1
Postavení národnostních menšin
Národnostní menšiny lze definovat ze dvou hledisek: jednak z hlediska státní
legislativy a jednak z hlediska kulturních souvislostí koexistence dvou početně
nerovnocenných národních/etnických subjektů, které žijí na určitém teritoriu, v moderní době
vymezeném hranicemi státu.
V kulturních souvislostech je národnostní/etnickou menšinou každá skupina lidí,
která se odlišuje významnými etnickými znaky od většinové společnosti (jazykem, kulturními
tradicemi, mentalitou, ad.), která nepřijímá národní identitu většinové společnosti, disponuje
etnickým/národním vědomím a projevuje kolektivní vůli se deklarovat ve své osobitosti.
V kulturních souvislostech může národnostní/etnická menšina odvozovat svou identitu ze
základu etnického, jazykového, náboženského nebo kulturního ve smyslu kulturní tradice.
Takto kulturně definované národnostní/etnické menšiny se v evropském prostoru
konstituovaly v podstatě třemi způsoby:
 Uchovaly si svou kulturní a etnickou osobitost a v průběhu historického vývoje
nepřijaly národnost většinové společnosti (např. Baskové ve Španělsku).
 Ocitly se v důsledku nové delimitace státních hranic na území státu, v němž většinu
mělo obyvatelstvo jiné národnosti (např. Maďaři na Slovensku, v Rumunsku).
 Imigrovaly na území hostitelské země v průběhu řízeného i spontánního
přistěhovalectví – středověkého i novodobého. Pak se buď rozptýlily a vytvořily
diaspory (na území ČR ve středověku např. židé, Vlaši, ve druhé polovině 20. století
např. Bulhaři, Řekové, v současnosti Slováci, Ukrajinci, Rusové, a d.), nebo osídlily
určitá malá území a vytvořily „jazykové ostrovy“ mezi většinovou populací. Tato
území byla přistěhovalcům „poskytovaná“ jak v rámci hospodářsky motivovaných
„kolonizačních“ záměrů (např. v 16. století Chorvati na jižní Moravě, v 19. století Češi
na Volyni, Slováci a Češi v Rumunsku a Chorvatsku, ve 20. století Češi v
Kazachstánu), tak v rámci ideologicky zdůvodněné pomoci exulantům a běžencům
(např. čeští a moravští evangelíci – členové Jednoty bratrské v Sasku [Ochranov
1722 a další obce]). Na „poskytnutých“ územích tyto menšiny dále kontinuálně žily po
řadu generací, reprodukovaly a často i rozvíjely svou kulturu, s níž se přistěhovaly.
Noví imigranti, kteří přicházeli do ČR a do dalších států Evropy v druhé polovině 20.
století, a také ti, kteří přicházejí v současnosti, se rozptylují mezi většinové
obyvatelstvo. I když někteří imigranti jeví tendenci koncentrovat se ve vlastních
2
skupinách v určitých lokalitách (např. Vietnamci v některých obcích na Domažlicku),
reálná situace jim neumožňuje osídlit část území hostitelského státu kompaktně.
V současnosti národnostní menšiny mohou tedy žít v kompaktním osídlení na určitém
teritoriu („staré menšiny“, v ČR Poláci na Těšínsku) nebo mohou být rozptýleny mezi
většinovým obyvatelstvem příslušného státu (v ČR veškeré nové národnostní menšiny a
etnické komunity).
V občanské společnosti státu představují menšiny sociálně různě strukturované
skupiny obyvatelstva. Některé menšiny disponují celou sociální strukturou, kterou má
většinová populace (v ČR např. Poláci, Slováci), jiné reprezentují především určité sociální
vrstvy v občanské společnosti (v ČR např. Rusové, Ukrajinci, Romové). Sociální status, který
národnostní/etnická menšina zaujme ve většinové společnosti, je významným činitelem
jejího života. Sociální status podmiňuje postavení menšiny ve většinové společnosti a kvalitu
jejího vztahu k většinové populaci. Menšina tedy nemusí být pouze rovnocenným partnerem
nebo společensky „okrajovou“ skupinou. Naopak nejednou se stává zprostředkovatelem
civilizačního pokroku a dosud nedosažených kulturních hodnot (např. Češi po příchodu na
Volyň, do Kazachstánu, ruská inteligence v Československu po roce 1920, Němci v Chile
a dal.)
