Mgr. Zdenko Š Širka, ThD Hlavní struktura: } }1. Úcta k životu }2. Různé pozice }3. Umělé přerušení těhotenství } 1. Úcta k životu } }Lidské dějiny a jejích vztah k lidskému životu }Nehumánní likvidaci slabých vs. láskyplná péče }Atény: veřejní péče }Sparta: slabí jedinci byli házení ze skal }Řím: otec rozhoduje o osudu novorozence }Křesťanství – obrat }- život jako dar, svěřený člověku Bohem, člověk ho spravuje }- „Žijeme li, žijeme Pánu, umíráme-li, umíráme Pánu“ (Řím: 14,7) }- křesťanství dalo člověku důstojnost a formovalo vztah vůči slabým }Viz také Horské kázaní } } } } }Současná (liberální) společnost } - důraz na kvalitu života (a ne na samotný život) } - etický pluralizmus } - etická teorie kulturního relativizmu: univerzální morální pravidla jsou pouhým mýtem } }Listina základních práv a svobod (1993): }„Každý má právo na život. Život je hoden ochrany již před narozením. Nikdo nesmí být zbaven života.“ (Hl. II, čl. 6, ods. 1,2) }Charta základních práv EU (kap.1 Důstojnost, čl.1 Lidská důstojnost, čl. 2 Právo na život) 1. Úcta k životu }Problém počátku lidského života } }Prastará otázka: kdy začíná život? }Řecké myšlení + křesťanství = Tomáš Akvinský – embryo žije vegetativně do psychického oživení kolem 6. týdnu }Psychologie: 33. den po početí, lze zachytit aktivitu mozku na EEG }Moderní biologie: člověk je individuem od okamžiku početí, obsahují kompletní genetický materiál. } }Lidská důstojnost + ochrana života }Instrukce Dignitas Personae (2008): }„Člověk musí byt od svého početí respektován jako osoba a takto se s nim musí jednat a v důsledku toho se mu musí od tohoto okamžiku uznat práva osoby a mezi nimi především nedotknutelné právo každého nevinného člověka na život.“ }Lidská důstojnost: centrální právo, nedotknutelné u každého člověka, existují výjimky. 2. Různé pozice }1. Lidské bytí a právní ochrana začíná od nidace (= uhnízdění oplodněného vajíčka v děložní sliznici) / od početí do nidace = pre-embryo }Umožněný je tak výzkum na embryonálních kmenových buňkách } }2. Důstojnost před-osobního lidského života }- rozlišuje mezi lidskou důstojností narozeného člověka a nenarozeného (před-osobního) života }- před-osobní život je bez základních prav, ale má všeobecnou ne-disponibilitu }- kritériem pro přiznání statusu důstojnosti je sebepojetí narozeného člověka / jak jednáme s lidským životem se dotýká našeho sebepojetí jako bytostí druhu / etické prostředí, které se nesmí zrušit, aby se nezhroutila morálka. } 2. Různé pozice }3. Oddělování lidské důstojnosti a práva na život }- lidská důstojnost je redukovaná na zákaz ponižování a zbavení sebeúcty }- důsledek: embryo nemá lidskou důstojnost, protože nemá pocit sebeúcty }- Vyšší dobro (ne důstojnost) jako nejvyšší princip (např. zabít tyrana) }- a co osoby s postižením, v kómatu apod.? Úmluva o právech osob s postižením (2006). } }4. ztotožňování lidské důstojnosti a práva na život }- lidská důstojnost = právo na život }- Ochrana života je absolutní }- a co s výjimkami zákazu úmyslného zabití? 2. Různé pozice }5. teze rozdílnosti }- embryo má snížené tj. odstupňované právo na život }- právo na život jenom od narození }- embryo není nositelem lidského práva, existuje ale zákonní ochrana } }6. Teze mozkového zrodu }- lidská důstojnost až od okamžiku činnosti mozku, tzn. od dvou měsíců po oplození (8 týdnů) }- paralela se stanovením smrti člověka pomocí smrti mozku jako nositele vědomí a osobnosti }- Znamená smrt celého mozku jako kritérium smrti člověka, že se lidský život kryje s mozkovou činností? 