bamboo Muzikoterapie bamboo Definice MT Muzikoterapie je cíleně řízený proces interakce a intervence, –který využívá zvuku a hudby –v rámci terapeutického nebo výchovného vztahu –a vede k obnovení, zachování, rozvoji a udržení –mentálního, fyzického a emocionálního zdraví člověka. Řecky therapeia znamená: léčit, ošetřovat, starat se – léčebná MT (může praktikovat psycholog, psychiatr) vzdělávat a cvičit – edukační MT (může praktikovat pedagog, vychovatel) – –Oba cíle – vzdělávat a léčit – jsou v MT praxi často propojeny. –Aktivity zaměřené na vzdělávání mají i léčebný účinek a obráceně, léčebné metody mají i účinek vzdělávací. – – Pokud je muzikoterapeutický proces součástí pedagogického a speciálně-pedagogického působení, hovoříme o edukační muzikoterapii. Léčebná muzikoterapie by měla být vždy součástí komplexní péče o klienta. V týmu by měl být lékař či psychiatr, psycholog případně speciální pedagog a primární terapeut. Jen tak se vytvářejí optimální podmínky pro uzdravení. bamboo Muzikoterapie a hudební pedagogika Obě disciplíny se částečně prolínají. Základní rozdíly mezi muzikoterapií a hudební pedagogikou: 1.Cíle hudební pedagogiky jsou hudební povahy, cíle MT nehudební. 2. 2.V hudební pedagogice je důležitý především výsledek, v MT i proces. 3. 3. V hudební pedagogice jde především o estetickou kvalitu hudby, v MT jde především o terapeutickou povahu. 4. 4.Vztah učitel – žák je direktivnější povahy než terapeut – klient, také úroveň důvěrnosti je ve vztahu terapeut – klient převážně vyšší. bamboo Charakteristické znaky MT Obraz003 1.Využívá všeobecné zkušenosti člověka se zvuky a hudbou 2.Staví na schopnosti hudby působit na emoce, motivovat a zprostředkovat komunikaci. 3.Odehrává se ve vztahu bamboo Cíle MT MT je systematický, cílený proces Cíle MT jsou nehudební –léčba, učení, –rozvoj sociálních dovedností –rozvoj komunikace –schopnost sebevyjádření, –podpora motivace, –zvládání bolesti a stresu –osobnostní a spirituální rozvoj Muzikoterapie 026 bamboo Využití MT Preventivně –pro vyladění psychiky v zátěžových situacích –pro osobnostní rozvoj – jako vhodné zaměstnání a zábava (děti, senioři, nemocní aj.) –jako stimulátor duševních i fyzických výkonů – Sam a Hugo2 bamboo Využití MT Diagnosticky: –při prvních setkáních s klienty (sledujeme reakce na hudbu a mluvíme o nich) –klientův výběr hudby ukazuje na jeho aktuální vyladění a prožívání –jednoduchá improvizace ve skupině svědčí o rolích, vztahových tendencích a napětí ve skupině bamboo Využití MT Terapeuticky –v psychiatrii při léčbě schizofrenie, fobií i psychóz, při autismu – –v pediatrii při odstraňování neuróz – vývojové opožděnosti a mentální retardace – u dětí spastických – –ve speciální pedagogice – při vadách řeči, dyslexii a dysgrafii – při zvládání základních školních vědomostí – k rozvoji soustředění a paměti – k nácviku komunikačních a sociálních dovedností – k relaxaci a zvládání zátěže – – – bamboo Využití MT Terapeuticky –při léčbě alkoholiků a toxikomanů, včetně obětí gamblingu –při nápravě mladistvých delikventů – –při demenci, Azheimerově a Parkinsonově chorobě – – v chirurgii, traumatologii, porodnictví, neonatologii, fyzioterapii, pneumologii, onkologii. – – v ošetřovatelské, paliativní a hospicové péči – – – – – – bamboo Metody muzikoterapie Improvizace Interpretace Kompozice Poslech Obraz006 bamboo Formy MT Individuální MT –užívá se především v počátcích – – intenzivnější, specifičtější, osobnější, důvěrnější – Měla by se uskutečňovat minimálně 2x týdně. Skupinová MT – rozvíjí mezilidskou komunikaci a vztahy – dává pocit sounáležitosti s druhými – umožňuje porozumět vlastní roli ve skupině a měnit ji – umožňuje prostřednictvím problémů druhých realisticky nahlédnout své vlastní. – Počet klientů ve skupině by neměl přesáhnout 16. bamboo MT skupina Kopie Muzikoterapie 010 Předpoklady Pravidla Průběh bamboo Předpoklady práce ve skupině §vytvářet bezpečné prostředí, §atmosféru důvěry – §přizvat své vnitřní dítě, hrát si, §dovolit si být svobodný, otevřený – §zajímat se o své pocity, uvědomovat si je, §mít odvahu je vyslovovat bamboo Pravidla práce ve skupině 1.Každý se ve hře projevuje podle svého prožívání a respektuje projev a prožívání druhých. 2.Žádný projev ve hře nehodnotíme jako dobrý nebo špatný. 3.Plně se soustřeďujeme na dění ve skupině – bez telefonů a pokud možno bez odcházení. 4.Všichni komunikují s celou skupinou, ne mimo. 5.Nekomunikujeme verbálně při neverbálních aktivitách. 6.V případě pocitu ohrožení je možné z aktivity vystoupit. 7.Vše, co se zahraje a řekne, zůstává ve skupině. bamboo Průběh práce ve skupině 1.Navázání kontaktu. 2. 2.Rozehřívací fáze – jednoduchá hra s rytmem, melodií, písní. 3. 3.Uvedení hlavní aktivity (aktivit) – co, proč a jak budeme dělat. 4. 4.Organizace a průběh aktivity (aktivit) 5. 5.Reflexe – každý může v souvislosti s právě ukončenou činností vyjádřit libovolné pocity, dojmy, myšlenky. bamboo Prostředky MT technik Hra na tělo –Tleskání –Pleskání rukama o jiné části těla –Dupání –Luskání –Zvuky prstů na napnuté líce –Zvuky rty a jazykem – hvízdání, foukání, mlaskání, nadechování, vydechování atd. bamboo Prostředky MT technik Hlas –Řeč – rytmizace slov, šepot, výkřiky, citoslovce –Kreativní zpěv – vokalizace, tónování –Píseň – reprodukce, reprodukce s variacemi, kompozice, melodizace říkadel bamboo Prostředky MT technik Hudební nástroje –Tradiční laděné nástroje – klavír, kytara –Orffův instrumentář –Etnické nástroje –Nástroje vlastní výroby –Kompenzační pomůcky a alternativy běžných nástrojů