V současnosti se o problémech národnostních/etnických menšin hovoří ovšem
především nikoli v souvislostech jejich obohacujícího vlivu, nýbrž v souvislostech jejich
nerovnocenného nebo nerovnoprávného postavení ve většinové společnosti. A v těchto
souvislostech je významná definice národnostní menšiny zakotvená v legislativě toho
kterého státu. Z ní se odvíjí i legislativní úpravy stanovující práva menšin.
Definice národnostní menšiny, formulovaná v souvislostech státní legislativy, je
v kontextu současného evropského standardu záležitostí právních kritérií jednotlivých států.
Z tohoto hlediska je vymezení pojmu národnostní menšina podmíněné společensky
a politicky, a proto i nejednoznačné a dobově proměnlivé. Příkladem možno uvést změny
v definicích pojmu národnostní menšina, které byly formulovány na půdě OSN v letech 1950
až 1985:
Rok 1950:
Termín menšina zahrnuje pouze ty nedominantní skupiny populace, které mají a chtějí si
zachovat stálou etnickou, náboženskou, a jazykovou tradici nebo charakteristiky zřetelně
odlišné od ostatní populace; takové menšiny by měly zahrnovat dostatečný počet osob
schopných samostatně vymezit tyto charakteristiky; členové menšiny musí být loajální ke
státu, jehož jsou součástí. (UN Doc. E/CN.4/358.)
3
Rok 1979:
Početně menší skupina obyvatel státu v nedominantní pozici – jejíž členové mají
příslušnost toho státu – disponuje etnickými, náboženskými a jazykovými charakteristikami,
odlišujícími se od zbytku populace, a vykazují, byť jen implicitně, vědomí solidarity
zaměřené na ochranu vlastní kultury, tradice, náboženství nebo jazyka. (UN Doc.
E/CN.4/Sub.2/284/Rev.1 at para. 568.)
Rok 1985:
Skupina obyvatel státu, tvořící menšinu v nedominantní pozici uvnitř státu, disponující
etnickými, náboženskými nebo jazykovými charakteristikami, které jsou odlišné od
charakteristik většiny obyvatel, mající vědomí vzájemné solidarity, motivované, byť jen
implicitně kolektivní vůlí přežít, a jejímž cílem je dosáhnout rovnosti s většinou, jak ve
skutečnosti, tak i podle zákona. (UN Doc. E/CN.4/Sub.2/1985/31 of 14/5/85 at para. 181.)
V zásadě tedy neexistuje jednotná, v právním jazyce na široké mezinárodní úrovni
používaná, definice národnostní menšiny. I v Evropské unii je vymezení tohoto pojmu
ponecháno jednotlivým vládám a chápáno jako vnitřní záležitost toho kterého státu.
Na široké mezinárodní úrovni neexistují také jednotná pravidla, která by závazně
vymezovala práva národnostních menšin. Závaznou pro OSN je pouze ochrana menšiny
před diskriminací a respektování individuální vůle jednotlivce být příslušníkem menšiny.
I Konference pro bezpečnost a spolupráci v Evropě přijala postoj OSN a ještě v helsinském
Závěrečném aktu (1975) pojala práva menšin jako součást obecně formulovaných lidských
práv. Otázka závazných pravidel přístupu k národnostním menšinám byla na evropské
úrovni řešena hlouběji až od přelomu 80. a 90. let 20. století. Tehdy dokumenty KBSE
(OBSE) postupně programově formulovaly zásadu již nejen ochrany, ale i rozvoje práv
národnostních menšin, tedy zásadu jejich aktivní mnohostranné podpory. Formulovaly také
zásadu, že menšinová problematika nadále není pouze vnitřní záležitostí státu, ale součástí
mezinárodní bezpečnosti a stability. Menšinovou problematikou se v téže době začala
intenzívně zabývat Rada Evropy; převzala iniciativu ve vytváření mezinárodních standardů
ochrany a rozvoje práv národnostních menšin. V současnosti je evropská politika vůči
národnostním menšinám založena na principech odstranění diskriminace, rovnocenné
ochrany před zákonem a dodržování všech lidských práv a svobod přiznaných většinovému
obyvatelstvu státu (včetně práv politických a účasti na správě záležitostí menšiny).
Závazným principem je i ochrana kultury a jazyka menšin (včetně přístupu k mediím).
