• Hra • Otvírák • Seznamovací • Chcete-li ukázat sílu „propojení“ • … • Při hození říci jméno + to, co v článcích zaujalo • Co je přítomnost? Kdy končí / začíná? • Jak se k sobě má čas a rytmus? • Co znamená být v čase? Zanechat stopu? • Čas k čemu / pro co? • Otázka smyslu • Vytvoření si smysluplnosti vlastní práce (nemocniční uklízeči/ky) • Budování klimatu v organizaci/škole/firmě • 3 přístupy • Job (job) - peníze • Kariéra (career) - seberealizace • Poslání (calling) – smysl • Jak souvisí práce s volným časem? • IKIGAI – práce by měla člověka uživit, bavit, měl by v ní být dobrý a měla by přinášet užitek okolnímu světu • Klíčový není jen plat, ale i vztahy (klima) a prostředí na pracovišti • I v zaměstnání, které člověka nebaví ho může udržet kolektiv Hledat smysl - poslání vlastní práce je velmi podobné tomu, když víme, jaké pedagogické cíle sledujeme svou vlastní činností. • Znát své CÍLE – jen tehdy umíme odfiltrovat šum • Nestíhat je normální • Nevstřícnost, Nepečlivost • „Domácnost má být na tolik špinavá, aby byla šťastná.“ • Cokoli slíbíte, stává se důležitým …. „Jsi zodpovědný za to, co jsi k sobě přivázal. I za tu růži.“ (Malý Princ) • Seznamy úkolů, diáře, termínové kalendáře, … • Metoda řečníků na pohřbu!!! • Dělat věci s myšlenkou na jejich konec. • GTD (Getting Things Done) • Pomodoro Technique (25 minut) • Pozor na činnosti, při kterých „nefunguje vnitřní motor“ • Prokrastinace Nezpracované myšlenky či úkoly nám bloudí hlavou a tak brání kreativitě a koncentraci. • Plynout, bloumat, nechat být • Míň je víc! • Prázdný čas je důležitý obzvlášť pro děti • Neschopnost přijít s něčím vlastním • Nuda pomáhá naladit se na to, co se děje uvnitř • Zahálka je hygiena • Činnost mozku je hudba – aby harmonie vyzněla, musí být okolo klid a ticho • Plynout, bloumat, nechat být • Míň je víc! • Prázdný čas je důležitý obzvlášť pro děti • Neschopnost přijít s něčím vlastním • Nuda pomáhá naladit se na to, co se děje uvnitř • Zahálka je hygiena • Činnost mozku je hudba – aby harmonie vyzněla, musí být okolo klid a ticho • Zrychlení světa (nejen) práce • Dostatek odpočinku prospívá kreativitě • Vyhoření … relativně nový syndrom (dříve to bylo na rovině fyzické) • Nové technologie (ne)ušetří čas • Mnoho nových možností • Technologie nás zahlcují – nejsme schopni to zpracovat • Technologie ovládají nás • Stanovit si priority, co je důležité • Prioritou může být i rozhodnutí NEDĚLAT NIC! Nebo jen meditovat, dívat se, … • Komfort = být nedostupný • Ráno moudřejší večera • r. 1918 osmihodinová pracovní doba v ČR (šest dní v týdnu) • H. Ford – 26. 9. 1926 (pětidenní pracovní týden) • Na stejné množství práce méně času (ale mít pauzy) • Efektivita? • Utrácení peněz – ekonomika • Těžká mentální práce znesnadňuje kvalitu spánku – kvalitní spánek předpokládá předchozí období relaxace • Nízká nezaměstnanost, robotizace, … • Video: https://www.coursera. org/lecture/social- pedagogy- europe/practice- example-of-the-smtte- model-LCDVi