně hodnotící, akceptující a kritickou. S. Marandonováf podtrhuje funkci orientační a psychologickou zdůrazněním rozdílu mezi utvářením a potvrzováním vlastní identity. 2.4. Faktory ovlivňující utváření stereotypu Mechanismus vzniku a upevňování stereotypu, jeho proměn v čase a postupné reinterpretace, je multifaktoriálně podmíněný a velice komplikovaný. Jen zřídka lze vysledovat celou genezi konkrétního stereotypu a pojmenovat všechny činitele, jež se na vývoji onoho stereotypu podílely. Přesto však můžeme konstatovat, že nejdůležitějšími skupinami faktoru v procesu utváření stereotypních obrazů jsou faktory psychologické a sociální. Mimo tyto můžeme zmínit také faktory fyziologické, přič~mž zohledníme především teorii 1.P. Pavlova, zahrnující fungování vyšší nervové čannosti. -~p-.-------------------------------------------------------, lontek, D.: Stereotyp: Geneza, cechy, funkcje. In: W kregu mit6w i stereotyp6w, 1993, ó>.35-40 21 • 22 BoksZéÚlski,J.: Stereotypy a kultura. Wroclaw 1997, s. 23. BartmilÍski, J.: Nasi sasiedzi W oczach student6w. In: Narody i stereotypy, Krak6w 1995, s.26023 • Exner, G.: c.d., s. 12. 11 Experimentální výzkumy" prokázaly, že tvoření dynami~kýc? stereotypu v centrálním nervovém systému je fyziologickou potřebou., Jakakol,lv ~m,~na, v: stavbě stereotypu je obtížná a je provázena značným nervovym "vysllemm , ~Imz je mj. vysvětlován jev trvalosti stereotypu, jeho odolnosti VŮ~,i~něnám. p~namlcké stereotypy automatizují mnoho činností člověka a usnadňuji jinak složité operace CNS v jeho interakci s vnějším prostředím. " .. , Psychologický aspekt v procesu stereotypie vyjadřuje podíl osobnosti a jejích individuálních rysů na způsobu, jakým konstruování stereotypu probíhá. Z psychologických teorií jsou na tuto problematiku aplikovány zejména tři následující koncepce. a) Teorie kognitivni disonance L. Festingera. Kognitivní disonance je definována jako" stav napěti, který vzniká tehdy, jestliže je jedinec konfrontován se dvěma poznávacími elementy (myšlenkami, názory ...), jež si navzájem odporuji .••25. Podle Festingera v takovémto případě vyvstává motivace redukovat onen rozpor, disonanci (nesoulad), vyvolávající psychický "diskomfort" (určitý stav napětí a úzkosti). Redukce může probíhat několikerým způsobem. V případě nemožnosti změnit rozporuplnou skutečnost dochází k emocionálnímu "uchopení" informace z vnějšího prostředí, která je přijímána selektivně v souvislosti se subjektivním přesvědčením člověka. Informace jsou často racionalizovány negací věrohodnosti a objektivity informačního zdroje apod. Jinou cestou redukce disonance je popření jednoho z kognitivních elementů (případně obou) či akceptace pouze těch elementů, které se shodují s osobními postoji daného jedince. Redukce disonance pak vede k interiorizaci soudů, vykazujících znaky stereotypu. Vztah redukce kognitivního "nesouladu" a stereotypu není jednostranný. Stereotyp je důsledkem redukce tohoto vnitřního konfliktu a sám se stává nositelem informace, jež může být postavena do protikladu k informaci jiné, odporující zvnitřnělému postoji. b) Teorie autoritativní osobnosti. Jedním z tvůrců této koncepce byl. Th. W. Adorno, který na základě výzkumů zjišťoval typické rysy osobnosti inklinující k vnímání vnějšího i vnitřního světa ve stereotypních kategoriích. Dospěl k závěru, že takovémuto typu osobnosti odpovídá osobnost autoritativní a osobnostní charakteristiky jako např. konformismus, nekritické přijímání autorit vlastní sociální skupiny, agresivita vůči těm, kteří porušují konvenční normy, nedostatek tolerance vůči slabým, sklony k neopodstatněnérnu kritizování, podezíravost. Autoritativní osobnost přejímá daná dogmata, "hotový" pohled na svět. Stereotyp se zde stává prostředkem vnímání reality" c) Teorie frustrace a agrese. Život autoritativní osobnosti často provází frustrace a agrese. J. Dollard27 upozorňuje na nutnost saturace potřeb biologických 24 Piontek, D.: c.d., s. 25. 