Požadavkem je také posilování vzájemné znalosti kultury, historie, jazyka a víry, a to
u příslušníků menšin i většinového obyvatelstva. Tyto standardy ochrany a rozvoje práv
národnostních menšin zakotvují dva evropské mezinárodní dokumenty: Rámcová úmluva
o ochraně práv národnostních menšin (formulovaná Radou Evropy a přijatá 1. 2. 1995; ČR ji
4
ratifikovala 18. 12. 1997, v platnost vstoupila 1. 4. 1998) a Evropská charta regionálních či
menšinových jazyků (formulovaná v roce 1992, ČR ji podepsala 9. 11. 2000, ratifikovala 15.
11. 2006. Charta vstoupila v platnost v České republice 1. 3. 2007).
Česká republika se otázkou národnostních menšin začala zabývat ihned po svém
ustavení (1. 1. 1993). Za základ své národnostní menšinové politiky, formulované v roce
1993, přejala Listinu základních práv a svobod, jež vznikla jako společný dokument ČSFR na
přelomu let 1990 – 1991 a byla uzákoněna 9. 1. 1991 (č.23/1991 Sb.). Listina byla sepsána v
době, kdy imigrační příliv cizinců do tehdejší ČR (ČSFR) byl teprve v počátcích. Hovořila
ještě o „národnostních a etnických menšinách“ (rozlišovala tedy právní postavení
národnostní a etnické menšiny), zakotvovala právo jednotlivce rozhodovat o své národnosti
(princip platný v Československu od roku 1948), zakazovala odnárodňování, národnostní
diskriminaci. Za podmínek stanovených zákonem zaručovala všestranný rozvoj menšin a
jejich kultury, zaručovala právo sdružovat se, vzdělávat se, právo přijímat a šířit informace v
jazyce menšin, účastnit se záležitostí týkajících se menšiny. Stanoveny byly podmínky
užívání jazyka menšin na veřejnosti a v úředním styku, formulován byl závazek podpory
v oblastech ekonomického, sociálního, politického a kulturního života. Obecný zákon
o národnostních menšinách a jejich postavení v ČR ovšem v této době ještě neexistoval.
Zákon o právech příslušníků národnostních menšin, tzv. menšinový zákon, začal
v ČR platit od 2. 8. 2001 (č. 273/2001 Sb.). Jeho právní rámec ovlivnily Listina základních
práv a svobod, Rámcová úmluva o ochraně národnostních menšin, a také Doporučení Rady
Evropy č. 1201 z roku 1993 (definice národnostní menšiny). Menšinový zákon citlivě
reagoval na změnu intenzity imigrace a změnu národnostní skladby imigrantů. Začal
odlišovat příslušníky národnostních menšin a cizince. Proto položil důraz na definování
pojmů národnostní menšina a příslušník národností menšiny.
Menšinový zákon stanoví:
a) Národnostní menšina je společenství občanů ČR žijících na území současné České
republiky, kteří se odlišují od ostatních občanů zpravidla společným etnickým původem,
jazykem, kulturou a tradicemi, tvoří početní menšinu obyvatelstva a zároveň projevují vůli
být považováni za národnostní menšinu za účelem společného úsilí o zachování a rozvoj
vlastní svébytnosti, jazyka a kultury a zároveň za účelem vyjádření a ochrany zájmů
jejich společenství, které se historicky utvořilo.
b) Příslušníkem národnostní menšiny je občan ČR, který se hlásí k jiné než české národnosti
a projevuje přání být považován za příslušníka národnostní menšiny spolu s dalšími, kteří
se hlásí ke stejné národnosti.
5
Občanům ČR, kteří se hlásí k jiné než české národnosti, tedy menšinový zákon zaručuje
specifická „národnostní práva“. Zvláštní předpisy pak stanoví práva cizinců, tj. osob
s povolením k dlouhodobému či trvalému pobytu v ČR.
Statut národnostní menšiny má zásadní význam pro postavení příslušníků
národnostních menšin – jak po stránce legislativní, tak po stránce kulturní a společenské.
Statut národnostní menšiny byl přiznán čtrnácti menšinám: běloruské, bulharské, chorvatské,
maďarské, německé, polské, romské, rusínské, ruské, řecké, slovenské, srbské, ukrajinské a
vietnamské (Usnesení vlády ze dne 3. července 2013 č. 530). Některé národnostní menšiny
v ČR ovšem ochranu požívají také na základě mezistátních bilaterálních smluv a dohod.
Jsou to menšina polská (č. 416/1992 Sb.), německá (č. 521/1992 Sb., čl. 20, odst. 1-5, čl.
