• Cíle semináře • Vaše asociace, když se řekne plavání – pojmová mapa • Trocha historie • Vliv vody – plavání • Plavecké způsoby • Být jako voda … Crouching Tiger • Vnitřní plavání • Halliwickova metoda - 11 zásad Halliwickovy metody • Plavání dětí • Hry ve vodě • Do odevzdávárny v ISu uložte • Myšlenkovou/pojmovou mapu, která čítá alespoň 20 pojmů (scan, ne foto) • Reflexi na Halliwickovu metodu – co si o ní myslíte, jaké jsou její přednosti, co je těžké dodržet, … • Krátké zhodnocení tohoto kurzu – co jste se dověděli nového? • Zápočet za předmět Kurz plavání lze získat výše zmíněným způsobem nebo tak, že si přijdete 1x zaplavat – místo a čas budou včas upřesněny • Student si uspořádá své asociace spojené s plaváním. • Student se doví základní informace o historii plavání a základních plaveckých způsobech. • Student shlédne videa o Halliwickově metodě a utvoří si vlastní názor na tento přístup. • Student uslyší pokus o propojení teorie Inner Game a plavání. • Nakreslete svou pojmovou/myšlenkovou mapu – s čím si plavání asociujete? • Lidé uměli plavat - starověký Egypt • Plavání dosáhlo vrcholu v Řecku a Římě, kde bylo součástí vzdělání. • Po nástupu křesťanství – potlačováno (mimo rytířů) • Návrat až humanisté, kteří studovali antická díla • V roce 1538 sepsal švýcarský profesor Wynmann první učebnici plavání • V období romantismu nabylo plavání nového významu jako sportovní disciplína. • Nezatěžuje klouby (je i pro lidi s nadváhou) • Plavat mohou všichni bez ohledu na věk • Nezáleží na kondici • Je vhodné i jako rehabilitace • Rovnoměrně aktivuje všechny svalové skupiny • Má dobrý vliv na páteř (když se to nepřehání – dobré jsou zvláště kraul a znak) • Otužování • … • Onemocnění • možnost nákazy plísňovým či jiným onemocněním přenášejícím se při kontaktu s nedostatečně hygienicky upraveným povrchem sprch a WC • možnost onemocnění prochladnutím při pobytu na břehu v mokrých plavkách • Působení chlóru • může zhoršovat atopické ekzémy • problémy s očima až zhoršení zraku při dlouhodobém tréninku v přechlorované vodě bez plaveckých brýlí • … • Prostředí, ve kterém se svlékáme do plavek … • Ve většině bazénů jasné rozdělení šaten a veškerého zařízení na muži/ženy • Negativní zážitky spojené s učením se plavat • K psychické pohodě může pomoci • Podrobné seznámení plavců s tím, co a jak bude probíhat • Domluvit signál, jak budete plavce zastavovat/oslovovat • Mělčinový bazén • Nácviky na suchu dělat dobrovolné – ideálně „peers“ spolu • Sledovat individuální potřeby a respektovat je • … • Doteky – práce s bezpečným prostředím v době výuky • Co přispěje k tomu, abyste se mohli(y) cítit co nejlépe? • Nejvhodnější teplota vody jak pro otevřenou vodu tak i pro bazény je 25- 27 °C • Pokud má voda více jak 27 °C je vhodná pro dlouhodobější pobyt ve vodě jako například výuka základního plaveckého výcviku, kdy jsou děti a zejména trenéři delší čas ve vodě. Avšak takto teplá voda je pro závodní plavání zcela nevhodná, neboť se plavec potí a brzy se unaví. • Pokud teplota klesne pod 14 °C je voda již příliš studená a organismus začíná přespříliš zatěžovat orgány látkové přeměny, a to zejména krevní oběh, což vede k podchlazení organismu. • Kraul (Volný způsob) • rychlost 100% - nejmenší odpor • Prsa • rychlost 79% - při častém plavání mohou trpět záda • Motýlek • rychlost 93% - využívá delfínového vlnění • Znak • rychlost 89% - nejzdravější, v mnoha zemích světa je to první vyučovaný způsob • Dobrá instruktážní videa naleznete na internetu, můžete využít například kanál Swimaholic: https://www.youtube.com/channel/UC8G10TtFrzwarSgdn7aw9Mw • Navození pocitu bezpečí + pozitivních emocí • Dovednosti • pocit vody (+ prvky záběrových pohybů) • Dýchání • Splývání a vznášení (floating) • Potopení obličeje + orientace pod hladinou – postupně i zvládání pádu do vody a orientace • Vstup do vody – pády, skoky • Uvolnění se ve vodě (s dopomocí, ale bez nadlehčovacích