Osobnost pedagoga PROFIL OSOBNOSTI VYCHOVATELE PRACUJÍCÍHO METODOU ANIMACE DOC. MICHAL KAPLÁNEK Osnova přednášky • Obecný pohled na osobnost pedagoga (volného času) – obr. 2-5 • Východiska: osoba dítěte v centru našeho zájmu, integrální pojetí lidské osoby – obr. 6-7 • Předpoklady a principy jednání vychovatele – obr. 8-10 • Předpoklady, požadavky a principy vychovatele pracujícího metodou animace – obr. 11-15 • Úloha pedagoga v klubu (otevřené práci) – obr. 16-17 • Práce v týmu – součást animace – obr. 18-23 • Čtyři pojetí profese PVČ v Vedoucí (organizátoři) zájmových útvarů chápou svou roli spíše jako roli trenéra, instruktora či lektora. Tato role je namístě, pokud mluvíme o vzdělávacích kurzech pro dospělé, případně o trénování nebo výcviku dospělých, ať už za účelem rekvalifikace anebo sledování vlastních zájmů – koníčků. v Vychovatel v tradičním pojetí chápe svoje povolání explicitně jako pomáhající profesi. Je to paidagogos, tedy průvodce člověka v počátečních etapách jeho životní cesty. Jeho posláním je paideia, tedy „vytržení z všedního dne“, „povznesení z všednodenní zaneprázdněnosti k reflexi této mravenčí připoutanosti“ (Palouš) v Animace předpokládá u každého člověk skrytý potenciál schopností, který animátor pomáhá objevit, realizovat a rozvinout. Tato důvěra v „dobré jádro“ v každém člověku umožňuje motivovat i lidi, kteří si nedůvěřují anebo vůbec o svých schopnostech nevědí v Pedagogika citlivá k sociálním vztahům a problémům mladých lidí je zaměřená na pomoc mladým lidem při jejich socializaci, zejména těm, kteří mají socializační problémy. Jedná se tedy o sociálně pedagogickou praxi. Příkladem realizace sociální pedagogiky může být činnost kongregace Salesiánů dona Boska a některých sociálních pracovníků nízkoprahových zařízení pro děti a mládež (NZDM). Vychovatel jako pomáhající profese Schmidbauer: „Termín pomáhající profese definuje skupinu povolání, která jsou založená na profesní pomoci druhým lidem. Patří mezi ně například zdravotnické profese, pedagogické profese, profese zaměřené na sociální pomoc a dále také duchovní, psychologové, terapeuti. Tyto profese mají některé společné rysy, které je odlišují od ostatních povolání.“ Autor tedy s naprostou samozřejmostí zařazuje pedagogické profese mezi pomáhající profese. To ovšem není tak jednoznačné. Záleží totiž na tom, o jakou profesi se jedná, a jaký je osobní přístup pedagogického pracovníka (nebo alespoň) obecně rozšířený přístup odborné veřejnosti. Ptáme se: Za jakých okolností máme/můžeme pedagogickou profesi považovat za pomáhající? Anebo je skutečně „pomáhající“ ze své podstaty? Poslání vychovatele - animátora Poslání pedagoga volného času (2019) V roce 2019 jsem nově formuloval „poslání pedagoga volného času“. Tato formulace vznikla na základě níže uvedených východisek. Jedno z východisek je také kulturní animace Mario Polla. Mario Pollo ovšem nemluvil o pedagogovi volného času, nýbrž o animátorovi. Animátorem myslel vychovatele pracujícího metodou kulturní animace. Proto můžeme považovat za součást poslání vychovatele – animátora (který se realizuje i jinde než v oblasti volného času) také tento úkol: Vychovatel – animátor pomáhá lidem, aby se naučili vážit si hodnot, které dostávají jako dar (milost), otevřeli se jim a naučili se je přijímat, a tak dozrávali do plnosti lidství. ◦ ◦Východiska ◦Myšlenku návratu ke kontemplaci o otevřenosti v kontrastu k ideálu „dělníka“ vyjádřil Josef Pieper ve své knize „Muße und Kult“ (1948) ◦O „hodnotách, které se nedají koupit“, mluví český filosof Jan Sokol. ◦O výchově jako „vyvádění člověka z vegetativní sebestřednosti k odpovědnosti za vztah k sobě, k druhým, k tomu, co nás přesahuje, k prostředí přírodnímu a sociálnímu“ mluvil Radim Palouš. ◦Mario Pollo: Animazione culturale (2004) – zásady VÝCHODISKO Lienzo Osoba - náš ústřední zájem 1 2 Lienzo Integrální pojetí lidské osoby 1 Mladý člověk v síti vztahů CÍL VÝCHOVNÉ PROSTŘEDÍ SKUPINY DUCHOVNÍ PSYCHICKÁ SOCIÁLNÍ TĚLESNÁ ZRALÁ OSOBNOST DIMENZE VÝCHOVY PŘEDPOKLADY VÝCHOVY 1 Být s dětmi 2 OSOBNÍ vztahy 3 PROTAGONISMUS PARTICIPACE 4 Podněcovat PROCES růstu 5 DOPROVÁZET GRU-1069 PRINCIPY Od dělat k být Od roztříštěnosti k jednotě Carta di giornale Změna měřítek a způsobu vidění (zaměření na projekt) Carta di giornale - Integrální pojetí výchovy - Pochopit situaci a vycházet z ní - Rozlišování = kritické myšlení Od individualismu ke spolupráci Carta di giornale - Týmová práce - Projektová práce - Informovanost a komunikace Vychovatel v síti