2S Tamtéž, s. 26. 26 Tamtéž, s. 27. 27 Tamtéž. 12 tch a vznik frustrace při jejich nedostatečném uspokojení. Frustrace je i "ultu~lhlavním zdrojem agrese vůči objektům znemožňujícím realizaci potřeb, náSle~ně je agrese přenesena na objekt náhradní, slabší v porovnání s původním ptfp~ n frustrace. Stereotyp v tomto procesu slouží k zmírnění eventuálních pocitů ~roJem ~ených s agresivitou vůči konkrétnímu objektu. "lnY'ss:'c~álnípodmínky v ~~~,e~u ster~,ot~pie spo~ív~jí v to~~ ž~ od nej~tlejšího , . ou J'edinci, bytosti ZIJICIv sociálním prostředí a v sociálních vztazích, prodětstvl JS 'h " 'dl h ddnictvím výchovy vště~?vany. ,vz~rce ~ ovam, normy, p,ravI, a ~ .0 noty stře., I 'skupiny, do níž patří, Sociální skup ma permanentně působí na jedince ve SOCla nt . v ,. .,.. šlení I dynamického ovlivňování procesu vnimam a my em. smY~~kY tvořící "společné vědění" vycházej íjak z tradice, tak z ak~u~lní~o výv,?je , olečnosti. Skupinová identita - obraz sebe sama - a obraz cizího JSou vždy dane sp , . . k "I" ětlo" trn ". . t k tztaženy na sebe navzájem ja o "vpravo a "v evo ,,,sve o a" a, JSou o on~, ojmové dvojice, které člení prostor naší zkušenosti.i" Ambivalentní obraz b I sama je podobnými polarizacemi zpevněn tak, že jsou záporné vlastnosti se e , , h d h' I" 29 P dl Lvlastní skupiny odštěpovány do obrazu meněcennyc "ru yc 1. o e oewensteina jde o j~si druh psychohygieny: 'v, v, • Etologové o soudí, že strach z Cizího, sklon k vytváření uzav.reny~h ,skupm a agresivní reagování na "vetřelce" je možno považovat za sklony univerzální a vrozené. . Kritéria při utváření obrazu skupin jsou poměrně proměniivá, hranice "přítelnepřítel" je snadno propustná." Významný podíl na utváření stereotypů nese, a v~domě s nimi pracuje, ideologická a politick~. propaga~da, šířená masov~ě-~omum: kačními médii. Využívá selektivního výběru informací, argumentace přizpůsobené emocionálním postojům adresátů, sugesce. Bohatým zdrojem stereotypních označení jsou nejrůznější turistic~~ průvod~e a reklamní slogany cestovních kanceláří. Zhuštění informací o ~říS~UŠ~ICIC??uvšte: vovaně země do přehledu "typických vlastností" má pragmatický Cli učinit zemi turisticky jedinečnou a zajímavou. . Možnost vědomého působení v oblasti stereotypů přináší ovšem rovněž POZItivní možnost odbourávání nepřátelských heterostereotypů, předev.ší~ p~ostřednictvím školní výuky (viz kapitola 2.7.). Není nutno usilovat o eliminaci všech stereotypů, spíše upozornit na to, že daný soud může mít charakter stereotypu, a tento prostý fakt si uvědomit. -------------------------: Loewenstein, 8.: My a ti druzI. Dějiny, psychologie, antropologie. Doplněk) 992, S. 66. 30 Tamtéž, S. 67. li Tamtéž, S. 64. Tamtéž, S. 59-60. 13 2.5. Historické stereotypy Historické stereotypy jsou specifickou formou percepce světa a lidí v minulosti, tvoří určitý most mezi dějinami mentalit, politickými dějinami a dějinami interkulturních kontaktů a jsou součástí interdisciplinárního kulturněhistorického bádání. Předpokladem pro to, aby byl stereotyp relevantním předmětem zkoumání, je přijetí teze, že vnímání světa není identické se světem samým, nýbrž že i toto vnímání je historickou realitou a tudíž zároveň historii ovlivňujícím faktorem." K základním otázkám zkoumání historických stereotypů se řadí především to: 1. do jaké míry se uplatňoval vliv historických stereotypů, resp. jejich geneze a existence, na vnější projevy chování, na formování a proměny společnosti, 2. nakolik jsou stereotypy, jejich užívání a sociální funkce, důsledkem a výsledkem