2. Různé pozice }7. Teze individuace od nidace: }- K argumentům, které nepřiznávají důstojnost nově vzniklému lidskému životu od oplodněni, patři snaha posunout uznaní tohoto moralně-pravního statusu do pozdějšího okamžiku, a sice cca do 14. dne nebo do nidace. }- argumentace: do 14. dne se ještě můžu vyvinout dvojčata a vysoké procento raných embryi odumírá na cestě do dělohy }Kritika: vztah mezi embryem a matkou / lidskou osobu nekonstituje její existence v nějakém místě } 2. Různé pozice }8. Argumentace SKIP }SKIP: species (druh), kontinuita, identita, potencialita }- Existuje souvislost mezi embryem a lidskými bytostmi s uznaným morálním statusem }- vystihuje vztah embrya s pozdějším nositelem lidské důstojnosti: příslušnost k druhu, kontinuita vývoje, identita mezi budoucí osobou a embryem, potenciál embrya se rozvít do osoby }- rozšiřování okruhu morálních závazku } 2. Různé pozice - shrnutí } }Společným hlavním jmenovatelem eticko-právních diskusí spojených s počátkem lidského života je morální a právní status embrya od oplodnění vaječné buňky }kdy je zde někdo nebo něco? }individuální lidský život nebo shluk buněk? }subjekt s vlastní důstojností či objekt zájmů druhých? } } 2. Různé pozice - výsledek }„Embryo tedy představuje lidské individuum, třebaže se mu zatím nepodoba a nelze u něj hovořit o žádné mozkové činnosti. Z cele řady experimentů se totiž ukazuje, že embryo se již od prvních okamžiků svého života nechová jako pouhý shluk buněk, jako kdyby se jednalo o pouhý shluk vajíček či třeba krevní sraženinu. Jeho aktivita je vlastně činnosti jedinečného organismu, který prostřednictvím koordinovaného sledu buněčných a molekulárních procesů, řízených a kontrolovaných svým genomem, začíná proces postupného vývoje, který je teleologicky zaměřeny k manifestaci oné morfologie a vlastnosti, které chápeme jako typicky lidské.“ Carbone Giorgio }Viz německá Národní etická rada (2001) a komise Warnock ve VB }Lidská bytost jako celistvá } 3. Umělé přerušení těhotenství }Listina základních práv a svobod }Úmluva o právech dítěte }Trestní zákoník ČR: }Hlavě I. Trestné činy proti životu a zdraví }Díl 4. Trestné činy proti těhotenství ženy }Díl 5. Trestné činy související s neoprávněným nakládáním s lidskými tkáněmi a orgány, lidským embryem a lidským genomem } }Potraty jsou podle zákoníku negativní/patologický sociální jev / žena je těhotná od nidace / je tam právo ženy na sebeurčení – obsahuje ale právo na zabití lidského života před narozením? } 3. Umělé přerušení těhotenství }Ukončeni těhotenství je zákonem pouze dovoleno za daných právních podmínek } }Důvody: }- eugenické: je pravděpodobné, že se narodí dítě s těžkým postižením }- Etické: dítě bylo počatu v důsledku trestného činu }- Sociální: další dítě by bylo pro rodinu neúnosnou zátěží }- terapeutické: stav, když dítě ohrožuje život matky } 3. Umělé přerušení těhotenství }Vyhlášky: ČNR 66/1986 a 75/1986 (potratový zákon) }Zákon stanovuje podmínky pro provádění potratů: }„se zřetelem na ochranu života a zdraví ženy a v zajmu plánovaného a zodpovědného rodičovství“ (§ 1); }Potrat lze provést, jestliže o něj žena písemně požádá (nad 16 let), jestliže nepřesahuje těhotenství 12 týdnů a jestliže tomu nebráni její zdravotní důvody (§ 4); }těhotenství lze „přerušit“ ze zdravotních důvodů, jestliže je „ohrožen její život a zdraví nebo zdravý vývoj plodu nebo jestliže jde o geneticky vadný vývoj plodu“ (§ 5). }Z genetických důvodů lze ukončit těhotenství do 24 týdnů. } 3. Umělé přerušení těhotenství } }Absence ochrany nenarozeného života. }Je 16 letá dívka schopná odpovědného rozhodnutí? }Žena má rozhodovací volnost. }Česká norma patří k nejliberálnějším ve světě. } }Shrnutí: demokratický právní stát nemůže ženě uznat morální právo na potrat }proto buď degraduje/odstupňuje morálně-právní status embrya, anebo z práva ženy na sebeurčení vyvodí jej právo nad těhotenstvím (dítě = nevítaný host, právo dítěte na život vs. právo ženy na sebeurčení) } } 3. Umělé přerušení těhotenství }Příklad extrémně konfliktní situace: konfliktní situace matky vs. právo dítěte na život: } }Život dítěte i matky je dle lékařského nálezu bezprostředně ohrožen / existuje jistota, že by v případě pokračování těhotenství musely zemřít oba, při zákroku je ještě možnost zachránit matku }Jednání lékaře, jenž má jen volbu konat vs. nekonat, což má za následek v případě nekonání smrt matky i dítěte, v případě konání šanci zachránit matku / jeho lékařský étos jej směrují ke konání, aby zachránil život matky / nekonat už pro něho není z morálního hlediska alternativou. }Zachránit matku je naopak morálním závazkem. } }Případné otázky, konzultace, dodatečné informace na sirka@jabok.cz }