Zadání seminární práce

Smyslem seminární práce v tomto předmětu je naučit se vytvořit strategický projekt instituce,
v které se aplikuje strategické plánování ve výchovném procesu v otevřeném (nízkoprahovém)
prostředí. Proto budou jednotlivé skupiny zpracovávat každá vlastní projekt edukačních (tzn.
výchonvě vzdělávacích) aktivit nízkoprahového zařízení pro děti a mládež (NZDM). Je možné vycházet
z reálné situace NZDM, které dobře znáte a v kterém pracujete, anebo vytvořit fiktivní projekt.
V každém případě se bude jednat o zpracování projektu pouze pro jednu cílovou skupinu, tzn. např.
romské dívky 11-13 let nebo chlapci ve věku 14-17 let apod. Cílem projektu není řešit otázky
materiálního nebo finančního zabezpečení projektu.


Postup práce

1)      Definice výchovné instituce a formulace jejího poslání

V prvním kroku si skupina stanoví, pro jakou organizaci bude výchovný projekt vytvářet. Ať už se
bude jednat o již existující organizaci anebo o fiktivní (potenciální) instituci, je vždy prvním
úkolem formulace poslání (jaký je hlavní smysl a úkol této organizace). Zpracováváme pouze projekty
organizací, do jejichž poslání spadá buď výchova anebo doprovázení, příp. sociální péče o děti a
mládež. Poslání by mělo být stručné a výstižné, max. ve 3 větách.

2)      Definice cílové skupiny

Ve druhém kroku si skupina vymezí, komu se chce věnovat, tedy jaké cílové skupině. To ovšem v sobě
zahrnuje také popis prostředí a jeho rizik, protože z toho vyplývá také potenciální cílová skupina
(přednost totiž mají cílové skupiny ohrožené sociálně patologickými jevy). Po určení místa činnosti
a jeho specifik následuje tedy vymezení věkové skupiny, příp. dalších upřesňujících faktorů
(etnikum, pohlaví, fáze vzdělávání, zájmy, ohrožení atp.).

3)      Stanovení strategického (střednědobého) cíle práce s cílovou skupinou

Výchovné působení předpokládá trvalejší vzájemnou interakci pracovníků a účastníků. Proto si musíme
stanovit cíle na maximální dobu potenciálního kontaktu, tzn. cca 3 roky. Nejedná se tedy ani o
dlouhodobý projekt organizace ani o krátkodobý projekt činnosti. Projekt můžeme považovat za
strategický, protože dosažení jednoho cíle otvírá cestu k dosažení dalších cílů. Cílem by měla být
přesněji definovaná změna chování, zapojení a vzájemných vztahů účastníků.

4)      Metody (cesty) k dosažení cíle (+ příp. dílčí cíle doprovodných programů)

Jestliže chceme ovlivnit vzájemnou interakci ve skupině a chování jejích členů, musíme zvolit
odpovídající metody. Pro výchovné působení v nízkoprahových a jiných otevřených prostředích jsou
vhodné metody, s nimiž jsme se seznámili v tomto předmětu (sociálně kulturní animace, kulturní
animace, informální edukace). V tomto čtvrtém kroku se každá pracovní skupina pokusí hledat
v probraných postupech ty, které jsou vhodné pro zvolenou cílovou skupinu a její zájmy a problémy.

Každý účastník/účastnice semináře přispěje do celkového projektu vlastním přínosem. Proto si musíme
před zahájením individuální práce na projektu rozdělení rolí, případně rozdělit doprovodné
programy, které chceme nabízet v rámci klubu. Tento vlastní přínos každý účastník/každá účastnice
zpracuje v rámci seminární práce. Ostatní části práce jsou výsledkem společného úsilí, i když mohou
být v jednotlivých pracích rozdílně.

5)      Itinerář

Slovo „itinerář“ znamená „popis cesty“. Jedná se tedy o stanovení jednotlivých etap a jejich
dílčích cílů, které umožní postupně dosáhnout strategického cíle. V praxi se jedná o stanovení cílů
ročních plánů a/nebo jednotlivých činností.

6)      Operační projekt

V této fázi budeme postupovat opět zjednodušeně. Z několika možných činností, které bychom mohli
provozovat, si vybereme pouze jednu a pro ni vypracujeme roční plán. Tento plán by měl mít
vlastnosti standardního projektu. Měl by být konkrétní a ověřitelný. Měl by obsahovat vše, co
potřebujeme pro realizaci vědět. Pokud se například rozhodneme v rámci projektu zrealizovat za rok
čtyři výlety do přírody nebo osm víkendů, musíme uvést u každé jednotlivé aktivity (výletu, víkendu
akce) její výchovný cíl, personální požadavky, požadavky na prostory a vybavení, na čas a pomůcky.
Nezabýváme se konkrétními finančními částkami. Výsledek může být prezentován formou tabulky, kde
v každém řádku nebo odstavci bude jednotlivá akce a vedle výše uvedené cíle a požadavky.

7)      Závěr – evaluační strategie

Závěr projektu v sobě zahrnuje jednak vlastní názor na možnost realizace projektu a také návrh
způsobu, jak projekt hodnotit, aby bylo možné zachytit i jeho výchovnou úspěšnost nebo neúspěšnost.


Minimální rozsah práce není určen. Práce musí odrážet výše uvedený postup. Studenti pracují ve
skupinách. V prvním lednovém týdnu je možná konzultace postupu online.