intraspolečenských potřeb (potřeba integrace, hledání identity) nebo "kolektivního strachu" vůbec. H. Hahn33 rozpracoval tři hlavní tematické okruhy výzkumu historických stere- otypů: I. Závislost utváření stereotypu a "nation-building" (chápáno jako stálý proces). Jde zde o snahy překonat partikulámí (regionální, náboženské, sociální atd.) a nadnárodní identity, či je alespoň minimalizovat, ve prospěch dominance identity národní. Autor poukazuje na potřebu vytvoření (vyčlenění) sociální skupiny národ (vůči kategorii "my" je nutno postavit "oni"). Dějiny jsou často využívány k ospravedlnění autoutostereotypů -a heterostereotypů. Předmětem zájmu jsou tedy dějiny ve stereotypech. 2. Stereotypy se stávaly politickým nástrojem, byly vědomě včleňovány do politických ideologií (totalitaristické systémy užívají stereotypů nejvíce). Vědecky se zkoumá způsob šíření stereotypů, jakož i podmínky a situace, za jakých jsou užívány. Tématemjsou stereotypy v dějinách. 3. Zjištění role stereotypů v kulturním transferu. Stereotyp je pojímán jako integrační faktor jednotlivých národních kultur v nadnárodní kulturní pojem. Oblastmi zkoumání jsou: interkulturní učení, literatura, kulturní vztahy, jazykové kontakty, zkušenost turismu (didaktika cestování), mediálně vědecké otázky. Je bohužel velmi obtížné na základě převážně písemných pramenů detailněji rekonstruovat myšlenky lidí, analyzovat genezi emocí, jejich působení a funkci. Proto se historikové musí nezřídka omezit pouze na holý popis jednotlivých stereotypů, v opačném případě často sklouznou k neverifikovatelným spekulacím. Pojem historické vědomí bývá často zaměňován s historickým věděním společnosti. Prvnímu jmenovanému se významově blíží historická zkušenost, hovoří se 32 Hahn, H.: Stereotypen in der Gcschichte und Geschichte im Stereotyp. In: Historische Stereotypenforschung, Oldenburg 1995, s. 192. 33 Tamtéž, s. 192-205. 14 6ž O historických obrazech, sémanticky příbuzných historickým stereotypům 1'0\'11 také rezistentní vůči změnám, silně emocionálně pod barveny). (jSOUHistorická zkušenost představuje "poučení z minulosti", víru v to, že víme, jak .iny vypadaly a, jak je má'.ll.e jednoznačně a s "konečnou platností" posoudit d!~notit. poučeni z minulosti Jako něčeho uzavřeného vede k chápání historie steI ftlpním způsobem. Následně je také naše percepce současnosti determinována reo·" . ký . b t!Plito histortC rm o razy. Naproti tomu pojímání historické zkušenosti jako stálého procesu, nepřetržitého osvojování si no~c!1 z.kuše.no~tí a zpochybňování zkušeností starých směřuje k posunu od strnulých historickych obrazů k dynamicky utvářenému historickému .34 vldoml. 2.6. Národní a etnický stereotyp Národní stereotypy slouží všem členům společnosti jako společné hodnotové soustavy vztahů, umožňující konstruovat vnitřní a vnější svět, posilují spojitost člem1 společnosti, sounáležitost a rozlišení: "naše" společnost je jiná. Uplatňují se k doložení loajálnosti vůči vlastnímu národu a odůvodňují stavění se do role "nbětnfbo beránka" v období krizí. V konfliktních obdobích se pak stereotypní označení vyostřují v silně negativně zabarvené obrazy." . Podle T. Szaroty se představitelé určitého národa pomocí negativních heterostereotypů léčili z vlastních komplexů méněcennosti." Historikové a sociologové upozorňují na rozdíly mezi národním stereotypem a národním charakterem, jenž je významově blízký národní identitě (totožnosti) _ duchu, étosu dané společnosti. Národní charakter formují motivace vlastní členům společenství, odhalující společnou kulturu a zvyky. Vysvětluje, co znamená být ~:~m3~onkrétní skupiny, vidět svět z její perspektivy a pochopit její hodnoty a ice. . Rudolf Jaworskí" nahlíží na vztahové systémy národních stereotypů v