Na příkladu fiktivního projektu cyklu integračních příměstských táborů §Buďte struční, jasní, přehlední §Nebuďte rozvláční, žádný hodnotitel nechce číst bezobsažné omáčky §Ukažte svoje obeznámení a zaujetí pro téma včetně motivace §Pište v souvislých větách nebo v bodech, co je vám bližší, ale pro hodnotitele je dobrá strukturovanost a logičnost přehledná § § §Dlouhodobý trend: zájem o formu příměstského táboru (kombinace vzdělání, hlídání, socializace) §Krátkodobý trend: příchod velkého množství uprchlíků, zájem rodičů o práci, potřeba hlídání dětí §Společenský kontext: pro proces začlenění nemá stát dostatečné kapacity, důležitá součinnost firemního, neziskového a obecně občanského sektoru §Zkušenosti a kapacity provozovatele: dlouhodobé angažmá v oblasti tvorby příměstských táborů a obecně práce s dětmi a mládeží §Vnitřní motivace: pomoc lidem v nouzi §Projekt se zaměřuje integraci uprchlíků, rodičů v jejich samostatnosti a možnosti výkonu práce a dětí ve výuce jazyka a seznámení s českými vrstevníky a kulturou §Kontextuální rizika pro projekt: konec války a návrat uprchlíků, uzavření hranic, politický úspěch protiimigrační politiky a změna kurzu § § §Změna z cizinců na našince. Navázání kontaktů důležitých pro běžný život, rodičů v práci, dětí mezi vrstevníky. § §Pracovní a finanční osamostatnění rodičů - uprchlíků, možnost začlenění do pracovního/studijního života. § §Výuka češtiny pro děti a jejich seznámení s českou kulturou a historií. § - projekt má vždy širší dopad, zahrnout nejen úzce vymezenou skupinu §Účastníci příměstských táborů §Počet: 50 českých dětí + 50 ukrajinských dětí §Specifikace: bydliště / věk §Otázka „náboru“, jak šířit informaci o táborech §Rodiče §Počet: až 200 českých a ukrajinských rodičů / prarodičů /sourozenců / jiných příbuzných §Posílení komunitního života, angažovanosti, společenských kontaktů, uznání §Pečující osoby §20 učitelů/učitelek §Vypracování metodiky / programové náplně / úvodní zaškolení / příprava §Širší veřejnost §Medializací a prezentací dobrých příkladů ovlivňovat společenský diskurz § § §Specific – konkrétní, jednoduché, jasné § §Measurable – měřitelné, motivující, smysluplné; s nastavenými kritérii a metrikou § §Achievable – dosažitelné výsledky, realistické, v rámci možností, § §Relevant – stojí to za to, je na to vhodná doba, ladí to s mým životním přístupem § §Time-bound – časově dosažitelné, definované v čase § § §Důležité je odstupňování cílů, od hlavních po specifické, a odlišení toho, co je cílem a co nástrojem § §Hlavní cíl / obecný záměr / overall goal / impact - Češi a uprchlíci mají k sobě pozitivní přístup, uprchlíci se cítí přijímáni a Češi je vnímají jako našince, obě skupiny navážou mezi sebou osobní vztahy a navzájem se od sebe učí §Pedagogická péče s dětmi původem z Čech a Ukrajiny § Výstup: uspořádání 5 x 2 paralelních příměstských táborů pro celkem 100 dětí (50 z Ukrajiny, 50 z Česka) §Výuka českého jazyka a seznámení s českou kulturou § Výstup: 2 hodiny integračních kurzů denně pro celkem 50 ukrajinských dětí §Vzájemná socializace dětí z Čech a Ukrajiny §Výstup: 3 hodiny denně společných aktivit pro celkem 100 dětí §Podpora komunity, dobrovolnictví a vzájemné propojení rodin §Výstup: na závěr každého turnusu moderovaná aktivita a společné jídlo pro celé rodiny (až 200 lidí) § §Velmi důležité zvláště pro začátek projektu, ale i zdárný průběh § §Výměna informací, předcházení konfliktů, sdílení know-how, zvyšování kompetencí, zvyšování důvěryhodnosti § §místní samospráva (sociální / školské / bytové odbory), SUZ (Správa uprchlických zařízení), Úřad práce, další neziskové organizace pracující s migranty (Charita, OPU, InBáze, SIMI), církev atd. § §Další partneři: knihovna, kavárna, potravinová banka, místní zájmové a volnočasové spolky, školy § §Co může být ohrožující v samotném programu / jaký může nastat scénář a jak lze na situaci reagovat §Neznalost ukrajinských rodičů formy příměstských táborů: důkladné osvětlení toho, co se s dítětem děje a čím mu to prospěje §Nezájem českých rodičů o podobně nastavený program: důkladné osvětlení výhod pro jejich děti §Nezájem rodičů o společný závěrečný program: vymyslet nízkoprahový přívětivý program pro celé rodiny §Psychologické problémy u ukrajinských dětí (traumata z války, odloučenost od rodičů): metodická příprava, horká linka na psychologa