21, odst. 1-3), slovenská (č. 235/1993 Sb.) a chorvatská (č. 47/2002 Sb.).
Institucionální zajištění práv národnostních menšin. Vláda ČR menšinovým zákonem
ustavila jako svůj poradní a iniciační orgán pro otázky týkající se národnostních menšin Radu
vlády pro národnostní menšiny (2001). O rok později vydala předpisy o poskytování dotací
na aktivity národnostních menšin (s účinností od 15. 4. 2002). Aktuálně platný Status Rady
byl schválen 25. 1. 2012 (Usnesení vlády ze dne 25. 1. 2012 č. 60).
Členy Rady vlády pro národnostní menšiny jsou zástupci na úrovni náměstků ministrů
Ministerstva financí, Ministerstva kultury, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy,
Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva vnitra, Ministerstva spravedlnosti,
Ministerstva zahraničních věcí, zástupce Kanceláře prezidenta republiky, Veřejného
ochránce práv, zmocněnec vlády pro lidská práva, zástupce odborné veřejnosti a zástupce
Moravskoslezského kraje a zástupci čtrnácti národnostních menšin. Zástupci národnostních
menšin pak mají své zastoupení i v poradním sboru Ministerstva kultury pro národnostní
kulturu a v poradním sboru Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro národní
menšinové školství. Zástupci národnostních menšin se tak přímo účastní i práce na
výběrových dotačních akcích, které jsou ze státního rozpočtu určeny menšinám.
Na úrovni místní samosprávy jsou zřizovány Výbory pro národnostní menšiny, pokud
občané obce hlásících se k jiné než české národnosti dosáhnou stanoveného procenta.
V kterékoli obci, bez ohledu na zastoupení menšinového obyvatelstva, mohou být v případě
potřeby zřizovány Komise pro národnostní menšiny.
Práva příslušníků národnostních menšin. Zákony zaručují příslušníkům
národnostních menšin tato základní práva:
 Právo na svobodnou volbu příslušnosti k národnostní menšině, za kterou nesmějí být
diskriminováni. Orgány veřejné správy nevedou evidenci o národnosti a tedy ani o
příslušnosti k menšině.
6
 Právo na sdružování v národnostních sdruženích, v politických stranách a
v politických hnutích.
 Právo účasti na řešení záležitostí národnostní menšiny. Toto právo příslušníci
národnostních menšin vykonávají prostřednictvím výborů pro národnostní menšiny a
Rady vlády pro národnostní menšiny.
 Právo na užívání jména a příjmení v jazyce národnostní menšiny.
 Právo na zachování, rozvoj a respektování kultury, tradic a jazyka národnostních
menšin. Pro tento rozvoj vytváří stát podmínky a podporuje programy zaměřené na
divadla, muzea, galerie, knihovny, dokumentační a další kulturní a společenskou
činnost národnostních menšin.
 Právo na šíření a přijímání informací v jazyce národnostní menšiny. Stát podporuje
vydávání periodického i neperiodického tisku, a také rozhlasové vysílání v jazycích
národnostních menšin, které „tradičně a dlouhodobě“ žijí na území ČR.
 Národnostní menšiny, které „tradičně a dlouhodobě“ žijí na území ČR, mají právo na
výchovu a vzdělávání v mateřském jazyce ve školách, v předškolních zařízeních a
školských zařízeních – za podmínek, které stanoví právní předpisy. Tyto menšiny
mohou také zřizovat soukromé školy s vyučovacím jazykem menšiny, soukromá
předškolní a školská zařízení.
 Národnostní menšiny, které „tradičně a dlouhodobě“ žijí na území ČR, mají právo,
aby názvy obcí, v nichž žijí, a také názvy ulic, veřejných prostranství, budov a dalších
objektů byly uvedeny vedle češtiny i v jazyce menšiny.
 Národnostní menšiny, které „tradičně a dlouhodobě“ žijí na území ČR, mají právo na
užívání jazyka národnostní menšiny v úředním styku a před soudy.
 Národnostní menšiny, které „tradičně a dlouhodobě“ žijí na území ČR, mají právo na
zveřejnění oznámení o době a místě konání voleb a další informace pro voliče
v jazyce národnostních menšin.
Zdroj:
PhDr. Mirjam Moravcová, DrSc., Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze
Vláda České republiky, Rada vlády pro národnostní menšiny www.vlada.cz
Zákon č. 273/2001 Sb., o právech příslušníků národnostních menšin