RYTMUS a jeho význam pro muzikoterapii Rytmus je základním prvkem hudby a má také centrální význam pro muzikoterapii. Na rytmus jsme velmi citliví, což souvisí: s fyziologickými rytmy našeho těla – tlukotu srdce, pravidelného dechu, chůze, jidla a s přírodními rytmy – střídání ročních období, dne a noci. Být zdravý znamená být v harmonii se svými rělesnými i psychickými rytmy, umět si zachovat vlastní rytmus, ale také umět se přizpůsobit rytmům okolního světa. Cvičit rytmus je tedy důležité pro každého. Můžeme se tak zbavit různých psychosomatických obtíží a podpořit svůj zdravější životní styl. Rytmická cvičení je možné provádět prostřednictvím: * hry „na tělo“ – tleskáním, luskáním, dupáním * hudebních nástrojů – především bubnů a perkusních nástrojů * pohybu v rytmu poslouchané hudby V muzikoterapii můžeme rozeznávat rytmy: Aktivizační - akcentované, vyvolávající chuť k pohybu a tanci Relaxační - málo akcentované, houpavé, uklidňující Rytmická cvičení nám pomáhají ke zlepšení svalové koordinace a koordinace pohybu končetin lépe vnímáme své tělo a jeho rovnováhu, pomáhají sladit naše dýchání s pohybem pomáhají při vyjadřování a utváření řeči slouží k trénování paměti, používají se pro podporu soustředění a udržení pozornosti zvyšují sebedůvěru K tomu, aby rytmická cvičení měla význam, je třeba jejich pravidelné opakování, aby se vžila a zapsala do mozku. Každý člověk je jiný, proto i hledání toho spárvného rytmu „šitého na míru“ je individuální. Většina osob vycítí, který rytmus jim dělá dobře a ktererý nikoliv. Na rytmus klademe zřetel také při utváření muzikoterapeutických lekcí pro různé cílové skupiny, a to tím, že střídáme aktivizační cvičení s relaxačními. Při dlouhotrvajícím zvukově silném monotónním rytmu je třeba obezřetnosti: u žen v pokročilém stadiu těhotenství (riziko předčasného porodu) u epileptiků (riziko záchvatu) u lidí při léčbě závislosti (riziko relapsu, zvláště při rytmech typu techno) Rytmická cvičení mají speciální význam při: rehabilitaci, neurorehabilitaci, fyzioterapii, při léčbě Parkinslonovy nemoci, v rámci ergoterapie, v logoterapii, při nácviku komunikace, při poruchách kognitivních funkcí, při poruchách učení