Milí studenti, Nejprve si prosím přečtěte společný výsledek našeho předchozího úkolu. Dala jsem dohromady vše zajímavé z vašich odpovědí a vznikl z toho myslím velmi dobrý manuál pro vytváření a realizaci muzikoterapeutických programů pro děti. Asi tam každý najdete něco svého, čím jste přispěli. Děkuji! Při přípravě programu by měl muzikoterapeut pamatovat na: Cíl připravovaného programu Pravidla, která umožní dobrý průběh programu Věk dětí a počet dětí ve skupině Schopnosti dětí a srozumitelnost programu Záživnost programu Na rozcvičení na začátku Na střídání různých činností – zahřívacích, aktivizačních, relaxačních Určit si pořadí činností, čím začne, čím skončí V případě rytmických aktivit myslet na postup od jednodušších ke složitějším Na rozmanitost a dynamiku programu, mít dostatečnou zásobu nejrůznějších aktivit Ke cvičením je dobré přidat vhodnou metaforu (např. hrajeme déšť) Vhodný způsob komunikace Na potřeby a touhy členů skupiny Na speciální potřeby některých, aby se mohli zapojit všichni Potíže, které mohou mít některé děti s pochopením či přizpůsobením se Zda mají už děti zkušenost s hraním na nástroje, nebo ne Na to, jaké nástroje má k dispozici, připravit si pomůcky Prostředí, kde MT proběhne Když program vede, musí zvládnout: Připravit děti na následujícíc program Zajistit, aby na něj všechny děti viděly, aby viděly i na sebe navzájem Získat si a udržet pozornost dětí Sladit děti na společnou vlnu Stále komunikovat a provádět je hodinou, domluvit si pro komunikaci gesta, když je hluk Dávat dětem hranice, umět je ztišit když je třeba Vnímat naladění dětí a reagovat na ně Jemně ale jasně zadávat úkoly Dávat jim názorné ukázky Umět poradit a pomoct Dát dětem pocit bezpečí, podpořit je Nezapomenout pochválit a povzbudit Používat vtipná a srozumitelná přirovnání při vysvětlování úkolu Ovládat svoje vlastní emoce a jednání Dbát na to, aby se děti navzájem respektovaly Umět pracovat s časem a program dobře rozvrhnout Umět změnit a upravit program podle vzniklé situace, umět improvizovat Umět dětem naslouchat a sledovat jejich reakce Zvládnout nesouhlas dětí Udržovat dobrou náladu, dělat srandu Dbát na to, aby nikdo nebyl mimo Myslet na bezpečnost, aby se nikdo nezranil V jakém směru může takový program vývoj dětí podpoři Setkání s různými nástroji – rozvoj hudební fantazie Uvědomění si sebe – jsem platnou součástí společenství – mohu něco dělat Zážitek tvorby s ostatními (vylepšení vzahu v rodinách) – mohu spolu s ostatními něco vytvářet a berou mne Umožnění projevení spontaneity – mám-li nějaký nápad ostatní mne mohou podpořit a já mohu podpořit je když se mi to líbí Vyzkoušení rolí ve společenství – jsem schopen říci ostaním , co po nich chci, a slyší mne. Poslouchají, co jim říkám. Jsem schopen se podřídit a nevadí mi to. Podpoří je v rozvoji motoriky, rozvoji koordinace, v udržení pozornosti, v rozvoji rytmického cítění Trénují se smysly při reakci na signál a tedy rozvoj zrakové a sluchové percepce a lokomoce Odbourá strach a podpoří kreativitu Pomáhá například při trénování pravolevé orientace, pomáhá jim v soustředění, trénuje paměť Děten se speciálními potřebami pomůže začlenit se do kolektivu Může pomoci s překonáváním psychických problémů, ale i fyzických Je prostředkem k vyjádření emocí Pročistí se skupinová dynamika Dává možnost dostat z těla přebytečnou energii a vyvolává pozitivní emoce Pomáhá rozvíjet cit pro hudbu a pro umění, Podporuje naslouchání náladě celé skupiny a intuici Procvičuje některé základní znalosti (počítaní úderů do bubnu) Působí jako prevence šikany A nyní k vašemu dnešnímu úkolu: Vaším úkolem bude vytvořit předlohu pro jednu konkrétní aktivitu s dětmi, a to: Muzikoterapeutickou pohádku. Nejprve písemně převyprávějte nějakou jednodušší pohádku – například Karkulku, O Budulínkovi, Perníkovou chaloupku a podobně. Můžete si pohádku i vymyslet, ale důležité je, aby to byla pohádka tak, jak má pro děti být, totiž se šťastným koncem. Až budete mít pohádku napsanou, vyhledejte v ní místa, kde by bylo vhodné při vyprávění děj zastavit a vyzvat děti ke krátké improvizaci na hudební nástroje. Zároveň na toto místo, kde děj přerušíte, napište, na jaké téma by děti měly improvizovat. Uvedu malý příklad: „... Karkulka se vydala na cestu a vesele si vykračovala. Nyní budeme hrát, jak je Karkulka veselá... Byl trochu vítr a les krásně šumněl. Teď budeme chvíli hrát šumění lesa....“ Chtěla bych, abyste v pohádce takových míst k improvizaci výše uvedeným způsobem zapsali alespoň deset. Cílem této aktivity je umožnit dětem skrze příběh vyjádřit a prožít různé emoce a nálady. To je pro vývoj emoční inteligence dětí nesmírně cenné. Svoje Muzikoterapeutické pohádky uložte do odevzdávárny stejného jména do pondělka 19. října. Pro inspiraci a naladění k práci vám doporučuji podívat se na krátké ukázky muzikoterapie s dětmi zde: https://www.youtube.com/watch?v=0JJQX7zeiqg https://www.youtube.com/watch?v=CJYVFA85hl4