několika rOVInách: • Ž .1. Historická perspektiva - spočívá ve sledování funkčních proměn stereotypu J~.Jsou zajímavé zejména v prostoru středovýchodní Evropy (multinacionálnf , Ischzone", kde se střetává více než patnáct národností v úzkém společenském a geografickém prostoru mezi uzavřenými německými a ruskými jazykovými oblast;-----------------------lS TalUntéž,s. 204. okszarísk· Z16 S I, .: c.d., s. 109. Na· larota , T.: Stereotypy narodowe jako temat badaň historycznych w Polsce. In: Dzieje l7 ~n:;;~ze, XXV~I-~995, 2, s. 4: . . . SUIlka g,. J., Villain-Gandossi, Ch .. Rola 1 znaczerue stereotyp6w narodowych w stol.J ch m.JC(dzynarodowych: podejšcie interdysciplinarne. In: Narody i stereotypy, 1995. aWorskJ, R.: c.d., s. 65-76. 15 mi). Promísení různých etnik, jazyků, kultur a náboženství je zde "ideální" živnou půdou pro pěstování národních stereotypů, zřetelných černobílých kontrastů v nepřehledném národnostním složení tohoto území. 2. Kontinentální perspektiva - je srovnání nejen jednotlivých národů, nýbrž také větších etnických skupin (Slované, Germáni) či vzdálenějších oblastí Evropy v linii západ-východ. sever-jih (transnacionální stereotypy). Docházet může rovněž k posunům stereotypních obrazů, např. německý sociální psycholog Koch-Hillebrecht říká: "Francouzskému obrazu Německa odpovídá zhruba německý obraz Ruska.,,39 3. perspektiva regionální Jaworského vychází z poznání, že jeden národ (národnost, etnikum) je charakterizován obdobně ze strany příslušníků několika jiných národů a že jeden stereotyp je užíván ve stejné době na mezinárodní úrovni. Důležitá je přitom geografická, politická a společenská blízkost či distance národních kultur (vzdálenější kultury mají o sobě navzájem jen neurčité, přibližné představy bez vyhraněnějšího emocionálního obsahu, naproti tomu mnohonárodnostní území, politická nadvláda a bezprostřední hospodářská a sociální konkurence vytvářejí ideální podmínky pro koncentraci stereotypů). 4. Perspektiva specifické konstelace se projevuje jako vztahový rámec "nepřítel mého nepřítele musí být zákonitě můj přítel" (příkladem je frankofilie v 19. století opozice vůči Habsburkům). Národní stereotypy nejsou zpravidla jednoznačné, nýbrž zahrnují jak pozitivní, tak negativní aspekty (např. "Češi jsou vtipní" oproti" Češi jsou omezení" - součást "klasického" stereotypu českého švejkovství). Národní auto- a heterostereotypy se doplňují (např. polaritní označení ..Němci jsou výbojní" a ..Češi jsou mírumilovní") a vzájemně ovlivňují (vidí-li jeden národ, resp. jeho příslušníci v druhém národu svůj sebeobraz, je mu sympatický a negativní či sporné momenty velkoryse přehlíží, např. polské sympatie ke Slovákům, vnímaným jako "bratrům" s podobnými vlastnostmi). Etnický a politický rozměr pojmu národ se váže s koncem 18. století. Tehdy vzniká, zčásti slučováním různorodých symbolických postav, stere016'Pů, předsudků, regionálních vzpomínek, vysoce emotivní společenská ideologie. Utváření národních stereotypů ve střední Evropě sahá do středověku, kde v něrnecko-západoslovanskérn prostoru jsou přibližně' od 12. století v českých a polských kronikách do ložené antiněmecké formulace (podobně nalezneme stereotypní prvky ve středověkém tabulae populorum - v lidových pořekadlech, žertovných verších a písních).V novověku jsou častým zdrojem stereotypů zprávy z cest apod. V 19. století už stereotypy nejsou pouhým označením "cizího" a statickým ohraničením, nýbrž součástí státních ideologií národních států. Byly včleňovány do 39 Tamtéž, s. 76. 40 Loewenstein, B.: c.d .• s. 72. 16 sivní zahraniční a národnostní politiky, sloužily k odůvodnění právního vyčte.