Zadání seminární práce Smyslem seminární práce v tomto předmětu je naučit se vytvořit strategický projekt instituce, v které se aplikuje strategické plánování ve výchovném procesu v otevřeném (nízkoprahovém) prostředí. Proto budou jednotlivé skupiny zpracovávat každá vlastní projekt edukačních (tzn. výchonvě vzdělávacích) aktivit nízkoprahového zařízení pro děti a mládež (NZDM). Je možné vycházet z reálné situace NZDM, které dobře znáte a v kterém pracujete, anebo vytvořit fiktivní projekt. V každém případě se bude jednat o zpracování projektu pouze pro jednu cílovou skupinu, tzn. např. romské dívky 11-13 let nebo chlapci ve věku 14-17 let apod. Cílem projektu není řešit otázky materiálního nebo finančního zabezpečení projektu. Postup práce 1) Definice výchovné instituce a formulace jejího poslání V prvním kroku si skupina stanoví, pro jakou organizaci bude výchovný projekt vytvářet. Ať už se bude jednat o již existující organizaci anebo o fiktivní (potenciální) instituci, je vždy prvním úkolem formulace poslání (jaký je hlavní smysl a úkol této organizace). Zpracováváme pouze projekty organizací, do jejichž poslání spadá buď výchova anebo doprovázení, příp. sociální péče o děti a mládež. Poslání by mělo být stručné a výstižné, max. ve 3 větách. 2) Definice cílové skupiny Ve druhém kroku si skupina vymezí, komu se chce věnovat, tedy jaké cílové skupině. To ovšem v sobě zahrnuje také popis prostředí a jeho rizik, protože z toho vyplývá také potenciální cílová skupina (přednost totiž mají cílové skupiny ohrožené sociálně patologickými jevy). Po určení místa činnosti a jeho specifik následuje tedy vymezení věkové skupiny, příp. dalších upřesňujících faktorů (etnikum, pohlaví, fáze vzdělávání, zájmy, ohrožení atp.). 3) Stanovení strategického (střednědobého) cíle práce s cílovou skupinou Výchovné působení předpokládá trvalejší vzájemnou interakci pracovníků a účastníků. Proto si musíme stanovit cíle na maximální dobu potenciálního kontaktu, tzn. cca 3 roky. Nejedná se tedy ani o dlouhodobý projekt organizace ani o krátkodobý projekt činnosti. Projekt můžeme považovat za strategický, protože dosažení jednoho cíle otvírá cestu k dosažení dalších cílů. Cílem by měla být přesněji definovaná změna chování, zapojení a vzájemných vztahů účastníků. 4) Metody (cesty) k dosažení cíle (+ příp. dílčí cíle doprovodných programů) Jestliže chceme ovlivnit vzájemnou interakci ve skupině a chování jejích členů, musíme zvolit odpovídající metody. Pro výchovné působení v nízkoprahových a jiných otevřených prostředích jsou vhodné metody, s nimiž jsme se seznámili v tomto předmětu (sociálně kulturní animace, kulturní animace, informální edukace). V tomto čtvrtém kroku se každá pracovní skupina pokusí hledat v probraných postupech ty, které jsou vhodné pro zvolenou cílovou skupinu a její zájmy a problémy. Každý účastník/účastnice semináře přispěje do celkového projektu vlastním přínosem. Proto si musíme před zahájením individuální práce na projektu rozdělení rolí, případně rozdělit doprovodné programy, které chceme nabízet v rámci klubu. Tento vlastní přínos každý účastník/každá účastnice zpracuje v rámci seminární práce. Ostatní části práce jsou výsledkem společného úsilí, i když mohou být v jednotlivých pracích rozdílně. 5) Itinerář Slovo „itinerář“ znamená „popis cesty“. Jedná se tedy o stanovení jednotlivých etap a jejich dílčích cílů, které umožní postupně dosáhnout strategického cíle. V praxi se jedná o stanovení cílů ročních plánů a/nebo jednotlivých činností. 6) Operační projekt V této fázi budeme postupovat opět zjednodušeně. Z několika možných činností, které bychom mohli provozovat, si vybereme pouze jednu a pro ni vypracujeme roční plán. Tento plán by měl mít vlastnosti standardního projektu. Měl by být konkrétní a ověřitelný. Měl by obsahovat vše, co potřebujeme pro realizaci vědět. Pokud se například rozhodneme v rámci projektu zrealizovat za rok čtyři výlety do přírody nebo osm víkendů, musíme uvést u každé jednotlivé aktivity (výletu, víkendu akce) její výchovný cíl, personální požadavky, požadavky na prostory a vybavení, na čas a pomůcky. Nezabýváme se konkrétními finančními částkami. Výsledek může být prezentován formou tabulky, kde v každém řádku nebo odstavci bude jednotlivá akce a vedle výše uvedené cíle a požadavky. 7) Závěr – evaluační strategie Závěr projektu v sobě zahrnuje jednak vlastní názor na možnost realizace projektu a také návrh způsobu, jak projekt hodnotit, aby bylo možné zachytit i jeho výchovnou úspěšnost nebo neúspěšnost. Minimální rozsah práce není určen. Práce musí odrážet výše uvedený postup. Studenti pracují ve skupinách. V prvním lednovém týdnu je možná konzultace postupu online.