vztahů Vychovatel Vychovatel 2 Vychovatel V3 V4 V5 Etické požadavky na vychovatele Vychovatel (animátor) reprezentuje kontinuitu tradice a současnosti kultivuje svoje svědomí pomáhá k dosažení mladým lidem k dosažení „relativní autonomie“ tím, že pomáhá rozvíjet jejich schopnosti Pomáhá integrovat negativní zkušenosti Několik principů: Pro děti je důležitější to, co jsme, než to, co děláme Vychovatel nemá jen „hlídat“, ale „animovat“ Děti musí cítit, že je máme rádi Ve výchově musí být prostor pro duchovní dimenzi Etická výchova je výchovou svědomí Objektivita, tzn. „nenadržovat“! Sebereflexe vychovatele Otevřenost ke „znamením doby“ První předpoklad: zralost Tři různé postoje: ◦Indiference ◦přináší tyto problémy: mladí lidé cítí nezájem ze strany dospělých, důsledkem jsou v extrémním případě drogy, sebevraždy, mikrokriminalita, vandalismus atd. ◦Normativní postoj - odmítá jakoukoliv realitu světa mládeže, která není odrazem světa dospělých ◦odmítá jakoukoliv iniciativu a tvůrčí novátorskou účast mládeže na budování vlastního životního stylu. Tento model má tendenci upírat mladému člověku budoucnost, neboť mu přisuzuje úkol pouze zachovávat to, co se již uskutečnilo ◦Mládežnický postoj – spočívá v nekritickém přijímání všech aspektů světa mládeže ◦tento postoj popírá jakoukoli roli tradicea zkušenosti dospělých a spočívá v tom, že umožňuje mládeži, aby se sama metodou zkoušení a omylů učila žít svůj život, a to bez jakéhokoliv korektivu ze strany dospělých. Tento způsob ve skutečnosti zabraňuje mladému člověku zakořenit se v minulosti, vytvořit si své vlastní sny do budoucna, a tím upírá možnost žít svůj život jako projekt, jako historii, která má smysl (ztěžuje, ne-li přímo znemožňuje enkulturaci mládeže). ◦ . Další předpoklady výchovného vztahu Vyváženost mezi bezpodmínečným přijetím a požadavky („mateřský“ a „otcovský“ princip) Poznání a pochopení mladého člověka v jeho jedinečnosti a originalitě ◦Co je to poznání? ◦Tři roviny poznání: ◦Smyslové vnímání („poznávám ho/ji“) ◦Propojení se zkušeností (vybaví se mi, „co jsem s ním/s ní zažil“) ◦Komplexní poznání („jaký/jaká je“ – „kdo to je? – identita) Jasné sebepoznání vychovatele (Kdo jsem? Jaké jsou moje motivy? Jaké jsou moje limity?) ◦Emoční zralost ◦Sebereflexe – ujasnění hodnot, formace vlastního svědomí Zakotvení vychovatele v rodině (v síti peer-vztahů, ve společenství) Důvěra Schopnost věřit, že každý mladý člověk má v sobě (potenciálně) předpoklady k tomu, aby rozvinul svůj život (projekt života) k plnosti svobodného lidství Schopnost brát vážně mladého člověka a projevovat opravdový zájem o to, co prožívá a cítí Umožnit, aby se stal „protagonistou“. Co je to protagonismus? Protagonismus je schopnost prosadit se, vést, postavit se do čela •Protagonismus individuální: jednotlivec je schopen vnímat skupinu jako místo, kde je přijímán a kde se realizuje •Protagonismus sociální: schopnost převzít zodpovědnost ve skupině •Protagonista: •Plánuje aktivity •Zapojuje se do změny situace (i skupiny) •Zvládá rozdíly a konflikty •Přijímá odpovědnost • Úkoly vychovatele v klubové činnosti (dle Opaschowského zásad animace) Vyjít vstříc Oslovit – být ochotný ke kontaktu Odbourat komunikační překážky Povzbudit, motivovat Dávat impulsy, přicházet s nápady Podněcovat, být na začátku akce Speciální kompetence vychovatele v klubu Ø umožňuje komunikaci Ø dává prostor kreativitě Ø podporuje formování skupiny Ø usnadňuje zapojení mladých lidí do společnosti VYCHOVATEL – ANIMÁTOR NEPRACUJE SÁM, ALE V TÝMU! Týmová spolupráce zaručuje: Ø kontinuitu výchovného působení Ø bohatství názorů (různost povah, citlivost, dynamičnost atd.) Ø objektivnější pohled Ø možnost konzultace jednotlivých případů Každá osoba má svou specifickou roli! Bouquet Bouquet BD19903_ BD07006_ BD19903_ Spíše strategické rozhodování, tvorba projektu a průběžné hodnocení než aktivismus, improvizace a mezi sebou soupeřící jednotlivci (skupiny) Výchova jako celek, cesta a proces Strategický projekt jako nástroj, který působí na součinnost a určuje práci týmu Objektivní a neustálá evaluace, kterou se ověřují výsledky, přispívá k nápravě chyb a k dosažení lepších výsledků. PŘEDPOKLAD PRÁCE V TÝMU: PROJEKTOVÝ ZPŮSOB MYŠLENÍ Bouquet Bouquet Bouquet PE01561_ BD04972_ Bouquet Bouquet STRUKTURY BEZPROSTŘEDNÍ A NALÉHAVÉ SEKTORIALISMUS INDIVIDUALISMUS DĚLAT SOUSTŘEDIT SE NA OSOBY ZAMĚŘIT SE NA PODSTATNÉ TÝMOVÁ PRÁCE - KONVERGENCE OKOLO PROJEKTU NALÉZAT KRITÉRIA A ROZHODOVAT SE VYCHOVÁVAT Děkuji vám za pozornost!