~ a sociální diskriminace (osud evropského židovství)." n6P120. století dosáhlo vrcholu ve zneužívání stereotypů (silně rasisticky zaměřeh) v období nacismu - v tezi o východním podčlověku ("Untermensch"). Po roce PÝ~sbylo hlásáno "porozumění národů" v socialistických státech, přesto bylo vyu- 19 b k' h" t ty o žf"áno spousty "ne ratrs yc s ereo pu. Konkrétní stereotypy sousedních národů Tradiční obraz Německa a Němců v českém prostředí představuje Němce jako esivního, výbojného, rozpínavého a povýšeneckého "dědičného nepřítele", neu:e ohrožujícího svého mír~mi~ov~~~o sous.~?a.42 Tento ~tereoty~ ,pře~rváv.~ ~ména li starší generace, mezt mládeží je však již oslaben a významnější roh hrají :učasné zkušenosti s německými turisty doma a z pobytů v zahraničí. Na německé straně pak se vzdáleností od východních hranic, kde je stále aktuálnl a otevřená sudetská otázka, narůstá lhostejnost a poměrně značná nevědomost ve vztahu k společenskému dění v zemích bývalého východního bloku (ekvivalent ke slovnímu spojení "španělská vesnice" tvoří výraz "bohmischer Dorf' pro označení něčeho neznámého). . Nepopíratelně větší sympatie jsou v České republice pociťovány k Rakousku (v červnu 1995 byl poměr sympatií a antipatií k Rakušanům 82:3 a k Němcům 48:23, průzkum byl proveden IVVM). M. Kunštát vidí v aktuálním českorakouském bilaterálním vztahu nejvýrazněj~ím prob~émem ~Iergii n~ oteví~án~ sudetoněmecké otázky (sudetských Rakušanu) v České republice a pOCIt ohrozem atomovými elektrárnami a strach z rostoucí prosperity ČR na straně rakouské.Ý Český obraz Poláka není negativní, je ovšem jaksi zamlžený ve srovnání s vyhraněnějším obrazem Němce.44 Heterostereotyp Poláka v českém prostředí je ovlivněn zkušenostmi z tržišť (,,šmelinář". ..kšeftai", ''t,ašerák ". ..le~ivý "). jak~ t~e pochopitelné je nazíráno přehnané národní cítění." Regionem nejmtenzlv?ějšlch kontaktů je Těšínsko, kde polské averze a pocity křivdy vůči Čechům SIlně PřeVládají nad spíše kladnými postoji z české strany. . Poláci oceňují u Čechů pozitivně vztah k práci, pohostin nust, přátelskost (zejl1léna u Moravanů), uznávají hospodářskou sféru ČR, na rozdíl od sféry p~litické: kde odsuzují přílišný sklon ke kompromisům, poddajnost až zbabělost. Pruměrny --41 --------.-- Jaworski R' d 67410 , .. c.. ,S. . . 4/1 racová, B.: Stereotypy Čechů a Poláků a studujfcí mládež regionu. In: Regionální revue, 43 996, s. 48. S/~n§tát, M.: Historické stereotypy v česko-rakouských vztazích. In: Dějiny a současnost, 44 V 4, s. 44-46. 4S o:!:nta,J.: Polska i Polacy w oczac ~Mw. In: Dzieje Najnowsze, 2/1995. oVá, B.: c.d., s. 50. ~ --:;. e, KNIHOVNA ~ ~ 17 Čech je maloměšťácký .Pepiczek", .Szwejk", který pojídá knedlíky a pije pivo, dobrosrdečný, avšak bez vyšších zájmů." Bližší je Polákům obraz Slováka (pohostinný, katolík, miluje svou zemi, rád si vypije). Mezi Poláky je rozšířena představa, že by Slováci raději žili v jednom státě s Poláky než s Čechy." Předmětem pohrdání a vtipkování je na obou stranách národní jazyk." Nejoblí. benějším sousedem Čechů jsou Slováci (tradičně největší sympatie získávají na Ostravsku oproti zdrženlivějším Pražanům). Josef Alan vidí jistou asymetrii v česko-slovenských vztazích, kdy na slovenské straně působí vlivy kultury vázané na náboženství a národní solidaritu (slovenský ideokratismus), zatímco v Čechách (s výjimkou jižní Moravy) se prosazují hodnoty spíše pragmatické." Marián Timoracký konstatuje, že Češi se v dějinách vymezovali vůči německé kultuře, docházelo k vzájemnému ovlivňování a obohacování. Naproti tomu Slováci se potýkali se dvěma kulturami - maďarskou a českou. V prvním případě šlo o srněřování proti mocensko-politické rcřevaze Mad'arů, ve vztahu k Čechům byla příznačná koexistence a spolupráce. o Pro mnohé Čechy je Slovensko dodnes "exotickou krajinou" s Tatrami, slivovicí, brynzovými haluškami a typickým