pomůcek) • Cvičení na práci s dechem • Cvičení na rozvoj orientace ve vodě • Napodobování (např. zvířat – čáp, žralok, klokan, vodník …) • U dětí je dobré pohyby rytmizovat • Voda – to není napětí – umění skloubit uvolnění a napětí dohromady … přístup „Přikrčeného tygra“ (Crouching Tiger) Složky Celostního vzdělávání KOGNITIVNÍ SOCIÁLNÍ ESTETICKÁ EMOCIONÁLNÍ SPIRITUÁLNÍ TĚLESNÁ • JÁ a VODA • Čím se voda vyznačuje? • Být (s) vodou … žádná síla, napětí • Uvolněná koncentrace = věřit tělu • Zbavit se předsudků (o sobě, o vodě, …) • T. Gallwey – Inner Game • Být správně „vnitřně“ disponován • Co pro mne plavání znamená a co převládá? • Radost? Stres? Bolest? Nekonečné plahočení se od zdi ke zdi? • Proč plavu? Musím, nebo chci sám? • Premisa = od skvělého prožitku nás vzdalují hlavně „potíže“ v naší hlavě. Není to okolí nebo vaše vybavení. • Zbavit se strachu z plavání či vody = zlepšit si život … zbavuji se strachu, víc si věřím • Self 1 • Instruktor • Závodník • Bojínek • … • Self 2 • Úspěch nepřijde tehdy, když víc dřu! • Věř tělu, zbav se zbytečného strachu • Flow, Peak Experience, Runner´s High • Rekreace - Re-creatio • Pro lidi s tělesným postižením, ale používá se i pro seniory • Výuka 1 na 1, minimum nad/odlehčovacích pomůcek • Oční kontakt instruktora s klientem • Vstup do bazénu • Podpora plavce • Podpora ve skupině • Hry (na babu – např. v kruhu) • Výstup z bazénu • https://is.muni.cz/elport al/estud/fsps/js08/plava ni/index.html 1. Na začátku učíme „radost z vody“, žádné plovací styly 2. Na pomoc plavcům používáme školené instruktory, ne plovací pomůcky 3. Vyučujeme ve vodě – všechny na stejné úrovni 4. Po celou dobu používáme křestní jména, protože jsme si všichni rovni 5. Učíme pomalu, rychlostí, která plavci vyhovuje. Podporujeme rozvoj, ale nepoužíváme tlak 6. Učíme v logickém sledu a ujišťujeme se, že všechny předchozí kroky byly dobře procvičeny 7. Důraz je kladen na schopnost, ne na handicap 8. Zdůrazňujeme potěšení, takže většina aktivit se uskutečňuje pomocí her 9. Myslíme pozitivně – každého považujeme za plavce 10. Pracujeme ve skupinách, takže plavci se navzájem podporují a novým instruktorům pomáhají ti zkušenější 11. Celý program pracuje na dobrovolné bázi, to znamená, že manažeři, přednášející i kluboví organizátoři jsou dobrovolníci a každý z nich je oddaný šíření Halliwickovy metody • Existuje spousta zdrojů – knihy či online materiály • http://drobek.mysteria.cz/deti/hry/vodni.html • http://www.hranostaj.cz/ • http://vodni.skauting.cz/upload/metodika/materialy/hryvevode.pdf • http://wiki.rvp.cz/Knihovna/Ruzne/Semin%C3%A1rn%C3%AD_pr%C3%A1ce/Hry _ve_vod%C4%9B_s_vyu%C5%BEit%C3%ADm_netradi%C4%8Dn%C3%ADch_pom% C5%AFcek • Mnoho dalších včetně celých Mgr., Ph.D. prací • HOFER, Z., aj. Technika plaveckých způsobů. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2000. 100 s. ISBN 80-246-0169-9. • ČECHOVSKÁ, I., MILER, T. Plavání. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2001. 132 s. ISBN 80-247-9049-1. • BĚLKOVÁ, T. Plavání : zdokonalovací plavecká výuka. 1. vyd. Praha : NS Svoboda, 1998. 47 s. ISBN 80-205- 0550-4. • MILER, T. Záchranář – bezpečnost a záchrana u vody. 2. vyd. Praha : VZS ČČK, 1999. 63 s. • SVOZIL, Z. Učební postupy v plavání. 1. vyd. Olomouc : FTV UP, 1997. • MOTYČKA, J. aj. Teorie plaveckých sportů. 1. vyd. Brno : MU PF, 2001. ISBN 80-210-2711-8. • GIEHRL, J., HAHN, M. Plavání. 1. vyd. České Budějovice : KOPP, 2000. ISBN 80-7232-126-9. • ČECHOVSKÁ, I. Plavání dětí s rodiči. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2002. 132 s ISBN 80-247-0211-8. • ČECHOVSKÁ, I. , NOVOTNÁ, V., MILEROVÁ, H. Aqua - fitness. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2003. 130 s. ISBN 80-247-0462-5. • Pravidla plavání a dálkového plavání. 1. vyd. Praha : Český svaz plaveckých sportů, 2002. http://plavani.cstv.cz/Soubory/P2002_pravidla_plavani.doc http://plavani.cstv.cz/Soubory/O20051024PR_PL_zmeny2005.doc