folklorem. Obraz .Jiolopupkára " (urostlého mládence s holým břichem a valaškou, notujícího si slovenskou lidovou píseň)" inspiroval nejednoho spisovatele, malíře či režiséra. Slováci si na sobě cení nejvíce pohostinnosti, pracovitosti, upřímnosti, pro Čecha je slovenská národní povaha tvořena vlastnostmi spíše negativními (výbojností, nacionalismem, zakomplexovaností) ..52 Češi přistupují k hodnocení vlastního národního charakteru kritičtěji - vyčítají si závistivost, podřizování se, zbabělost, nejednotnost, neschopnost odhodlat se k odporu v době národního útisku. Pozitivně vnímají pracovitost, šikovnost a tradiční švejkovský smysl pro humor (švejkovství je pevně zakořeněno v českém autoi heterostereotypu). . Slovenský heterostereotyp Čecha se podobá pohledu polskému: vychytralý, povýšený, lenivý, poživačny, chamtivý, kladně je přijímána především kulturnost a smysl pro humor. 53 . 46 Tamtéž, s. 51. 47 Godlewski, P.: Polskie widzenie Slowak6w. In: Dzieje Najnowsze, 2/1995, s. 153. 48 Gracová, B.: c.d., s. 53. 49 Gál, F.: Dnešní krize česko-slovenských vztahů, SLON, Praha 1992, s. 5. so Tamtéž, s. 67. 51 Tamtéž, s. 71. S2 Tamtéž, s. 74. S3 Tamtéž, s. 77-78. 18 7 Moderní pojetí evropanství 2•. O. léta představuj~véru evro~~ns~í ve smyslu integrace ~~ltiku1t~rního konti- 9 oblasti hospodarské, politické a kulturně-společenske. 1 zerruch Evropské ~Pl v rozvíjí nový vědní obor - výchova k evropanstvi, jehož cílem je formování u~~ se í evropské identity, jež by neměla znamenat překonání existence jednotli~e~árodních společností ve prospěch univerzálního transnacionalismu (či .,yc . naIismu), nýbrž utváření evropského vědomí na základě respektování zásad anacl~_CI'e svobody, solidarity a tolerance a eliminace rasismu, nacionalismu a dertlOl'I" , xenofobie.. ,. b k" ž . b' k kreti . bSamotný pojem evropanstvi je a stra CI, je mUSI ýt on etízována, a y ohl být stanoveny výchovné a výukové cíle a vytvořeny učební osnovy a mate",lá1y.t Odbourávání nepřátelských, útočných heterostereotypů a předsudků, ~čleňujících vlastní skupinu jako .Jepší" než skupiny jiné, je smysluplným úkolem evropské výchovy. Východiskem pro možnost cíleného působení ve prospěch tolerance je důkladné poznání ostatních kultur (neboť neznámé je nejčastějším zdrojem xenofobie a nedůvěry), chápání historických a společenských souvislostí a objektivní pohled na vzájemné vztahy. Nedílnou součástí výchovy k evropanství je výuka dějepisu a dalších společenskovědních disciplín na všech typech škol, Vznikají pokusy o sepsání dějin Evropy, postihujících evropskou historii synteticky z globální, nikoliv pouze národní perspektivy." Pedagogové jsou vzděláváni v oblastech interpretace dějinných událostí a vztahů, protože právě způsob výkladu učiva je ve výchovném procesu často určující a měl by odpovídat zásadám moderní evropské výchovy. 3. Výzkum 3.1. Předmět a cíle výzkumu Teoretická část této práce je zaměřena na pojetí, genezi a funkce sociálních st~: ~otypti, přičemž zvláštní pozornost je věnována stereotypu národnímu. Zdůraznili Jsme aktuální význam utváření nového evropského vědomí v rámci evropské integrace, zejména u mladé generace. Právě proto se předmětem našeho výzkumu staly stereotypní obrazy sousedních národů u studující mládeže. Zajímavé by bylo jistě obohacení výzkumu o heterostereotypy také geograficky ~Zdálenějších evropských národů, neboť fyzická a kulturní blízkost a vzájemné ontakty nejsou vždy "totožné" (k dispozici bychom měli pro srovnání výsledky ~--------------------OeKrejčí, J.: Die Suche nach einer neuen nationalen und europaischen Identitat bei $$ Ulschen, Tschechen und Polen. Peter Lang, Frankfurt am Main 1995, s. 121. Dějiny Evropy. Napsáno dvanácti evropskými historiky. Argo, Praha 1995. 19